[ACER] TM 4152LMi(Centrino) vs 4401LMi(Turion) (icm Vista?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 21:29
Beste Tweakers,

Ik ben aan het nadenken over de aanschaf van een laptop. Er circuleren genoeg topics over laptops rond maar in geen van ze (ook niet in het Travelmate 4000 topic) vond ik gepast om daar in te haken met deze vraag. Ik hoop daarom dat dit topic mag blijven staan, naast de andere topics.

Ik wil graag een laptop die het goed kan volhouden op een accu, redelijk presteert en nog even mee kan met de tijd. Hiermee doel ik op Windows Vista. Deze staat over een jaar voor de deur, het zou prettig zijn als deze er fatsoenlijk op zou kunnen draaien. Vista zal in 32 bit en in 64 bit met beide processoren overweg kunnen (toch?). Ik zal er eigenlijk niet of nauwelijks op gaan gamen. Ook lijkt een breedbeeld scherm mij niet erg prettig. De Aspire 1692 (wel nice specs verder) valt daar ook om af.

Mijn maximale budget ligt rond de € 1000,00. Ik denk mede hierdoor dat ik mijn keuze beperken moet tot de travelmate serie van Acer. (Al sta ik natuurlijk open voor suggesties van jullie, Asus spreekt me wel meer aan maar is duurder..)

Ik weet dat centrino in principe staat voor zuinigheid en dus een lange accuduur zal genereren. Ook geeft mijn "onderbuik" gevoel een voorkeur aan Intel. (altijd al intel gehad) Aan de andere kant hoor ik zoveel positieve berichten over AMD en is de prijs/prestatie verhouding denk ik gunstiger t.o.v. Intel.

De specs van de Travelmate 4152LMi:

Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.7GHz (Dothan740/2MB/533MHz), Microsoft® Windows® XP Professional Edition SP2, 15TFT, 512MB DDR II RAM (1x512), 60GB HDD, DVD-Dual double layer, LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11g, 6-in-1 card reader, shared video memory

Als je op deze site kijkt: http://www.acer.nl/acereu...CtxParam=nl&crc=249824578

Onder tech. specifications zie je meer info over deze laptop.
Op de Acer site is me niet geheel duidelijk of de 4152LMi geleverd wordt met Win XP Pro of Home, kan iemand daar wat over vertellen?

Voordelen:
Snel, zuinig
1x 512 MB (voor toekomste upgrade)

Nadelen:
GPU (Vista?)

Als ik het goed begrijp is de GPU wel DirectX 9 compatible, dus als ik er straks een dimm bijprik van 1024mb, en zo dus 128mb kan sharen met de GPU, kan die dan Vista goed weergeven?

De specs van de Travelmate 4401LMi:

AMD Turion™ 64 ML-28 processor (512 KB L2 cache, 1.6 GHz, 400MHz), Microsoft® Windows® XP Professional Edition, 15TFT, 512MB RAM (2x256), 60GB HDD, DVD-SuperMulti double layer, LiIon, 56K modem, Gigabit Lan & Wireless 802.11b/g, no FDD, ezDock connector, 6 in 1 card reader, ATI X700 64MB

Voordelen:
Goedkoper (niet veel maar toch 80 euro ofzo)
GPU lijkt me beter instaat Vista weer te geven en evt. gamen (al is dat niet erg belangrijk voor me)

Nadelen:
2x 256mb ipv 1x 512
Trager
Waarschijnlijk (al heb ik er niets over gevonden op internet) is de accutijd vanwege de Turion stukken korter.

Wie wil mee discussieren over dit onderwerp en helpt mij de keuze maken? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft echt geen X700 hebben om Vista te draaien hoor, tenzij je echt alle eyecandy erbij wil (eerste wat ik standaard uitzet als ik om het even waar WinXP installeer...)

De P-M gaat iets langer meegaan dan de Turion (denk aan zeker een goed half uur) en daarbij nog iets sneller zijn ook (alhoewel de vraag is of je dat verschil gaat merken).

Ik zou persoonlijk voor de eerste gaan.

Beste wat je trouwens ook doet is eerst eens beide uitproberen. Het kan zijn dat de ene toch iets beter aanvoelt dan de andere bv. Het ben jij immers die er nog enige jaren mee moet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wingsofgold
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toevallig zit ik ook te twijvelen over deze twee laptops en ook andere, maar vooral de travelmate 4401 vond ik zeer uit het oog springen voornamelijk door de turion die er in zit. Ik heb toch alle vertrouwen in het 64bit tijdperk hoewel dat nog misschien een tijdje kan duren. en natuurlijk de ATI x700 is een zeer leuke videokaart. en dat voor maar 910,- euro. Een nadeel van deze laptop wat ik heb gelezen in een review is het scherm wat niet een hele hoge resolutie aankan en op dit forum vind je bijzonder weinig over deze laptop wat kan aanduiden dat ie toch niet zo heel erg top is als het lijkt.

Ik ben nu al een week aan het zoeken op internet naar een goede laptop maar kom er zelf ook nog totaal niet uit. Het hangt echt af wat je ermee wil gaan doen en vooral wat voor processor wil je gaan nemen. turion 64 bit of centrino zuiniger en duurder. wat ik wel heb gemerkt als je onder de 1000,- wilt gaan zitten en je neemt een intel centrino dan heb je meestal zo een waardeloze shared videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
Bedankt voor jullie reply's.

Maar een vraag: is het echt nadelig als je shared videomemory hebt? Als je niet gaat gamen. er zit standaard 512mb in. Als ik er later dan een gig bijprik, heeft dan kan ik 128mb toewijzen aan de videokaart ? (Presteert ie dan ook netzo als een "gewone" videokaart?) en dan hou ik nog 1536-128 = 1408mb aan gewoon geheugen over. Dat is toch rap zat? En over een jaartje is een gig geheugen vast wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shared geheugen is sowieso veel trager dan dedicated geheugen. Dus die gaat nooit zo goed presteren als een gfxcard met dedicated geheugen, hoeveel geheuge je ook toewijst.

Het is wel het feit trouwens ook dat als je met shared geheugen werkt, dat bandwith afsnoept van je geheugen. Dus in totaal gaat een laptop met shared videogeheugen iets trager zijn, niet alleen in 3D dus. De vraag is natuurlijk wel tot in hoeverre je dit verschil zelf merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wingsofgold
  • Niet online
Nou ik heb de acer 4401 net besteld vanmorgen. Hoop em zo snel mogelijk te krijgen. Mijn belangrijkste argumenten om toch voor deze laptop te kiezen waren
-de 64 bit mogelijkheid ervan
-de videokaart (Ati X700 64mb)
-het 15 inch scherm ik wilde absoluut geen 15,4 inch scherm hij moet namelijk elke dag vervoerd worden en ik vind de 15,4 inch schermen al te groot eruit zien.
-winxp prof staat er standaard op.
-en de prijs van 910,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:08
WTM schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:18:
Op de Acer site is me niet geheel duidelijk of de 4152LMi geleverd wordt met Win XP Pro of Home, kan iemand daar wat over vertellen?
De Travelmate 4152 wordt geleverd met Windows XP Professional.

Volgens de Acer site gaat de Travelmate 4152 tot 5 uur (zuiniger processor en grafische chip) mee op 1 accu, de Travelmate 4401 tot 3 uur. Mijn ervaring is dat ze er zelden veel naast zitten, dus dit is toch wel een aanzienlijk verschil.

Op de Microsoft site geven ze (onderaan de pagina), de systeemvereisten voor Windows Vista.
Daaruit blijkt dat de chip met gedeeld geheugen van de Travelmate 4152 het wel eens moeilijk kan krijgen (dedicated graphics card required). Al denk ik niet dat Microsoft de mensen zonder aparte grafische kaart volledig buiten spel zal zetten, dus vermoedelijk zal je Vista wel kunnen draaien (zij het dan niet met de Aero Glass UI).

Verder las ik hier (bijna onderaan) dat een Pentium M 750 (1,86 GHz) aangeraden wordt. Met deze twee modellen blijf je daar net onder (zal dus vermoedelijk geen grote problemen opleveren, maar toch...)

Aangezien je rond 1000 euro wil blijven (hier in België kost de TM 4401 946 euro, de TM 4152 1086 euro), zal je het met deze modellen moeten doen.

Al bij al wordt het dus geen makkelijke keuze.
Vind je een lange acculooptijd en gemakkelijke uitbreiding van het geheugen belangrijk (kan ook nuttig zijn met het oog op Windows Vista) belangrijk, ga dan voor de TM 4152.

Wil je meer de grafische effecten van Windows Vista, en wil je zo goedkoop mogelijk wegkomen, kies dan voor de TM 4401. Uiteraard kan het prijsverschil wat teniet gedaan worden omdat je bij geheugenuitbreiding minstens 256 MB moet weg doen.

Het blijft echter een beetje speculeren: de definitieve systeemeisen van Vista zullen pas bekend worden tegen midden 2006 (ten vroegste). Als deze lager zijn dan deze die vandaag bekend zijn, dan heb je geluk, zijn ze hoger tja...

Ideaal zou natuurlijk zijn een nieuwe laptop te kopen op het moment dat Vista uitkomt. Tegen die tijd zijn de laptops weer zoveel krachtiger (maar ja, als je nu een laptop nodig hebt, kan je daar uiteraard niet op wachten) :Y)

Een andere optie is Windows XP toch verder blijven gebruiken (in plaats van Vista) dan moet je je van de systeemeisen van Vista niets aantrekken en kan je met de TM 4152 prima voort :)

• WTM
Ik wil graag lang op een accu kunnen werken maar misschien is die drie uur al zat. 5 uur is natuurlijk altijd beter :-D.

Waarom is MS zo vaag over die systeemeisen van Vista:

System Requirements

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

512 megabytes (MB) or more of RAM
A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support
A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

De 4152LMi heeft wel directX 9 support en als je hem ram toewijst (max 128 als ik het goed heb) dan zou die toch bijna zo goed moeten zijn als een wat meer fancy GPU (zoals een x 600 ofzo)? Het geheugen is trager zeg je, maar DDR2 geheugen is toch redelijk snel? (of zeg ik nu iets achterlijks?!)

(Denk dat mijn desktop pc nog moeite gaat krijgen met m'n asus x300 128mb, maarja das ook een bagger kaartje ;-))

Wie weet is die volgende maand goedkoper ;-). Ik ga straks even kijken bij de Mediamarkt hier, hopelijk hebben ze deze modellen staan kan ik ze even "vasthouden".

@Wingsofgold:

Gefeliciteerd met je keuze, je hebt de knoop doorgehakt! Heb je 'm al binnen en zo ja wat zijn je eerste bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wingsofgold
  • Niet online
Jammer genoeg heb ik em nog niet binnen maar ik verwacht em volgende week dinsdag pas. dus duurt nog een tijdje :| Ik post hier wel mijn bevinden erover zodra ik em heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik heb zelf dus een TM4401 en, na een aantal aanpassingen, bevalt deze laptop me zeeeer goed. Ten eerste vond ik de laptop extreem traag. Daarom heb ik een eigen install van Windows erop gezet, en dat ging al stukken beter. Echter was hij met games (World of Warcraft, Doom3) niet echt snel. Ik zag dat er veel schijf activiteit was, dus het was of het geheugen of de harddisk. Na het vervangen van de twee 256 MB DIMM's voor twee 512 MB DIMM's ging het al een stuk beter. Maar pas na het vervangen van de harddisk ging de laptop echt lekker draaien. Er zit nu trouwens een IBM 7200 rpm in. Hij wordt inderdaad wat warm, maar ach... het gaat me om gamen, en dan heb ik er meestal toch een apart toetsenbord+muis aanzitten.

Maar waar ik me echter nog het meeste aan irriteerde, was dat de ingebouwde WiFi kaart niet wil draaien zonder dat de Acer software is geladen. Deze software werd echter pas geladen als ik mezelf aanmeldde. En laat daar nou precies het probleem zitten. Ik kan me namelijk niet aan het domein aanmelden zonder actieve netwerkverbinding en (je raad het al), de netwerkverbinding wordt pas actief na het inloggen. Probleem dus. Ik dus even uitpluizen welk programma het WiFi aanzet. Het ging dus om WButton.exe. Deze via een programmatje als service laten draaien en dit probleem was ook opgelost.

Om een lang verhaal kort te maken. Voor normaal gebruik is het een zeer degelijke laptop. Alleen voor gamen is het wel het een en ander tweaken.

PS. installeer de officiele ATI drivers ipv de Acer versie, dit scheelt toch wel aardig in performace en compatibility. En installeer de nieuwe Realtek audio drivers, anders heb je last van krakend/poppend geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 04-09-2005 13:06 ]

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wingsofgold
  • Niet online
He bedankt voor de tips dat zal ik zeker volgen over die drivers. Alleen is dat over windows echt zo dat ie sneller draait als je een eigen versie erop zet. Ik mag aannemen dat het gewoon een normaal presterende windows is wat je er bij krijgt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de normale briefjestypende gebruiker is een de megeleverde windows prima. (denk ik)

Ik zit er wel over te denken om mijn eigen windows 2000 op de laptop te zetten. ik heb de acer tm 4152Lmi met winxp pro sp2.... troep windows...

maargoed. De video kaart is een intel onboard shared ram geval. Niet geschikt voor flitsende spellen enzo. Ik kan er prima mee uit de voeten voor wat grafisch design in mm fireworks.

Ik zag een vraag voorbijkomen over de accu, ik heb er ruim 5 uur mee gered al surfend in de tuin :)

Echter wel (ik weet niet of dit aan de laptop ligt) ik heb wel eens rare lockups, scherm zwart en geen beweging meer in te krijgen. Volledige herstart is dan noodzakelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10
wingsofgold schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:09:
Wat ik wel heb gemerkt als je onder de 1000,- wilt gaan zitten en je neemt een intel centrino dan heb je meestal zo een waardeloze shared videokaart.
Je zou dan nog eens naar de TravelMate 4101WLMi kunnen kijken. Die maakt nl. gebruik van het Centrino platform, heeft een losse grafische adapter en valt net binnen je budget:
~ Intel Pentium M 730 (1,6 Ghz)
~ 512 MB
~ 80 GB
~ Radeon X700 64 MB
~ 15.4" TFT, DVD brander, WLAN 802.11g, WinXP Home SP2 etc.

De prijs: €999,-.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee zit je algauw op 1400 / 1600 eu als je zeker wilt zijn van een losse vga.

Ik heb eergister windows 2000 pro geinstalleerd, de laptop lijkt stukken sneller als met windows xp pro.
Waarschijnlijk omdat windows 2000 minder systeembronnen vreet :)

Scherm valt ook niet meer uit :| toch raar voor een laptop die geen w2k ondersteunt en het beter doet met w2k als met wxpp :)
Pagina: 1