Toon posts:

[Nikkor 18-70] Beeldafstand bij diverse scherpstelafstanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om de beste diafragmaopening voor een bepaalde foto te kunnen kiezen, moet ik de variatie in beelafstand weten wanneer ik scherpstel op diverse objecten in de scene die zo scherp mogelijk moeten worden afgebeeld.

Ik weet dat wanneer ik op oneindig scherpstel, dat de beeldafstand gelijk aan de focal length is. Maar hoe zit het nou wanneer ik op een andere afstand scherpstel? Ik heb zelf geprobeerd dit uit te vinden door de afstand van het brandvlak van de camera totaan een lineaal (= onderwerp en scherpstelpunt) te meten en door in de foto van de lineaal de pixels te tellen over de lengte van de lineaal en zo de vergroting uit te rekenen. Aangezien je nu de vergroting en de (beeldafstand+voorwerpafstand) hebt, kun je die vervolgens gebruiken om de beeldafstand uit te rekenen. Ik denk echter dat ik het niet nauwkeurig genoeg heb gedaan want bij een focal length van 18 mm komt ik telkens op andere waarden voor de beeldafstand uit. (Bij 50 mm kom ik wel op consistentere waarden uit, en op basis hiervan vermoed ik dat de beeldafstand maximaal 3 mm kan variëren wanneer je op 380 mm scherpstelt, en wanneer je op oneindig scherpstelt. Zeker weten doe ik het dus niet.)

Dus vraag 1: Weet iemand een andere methode om de beeldafstand te bepalen bij een willekeurige scherpstelafstand?

En vraag 2: verandert de beeldafstand evenredig aan hoe veel je aan de focus ring draait? Dus als ik bij een willekeurige stand van de focus ring 20 graden draai, verandert de beeldafstand dan twee maal zo veel als wanneer ik vanuit een willekeurige stand 10 graden draai?

Verwijderd

Aparte vraag, tis iets waar ik me normaal niet druk om maak ;) Ik kan je er geen antwoord op geven.

Maare, waar wil je die informatie voor gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:41:
Om de beste diafragmaopening voor een bepaalde foto te kunnen kiezen
De formule wortel(375 * (verschil in beeldafstand wanneer je scherpstelt op diverse objecten in foto)) geeft het best mogelijk diafragmagetal. Hier geldt namelijk dat de CoC gelijk is aan de difractie. Als ik Ken Rockwell's visie over scherpstellen mag geloven tenminste. :)

Op zich heel simpel als je eenmaal weet hoe je beeldafstand varieert bij het draaien aan je focus ring.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:41:

Ik weet dat wanneer ik op oneindig scherpstel, dat de beeldafstand gelijk aan de focal length is.
Volgens mij kan je dit niet zomaar stellen. Het gaat namelijk niet om 1 lens is, maar een combinatie van lenzen, die iets (weet even niet meer wat) overeenkomstig hebben met een lens van die brandpuntsafstand.

[ Voor 34% gewijzigd door fnoff op 28-08-2005 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit natuurlijk ook wat in. Het zal me eens een keertje makkelijk worden gemaakt zeg, stel je voor ;) Maar, kun je niet zeggen dat ondanks dat een objectief meerdere elementen heeft, deze toch werkt als het ware één lens? Of tenminste dat je alleen maar een constante bij de beeldafstand moet optellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ha, het is toch allemaal wat makkelijker dan ik begon te denken. Het blijkt dat de beeldafstand zeer simpel is uit te rekenen indien je de vergroting en de focal length weet. Namelijk beeldafstand = focal length * vergroting + focal length. (b = fM + f). Nu komen ook uit de metingen bij 18 mm logisch uitziende getallen. Geeft de burger weer moed :)

//edit:
Op die site staat trouwens ook dat indien scherp gesteld op oneindig dan geldt beeldafstand = focal length.

//edit2:
Even mijn bevindingen in een grafiek omgezet en tot de conclusie gekomen dat de beeldafstand verdacht goed in de buurt komt met de volgende formule: beeldafstand = focal length^2/scherpstelafstand + focal length (b = f2 / d + f).

/me is in zijn nopjes

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 19:26 ]

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02
Waar vandaan meet je de beeld- en voorwerpsafstand dan?

Verwijderd

Topicstarter
//Edit: ik begreep je vraag verkeerd:
Beeldafstand heb ik nu aangenomen als zijnde afstand tussen ‘rear principal point’ tot aan de CCD. Rear principal point is zeg maar het hoofdpunt van de achterste elementen in de lens. Voorwerpafstand komt in zijn geheel niet voor in deze context.

Ik dacht dat je iets anders bedoelde: vandaar deze onderstaande rant: :)
offtopic:
Voorwerpafstand komt niet in dit verhaal voor. Alleen de beeldafstand en de scherpstelafstand. De beeldafstand bepaald je dus door (focal length)2/focusafstand + (focal length).

Misschien even een rekenvoorbeeldje om het duidelijker te maken:

Stel, ik heb een onderwerp dat in het veld 3 meter diep is, en ik beschouw het van een afstand van 7 meter. Als ik dit onderwerp zo scherp mogelijk wil afbeelden dan moet ik dus weten hoeveel de beeldafstand variëert wanneer ik scherpstel van 7 meter (begin onderwerp) naar 10 meter (einde onderwerp), bij een focal length van bijvoorbeeld 50 mm.

Dus focal length = 50mm, begin zo-scherp-mogelijk-af-te-beelden-gebied = 7000 mm, einde zo-scherp-mogelijk-af-te-beelden-gebied = 10000mm.

Beeldafstand bij focus op 7000 mm = 502/7000 + 50 = 50,357 mm
Beeldafstand bij focus op 10000 mm = 502/10000 + 50 = 50,25 mm

Met deze uitkomsten kun je de beelddiepte uitrekenen en deze bedraagt in dit geval 50,357 - 50,25 = 0,107 mm.

Deze beelddiepte heb je nodig hebt om in Ken Rockwell’s formule voor optimaal diafragma te vullen: wortel (375 * 0,107) = 6,3.

Met andere woorden, als je een onderwerp van 3 meter diep, vanaf 7 meter afstand gefotografeerd, met een focal length van 50 mm zo scherp mogelijk wilt afbeelden, moet je een diafragma gebruiken van ongeveer f/6. (En scherpstellen ca. halverwege het onderwerp (8,5 m).)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 23:38 ]

Pagina: 1