PC boot niet na installatie nieuwe koeler

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Zoals gewoonlijk heb ik weer een ubervaag probleem met mijn servertje. :| Ik zal eerst eens de specs geven:

CPU: Pentium 3 800mhz (Coppermine, 133FSB)
Mobo: Aopen AX-34 Pro
Mem: Kingston Valueram 512MB PC133
Videokaart: Asus Geforce MX440 (AGP 4x)
Netwerkkaart: Linksys Gigabit LAN adapter
Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2014 (ATA/133, 8mb cache, 7200rpm)
DVD speler: Asus DVD speler

Het probleem
Mijn server maakte naar mijn mening teveel lawaai. Daarom heb ik er al een stille Samsung HDD in gezet. De PC maakte echter nog steeds veel herrie en daarom heb ik de CPU koeler vervangen. Eerst zat er een klein aluminium koelblok op met van die SocketA/370 clipjes + 60mm fan.

Deze fan heb ik dus vervangen voor een stille koeler van Arctic Cooling, namelijk de Arctic Copper Silent 2 TC.
Volgens de specs kan deze koeler alleen gemonteerd worden op AMD processors maar ik dacht dat het ook wel zou passen op een Socket 370. De koeler was in eerste instantie VEEL te groot voor mijn mobo, dus ik moest er aan alle kanten wel hoeken afzagen om te voorkomen dan de koeler spoeltjes en condensatoren zou raken.

Nadat ik me dus bijna een uur in het zweet had gewerkt met een ijzerzaagje, een vijl en een werkbank keek ik naar het goede resultaat van mijn heatsinkmod. Door al het zagen en vijlen is er natuurlijk veel aluminiumstof tussen de koelvinnen terechtgekomen. Dit heb ik allemaal netjes schoongeblazen zodat er geen ijzerdeeltjes konden achterblijven.

Ik loop dus blij naar boven naar mijn servertje, klaar voor de operatie, en welja: de koeler past perfect!
Ik moest hem weliswaar met veel kracht vastdrukken (iets meer kracht dan met mijn oude 60mm koelertje), maar ik kreeg hem er wel goed op met een drupje AS5 ertussen.

Ik doe de PC weer dicht, zet hem voorzichtig op zijn plaats (ivm het gewicht van de koeler) en sluit alle kabels weer aan. Vervolgens zet ik de pc aan: Fans draaien, HDD begint te spinnen maar beeld blijft op standby!

Ik denk dan maar zo: het kan nooit in één keer goed gaan, dus ik probeer het volgende:
- Koeler eraf en checken op gemorste koelpasta of beschadiging aan de core --> Niets vreemds te zien, alles lijkt in orde.
- Koeler op de voeding aangesloten en de oude kleine koeler op de CPU_FAN connector --> Nog steeds geen beeld.
- Oude koeler maar weer eens geinstalleerd --> PC boot nog steeds niet, vreemd.
- Jumper op CMOS clear gezet --> PC reageert niet eens meer op POWER knop, doet dus niks.
- Checken of de nieuwe koeler geen onderdelen op het mobo raakt/bekneld --> niet het geval, heatsink heeft alle ruimte.
- Geheugenreepje in een ander slot geprobeerd --> geen verschil.
- PC zo kaal mogelijk gestart door de HDD, de DVD en de LAN kaart los te koppelen --> geen verschil.

- GoT search gebruikt en dat levert me de volgende informatie op:
=> Banen op het mobo kunnen kapot zijn gegaan door het te hard aandrukken van de clipjes op het socket.
(ik heb wel hard gedrukt, maar ik weet niet hoeveel een mobo kan hebben, ik had het mobo niet uit de behuizing gehaald voor de installatie)
=> Schade door Anti ESD
(ik draag geen wollen kleding, had tijdens werkzaamheden geen schoenen aan, heb mezelf regelmatig - om de 2 minuten - ontladen aan de verwarming)
=> Videokaart kapot omdat het beeld op standby blijft
(ik heb geen andere videokaart om te testen)
=> CPU kapot gemaakt door het scheef monteren/te strak vastzetten van de cooler.
(zoals ik eerder zei: de core ziet er nog gaaf uit, niets aan de hand)
=> Een eigenwijze BIOS die niet wil doorstarten als ie geen goed rpm signaal van de CPU koeler krijgt.
(ik heb alweer getest met de oude koeler - die voorheen wel werkte - maar toch blijft beeld standby, ik heb trouwens de allerlaatste BIOS erin geflashed voor deze operatie (1.17b))

Wat kan ik nog proberen
Testen met andere hardware, maar die heb ik op dit moment niet tot mijn beschikking. :/

Wat kan volgens jullie het probleem zijn? Of nog beter, hoe los ik dit op? Is er mogelijk hardware beschadigt tijdens de installatie?

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 28-08-2005 23:35 ]

Goud is geen geld

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
het is waarschijnlijk toch dat je de koeler te hard hebt aangedrukt...kijk een of het moederbord schuinloopt...als dat het geval is probeer eens een propje achter je CPU gewoon een WC papiertje ofzo iets wat niet geleid ;)
Suc6

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Allereerst compliment voor de startpost. :)

De Artic Copper Silents vereisen idd best wat druk. Op zich normaal dus, maar ik heb iemand wel eens horen praten over een klein hoogte verschil tussen Socket 370 en 462 (A). Wellicht zit er inderdaad een verschil en is er door de druk iets kapot gegaan.

Test met een andere processor zou ik zeggen.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Fart schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:43:
Allereerst compliment voor de startpost. :)

De Artic Copper Silents vereisen idd best wat druk. Op zich normaal dus, maar ik heb iemand wel eens horen praten over een klein hoogte verschil tussen Socket 370 en 462 (A). Wellicht zit er inderdaad een verschil en is er door de druk iets kapot gegaan.

Test met een andere processor zou ik zeggen.
In de compaq van mijn vader zit ook een S370 processor, maar ik denk niet dat ik die compaq los mag schroeven. Mijn vader is er altijd bang voor dat zijn pc daarna mogelijk niet meer stabiel werkt. Het is tenslotte mijn probleem, en niet die van hem.

Ik kan iig even kijken of de achterkant van het moederbord wel/geen contact maakt met de mobo-tray.

Edit:
Nog even een qoute uit een ander topic over Socket370 en Socket A:
dion_b schreef op woensdag 18 juni 2003 @ 21:07:
FAQwerk:

So462=SoA
So370=PPGA/FC-PGA/FC-PGA2

Beiden hebben ze extern dezelfde vorm (incl koeleraansluitingen), maar het aantal pinnetjes verschilt (en de pinout verschilt bovendien licht tussen de verschillende So370 varianten)

Je quote iemand die er zelf ook blijkbaar het fijne niet van snapt :z
Fysiek zijn deze sockets dus identiek aan elkaar, wat zou moeten betekenen dat als de fabrikant compatibiliteit aangeeft voor Socket A dat deze koeler dan ook automatisch even zo compatibel is met Socket 370. :)

[ Voor 31% gewijzigd door frankknopers op 29-08-2005 00:15 ]

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Kickje...

Ik heb het moederbord uit de behuizing gehaald en ik heb het zaakje maar eens getest op een houten kastje. Dus netjes CPU 'refitted' , koeler erop, videokaartje erin en opstarten.

Nog steeds geen beeld :(

Ik wordt nu echt fucking pissig van standby-lampjes... Wou dat ze die dingen nooit hadden uitgevonden, gewoon AAN of UIT. Nouja, daar verander ik toch niets aan..

Ik heb de troubleshooter van het moederbord nog een keer doorgelopen en daar kwam ik uit op een brakke videokaart of monitor. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Wellicht dat de CPU of het moederbord gemold is. Jammer dat ik geen reserve-onderdelen heb om het eea uit te sluiten. :/

Goud is geen geld

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Ik zie in je signature dat je nog een aardig pc-tje hebt staan. Ik zou zeggen: probeer die GF4 MX440 eens op je mooie ASUS moederbordje (die heeft volgens mij nl. AGP). Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Lammert schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:45:
Ik zie in je signature dat je nog een aardig pc-tje hebt staan. Ik zou zeggen: probeer die GF4 MX440 eens op je mooie ASUS moederbordje (die heeft volgens mij nl. AGP). Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.
Op zich is het wel een aardig idee, maar mijn pc heeft een hele waterkoelinstallatie gemonteerd (ook op mijn X800pro) en daar kan ik dus niet eventjes snel een andere videokaart in zetten.

Bovendien is mijn primaire PC (die uit de signature) me zo duur geweest dat ik hem alleen voor het broodnodige werk openschroef. Ik heb mijn eigen PC liever werkend, dicht en op slot staan.

Misschien dat ik vanavond nog de vriend van mijn zus kan vragen, die heeft er zijn beroep van gemaakt en misschien dat hij mij kan helpen of dat hij reserveonderdelen heeft voor het testen van mijn servertje. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Ik heb het zelfde. Het schijnt ook uit te maken hoe je de koeler erop hebt gezet. Ik weet dus niet of het nu nog kan (nml met je "gemodde" cooler) maar kun je hem 180 o draaien? Daardoor zou de koeler hem net helemaal kunnen raken.

Ik heb zo overigens mijn athlon (ja, hij is van amd) in rook op laten gaan. Omdát ik hem verkeerd op heb gezet. Hij bleef later aan, wat eerst niet het geval was, en alles bleef op stand by. Check even of je de nodige "Beeps" hoord, dan kun je uitsluiten of het je GPU is die fout is, en dus verder testen.

Succes.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Paintje van het socket + processor

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/h.knopers/Socket370.bmp

De koeler gaat dus met de grote vlakke kant op de die van de CPU. Aan 1 kant zit de verhoging zodat ie over het verhoging in het socket kan. De processorkoeler 180 graden draaien zou ertoe leiden dat de die van de CPU de heatsink maar half raakt.

Goud is geen geld

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Die coppermine's kunnen een aardig stootje hebben hoor, ik zou de problemen eerder bij je moederbord zoeken. Blijft dus even wachten op reserve onderdelen :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Pagina: 1