Toon posts:

Veel schijf leesfouten. Wie helpt uit mij uit de raad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De geschiedenis van mijn probleem is als volgt:
15 december 2004 heb ik computer onderdelen besteld/gekregen, namelijk:
- Asus K8N-skt 754 nForce3 moederbord
- Athlon 64 3000+ processor
- 512mb PC400 Kingston geheugen

Hierbij heb ik enige oude onderdelen geplaatst, namelijk:
- Geforce 3 ti200
- Soundblaster Live!
- Western Digital 120GB HDD

De eerste keer dat ik het systeem opstarte, kreeg ik een schijf leesfout, na heel wat research en gekloot, was uiteindelijk de hdd gewoon naar de klote.
Ik heb toen een SATA 160GB HDD van Maxtor gekocht, welke na een paar maanden ook schijf leesfouten begon te vertonen. Ik heb deze terug gebracht naar Norrod, zij hebben de schijf gechecked en ik heb een nieuwe gekregen.

Deze nieuwe schijf ook een Maxtor 160GB gaf een paar dagen geleden ook een schijfleesfout (voor de 1e x) nadat ik er 512mb nieuw geheugen wilde instoppen.
Godzijdank doet ie het nu nog, maar waarschijnlijk ook niet lang meer.

Zelf uitgezocht, in de FAQ
- Het kan aan een gare voeding liggen
- De bekabeling is standaard SATA dus lijkt me niet en de western digital was nog IDE.
- Nieuwste drivers etc, sja...denk dat hier niets mis mee is.
- Het moederbord, ASUS K8N nForce 3.

Uit de FAQ
---Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden. Om dit te oplossen/voorkomen, heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig.---

Is dit de DiamondMax 10 ? (Maxtor 6Y160M0), maar wederom had de Western Digital HDD ook een schijf leesfout. En ik weet niet of compabiliteitsproblemen schijfleesfouten veroorzaken.

Plan
Ik ga sowieso maar eens een floppydrive installeren om PowerMax te installeren en ik durf te wedden dat ik dan weer een nieuwe HDD kan krijgen. Verder koop ik een DVD-writer om al mijn data te backuppen.

Dit is niet waar ik jullie hulp bij nodig heb. Wat raden jullie mij aan om te doen, nu het nog kan.
Hoe kom ik achter de oorzaak van dit probleem?
- Nieuwe voeding kopen? Zoja, welke (mag wel iets luxer zijn dat standaard)
- Kunnen slechte bestanden een HDD mollen?
- Is het moederbord niet goed?

Ik wil vooral een stabiel systeem, zonder zulke problemen. Ik heb nu een paar centjes over, maar wil geen compleet nieuw systeem, wil alleen geld steken in het probleem zelf.

Ideeën/raad/hulp???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor voeding heb je nu dan? als je een voeding hebt die niet echt een stabiele 12V lijn heeft kan dat behoorlijk funest zijn voor je hdds.

Wat bedoel je precies met slechte bestanden?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Vertel eens wat voor voeding er nu in zit. Het zou best eens kunnen dat de voeding het probleem os.

edit: dubbelpost

[ Voor 10% gewijzigd door coller op 29-08-2005 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een Q-TEC 450watt Dual fan gold
ATX 12Volt

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-02 23:17
- Nieuwe voeding kopen? Zoja, welke (mag wel iets luxer zijn dat standaard)
- Kunnen slechte bestanden een HDD mollen?
- Is het moederbord niet goed?
Nieuwe voeding kan goed het antwoord op je probleem zijn. Kijk anders eens even op http://www.extreme.outervision.com/index.jsp om na te gaan of je voeding wel voldoende zou zijn voor je huidige configuratie. Let wel op: goedkope voedingen noteren vaak hun piek-vermogen als max terwijl ze dit maar voor een beperkte tijd kunnen volhouden.

Slechte bestanden kunnen niet een hd mollen, uiteindelijk zijn het allemaal enen en nullen net zoals andere bestanden.

Het moederboard kan inderdaad ook voor je problemen zorgen maar dat zou je kunnen uitsluiten door je pc te strippen van al het onnodige en te kijken of het probleem terug komt.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 18:05
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 12:45:
ATX 12Volt
daar heb ik heel wat slechte dingen over gelezen, ik denk dat je voeding teveel spanning geeft ( op sommige momenten ) en daardoor je Hdd's een klap krijgen, kan je de SMART status van de schijven niet uitlezen met een programma ( zoek ff op HD TUNE )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ATX 12Volt
:X
vervang dat onding maar eens :P
Q-tec staan erom bekent ongelovelijk klote te zijn kwa stabiliteit (met name op de 12V lijn). Dus grote kans dat daar je probleem ligt en met het vervangen van je PSU je dan van je probleem afbent.

Verwijderd

Worden de schijven misschien te warm?
Hangen de schijven niet goed in de kast, waardoor ze teveel vibreren?
Dat zijn ook opties.

Voor de rest heb ik geen idee.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
ATX 12Volt
"Q-TEC 450watt Dual fan gold" - The Magic Word - . Ik zou maar eens op zoek gaan naar een nieuwe voeding. Als je op GoT zoekt op deze voeding zullen veel mensen je leuke verhalen kunnen vertellen over de "geweldige" stabiliteit van deze voeding.

offtopic:
Veel te laat, maar je weet nu tenminste waar het aan ligt :X

[ Voor 13% gewijzigd door Cardinal op 29-08-2005 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx allemaal.

Kunnen jullie me nu al iets adviseren? Of mag ik zelf gaan zoeken naar een goede vervanger :)
Een goede stille voeding, heb ik wel wat voor over.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Een goede merk voeding van >= 300 Watt zou het wel aan moeten kunnen! Denk hierbij aan voedingen van AOpen, Antec, Zalman, Chieftec enz.. Ik heb zelf goede ervaringen met (silent) voedingen van AOpen en Chieftec.

If I can't fix it, it ain't broken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:12:
Ok, tnx allemaal.

Kunnen jullie me nu al iets adviseren?
ja, lees dit eens.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 12

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is ' eindelijk' zover, mijn huidige hardeschijf heeft het ook begeven. PC loopt vast en gaat daarna uit. Na open maken van de kast, voelt de hardeschijf echt heeeel heeet aan.

Ik heb een tijdje terug de 'waarschijnlijk' brakke q-tec voeding al vervangen door een Tagan 380watt.
Hier zal het probleem niet meer liggen.

Het probleem zal nu hitte of het moederbord zijn (ga ik vanuit).

De hardeschijf zal ik vervangen en er een hardeschijf koeler op plaatsen. Hoe kom ik er trouwens achter of het probleem misschien aan het moederbord ligt?
Pagina: 1