Ik heb dus ook ooit spikes onder mijn fronts gehad,maar na de verhuizing en nwe vloer (kurk) moest ik overstappen op iets anders.
Mijn keuze is toen gevallen op een accesoire van hepta,nl:
Acoustic Analysing demper
- TVA 8 rubber demper
- Goudkleurig of Zwart
En ik moet zeggen dat mijn speakers beter zijn gaan klinken door deze dempers.Alleen wil ik nu nog steeds mijn fronts vervangen voor een paar Hepta Expertise.Ik heb ze een paar weken geleden beluisterd bij Snijders Hifi / CD-Classique en z zijn heel mooi.Alleen nu nog f wat geld bij elkaar sprokkelen.
foto:
Kleine uitleg over dempers en demping,gequote van hun site:
Waarom een TVA-8 oftwel een Triple Vibration Absorber:
De meest gebruikelijke luidspreker systemen bestaan uit 1 of meer luidspreker units gemonteerd in een rechthoekige kast. Alle komponenten in dit systeem bepalen de uiteindelijke kwaliteit van het geluid. Het is uit de literatuur inmiddels bekend dat paneel resonanties de weergavekwaliteit negatief kunnen beinvloeden.
De wanden van de luidsprekerkast zorgen ervoor dat de luidspreker units op hun plaats blijven en voor het uiterlijk van een luidspreker. Tevens zorgen de wanden voor het opsluiten van de "luchtveer" achter de units. Hierdoor ontstaat geen akoustische kortsluiting tijdens weergave. (De lucht zou anders de kortste weg kiezen tussen voor en achterkant van de luidspreker.)
Jammer genoeg zorgen de wanden nog voor een ander aantal zaken. De wanden kunnen ook werken als een akoustische resonator waardoor de uiteindelijke weergave kwaliteit negatief beinvloed wordt.
De belangrijkste drie resonanties zijn:
Trillingen veroorzaakt door luchtdruk variaties in de kast.
Trillingen veroorzaakt door de reaktiekrachten tengevolge van conusbewegingen.
Trillingen ontstaan door het bewegen van de andere wanden.
Trillingen onder 1 worden meestal door de fabrikant van de luidspreker opgelost of voldoende onderdrukt. Aan de twee andere kunnen we met accessoires nog het een en ander doen.
Door bijvoorbeeld het onder de kast zetten van de Triple Vibration Absorber, kortweg TVA demper genoemd worden zowel paneelresonantie als reaktiekrachten onderdrukt of opgeheven. Acoustic Analysing heeft een demper uitgebracht die bestaat uit twee lagen rubber met daartussen een massief messing lichaam.
Het rubber zelf bestaat uit een reeks van afgesloten cellen die het rubber z'n veerkracht geven. Het bijzondere aan de TVA dempers is dat het rubber tevens bestaat uit een groot aantal staafjes die willekeurig op elkaar zijn gestapeld. Deze staafjes zijn gemaakt van gerecycled autobandenrubber dat voor een zeer lange levensduur zorgt. Hierdoor ontstaat ook het open uiterlijk aan de randen van de TVA demper.
Een reaktiekracht wordt nu niet lineair "teruggekaatst" maar verdeeld in diverse richtingen. Daardoor veert de demper niet alleen maar DEMPT ook daadwerkelijk. Het massieve messing lichaam tussen de twee dempende lagen zorgt voor een definitieve onderdrukking van ongewenste resonantie.(Fig. 1)
Een ander gunstig effect van de TVA dempers is dat de luidsprekerkast niet meer met z'n gehele oppervlak op de grond staat maar slechts op vier kleinere oppervlakken. Hierdoor wordt de oppervlaktedruk per demper vergroot waardoor reaktiekrachten tussen luidsprekerkast en vloer minder negatieve invloed kunnen uitoefenen op de weergave kwaliteit.
Het resultaat is dat bodempaneel resonanties minder kans krijgen om de andere wanden van de kast in trilling te brengen en daardoor voor kleuring te zorgen. De reaktiekracht van de conusbeweging, die zich door de kast voortplant wordt door het indrukken van de rubberdempers nu gedeeltelijk omgezet in warmte, en komt dus niet meer terug in de kast.
Geschikt voor luidsprekers tot 50 Kg. is de TVA demper een goedkope en effectieve methode voor het onderdrukken van ongewenste resonanties. Leverbaar in messing of zwart.
Bronnen: Theory of Loudspeaker Cabinet Resonances by James K. Iverson Auszug aus einer wissenschaftlichen Untersuchung des Instituts high performance structures research Nurnberg Dr. Michael Polus