Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er wordt de laatste tijd veel geklaagd. Politici worden afgeschilderd als geldwolven, bestuurders worden aangepakt etc. etc.

Ik lees graag reacties op nieuws of brieven. B.v. deze:

http://www.telegraaf.nl/u...pessimisten.html#reacties

Zoals altijd beginnen mensen te klagen (nu over een brief dat ze klagen :) )

In de Telegraaf discussie (vaak meer dan 300 reacties) wordt steevast het commentaar gegeven dat mensen die goed verdienen makkelijk praten hebben. "Pfff, wat is jouw salaris, paar maanden ruilen" etc.

Nou vraag ik me af. Wat is een goed salaris? Wat is veel geld. Los van functie, wanneer verdien je goed? Is dat modaal, is dat 2 x modaal, 2000 euro, 3000 euro?

Ik ben benieuwd wat mensen hier een goed salaris vinden. Wat is jou streven (again, los van functie, opleiding), wat voor een salaris zou jij willen hebben om tevreden te zijn.

(en het antwoord 4 miljoen, 3 ton etc. hoeven niet :) )

EDIT:

Je mag je functie natuurlijk wel noemen, maar het hoeft geen "wat kan ik verdienen" topic worden.

bruto bedragen

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 29-08-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

Bedoel je dan bruto of netto ? En vergeet niet dat waar mensen nu tevreden mee zijn over 3 maanden al weer te kort is. De mens is nu eenmaal een vreemd beestje.

Maar volgens mij hoort dit meer in het thema forum : werk en inkomen thuis.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 31879 op 29-08-2005 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 23:02

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik wil een salaris, met potentie om te stijgen, waarmee ik een fijn hypotheekje kan trekken om een vrijstaand huis te kopen en een beetje een zeewaardig bootje van kan financieren. Dit alles binnen 10 jaar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt genoeg geld als je je niet meer druk hoeft te maken om dingen als benzineprijzen en welke supermarkt je heen gaat. Daar maak ik me sowieso al niet druk om trouwens anders is het eind zoek. Als het op is gaan we zuinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 11:13
Een goed salaris is boven modaal.
35k - 40k.

Daarboven is alleen maar beter, maar dat spreekt voor zich.

Even terugkomend op het nieuwsbericht van de telegraaf, er is een oplossing, en die is vrij eenvoudig.
Met deze oplossing lijkt me dat de koopkracht toeneemt, en de mensen minder snel klagen.

De bedragen van de lonen van de mensen omlaag, en de inkomstenbelasting ook omlaag.

Lijkt mij dan hoor :)

Verder vind ik dat ik goed verdien. Ik ben in staat om alleen een woning te kopen, en hoef niet te kijken naar producten die in de aanbieding zijn. Verder kan ik ieder weekend lekker gaan stappen als ik wil, en kom ik niets te kort.

[ Voor 23% gewijzigd door FragNeck op 29-08-2005 14:33 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 18:50

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hangt er compleet van af hoe mijn situatie is.. als ik later een huis koop en daarvoor hypotheek moet betalen wil ik wel graag 2k+ verdienen.. maar in m'n studententijd was 600 euro al veel. Mensen zeggen wel ontzettend makkelijk dat meer geld makkelijker leven is.. maar als je bijvoorbeeld in amsterdam MOET wonen voor je werk... dan ben je makkelijk 2 tot 3x zoveel kwijt voor een appartement waar je in drente en villa voor kan kopen.

alles is relatief is relatief :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Een goed salaris is een salaris waarmee je een normale eengezinswoning kunt betalen, normaal je dagelijkse hapje kunt nemen, je kinderen en je vrouw van kan onderhouden, en waarna je nog een paar honderd euro overhoudt om te sparen voor vakantie of bijzondere uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

PWM schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:28:
(again, los van functie, opleiding), wat voor een salaris zou jij willen hebben om tevreden te zijn.

(en het antwoord 4 miljoen, 3 ton etc. hoeven niet :) )
Wat voor antwoorden verwacht je dan wel?

Ikzelf heb straks twee universitaire opleidingen afgerond en mijn streefsalaris ligt dan zeker wel boven de ton (op de echt lange termijn dus). Ik snap dat dat een tijd zal duren voordat ik dat verdien en het is natuurlijk de vraag of ik dat ooit redt, maar je kunt er natuurlijk altijd naar streven :). Verder hangt het natuurlijk van verschillende dingen af of je tzt tevreden bent. Dingen als hoeveel je werkt en wat voor werk je doet spelen gewoon mee. Stel dat ik aspergeplukker wordt dan zal ik echt wel tevreden zijn met minder dan een ton ;) Ik zal alleen niet tevreden zijn met de baan.

[ Voor 11% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 29-08-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Dat hangt er vanaf wat je als 'goed' definieert. Modaal is natuurlijk al 'goed', immers daar kun je echt prima van rondkomen zonder continu in geldnood te zitten.

Volgens het CPB is 29.000 (bruto) een modaal salaris.

Alles daarboven is imo al 'goed' te noemen.

Maar goed, als de directeur van de AH een modaal salaris zou verdienen, zou ik dat niet een 'goed salaris' noemen.

Daarom is deze vraag ook onbeantwoordbaar zolang je geen randvoorwaarden stelt, zoals naar functie, ervaring en opleiding.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 29-08-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

40k+ euro per jaar bruto vind ik persoonlijk mooi betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:35:
[...]

Wat voor antwoorden verwacht je dan wel?

Ikzelf heb straks twee universitaire opleidingen afgerond en mijn streefsalaris ligt dan zeker wel boven de ton (op de echt lange termijn dus).
1 ton is ook geen 3 ton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Je blijft wel heel erg vaag. Bedoel je het salaris wat je nu wilt verdienen met je huidige baan, wat je in de toekomst zou willen verdienen met je eigen baan of met een andere baan?

En voor de mensen die "zeuren" over dat anderen teveel verdienen. Op wat uitzonderingen na krijgen die mensen vaak wat ze waard zijn. De verantwoordelijkheid en druk die die mensen dragen willen meeste mensen op zich nemen en daarom verdienen ze ook meer. Als je niet weet wat ze doen is het kortzichtig te roepen dat ze niks doen en niks verdienen. Dat ze niet hard met hun handen werken zegt nog niks over de werkdruk en hoe zwaar een functie is. Pas als je weet wat zo'n iemand doet en je zou het zo van hem over kunnen nemen dan mag je zeggen dat hij teveel verdient. Wie zou in de schoenen van Moberg willen staan en verantwoordelijk zijn voor duizenden medewerkers en miljarden euro's? Ik dus niet....

Mijn streven ligt op modaal btw. Ik krijg binnen een week een contract aangeboden waaruit zal blijken of het boven of onder mijn verwachting ligt. Owja het is mijn eerste baan na mijn HBO opleiding met nu 6 maanden "werkervaring".

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 29-08-2005 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
eendje schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:33:
maar als je bijvoorbeeld in amsterdam MOET wonen voor je werk...
en hoeveel situaties zijn er te bedenken waarbij je per se in hartje amsterdam moet wonen en een half uur reistijd vanuit 1 van de eromeenliggende plaatsen niet acceptabel is?

Anyway, zoals al aangegeven: een goed salaris is een salaris waarvan je je huisje, boompje, beestje, vrouw, kinderen, auto, vakantie e.d kan betalen. Ik zou daar tevreden mee zijn in ieder geval...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Standaard is het ongeveer 2000 euro per maand aan de lage kant, maar acceptabel voor sommigen, 2500 per maand is redelijk, modaal, goed van rond te komen. 3000+ etc. is een mooi salaris.

(persoonlijk streef ik in mijn toekomst naar een uiteindelijk salaris van zo'n 5k-6k per maand, hopelijk lukt dat. Maar dan ben ik inmiddels wel tegen de 40, gepromoveerd, post-docs gedaan, en hopelijk hoogleraar bij een goede universiteit. Amerikaanse professor salarissen liggen zo rond de $100k per jaar, dus dat is zo'n 80k euro, ~6500 in de maand)

[ Voor 49% gewijzigd door Zoijar op 29-08-2005 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 18:50

Bezulba

Formerly known as Eendje

rac-on schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:38:
[...]

en hoeveel situaties zijn er te bedenken waarbij je per se in hartje amsterdam moet wonen en een half uur reistijd vanuit 1 van de eromeenliggende plaatsen niet acceptabel is?

Anyway, zoals al aangegeven: een goed salaris is een salaris waarvan je je huisje, boompje, beestje, vrouw, kinderen, auto, vakantie e.d kan betalen. Ik zou daar tevreden mee zijn in ieder geval...
twas maar een voorbeeld :) maar nog is in de randstad wonen binnen redelijk afstand van werk in een grote stad flink duurder dan daarbuiten ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een salaris waar je meer dan tevreden mee bent.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
@eendje: wat ik bedoel te zeggen, is dat je je leven zo duur kan maken als dat je zelf wilt. Ik woon nu in Rotterdam zelf (duur!!!) maar een half uur reizen in een buitengat (rhoon, hoogvliet oid) woon ik zeker 40% goedkoper.

@Zoijar: je weet dat het merendeel van de werkende nederlanders (als in, een procent of 70) geen modaal inkomen heeft maar minder vangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 17:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Geeft niet altijd precies aan hoe en wat...
Secundaire arbeidsvoorwaarden en werkomgeving spelen bij sommigen een grote rol. (wel bij mij iig).
Mijn bruto salaris is naar verhouding laag (bij de concurrent vang ik zonder moeite 30% meer).
Ik werk in een behoorlijk vrij bedrijf, heb een auto v/d zaak (ja die kost ook wat, maar de benzine word door de werkgever betaald, ook als ik naar verwegistan op vakantie ga).

Dus ondanks dat lage inkomen, vind ik dat ik goed genoeg verdien. (maar meer is wel beter).
Anoniem: 14124 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:35:
Een goed salaris is een salaris waarmee je een normale eengezinswoning kunt betalen, normaal je dagelijkse hapje kunt nemen, je kinderen en je vrouw van kan onderhouden, en waarna je nog een paar honderd euro overhoudt om te sparen voor vakantie of bijzondere uitgaven.
Volgens de Gordijnstok richtlijn heb ik dus een goed salaris. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

PWM schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:28:
Ik ben benieuwd wat mensen hier een goed salaris vinden. Wat is jou streven (again, los van functie, opleiding), wat voor een salaris zou jij willen hebben om tevreden te zijn.
Ik heb werkelijk geen idee. In ieder geval voldoende om de vaste lasten te kunnen betalen en om genoeg over te houden om normaal te kunnen leven. Elk beetje extra is mooi meegenomen :)

Verder is dit meer een TWI onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

rac-on schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:46:
@Zoijar: je weet dat het merendeel van de werkende nederlanders (als in, een procent of 70) geen modaal inkomen heeft maar minder vangt?
Ja, vandaar dat ik 2000 er bij had gezet. Dat is een redelijk veel voorkomend salaris. Iets in die buurt in ieder geval. Ook wel minder overigens. Maar de vraag was "wat vind je een 'goed' salaris", en ik vind 2500-3000 goed betaald; de meeste mensen krijgen dat niet, maar een behoorlijk aantal ook wel en nog meer. Ik vergelijk dan natuurlijk vooral met mensen die een studie hebben gedaan. Zelf krijg ik nu 1800... maarja, dat is niet echt te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

rac-on schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:46:
Is een modaal inkomen het gemiddelde of de mediaan (of hoe noem je dat ook alweer). Als modaal het gemiddelde is dan is het nogal wiedes dat het meerendeel minder verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Oscar Mopperkont schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:52:
[...]

Is een modaal inkomen het gemiddelde of de mediaan (of hoe noem je dat ook alweer). Als modaal het gemiddelde is dan is het nogal wiedes dat het meerendeel minder verdient.
Bruto modaal inkomen

Dit betreft een geprikt niveau, dicht onder de premie-inkomensgrens voor het ziekenfonds en vanaf 2006 de nieuwe ZVW (de grens waarbij de werkgever het maximum aan ziekenfondspremie betaalt). Dit is niet gelijk aan het statistisch modaal (= meest voorkomende) inkomen.
bron: http://www.cpb.nl/nl/econ/begrippen_prijzen_lonen.html

(mediaan is de middelste waarde, modaal/modus is de meest voorkomende waarde, en gemiddelde kennen we allemaal wel)

[ Voor 9% gewijzigd door Zoijar op 29-08-2005 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Zoijar schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:51:
[...]

Ja, vandaar dat ik 2000 er bij had gezet. Dat is een redelijk veel voorkomend salaris. Iets in die buurt in ieder geval. Ook wel minder overigens. Maar de vraag was "wat vind je een 'goed' salaris", en ik vind 2500-3000 goed betaald; de meeste mensen krijgen dat niet, maar een behoorlijk aantal ook wel en nog meer. Ik vergelijk dan natuurlijk vooral met mensen die een studie hebben gedaan. Zelf krijg ik nu 1800... maarja, dat is niet echt te vergelijken.
2500 tot 3000 is naar mijn mening een goed salaris voor de gemiddelde persoon met universitair diploma op zak. Wil je meer verdienen zal je toch op een of andere manier duidelijk meer/beter moeten zijn dan massa. Zelf zit ik rond het niveau van Zoijar, maar gezien mijn leeftijd (21) en gebrek aan opleiding (allen vwo) ben ik er best tevreden mee. Als ik over een jaar of 10 op de 3000 zit (plus wat inflatie correctie) dan ben ik daar in ieder geval dik tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 07-05 23:40

Barrycade

Through the...

Wat is een mooi salaris? Tja is een soort kosten/baten analyse:

Zelf ben ik nu erg tevreden met mijn (consultant)salaris van ~33.000 euro per jaar (zonder bonus etc). Want samen met mijn vriendin slepen we zelfs meer dan het dubbele naar binnen. Maar wat nu als we aan de kindertjes willen dan zou ik graag wat extra willen verdienen zodat ik zonder "verlies" minder dagen kan gaan werken.

Dus dan zou ik misschien weer niet blij zijn met mijn huidige salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik hoop als ik klaar ben genoeg "verdien" om 3 alimentaties, 9 kinderen, echtgenote, minnaares (1-2), boot, vliegtuigje en enkele auto's te kunnen betalen. Verder wil ik wat kunnen sponsoren een groot huis (en een (of twee) huisje(s) op mooie locatie erbij), en bijvoorbeeld zo'n nieuwe H2 met dback zonder problemen elke maand kunnen kopen.
.
.
.
.
.
.
:/

Serieus:
Zeker salaris (dus vrij zekere baan) voor een baan die ik leuk vind en waar ik mijn ei in kwijt kan, eventueel een dag per week vrij te besteden :)
Salaris van 1800-4000/pm is (voorlopig ruim) voldoende en realistisch is een beginsalaris van 1800 netto ook.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2005 16:02 . Reden: kleine verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117508

Genoeg salaris is als je een huisje, boompje, beestje kan betalen en je koters kan onderhouden zonder 's nachts te hoeven piekeren hoe je het zal betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Zoijar schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:55:
(mediaan is de middelste waarde, modaal/modus is de meest voorkomende waarde, en gemiddelde kennen we allemaal wel)
offtopic:
Thnx, is alweer 5 jaar geleden dat ik voor het laatst statistiek heb gehad, dus het was allemaal heel erg ver weggezakt. En was te lui om ff te googelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

een goed salaris is als je zonder zorgen normaal rond kan komen, en per dag zo'n 5 euro overhoud om te sparen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Of een salaris "goed" is afhankelijk van functie, opleiding en leeftijd en de persoon zelf, het blijft tenslotte een waarde oordeel.

Zo zal een Prof. geen genoegen nemen met 4000 bruto per maand, terwijl veel anderen dat salaris nooit zullen verdienen.

Of een salaris absoluut gezien goed is, is zoals al eerder aangegeven, dat je je geen zorgen hoeft te maken of je iedere maand nog wel rond kan komen, tevreden bent met werk en woning en af en toe lekker op vakantie kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

30000 à 50000 per jaar bruto is een erg goede salaris, de belastingsdienst zal ook een groot deel ervan willen afsnoepen en genoeg geld om regelmatig nieuwe auto's, computers,... te kopen. 25000 à 30000 per jaar bruto is een goede salaris om normaal te leven met de nodige extratjes. De meerderheid van de bevolking zit eerder onder de 25000 per jaar bruto.

Dus we moeten zien hoe men een "huishoudelijke begroting" doet, meestal gaat er € 15000 à 20000 bruto naar basisvoorzieningen zoals eten, huis, elektriciteit, internetverbinding, kabeltelevisie, telefoon/gsm, onderwijs van je kinderen,...

Wat erboven is kan je gebruiken voor luxe-artikelen zo redeneert de Belgische belastingsdienst en men belast het bovenste deel zwaar. Dus het extra geld dat je verdient, kan je gebruiken voor dikkere auto's, snellere computers,...

Hoe meer loon, hoe groter het luxe-gedeelte word. Vanaf dat je over € 100000 bruto per jaar gaat, dan vind ik dat luxe-gedeelte decadent groot. Dan kan je de duurste dSLR's met voldoende glaswerk in 1 keer betalen, een modaal Belgische huis in 1x cash betalen, op de autosalon een auto cash betalen,...

Veel politici wordt in België tijdens hun studententijd opgeleid om corrupt te zijn, vooral als ze bij de leiding van een (universiteits)studentenvereniging geraken. Daar doen ze galabals met minstens 1 ton euro omzet en ze durven wat van die omzet in hun zak te steken. En plotseling zie je die studenten hun roestende fiets omruilen voor een nieuwe auto. Dus het zit gewoon in hun bloed/broncode om te corrupteren. En dat zorgt voor overhead, alsof dat de politiekers niet genoeg loon krijgen.

Sommige bestuurders/managers amuseren zich met werknemers te ontslaan om andermans loon op hun eigen loonstrookje toe te voegen, anderen kunnen hun eigen loon aanpassen naar hun goesting/zin en dat creert niet bepaald een goede imago voor die mensen.
Ik hoop als ik klaar ben genoeg "verdien" om 3 alimentaties, 9 kinderen, echtgenote, minnaares (1-2), boot, vliegtuigje en enkele auto's te kunnen betalen. Verder wil ik wat kunnen sponsoren een groot huis, en bijvoorbeeld zo'n nieuwe H2 met dback zonder problemen elke maand kunnen kopen.
Mooie omschrijving van wat decadent veel is, als je het leven zo voorstelt, dan heb je nooit geld genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 29-08-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

hneel

denkt er het zijne van

Anoniem: 14124 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:35:
Ooit, lang geleden, kon dat allemaal met een modaal inkomen. Vandaag de dag moet je wel een fors bovenmodaal inkomen hebben om met 1 inkomen zo rond te komen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Dit vind ik wel een leuk gedichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

hneel schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 17:21:
Ooit, lang geleden, kon dat allemaal met een modaal inkomen. Vandaag de dag moet je wel een fors bovenmodaal inkomen hebben om met 1 inkomen zo rond te komen. :(
Wanneer je met een modaal inkomen zeg maar 2500 bruto per maand verdiend kun je een huis kopen van zo'n 135k. Daar betaal je netto per maand zo'n 525 euro voor. Dan hou je nog wel aardig wat over. En natuurlijk, een huis van 135k is zeldzaam. Maar had je 10 jaar geleden al verzonnen dat je modaal zou gaan verdienen en destijds maar een klein huisje gekocht om mee te beginnen dan had je die doekoes weer in een nieuwe woning kunnen stoppen. Ben overigens uitgegaan van een éénverdiener zonder schulden.

De prijs van een gemiddelde woning is 216000. Het is leuk om daar naar te kijken maar mensen moeten niet meteen kijken naar gemiddelden. Mensen die de staatsloterij niet winnen moeten dat soort dingen ook even plannen.

Ik kocht mijn appartement toen ik beneden modaal verdiende. Mijn inkomen destijds (6 jaar geleden)was 24700 euro en mijn hypotheek bedraagt 122066 euro. Voor destijds dus ook wel tophypotheek. Maar goed. De prijs die nu betaald wordt voor de appartementen om me heen is zo'n 160000. Dat is een winst van ruim 45000. In de regel ga je in 6 jaar ook meer verdienen. Dat feit en het feit dat je die 45000 mooi in een volgende woning kan steken maakt dat je groter kan gaan wonen voor een relatief kleine stijging van lasten. En natuurlijk moet je nu ook weer duur kopen als je verhuist, feit is dat je niets hoeft te doen voor de overwaarde.

Veel mensen blijven in NL zitten waar ze zitten omdat ze die gemiddelde woning van 216000 toch niet kunnen betalen of omdat ze huren veilig vinden. Allemaal keuzes en moet ieder voor zich weten. Maar als ik om me heen kijk naar sommige mensen dan kan ik wel zeggen dat modaal of niet, niet iedereen het even slim aanpakt. En het risico dat een huis minder waard gaat worden is nou eenmaal een stuk kleiner dan het risico dat je huwelijk op een echtscheiding uitloopt.

Kortom, het kan nog steeds wel, mits je dingen handig aanpakt en onroerend goed is bv een wat langere termijn planning aangezien steigingen zoals ze rond 1985 waren voorlopig wel niet zullen plaatsvinden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie de reactie van OzBoz. Hij kijkt wel erg naar de eigen woning.

Beweren dat je met een modaal inkomen niet ruim rond kunt komen, is imo onzin. Nog niet zo gruwelijk lang geleden in dit forum een halve flamewar gehad omdat ik dacht dat het niet mogelijk was voor € 150 per maand te eten/drinken etc (als gezin met minimaal 2 volwassenen en 1 kind), maar dat kan dus wel.

Stel je hebt 2500 bruto p/m.. dan zit je redelijk op modaal. Je zult dan iets van 1500 p/m overgemaakt krijgen. Trek daar 500 huur, 100 gas/water/licht en 150 eten vanaf, blijft er elke maand nog € 750 over. Daar moeten dan nog de verzekeringen vanaf, etc, maar je houdt domweg geld over aan het eind van de maand. Dus kun je sparen. 250 p/m sparen moet zeker kunnen.

Na 10 jaar sparen heb je dan grofweg zo'n 35~40k gespaard. Leg dat bovenop de hypotheek van rond de 135 die je krijgt, en je kunt ook prima een huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 25556 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:53:
Zie de reactie van OzBoz. Hij kijkt wel erg naar de eigen woning.
True, maar dat is meestal samen met gwl etc weer de grootste kostenpost. Twas meer omdat ik een beetje zat wordt van al dat gejammer en de passieve houding van veel mensen. Als je op je reet blijft hangen in de huurwoning waar je 650 p/m voor betaald dan weet je dat je ook geen reet opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
[...]
Nog eens goed lezen dan. Een paar honderd euro (da's al bijna duizend gulden) kon je vroeger ook niet per maand sparen van een modaal inkomen.

Maar inderdaad zijn de huizenprijzen geexplodeerd. Dat komt omdat de inkomens ook zo sterk gestegen zijn, maar de politiek weigert om steden te laten groeien (boeren en milieulobby). Meer geld voor dezelfde huizen, dan gaat de prijs omhoog.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

gezien de opleiding zou ik toch ergens (tegen mijn 40 ste of zo) rond de 5000a6000 brut willen zitten... (helft is natuurlijk taks, dan schiet er nog redelijk over om mee te leven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OzBoz schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:25:
[...]

True, maar dat is meestal samen met gwl etc weer de grootste kostenpost. Twas meer omdat ik een beetje zat wordt van al dat gejammer en de passieve houding van veel mensen. Als je op je reet blijft hangen in de huurwoning waar je 650 p/m voor betaald dan weet je dat je ook geen reet opschiet.
Je hebt niet altijd de keuze voor een goedkope woning. Er zijn steden waar je verplicht wordt naar de duurdere prijsklasse te verhuizen (ook als je al een goedkopere huurwoning bezit) indien je salaris een bepaald plafond heeft bereikt. Die plafonds zijn echter niet al te bijster aangesloten op de huurprijzen.

Dit is juist gedaan om de gezinnen met wat minder geld toch een onderkomen te kunnen bieden. Dan heb je de keuze tussen of een flinke huurprijs, of een hoge hypotheek want met lage hypotheken kom je er tegenwoordig ook niet meer. Ik weet niet in hoeverre dit door het hele land wordt toegepast.

Ik ben zelf expres voor een hypotheek gegaan toen het nog allemaal te betalen was, en je merkt toch wel dat het begin wat lastiger is, maar dat het gewoon even op je tanden bijten is en de jaren daarna heb je profijt van overwaarde, en het makkelijker kunnen doorgroeien naar een ruime eensgezinswoning. De mensen die ik nu spreek, en die jarenlang hebben gehuurd en nu willen gaan kopen geven eigenlijk allemaal aan dat ze spijt hebben dat ze niet direct al hadden gekocht.

Wordt uberhaupt nog een leuk verhaal voor huurders met de extra flexibiliteit die verhuurders krijgen. Ik heb het mensen in mijn omgeving altijd gezegd, als je kunt kopen ga alsjeblieft kopen. De prijzen qua hypotheek en huur zijn niet zo bizar verschillend meer, maar je investeerd met huren helemaals niets. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 29-08-2005 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 14124 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 21:13:
Wordt uberhaupt nog een leuk verhaal voor huurders met de extra flexibiliteit die verhuurders krijgen. Ik heb het mensen in mijn omgeving altijd gezegd, als je kunt kopen ga alsjeblieft kopen. De prijzen qua hypotheek en huur zijn niet zo bizar verschillend meer, maar je investeerd met huren helemaals niets. :)
Heb ik ook altijd gezegd. Maar veel van mijn vrienden bv die leefden nog met idee dat als je iets koopt je er ook dood moet gaan. Makkelijker geld verdienen kan bijna niet (op eBay na ;)) maar ok, die groep mensen heeft na jaren huren voor enorme bedragen (men wil beetje luxe zitten) ook het licht gezien en baalt het niet 5 jaar eerder gedaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:14

Daniel

Kapitein NCC-1701
Een goed salaris kun je definiëren als genoeg inkomen om je geen zorgen te hoeven maken over hoe je de eindjes aan elkaar moet breien. Dat zal voor iedereen verschillend zijn, en het wordt dus ook voor een groot deel bepaald door je bestedingspatroon.
Gemiddeld gezien zou een inkomen van twee keer modaal (ongeveer 55.000 euro per jaar) ruim voldoende moeten zijn om zonder problemen en ernstige bezuinigingen een gezin van te onderhouden in een eigen woning, en ook nog op vakantie te kunnen. Voor grote dingen moet je sparen, maar het ontbreekt je aan niets.

Ik zit nu op ongeveer 75.000 euro bruto (incl winstdeling) en da's voor mijn leeftijd meer dan uitstekend. Keerzijde is dat ik het zelf bij elkaar moet (laten ;)) verdienen en dat mijn salaris het eerste is wat eraan gaat als het een keer minder lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dan draait Tweakers kennelijk niet verkeerd! €75.000,- op je 27ste is niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Ozboz:

Je hebt het wel alleen over de overwaarde, maar een ander punt is ook redelijk belangrijk ivm huurprijzen. Je hypotheek schuld blijft gelijk. Deze is niet onderhevig aan inflatie. Zelfs al zou je geen cariere maken en enkel inflatie correctie op je loon krijgen dan betekend dat, los van renteschommelingen, dat je relatief gezien steeds minder rente betaald. Je betaald dus relatief gezien steeds minder voor iets dat meer waard wordt.

Huurprijzen worden per definitie elk jaar hoger. Mits die verhoging gelijk aan de inflatie is blijf je dus relatief gezien steeds hetzelfde voor hetzelfde betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Janoz op 30-08-2005 11:14 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:41:
Ik zit nu op ongeveer 75.000 euro bruto (incl winstdeling) en da's voor mijn leeftijd meer dan uitstekend. Keerzijde is dat ik het zelf bij elkaar moet (laten ;)) verdienen en dat mijn salaris het eerste is wat eraan gaat als het een keer minder lekker loopt.
Tsja, maar dat is in loondienst ook wel zo: meer salaris = meer verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Janoz schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:04:
@Ozboz:
Huurprijzen worden per definitie elk jaar hoger. Mits die verhoging gelijk aan de inflatie is blijf je dus relatief gezien steeds hetzelfde voor hetzelfde betalen.
Helemaal waar, maar in de regel gaan lasten sowieso omhoog. Bedoel, bij een huurprijs is het ook bijvoorbeeld het GWL deel wat meer gaat kosten, daar heb je met een koopwoning ook last van. Maar het is wel waar wat je zegt. Lijkt me wel lastige berekening want als je kijkt naar gemiddelde steiging van de koopwoningen dan moet je die eigenlijk ook weer meenemen wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar iemand die van huur naar huur verhuisd of iemand die van koopwoning naar de volgende koopwoning gaat.

Maar je punt klopt, en tis maar de vraag wat je nog kan kopen voor 100k over 30 jaar. Maar dat is ook met alle spaarfondsen etc zo met lange looptijd. Weinig mensen die het kunnen ruiken en wat dat betreft is geld in onroerend goed steken niet echt gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je nu een leuk pandje kunt kopen in een studentenstad, en dit gaat indelen in een hok waar net een bed in past dan kun je goed binnenlopen hoor :)

Als je kijkt wat de gebruikelijk tarieven zijn tegenwoordig, dan kun je echt flinke marges halen. Moet je alleen de ballen hebben om dat pand te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:14

Daniel

Kapitein NCC-1701
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:54:
Dan draait Tweakers kennelijk niet verkeerd! €75.000,- op je 27ste is niet verkeerd!
Ik klaag niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Ozboz : Ik had het dan ook puur over de rente. GWL hebben beiden. Eigen huis bezitters hebben trouwens nog wel een stijging die ook onderdeel is van de huurprijs stijging. Onderhoud is namelijk wel inflatie gevoelig ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kopen is domweg altijd beter. Bij huren is na het betalen van de huur het geld weg. Bij kopen is na het betalen van 'de huur' (aflossing) weer een stukje huis jouw eigendom geworden.

Als je 30 jaar huurt, heb je na 30 jaar daar precies 0 euro aan overgehouden. Als je 30 jaar een hypotheek afbetaald, houdt je er een huis aan over. Lijkt mij nogal een verschil.

Tenzij je om de 2 maanden verhuisd, is kopen altijd verstandiger. Het probleem is alleen dat je dan wel een hypotheek moet kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:31:
Kopen is domweg altijd beter. Bij huren is na het betalen van de huur het geld weg. Bij kopen is na het betalen van 'de huur' (aflossing) weer een stukje huis jouw eigendom geworden.

Als je 30 jaar huurt, heb je na 30 jaar daar precies 0 euro aan overgehouden. Als je 30 jaar een hypotheek afbetaald, houdt je er een huis aan over. Lijkt mij nogal een verschil.

Tenzij je om de 2 maanden verhuisd, is kopen altijd verstandiger. Het probleem is alleen dat je dan wel een hypotheek moet kunnen krijgen.
vergeet niet dat je bij iedere koop die je afsluit, zo'n 10% kwijt bent aan bijkomende kosten (notaris en daar soort stuff). Je zult echt één a 2 jaar in een koophuis moeten zitten wil het voordeliger zijn dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rac-on schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:34:
vergeet niet dat je bij iedere koop die je afsluit, zo'n 10% kwijt bent aan bijkomende kosten (notaris en daar soort stuff). Je zult echt één a 2 jaar in een koophuis moeten zitten wil het voordeliger zijn dan huren.
Daarom ook mijn disclaimer: als je niet te vaak verhuisd :) Maar goed, we zijn het (dus) eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:36:
[...]

Daarom ook mijn disclaimer: als je niet te vaak verhuisd :) Maar goed, we zijn het (dus) eens :)
jup, daarom ben ik ook op zoek naar een leuk koophuis in omg. Delft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een goed salaris heb je als je aan het eind ervan geen stuk maand overhoudt. :)

Het is allemaal erg persoonlijk. Ik voel me altijd erg prettig bij het idee dat ik een winkel in kan lopen en aan kan schaffen wat ik wil zonder eerst naar de prijs ervan te kijken. Uiteraard heb ik het dan wel over normale alledaagse en noodzakelijke dingen.

Het voordeel van GoT-bejaarde zijn is ondermeer dat wij alles al hebben wat we graag wilden hebben en dus weinig op ons verlanglijstje hebben staan behoudens die dingen waar iedereen weleens van droomt te bezitten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 17:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Daniel schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:41:
Een goed salaris kun je definiëren als genoeg inkomen om je geen zorgen te hoeven maken over hoe je de eindjes aan elkaar moet breien. Dat zal voor iedereen verschillend zijn, en het wordt dus ook voor een groot deel bepaald door je bestedingspatroon.
Gemiddeld gezien zou een inkomen van twee keer modaal (ongeveer 55.000 euro per jaar) ruim voldoende moeten zijn om zonder problemen en ernstige bezuinigingen een gezin van te onderhouden in een eigen woning, en ook nog op vakantie te kunnen. Voor grote dingen moet je sparen, maar het ontbreekt je aan niets.

* remco_k bied zich aan als potentieel nieuw tweaker member

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 07-05 09:43

chem

Reist de wereld rond

remco_k schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:19:
[...]

* remco_k bied zich aan als potentieel nieuw tweaker member
Solliciteren kan hier

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
LoL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49

Nik

Ik werk tegen minimum loon + 1 jaar ouder... Dat is dus in vergelijking met mijn vrienden helemaal niet veel (die al snel over 7-8 euro per uur krijgen...).

Tja, ik kan er van rond komen, natuurlijk wil ik ook wat meer verdienen, dat willen we allemaal...
Pagina: 1