Northbridge kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

• Anthonie Smit
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 08:30
Mijn PC start sinds gistere niet meer op.
Als ik hem aan zet gaan alle fans leuk draaien, maar de monitor blijft op standby.
Ik krijg verder ook geen beep-foutmelding (irritante piepgeluiden) die er op zouden moeten wijzen dat er iets ontbreekt of defect is.

Ik dacht het eerst aan de northbridge omdat ik door het installeren van de Thermaltake Golden Orb II het fannetje van de heatsink van de northbridge af moest halen en daarvoor moest eerst het heatsinkje tijdelijk van de chip af.

Pentium 4 540J
Abit AA8 Duramax (925x)
GeForce 6600 (MSI, 256MB DDR :+ , PCI-e)
4* 256 MB PC2 4200 Kingston
Complete systeemeigenschappen

Ik heb de ietwat simpele opstart troubleshooter al doorgeleze.
Ben geen n00b ofzo, dus aub normaal antwoorde.

[ Voor 10% gewijzigd door Anthonie Smit op 28-08-2005 17:08 . Reden: Korte systeem eigenschappen erbij ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
door gebrek aan koeling ???? zon northbridge kan wel wat hebben ....

een P1 gebruikte ongeveer een 20 watt, en bij mij hebben ze zelfs gewerkt zonder heatsink

het kan wel zijn dat je andere componenten hebt geraakt en het mobo daardoor niet meer goed werkt ...

ik heb zo al veel grakas naar de zak geholpen, domme SMD's

probeer eens je RAM, of kijk eens naar andere dingen, probeer eens volledig barebone te draaien ...

[ Voor 15% gewijzigd door successor op 28-08-2005 16:46 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter deze al eens doorgenomen?
post ook je specs even in de startpost, dat is een stuk handiger dan een linkje

• Anthonie Smit
@successor: Grafische kaart is het niet.
Zo juist een oude VooDoo :+ in PCI geprobeerd.

Te weinig koeling ook niet nee, Abit is één van de weinige die een fannetje op de heatsink op de 925X schroeft, plus dat de Golden Orb voor genoeg airflow door de heatsink zorgt.

@Terw_Dan: Ik heb de startpost al aangepast, en zoals al vermeld de troubleshooter doorgelzen, lees jij de startpost ff door ja.

[ Voor 22% gewijzigd door Anthonie Smit op 28-08-2005 16:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je geeft aan dat je de troubleshooter hebt doorgelopen. Dan heb je als het goed is ook je mem, cpu en voeding getest, wat waren daar de resultaten van?
Anthonie Smit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:51:
@Terw_Dan: Ik heb de startpost al aangepast, en zoals al vermeld de troubleshooter doorgelzen, lees jij de startpost ff door ja.
Je mag ook normaal reageren hoor.
Je kunt wel zeggen dat je de troubleshooter doorgelezen hebt, maar als je de resultaten ervan niet post kunnen wij er natuurlijk ook niet veel mee en heb ik dus geen idee wat je nu wel en niet hebt doorgelezen.

[ Voor 63% gewijzigd door TERW_DAN op 28-08-2005 17:02 ]

• Anthonie Smit
@ Terw_Dan: iK had hem doorgelezen, niet doorgelopen.
Je gaat geen voeding testen als daar de fout niet ligt, geheugen allevier los geprobeerd (allevier fout, lijkt me sterk). Plus bij al dat soort dingen zou ik een beep-code moeten krijgen.

Edit:
Ik heb nog iets uit het begin van de troubleshooter gequote om mijn reactie kracht bij te zetten.
Troubleshootvolgorde: de volgorde hieronder (Voeding - Moederbord - Processor - Geheugen - Videokaart - IDE/SCSI) is in principe hetzelfde als van "Groot naar Klein". Dus, wanneer bijvoorbeeld het moederbord stuk is, dan heeft het geen zin om het geheugen te troubleshooten

[ Voor 48% gewijzigd door Anthonie Smit op 28-08-2005 17:07 . Reden: typo's ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anthonie Smit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:03:
@ Terw_Dan: iK had hem doorgelezen, niet doorgelopen.
Je gaat geen voeding testen als daar de fout niet ligt, geheugen allevier los geprobeerd (allevier fout, lijkt me sterk). Plus bij al dat soort dingen zou ik een beep-code moeten krijgen.
Hoe weet jij dat de fout niet bij de voeding ligt?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
waarom zouden mensen proberen jou te helpen ? je bent wel erg arrogant tegenover Terw_Dan terwijl zijn bericht eerder gepost was dan jou 'edit'

Aangezien je 'geen noob' bent zoals je zelf aangeeft in je start post zou ik zeggen probeer even een ander moederbord, werkt het daarop wel dan heb je de schuldige gelijk al gevonden.

Ik heb eenzelde soort probleem gehad met een ander moederbord en daar bleek het AGP slot 'kapoet' te zijn, niet toevallig per ongeluk iets te hard tegen je grafische kaart geduwd ofzo ?

• Anthonie Smit
Oke, bij een voeding fout (,wat ik al vaker met dit mobo heb gehad,) hoor je twee korte pieptonen één lange en gaat de pc daarna weer in z'n totaal uit.
Hier blijft ie hangen in het opstartproces in één van de allervroegste faces, voordat de monitor word aangesproken iig, en blijft daar gewoon hangen, zonder beepcodes en verdere vooruitgang.

Edit:
Ik heb nu even geen ander moederbord in de buurt die in aanmerking komt voor dit probleem,.
Ik heb dan namelijk een mobo nodig met LGA775, PCI-e en DDR2. Op een zondag moeilijk aan te komen.
En arrogant??????? waar haal je dat vandaan?

[ Voor 29% gewijzigd door Anthonie Smit op 28-08-2005 17:34 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anthonie Smit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:12:
Oke, bij een voeding fout (,wat ik al vaker met dit mobo heb gehad,) hoor je twee korte pieptonen één lange en gaat de pc daarna weer in z'n totaal uit.
Hier blijft ie hangen in het opstartproces in één van de allervroegste faces, voordat de monitor word aangesproken iig, en blijft daar gewoon hangen, zonder beepcodes en verdere vooruitgang.
En waarom zou je hiermee de voeding kunnen uitsluiten?
Als de voeding niet werkt dan krijg je ook geen postbeeps meer omdat je systeem niet in staat is te posten.
Ik weet niet wat voor problemen je hiervoor met je voeding hebt gehad, maar waarom zouden 2 korte beeps en 1 lange op een probleem met de voeding wijzen?

• Anthonie Smit
Voeding heb ik niet aan gezeten, heeeft altijd prima gewerkt en geeft nu nog stroom aan mijn bordje.
Hij is 680 watt dus die extra stroom die de Golden Orb misschien zou vreten moet hij kunnen leveren plus dat ik veel apparatuur zoals diskdrives niet aan gesloten heb.
Bij een compleet verrotte voeding gaat de PC helemaal niet aan, bij te weinig watt slaat hij weer uit, bij onjuiste voltages zou ik geluidsmeldingen moeten krijgen.
Maar ik zal ff een tweede voeding voor je uit de motten ballen trekken die meegelevrd wer met de behuizing.

Verwijderd

Je kan de voeding natuurlijk ook altijd testen met een multimetertje terwijl je probeert de pc te starten. ;) Dan heb je natuurlijk uitsluitsel. Idd ook als je test met een andere...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anthonie Smit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:20:
Maar ik zal ff een tweede voeding voor je uit de motten ballen trekken die meegelevrd wer met de behuizing.
Pffft, wat een toon zeg... het MOET niet hoor, tenminste ik neem aan dat jij graag je pc weer aan de gang krijgt? Iedereen hier probeert je alleen maar te helpen, maar jij moet ook bereid zijn er moeite voor te doen 8)7

edit:
@post hieronder: je hebt misschien wel een beetje gelijk, tis knap irri ;)

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 28-08-2005 17:55 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Anthonie Smit
Zojuist een andere voeding geprobeerd en resultaat veranderde niet, volgens mij is de voeding kwestie dan wel aardig uitgesloten.

Sorry voor mijn soms ietwat pikante reacties maar ben ondertussen tog wel een beetje chag geworden van een niet opgestarte pc, laat ik hierbij vast iedereen bedanken die heeft gereageerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Anthonie Smit op 28-08-2005 17:32 . Reden: dankbetoog ]

Verwijderd

Probeer te werken met het principe van uitsluiting indien mogelijk. Test de onderdelen 1 voor 1 op een ander systeem, en zo kan je zien welk onderdeel er faalt. Of vervang de onderdelen uit jou pc, 1 voor 1 met een vervang/test-onderdeel.

• Anthonie Smit
Ondanks dat je aan de postcode op het displaytje kon zien dat hij geen stap vooruit ging toch ook maar een andere monitor geprobeerd(want tja, het zal der maar aan liggen).
Geheugen is goed, graka is goed, voeding is goed.
Over blijven doen de proc en het mobo.
Proc kapot lijkt me stug aan gezien ik dan ook een piepgeluid zou moeten horen maar ga ik morgen testen.
Mobo kadoek ddacht ik eigenlijk vanaf het begin al, met name de northbridge.
Ik vraag me dan ook af of er een tweaker is die dat wel is heeft mee gemaakt en wat de pc dan (niet) deed.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anthonie Smit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:51:
Ondanks dat je aan de postcode op het displaytje kon zien dat hij geen stap vooruit ging toch ook maar een andere monitor geprobeerd(want tja, het zal der maar aan liggen).
Geheugen is goed, graka is goed, voeding is goed.
Over blijven doen de proc en het mobo.
Proc kapot lijkt me stug aan gezien ik dan ook een piepgeluid zou moeten horen maar ga ik morgen testen.
Ik vraag me dan ook af of er een tweaker is die dat wel is heeft mee gemaakt en wat de pc dan (niet) deed.
Was het niet handiger geweest gelijk te vermelden dat je een debugger gebruikte en dat die niets deed (zal hij blijkbaar op 00 of FF blijven staan).

Dan blijven er 2 dingen over die defect kunnen zijn. De cpu en het moederbord. Als 1 van beide totaal defect is dan doet je systeem niets, je hoeft dus niet per se een beep te horen als je cpu defect is, omdat je bak dan totaal niet boot.
Nu is het wel zo dat de kans op een dood mobo een stuk hoger ligt dan op een dode cpu, dus het is gewoon een kwestie van even een ander mobo of andere cpu testen en je weet het.

• Anthonie Smit
Inderdaad.
Maar toch voert hij een paar stappen uit, hij staat op 90, hij stopt op de één of andere manier altijd bij een code die niet in de handleiding staat |:(
Morgen dus maar even proc-ruil doen met de bierkrat-pc.

Kzal dan die middag ('smorgens school :r ) de uitkomst even vermelden.
Maar er is dus niemand die wel is eeen kapotte northbridge heeft meegemaakt???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Werkelijk alles is mogelijk...

Moboproblemen kunnen leiden tot uitval van een of alle connectoren, tot beepen als sirenes of doodse stilte, door kortsluiting kan niets gebeuren of juist rook, brand of in de meest extreme gevallen doorgesmolten PCB (dit nav een FET die spectaculair overleed). Precies wat aan de hand is, is dus erg moeilijk zo te bepalen.

Zo te horen heb je echter een tool voorhanden die daar nogal bij kan helpen, namelijk een port 80 debugger :o

Misschien was het handig geweest de readout daarvan in de TS te plaatsen. Hoe dan ook zou het ook nu nog erg nuttige info zijn...

90 is een code die me niet zoveel zegt, maar als je een Phoenix BIOS gebruikt, duidt het op een probleem bij het initialiseren van de hard disk controllers. Die zitten niet in de northbridge maar de southbridge...

Bij deze foutmelding zou ik in eerste instantie aan losse of beschadigde IDE/SATA kabels denken...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 29-08-2005 00:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anthonie Smit schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:21:
Inderdaad.
Maar toch voert hij een paar stappen uit, hij staat op 90, hij stopt op de één of andere manier altijd bij een code die niet in de handleiding staat |:(
Morgen dus maar even proc-ruil doen met de bierkrat-pc.

Kzal dan die middag ('smorgens school :r ) de uitkomst even vermelden.
Maar er is dus niemand die wel is eeen kapotte northbridge heeft meegemaakt???
Waarom denk je dat het specifiek de northbridge is.
Ik heb hier wel een bord waarvan ik vrij zeker weet dat de NB het probleem is, maar dat is in dit geval redelijk makkelijk vast te stellen (daar er gewoon flink wat beschadigingen zijn op de pcb in de buurt van de NB).

Maar goed, je vermeldt nu ineens dat hij wel iets verder boot (itt wat je net zei dat hij niet verder wilde booten),
als je op je debugger ziet dat hij nog wel verder komt, dan kun je de aandacht gaan richten op het moederbord. Als je cpu volledig gaar is dan boot hij niet meer, als je mobo gaar is blijft hij echter ergens bij steken.
code 90 zegt me ook niet zo heel veel, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik een plank heb kunnen fixen door de bios te vervangen. Vaak is het zo dat als deze chip defect is of corrupte data bevat het ding niet meer door wil booten en ergens blijft hangen. Doordat het mobo niet doorstart krijg je vervolgens niets op je display te zien. Dus mocht het zo zijn dat een ander mobo gewoon feilloos werkt in je systeem weet je 100% zeker dat het aan het mobo ligt en in dat geval zou ik eerst een andere bios proberen alvorens het plankje tot behang te degraderen.

Verwijderd

welke voodoo kaart heb je gebruikt? ik heb hier een voodoo2 kaartje liggen die bijvoorbeeld alleen 3D is, en dan krijg je ook geen beeld. Dus als je (in mijn geval een voodoo2). probeer even een ander pci kaartje

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Haal anders de gold orb er weer af en kijk of je northbridge beschadigd is :/
Lijkt mij het eerste wat je doet als je er een andere koeler op hebt gezet en het werkt daarna niet meer...

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Anthonie Smit
Vroeg uit school :)
Ik had idd vergeten te vermelden dat ik die debugger gebruikte, mede omdat hij niks zinnigs zei.
Het zijn niet de s-ata kabels aan gezien dat dan vriendelijk de boodschap op je scherm komt dat ie niks kan vinden om vanaf te booten.
Volgens mij is die tweede graka een klassieke VooDoo, die werkt echter ook wel gewoon, heb wel is eerder de graka in deze pc moeten vervangen met deze VooDoo.
Die Golden Orb zit ook op de proc en niet op de NB, heb alleen tijdens het installeren van de Golden Orb even het heatsinkje er vanaf moeten halen, niks geks opzich, ik doe dat vaker. Maar deze keer is hij waarschijnlijk overleden en vroeg ik me af of er tweakers zijn die ook wel is met een overleden NB te maken hebben gehad, dus niet kapot mobo maar echt specifiek NB. Er zijn overigens geen zichtbare beschadigingen aan de NB.

Ik heb al een hele rij defecten gehad, allemaal vrij simpel na te gaan waar de fout lag, maar zoiets als dit waar de pc in een heel vroege face (net voordat de monitor word aangesproken) blijft hangen en aan blijft zonder iets te vermelden is nog nooit voorgekomen, en is de bron van het probleem lastig te achterhalen, dus daarom dit topic gestart.

Ik ga nu ff proc wisselen, zal waarschijnlijk niet veel veranderen, en zal hier dan weer de feiten op een rijtje zetten.

[ Voor 1% gewijzigd door Anthonie Smit op 29-08-2005 11:24 . Reden: typo's ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat ik me afvraag, waarom denk je dat het probleem juist bij de NB ligt van je moederbord?
als het moederbord defect is en blijft hangen in de boot kan het eigenlijk vanalles zijn. Als het de bios is is dit nog wel te fixen, maar als het ergens anders ligt (en je systeem dus totaal niets doet) dan is het vrijwel niet te achterhalen waar het probleem zit.
Dus of het defect wel of niet aan de northbridge te wijten is maakt weinig uit, je bord blijft dood.

Verwijderd

een hoop geklets om nix zo.
dat die kerel eerst eens ALLES test alvorens hier maar het een en ander te gaan suggereren.
het is echt zonde van de tijd en inspanning van alle mensen die je proberen te helpen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anthonie Smit schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:22:
Vroeg uit school :)
Ik had idd vergeten te vermelden dat ik die debugger gebruikte, mede omdat hij niks zinnigs zei.
Sorry, maar dit is gewoon DOM :/

De debugger zei jou niets zinnigs. Als je al hulp van anderen vraagt (en dat doe je per definitie door hier te posten), geef dan de beste informatie die je hebt :o

Zoals ik al hierboven meldde, die code 90 geeft bij een Phoenix BIOS aan dat er een HDD init probleem is. Nu meld je niet wat voor BIOS jouw plank heeft (erg relevant bij een debugger), maar ik vermoed bij Abit een Award BIOS. Moderne (post-Phoenix takeover) Award codes zijn lastig te vinden (de link op www.phoenix.com is bijvoorbeeld brak :X ), maar het zou me niet verbazen als er genoeg convergence heeft plaatsgevonden dat het hetzelfde betekent als bij de Phoenix.

In dat geval: doe wat in de troubleshooter staat en trek alle IDE kabels los. Kijk wat dan gebeurt.

En trouwens - geef alsjeblieft in je volgende post volledige informatie, dus daadwerkelijk de uitslag van elke stap van de troubleshooter. Anders blijven we over en weer theoretiseren maar is het niet mogelijk dichter bij de kern van het verhaal te komen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Anthonie Smit
Je hebt twee keer gelijk dion_b, ik ben soms wat onvolledig in informatie omdat ik een bepaalde logica in mijn hoofd heb zitten die ik niet goed kan verwoorden 8)7, één van de nadelen van hoogbegaafdheid B)
En het is een Award BIOS, maar de PC crasht precies op het moment dat die geäctiveerd moet worden, kwam ik zojuist achter. Het zijn dus nog AC2003 posts.
Het heeft sowieso niks met IDE/s-ata kabels te maken aan gezien ik de drives nu niet heb aangesloten.

[ Voor 1% gewijzigd door Anthonie Smit op 29-08-2005 13:28 . Reden: lay-out ]

Verwijderd

alsjeblieft zeg...

hoe haal je het in je hoofd om jezelf hoogbegaafd te noemen 8)7 |:(

in jouw geval kan je maar beter naar de computer boer gaan }:O

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoogbegaafdheid is leuk en wel, maar zoals Edison al zei:

Genius is 1% inspiration and 99% perspiration

Ondertussen heb je al 10 keer gepost in dit topic, maar heb je nog steeds niet voldaan aan twee van de voorwaarden uit PMG Beleid :
geef een exacte omschrijving van het probleem, compleet met de eventuele foutmeldingen, en wanneer het zich voor doet

[...]

vergeet vooral niet te vermelden wat je allemaal al hebt getroubleshoot met de Hangen en opstartproblemen troubleshooter en wat de resultaten ervan zijn
Die 99% perspiration ontbreken dus nog steeds. Helaas zijn de flitsen inspiration ook niet bepaald gefundeerd - het weigeren om een gestructureerde troubleshoot te doen omwille van een of andere aanname over het defect zijn van de northbridge voorop.

Voeg daar aan toe een nogal nare, laatdunkende houding ten opzichte van mensen met meer kennis van zaken die willen helpen en zinnige vragen stellen en suggesties doen en je houdt over te hoge eigendunk, te weinig eigen inzet en negatieve opmerkingen tegenover anderen.

Zeg nou eens zelf, waarom zouden we nog doorgaan je te helpen :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.