Toon posts:

Geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag 256mb Sdram pc133 gekocht.
Maar toen ik het naast mijn huidige geheugen plaatste, ( 128mb sdram pc133 ) en mn computer opstarte hoorde ik piieeeep...piep,piep,piep....piiieeep ( dus lang kort kort kort lang ).
Dus ik het er weer uitgehaald en alleen mn 128mb erinlaten zitten en toen deed hij et weer.
En doen probeerde ik alleen het nieuwe 256mb geheugen en kreeg ik weer dat gepiep.
En het is MATRIX geheugen en wat er al inzit is van Mossel.
Is het geheugen dan stuk of is er een ander probleem?
Mijn system specs:

P3 866mhz
Moederbord ID: <DMI>
Moederbord naam: IBM 6270P8G
2 geheugen slots.
4mb video onboard.
10gb quantum fireball 4500 tpm hardeschijf.

Als jullie nog meer willen weten moet je het maar zeggen.
Ik heb ook al ff op google gekeken maar kon niet echt iets vinden.
Mvg, Ide

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Het kan zijn dat je moederboard het geheugen niet aankan:
Contoleer hoeveel geheugen-chips er per zijde op de module zitten en vergelijk dat met je oude dimm. Veel moederboarden van vroeger kunnen niet meer dan 8 chips per zijde hebben als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
Het 128mb geheugen heeft aan allebij de zijden 8 chips. ( 16 in totaal dus )
En het nieuwe 256 mb geheugen heeft aan 1 kant 8 chips. Aan de andere kant zit niks.

• flapstaart
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:14:
Het 128mb geheugen heeft aan allebij de zijden 8 chips. ( 16 in totaal dus )
En het nieuwe 256 mb geheugen heeft aan 1 kant 8 chips. Aan de andere kant zit niks.
Het kan eraan liggen dat de memory-chips op de dimm te "groot" zijn en dat je eigenlijk een dimm nodig hebt die aan 2 kanten gezet is met modules om 256 te bereiken.

Ik heb even snel voor je gekeken en vindt bijvoorbeeld bij kingston gecertficeerd geheugen:
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search
je moet anders even zoeken wat de specs zijn van de officiële 256mb dimm voor de netvista 6270.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zijn dat als ik een bios update doe dat het dan wel wil?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je moet doen is voordat je geheugen koopt even de compatibility lijst van je mobo erbij pakken en kijken of daar iets wordt vermeld over het geheugen dat compatible is met je systeem. Anders zou je ervoor kunnen kiezen om geheugen te vinden met dezelfde chips als die op je huidige dimm zitten.
Aan het dimmetje dat je nu hebt zul je niet echt veel hebben, daar het op jouw mobo niet wil werken.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:31:
Kan het ook zijn dat als ik een bios update doe dat het dan wel wil?
nee, want dit heeft op zich niets met de bios te maken, maar met je chipset.

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 29-08-2005 15:37 ]

Verwijderd

Met oudere planken zou Dual sided tot de helft gezien worden, een 256mb module Dualsided zou tot 128mb gezien worden ( :? ) door een bepaalde limiet van de chipset.

Je zou een single 128mb kunnen proberen of anders een Single 256mb

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn geheugen ( 128mb ) wat er nu inzit is dual en wat ik erbij heb gekocht is singel 256mb.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35

IQM

Oudere computers met een P2 processor en een LX of BX kunnen geen geheugenmodules aan waarbij de afzonderlijke chips groter zijn dan 16 MB. Een nieuwere chipset (P3) geeft geen problemen.

Je zult dus bij 128 MB naar minimaal 8 chips (aan één kant) of bij 256 MB 16 chips (aan beide kanten 8) moeten zoeken. En die zijn flink duurder :'(

Verwijderd

Topicstarter
Shit, zijn er ook mobo's waarin wel mn p3 proc. kan en dan ook dat geheugen?
Kunnen jullie dan ook zegen welke dat is want dit mobo is een beetje gaar en heeft geen agp poort.
Mischien dat ik dan zo'n ander mobo ( 2ehands dan) op de kop kan tikken.
Want die ik nu heb doet et wel verder prima maar er past geen andere heatsink op want er zitten allemaal van die condensatoren voor. ( ik wil namenlijk graag een andere cooler erop want hij word nu wel 72 idle en als ik zware load doe dan loopt het vast. En er zit ook zo'n condensator met een plakbantje vast :P anders breekt hij af.

• flapstaart
2 plankjes te koop bij vraag en aanbod :D http://www.tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/279/aanbod
Wat meer te krijgen op 2dehands.nl http://computer.2dehands....delen/moederborden/?q=370

[ Voor 42% gewijzigd door flapstaart op 29-08-2005 16:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Overige Hardware is geen dumpbak :o

Als je geheugenproblemen hebt, kijk in Processors, Moederborden & Geheugens

Verder geef je echt veel te weinig specs - zonder exact te weten welke chips er op je DIMMs zitten kunnen we niet weten welke structuur ze hebben en dus waar ze al dan niet compatibel mee zijn (de dichtheid - 256Mb in het geval van je nieuwe reep - is nog maar het halve verhaal, de hoeveelheid datalijnen per chip is ook van belang). En als je niet aangeeft welk chipset je op je moederbord hebt is dat natuurlijk ook gokken (het verhaal van IQM _hoeft_ hier niet op te gaan :o ). Daarnaast kan het gewoon zo zijn dat je nieuwe DIMM dood is. Test het even in een ander systeem...

Kortom, ik zou je aanraden eerst en vooral de PMG FAQ door te nemen (en dan met name de RAM FAQ) - kom je er dan nog niet uit, maak een nieuw topic aan waar je wel de relevante info (op z'n minst welk chipset je mobo heeft en welke chips er op je DIMMs zitten (zowel de DIMMs die werken als de DIMMs die niet werken) en wat er gebeurt als je die nieuwe DIMM in een ander systeem stopt)

Trouwens, sommige van de andere reacties getuigen ook van onvolledige of onjuiste kennis - flapstaart en lism, ik ben bang dat jullie er ook flink naast zitten - ook jullie mogen de RAM FAQ nog eens doornemen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.