Speakers zonder schroefdraad, maar toch spikes. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.935 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over spikes en speakers staat al heel wat geschreven op tweakers, maar op mijn specifieke vraag heb ik nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

Mijn vraag is simpel, ik heb 4 spikes per frontspeaker gekocht en nu moet ik ze daar dus aan gaan monteren. Het probleem is echter dat er geen schroefdraad onder aan mijn fronts zit.
Hoe kan ik die spikes nu het beste monteren onder mijn speakers, zonder dat ze verschuiven als ik mijn speaker een beetje verplaats.

Liever geen permanente oplossing graag, ik heb daardooor zelf al gedacht aan dubbelzijdige tape.
Het zaakje heeft dan toch een beetje houvast als je de speaker een beetje verplaatst en je kan ze er weer afhalen. Door het gewicht van de speakers blijft het zaakje toch wel zitten lijkt mij.
Maar goed misschien is deze manier een beetje te 'makkelijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 16:08

Daklem

Audio Nerd

hoe zien de spikes eruit, want je hebt een groot verschil tussen spikes en kegels.

Kegels zijn wat speaker vriendelijker, want deze worden gewoon aan de onderkant geplakt van de speaker, en hebben toch hetzelfde effect als spikes.

Spikes zijn klein, dun en bevatten een schroefdraad zodat je die in de speaker moet draaien. écht ideaal is dat niet, als ze niet gemaakt zijn voor je speakers. Daarom kiezen de meeste mensen ook voor Kegels ipv spikes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daklem schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:04:
hoe zien de spikes eruit, want je hebt een groot verschil tussen spikes en kegels.
Dit zijn ze

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/3000_3999/3000/3000/3005/300584_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Kegelspikes ;)
Met een beetje cirkelvormige dubbelzijdige tape moet dat wel lukken, ja. Maar ik denk dat ze zo gewoon ook al goed blijven staan :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zou gewoon die dikke dubbelzijdige tape pakken, daar worden ook haakjes aan tegels mee bevestigd waar je handdoeken aan op kunt hangen, het zit zeer stevig en het is er ook weer af te halen.
Pak vooral niet die dunne! Die is gemaakt voor foto's en is veel te slap.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Daklem schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:04:
...
Kegels zijn wat speaker vriendelijker, want deze worden gewoon aan de onderkant geplakt van de speaker, en hebben toch hetzelfde effect als spikes.
...
Welk effect hebben spikes eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 143701 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:11:
[...]

waarschijnlijk dat de trillingen van je speakers zo min mogelijk worden doorgegeven aan de grond, en je op een of andere manier daardoor een zuiverder geluid krijgt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00
Het voornaamste effect is dat je zonder spikes onder je speakers in bepaalde kringen niet au-serieux genomen wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Ah oke, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Anoniem: 143701 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:11:
[...]

Om je speakers te isoleren van de grond. Hierdoor kunnen trillingen niet via de vloer aan je speakers door gegeven worden. Deze trillingen kunnen namelijk een verstoring in het geluid geven B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 22:37
RAF1 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:37:
[...]

Om je speakers te isoleren van de grond. Hierdoor kunnen trillingen niet via de vloer aan je speakers door gegeven worden. Deze trillingen kunnen namelijk een verstoring in het geluid geven B)
Juist maximale koppeling aan de vloer, zodat de behuizing het minst trilt.

Maar, heb je er al aan gedacht dat een spike ook verkeerd om werkt? Je kunt gewoon een plankje maken met de spikes erop en je speaker daarop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAF1 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:37:
[...]

En minder aan je buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
bobo1on1 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:08:
Ik zou gewoon die dikke dubbelzijdige tape pakken, daar worden ook haakjes aan tegels mee bevestigd waar je handdoeken aan op kunt hangen, het zit zeer stevig en het is er ook weer af te halen.
Pak vooral niet die dunne! Die is gemaakt voor foto's en is veel te slap.
Die dunne te slap??? pak maar eens een goede rol. Diekrijgje nooit meer van je leven eraf. Trek je je hele speaker mee kapot. Daarom ook handig om die dikke te pakken...

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Seers schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:39:
[...]

Juist maximale koppeling aan de vloer, zodat de behuizing het minst trilt.

Maar, heb je er al aan gedacht dat een spike ook verkeerd om werkt? Je kunt gewoon een plankje maken met de spikes erop en je speaker daarop zetten.
Als je maximale koppeling aan de vloer wil hebben moet je juist geen spikes hebben. Het oppervlak van de spikes is veel kleiner dan het oppervlak van je speakers.

Bij goede Hifi/home cinema gaat het er juist om, om alle onderdelen zoveel mogelijk te isoleren van invloeden van buiten af. Dit alles d.m.v. Power conditioners, kabel isolatie, spikes, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door RAF1 op 29-08-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
RAF1 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:22:
[...]

Als je maximale koppeling aan de vloer wil hebben moet je juist geen spikes hebben. Het oppervlak van de spikes is veel kleiner dan het oppervlak van je speakers
En daarom gigantische druk. Mijn spikes (soundcare gevallen) leveren per cm² een druk van 6,4 ton, als er een gewicht van 12,5 kilo op staat. Dit zorgt voor enorme koppeling aan de vloer.

Zie hier of hier bijvoorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Seers op 29-08-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb dus ook ooit spikes onder mijn fronts gehad,maar na de verhuizing en nwe vloer (kurk) moest ik overstappen op iets anders.
Mijn keuze is toen gevallen op een accesoire van hepta,nl:

Acoustic Analysing demper
- TVA 8 rubber demper
- Goudkleurig of Zwart

Afbeeldingslocatie: http://www.hepta.nl/acce/tva8-1.jpg

En ik moet zeggen dat mijn speakers beter zijn gaan klinken door deze dempers.Alleen wil ik nu nog steeds mijn fronts vervangen voor een paar Hepta Expertise.Ik heb ze een paar weken geleden beluisterd bij Snijders Hifi / CD-Classique en z zijn heel mooi.Alleen nu nog f wat geld bij elkaar sprokkelen.

foto: Afbeeldingslocatie: http://www.hepta.nl/producten/expertise_klein.jpg

Kleine uitleg over dempers en demping,gequote van hun site:

Waarom een TVA-8 oftwel een Triple Vibration Absorber:
De meest gebruikelijke luidspreker systemen bestaan uit 1 of meer luidspreker units gemonteerd in een rechthoekige kast. Alle komponenten in dit systeem bepalen de uiteindelijke kwaliteit van het geluid. Het is uit de literatuur inmiddels bekend dat paneel resonanties de weergavekwaliteit negatief kunnen beinvloeden.

De wanden van de luidsprekerkast zorgen ervoor dat de luidspreker units op hun plaats blijven en voor het uiterlijk van een luidspreker. Tevens zorgen de wanden voor het opsluiten van de "luchtveer" achter de units. Hierdoor ontstaat geen akoustische kortsluiting tijdens weergave. (De lucht zou anders de kortste weg kiezen tussen voor en achterkant van de luidspreker.)

Jammer genoeg zorgen de wanden nog voor een ander aantal zaken. De wanden kunnen ook werken als een akoustische resonator waardoor de uiteindelijke weergave kwaliteit negatief beinvloed wordt.

De belangrijkste drie resonanties zijn:

Trillingen veroorzaakt door luchtdruk variaties in de kast.

Trillingen veroorzaakt door de reaktiekrachten tengevolge van conusbewegingen.
Trillingen ontstaan door het bewegen van de andere wanden.
Trillingen onder 1 worden meestal door de fabrikant van de luidspreker opgelost of voldoende onderdrukt. Aan de twee andere kunnen we met accessoires nog het een en ander doen.

Door bijvoorbeeld het onder de kast zetten van de Triple Vibration Absorber, kortweg TVA demper genoemd worden zowel paneelresonantie als reaktiekrachten onderdrukt of opgeheven. Acoustic Analysing heeft een demper uitgebracht die bestaat uit twee lagen rubber met daartussen een massief messing lichaam.

Het rubber zelf bestaat uit een reeks van afgesloten cellen die het rubber z'n veerkracht geven. Het bijzondere aan de TVA dempers is dat het rubber tevens bestaat uit een groot aantal staafjes die willekeurig op elkaar zijn gestapeld. Deze staafjes zijn gemaakt van gerecycled autobandenrubber dat voor een zeer lange levensduur zorgt. Hierdoor ontstaat ook het open uiterlijk aan de randen van de TVA demper.

Een reaktiekracht wordt nu niet lineair "teruggekaatst" maar verdeeld in diverse richtingen. Daardoor veert de demper niet alleen maar DEMPT ook daadwerkelijk. Het massieve messing lichaam tussen de twee dempende lagen zorgt voor een definitieve onderdrukking van ongewenste resonantie.(Fig. 1)

Een ander gunstig effect van de TVA dempers is dat de luidsprekerkast niet meer met z'n gehele oppervlak op de grond staat maar slechts op vier kleinere oppervlakken. Hierdoor wordt de oppervlaktedruk per demper vergroot waardoor reaktiekrachten tussen luidsprekerkast en vloer minder negatieve invloed kunnen uitoefenen op de weergave kwaliteit.

Het resultaat is dat bodempaneel resonanties minder kans krijgen om de andere wanden van de kast in trilling te brengen en daardoor voor kleuring te zorgen. De reaktiekracht van de conusbeweging, die zich door de kast voortplant wordt door het indrukken van de rubberdempers nu gedeeltelijk omgezet in warmte, en komt dus niet meer terug in de kast.

Geschikt voor luidsprekers tot 50 Kg. is de TVA demper een goedkope en effectieve methode voor het onderdrukken van ongewenste resonanties. Leverbaar in messing of zwart.

Bronnen: Theory of Loudspeaker Cabinet Resonances by James K. Iverson Auszug aus einer wissenschaftlichen Untersuchung des Instituts high performance structures research Nurnberg Dr. Michael Polus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Seers schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:26:
[...]

En daarom gigantische druk. Mijn spikes (soundcare gevallen) leveren per cm² een druk van 6,4 ton, als er een gewicht van 12,5 kilo op staat. Dit zorgt voor enorme koppeling aan de vloer.

Zie hier of hier bijvoorbeeld.
Ik heb het over geluidskoppeling niet over gewicht, gewicht is niet interessant koppeling van het geluid daar in tegen wel. Koppeling van geluid probeer je zo veel mogelijk te vermijden.

Spikes zijn de oplossing om je speaker zowel stil te laten staan als te ontkoppelen (geluid) van de vloer.

[ Voor 12% gewijzigd door RAF1 op 29-08-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33

Nulnulnix

BOFH

Ik weet niet wat je voor deze dempers betaald heb, maar m.i. te veel...

Ik heb gewoon een setje van de gamma (je weet wel voor de wasmachine) van een 6 Euro. Doet het ook erg goed, maar wel erg goedkoop. (Principe en werking is het zelfde.)

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Even simpel uitgelegt: Het doel is om de speaker te koppelen via zeer kleine drukpunten (de spikes) aan de massa waar de speaker op geplaatst is. De massa dient zo 'dood' mogelijk te zijn, dat wil zeggen dat deze niet meetrilt waardoor alle energie van de speakerdriver omgezet wordt in geluidstrillingen i.p.v. de speakerkast zelf te laten trillen.

Daarom zetten sommige mensen hun speakers met spikes op een zware natuursteentegel (marmer, graniet). Dit geeft vaak een rustiger geluidsbeeld, meer detail en een strakker, gecontroleerder laag.

Voor het bevestigen van de spikes kun je dubbelzijdig wit kleefband gebruiken, zeer sterk en goed te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanmiddag langs de bouwmarkt geweest en daar had je van die tesa powerstrips.
Dat zijn dus van die dubbelzijdige tapestrips waarmee je bijvoorbeeld een handdoekhaakje kan ophangen. Een klein stukje van de tape komt dan boven de oppervlakte uit, waardoor je de strip eventueel weer makkelijk kan verwijderen.

Is dit wat voor mijn spikes/speaker probleem?
Waar ik zelf mee zit is dat de strips redelijk dik zijn, maakt dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Rusky schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:45:
[...]

Die dunne te slap??? pak maar eens een goede rol. Diekrijgje nooit meer van je leven eraf. Trek je je hele speaker mee kapot. Daarom ook handig om die dikke te pakken...
Dan heb ik hier andere dunne dan jij :P

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-07 14:27
Maakt het nou nog uit of je punten van je spikes naar de grond of naar de lucht wijzen? Mijn spikes onder m'n sub staan op de grond, dus m'n sub zelf staat op de spikes. Wel zo makkelijk plaatsen, maar nu ben ik zeker uber-kneusn00b? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonder over te gaan in een 'waarom heb je spikes nodig' discussie, zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met tesa powerstrips voor zulke doeleinden?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:31:
Zonder over te gaan in een 'waarom heb je spikes nodig' discussie, zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met tesa powerstrips voor zulke doeleinden?
probeer het en post het resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 16:08

Daklem

Audio Nerd

Dikke plak strips kan tot gevolg hebben dat de speaker niet stabiel staat. Omdat dit meeverend spul is, kan het zijn dat de speaker snel kan vallen. Dit is wel een groot nadeel van dikke plakstrips/tape/bevestigingsmateriaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hebt geen spikes nodig voor een goede isolatie tussen speaker en vloer. Daar zijn prima rubber dempers voor. Niet al te goedkoop ook, maar met een hoogfrequentie bereik. Dat zijn gewoon ronde schijven die je onder je boxen legt. Simpel dubbelzijdig tapeje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:36:
[...]

probeer het en post het resultaat ;)
Ik lees liever eerst over wat ervaringen, dan dat ik er direct op los ga experimenteren.
Daklem schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:38:
Dikke plak strips kan tot gevolg hebben dat de speaker niet stabiel staat. Omdat dit meeverend spul is, kan het zijn dat de speaker snel kan vallen. Dit is wel een groot nadeel van dikke plakstrips/tape/bevestigingsmateriaal...
Daar ben ik dus ook bang voor, zo'n powerstrip heeft zeker een bepaalde dikte.
Als iemand er nou eens ervaring mee had?
Hann1BaL schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:41:
Je hebt geen spikes nodig voor een goede isolatie tussen speaker en vloer. Daar zijn prima rubber dempers voor. Niet al te goedkoop ook, maar met een hoogfrequentie bereik. Dat zijn gewoon ronde schijven die je onder je boxen legt. Simpel dubbelzijdig tapeje en klaar.
Ik heb die spikes al, dus ik ga niet zomaar een andere manier gebruiken.
De speakers komen trouwens via die spikes op een tegel (beton,steen,graniet of marmer) te staan.
Tussen de steen en de vloer (tapijt) komen rubbertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 19:56:
[...]

Ik lees liever eerst over wat ervaringen, dan dat ik er direct op los ga experimenteren.

[...]

Daar ben ik dus ook bang voor, zo'n powerstrip heeft zeker een bepaalde dikte.
Als iemand er nou eens ervaring mee had?

[...]

Ik heb die spikes al, dus ik ga niet zomaar een andere manier gebruiken.
De speakers komen trouwens via die spikes op een tegel (beton,steen,graniet of marmer) te staan.
Tussen de steen en de vloer (tapijt) komen rubbertjes.
toon volledige bericht
Die rubbertjes onder de tegel zou ik weglaten anders "zweeft" je hele opstelling (veer werking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je 3 spikes onder je boxen monteerd staat hij altijd stabiel.

Ik heb spikes trouwens nooit begrepen. Je maakt een enorm drukpunt om trillingen tot een minimum te beperken. Door de hoge druk gedraagt de spike zich alsof deze volledig verbonden is met de ondergrond. Maar die ondergrond is vervolgens een beschermplaatje en de spike zelf wordt in dit geval met dubbelzijdig plakband vastgemaakt. Kijken we naar de schakels in de ketting dan lijkt het mij dat de box per spike met de diameter van het beschermplaatje op de grond staat en verder is verbondne met dubbelzijdig plakband. Mijn logica zegt dan dat je je box net zo goed met stukjes dubbelzijdig plakband ter grootte van de beschermplaatjes aan de grond kunt plakken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAF1 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:17:
[...]

Die rubbertjes onder de tegel zou ik weglaten anders "zweeft" je hele opstelling (veer werking)
De spikes zijn voor een betere werking van de speakers, terwijl de rubbertjes onder de tegel de trillingen naar de grond moeten minderen (lees: anti burenoverlast)
Janoz schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:31:
Als je 3 spikes onder je boxen monteerd staat hij altijd stabiel.

Ik heb spikes trouwens nooit begrepen. Je maakt een enorm drukpunt om trillingen tot een minimum te beperken. Door de hoge druk gedraagt de spike zich alsof deze volledig verbonden is met de ondergrond. Maar die ondergrond is vervolgens een beschermplaatje en de spike zelf wordt in dit geval met dubbelzijdig plakband vastgemaakt. Kijken we naar de schakels in de ketting dan lijkt het mij dat de box per spike met de diameter van het beschermplaatje op de grond staat en verder is verbondne met dubbelzijdig plakband. Mijn logica zegt dan dat je je box net zo goed met stukjes dubbelzijdig plakband ter grootte van de beschermplaatjes aan de grond kunt plakken.
Op deze manier is er geen sprake meer van de ontkoppeling van een groot oppervlak lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:38:
[...]

De spikes zijn voor een betere werking van de speakers, terwijl de rubbertjes onder de tegel de trillingen naar de grond moeten minderen (lees: anti burenoverlast)
Dan kan je net zo goed die rubbers meteen onder je speaker zetten. Die spikes moet je niet op een "gedempte" massa zetten. Dan heb je nog steeds kans op het "veer" effect.

[ Voor 4% gewijzigd door RAF1 op 30-08-2005 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAF1 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:28:
[...]

Dan kan je net zo goed die rubbers meteen onder je speaker zetten. Die spikes moet je niet op een "gedempte" massa zetten. Dan heb je nog steeds kans op het "veer" effect.
Volgens mij gaat het volgens het volgende principe: de spikes voeren de trillingen van de speaker naar de tegel, die je vervolgens het beste via rubber kan dempen zodat de trillingen die ontstaan in de tegelmassa zo weinig mogelijk doorgegeven worden aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meest stabiele ondersteuning verkrijg je door 3 spikes per speaker te gebruiken. 4 stuks is altijd overbepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:09:
De meest stabiele ondersteuning verkrijg je door 3 spikes per speaker te gebruiken. 4 stuks is altijd overbepaald.
Dat wisten we al, is al over gesproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:56:
[...]

Volgens mij gaat het volgens het volgende principe: de spikes voeren de trillingen van de speaker naar de tegel, die je vervolgens het beste via rubber kan dempen zodat de trillingen die ontstaan in de tegelmassa zo weinig mogelijk doorgegeven worden aan de vloer.
Het principe is goed. Je vergeet alleen dat door de rubbers je de massa van tegel en speaker ontkoppeld. Hierdoor word speaker en tegel theoretisch een massa, die door de rubbers een "veer" werking teweeg kan brengen. Dit hangt natuurlijk wel af van het gewicht van de tegel en de speakers. Ik heb mijn speakers en subwoofer met spikes (en cupjes eronder) koud op de betonnen vloer staan (kleine uitsparingen in het laminaat). Mijn buren zijn nog niet komen zeuren over geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 01-07 14:54
Ik heb mijn 30kg sub op pootjes op de vloerbedekking staan...Helaas hebben de onderburen er heel veel last van..zeer hoorbaar dus..wat is hier de beste oplossing voor?:??

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
water_escape schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:11:
Ik heb mijn 30kg sub op pootjes op de vloerbedekking staan...Helaas hebben de onderburen er heel veel last van..zeer hoorbaar dus..wat is hier de beste oplossing voor?:??
Je hebt een houten vloer onder de bedekking? Geen spikes gebruiken, maar dempers, zoals een Auralex Gramma plaat, of wzelf zoiets maken met van die isofix stroken bij de gamma. Anders zoek je op GoT eens gezellig op subwoofer overlast, of subwoofer ontkoppeling, of subwoofer trillingen.

Dan kom je er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 01-07 14:54
hoi,
ja een holle houten vloer. De trillingen blijven vooral in mijn kamer (en de muren) maar de bassen zijn redelijk goed hoorbaar een verdieping lager.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog ff een uitleg over de werking van spikes.....

Spikes verkleinen het overdrachtoppervlak van een luidsprekerkast. Door dit kleine contactoppervlak ontstaat er een grote massa per vierkante meter. Hoe groter de massa, hoe meer energie er nodig is om dit in beweging te krijgen. Door het enorme kleine oppervlak wordt de massa zo hoog, dat een versterker nooit voldoende vermogen heeft om die massa in beweging te krijgen. Hierdoor kunnen trillingen van je luidsprekerkast niet worden overgedragen aan de ondergrond.

Waarom van die plaatjes eronder?
Simpel: Een spike druk je met gemak in een houten vloer, waardoor deze een groter oppervlak krijgt en er dus gemakkelijker energie van de kast wordt doorgegeven aan de vloer. Bij tapijt geldt dit ook en zelfs een betonnen vloer heeft hier last van, al is het hier wat minder. Een marmeren tegel is een redelijke optie, maar die plaatjes zijn veel goedkoper, makkelijker te krijgen en minder opvallend.

Hoe vast te maken?
Je kan de spikes gewoon zonder plakken onder de kasten zetten. Het risico bestaat wel dat je er tegen stoot, waardoor de kast omvalt. Gebruik per kast 3 spikes om 2 redenen:
  • Op 3 spikes staat het altijd stabiel.
  • 3 Spikes hebben minder raakoppervlak, dus het effect is theoretisch groter. In de praktijk zul je hier niets van merken.
Voor de echte herrieboeren...
Spikes voorkomen alleen de overdracht van trillingen van de kast aan de vloer. Trillingen die door de geluidsdruk worden overgedragen zijn niet te voorkomen, tenzij je een dode kamer maakt. Nadeel van de dode kamer is dat je jezelf niet eens kan horen praten, behalve via je eigen klankkast, dus je hoofd. Praten met vrienden is onmogelijk, tenzij deze richten op je oor. Maar zoals een bekende Johan al eens zei: "Ieder nadeel heb z'n voordeel". Als je partner begint te zeuren, hoef je je hoofd slechts een beetje te draaien om er vanaf te zijn. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

Exirion

Gadgetfetisjist

subsonik schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:18:
Het voornaamste effect is dat je zonder spikes onder je speakers in bepaalde kringen niet au-serieux genomen wordt. :P
Soms zijn die anti-commentaren net zo komisch als de zweverige voor-mij-alleen-interlinks-van-300-euro-per-meter-interlinks uitspraken ;)

Spikes hebben weldegelijk effect. Of jij en ik het nou rationeel kunnen verklaren of niet, gehoorsmatig is er een verschil merkbaar. Zeker als je een losse vloer hebt die niet helemaal egaal is.

Zelf heb ik een houten vloer liggen en heb de speakers op spikes en stoeptegels staan. Het verschil is erg duidelijk te merken, simpelweg omdat de rensonanties van de vloer storend waren.

Dat ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3411_2.jpg

Stoeptegels worden nog wel een keer door marmer vervangen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1