[x800xt] lage framerates

Pagina: 1
Acties:

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:41
Tweakers,

ik heb me van de week een asus x800pro/tvd (vivo) aangeschaft ter vervanging van mijn 9600xt. Ik heb deze kaart kunnen flashen naar x800xt pe met 16 pipes en op het eerste gezicht lijkt alles prima, games zijn speelbaar op de hoogste settings... maar toch ook eens gekeken naar de framerates met behulp van het programma fraps.

In verschillende spellen haal ik eigenlijk maar vrij lage framerates. In far cry, half life 2 en nfsu 2 haal ik zo tussen de 30-40fps constant. Ik dacht 'ok dit ligt aan die hoge settings', dus de details naar beneden geschroeft. Het rare is dat dit bijna niks uitmaakt, in nfsu 2 met de settings op het absoluut minimale haal ik maar rond de 50fps, maximaal 60. Hetzelfde geld voor hl2, alles op minimaal en nog steeds haal ik dan 40fps, zelfs als ik tegen een muur aansta trek ik nog maar 40-50fps, dit lijkt me veelste langzaam voor een x800xt kaart.

Misschien ligt dit aan de rest van mijn systeem?

Specs:

Asus a7v600-x (via kt600)
XP 3000+ 400mhz bus
1024mb DDR PC3200 (2x256 + 1x512, lopend op 333mhz, 400mhz kan t bord niet aan met 3 bankjes)
Asus x800pro @ xt platinum edition
Chieftec 410w voeding

Voor de rest niks overgeklokt. Ik speel op een tft dus de resolutie voor elk spel is 1280x1024, een lagere resolutie kiezen maakt niets uit. Vsync staat uit. Mijn 3dmark scores zijn volgens mij wel redelijk normaal

3dmark 2003: 11.249
3dmark 2005: 5517

In aquamark haal ik een score van 46.000.

Ik heb een paar verschillende catalyst drivers geprobeerd, maar dit haalt niets uit. Ik heb gespeeld met AGP snelheid opties (4x,8x) en snel schrijven (aan, uit). Het maakt weinig uit wat ik doe, alles blijft hetzelfde. Opzich zijn de games wel speelbaar, maar ik heb het idee dat ik met mijn kaart veel hogere framerates hoor te hebben, of is dit gewoon aan de rest van mijn systeem te wijten??

[ Voor 4% gewijzigd door dribbel op 28-08-2005 14:46 ]

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-07 15:24
probeer een de in-game fps monitor van half life 2 (of counter strike als die niet in hl2 zit)

Type eens "netgraph 1" in je console, er komt dan een fps en ping meter in je scherm. Want fraps is denk ik niet de beste manier om te meten...

[ Voor 5% gewijzigd door SgtCaffran op 28-08-2005 15:17 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
VIA drivers geïnstalleerd?
Videokaart drivers correct verwijderd en opnieuw geïnstalleerd na upgrade?

Volgens de site van Asus moet 200MHz (DDR400) wel mogelijk zijn met drie repen :?
Haal als test eens je 512MB reepje eruit en laat de 2x256MB op DDR400 lopen (synchroon met je FSB). Draai dan nog eens wat spellen en kijk naar de FPS.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 28-08-2005 15:21 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

do'h dubbelpost herhaalde r00n eigenlijk alleen

[ Voor 79% gewijzigd door Vyo op 28-08-2005 16:15 . Reden: niet gelezen domme fout ]

• dribbel
Via drivers zijn geinstalleerd ja

videokaart drivers heb ik eerst verwijderd met catalyst uninstaller, en opnieuw geinstalleerd toen men nieuwe kaart erin zat.

Ik heb net dus dat ene bankje van 512mb eruit gehad en die 2x256 op 400mhz laten lopen, windows wou niet starten, dus waarschijnlijk is 1 van die 2 bankjes gewoon brak. Nu heb ik die ene module van 512mb erin en die op 400mhz laten lopen. Ik heb wel het idee dat het iets beter is geworden

Met half life 2 zie ik soms de framerate boven de 70 komen nu, maar m'n bak loopt als een gek te swappen met 512mb dus ik kan t eigenlijk niet goed testen. Met NFSU2 maakt het iig niets uit, en met farcry krijg ik rond de 40-45fps.

Nog steeds niet denderend dus..

[ Voor 3% gewijzigd door dribbel op 28-08-2005 16:18 ]

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

V-sync off?

Lucky Goldstar

Verwijderd

Qua scores lig je gelijk met mijn X800Pro @ XT. Ik merk ook hier niet echt aanzienlijke framedrops. Zet es virtual sync uit wat enorm kan schelen als je op een tft werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 16:23 ]

Verwijderd

Je CPU is hier de limiterende factor. Kijk maar naar Aquamark. Ik haal met dezelfde kaart ruim 60,000 Aquamark punten. Dat is bijna 25% hoger dan jouw score. Ik heb dan een 3500+.
Spellen de processorafhankelijk zijn, zijn eerder een bottleneck dan spellen die vooral aan je grafische kaart hangen. UT2004 bijvoorbeeld zal beduidend langzamer lopen dan je kaart aankan. UT2004 hangt heel zwaar aan je CPU. Dat is je probleem.
Echter is de performance van een 3000+ processor zeker niet beroerd als je dat zou denken. Het verschil tussen High settings tegen medium settings in een spel is minimaal. Dat zal spellen een stuk vlotter doen lopen en het geheugengebruik drastisch doen dalen.

Voorbeeld van Battle for Middle Earth. Het spel op de hoogste settings eist zeer veel van het systeem en ik kom na 2 uurtjes spelen makkelijk over 1 gig geheugengebruik heen. Zet ik de settings naar medium en de particle count ook, dan scheeld dat al honderden MB's en een wat snellere framerate. Het verschil in beeldkwaliteit is wel waarneembaar, maar zeker niet schokkend.
Dat wil niet zeggen dat je alle spellen nu op medium moet zeggen. Als je op high kunt spelen doe dat dan vooral.
De spellen die jij even opnoemd zijn nu niet bepaald lichte spelletjes en vergelijkbaar met mijn spellen.

Experimenteer hier eens mee en post je resultaat. Pas dan kunnen we zeggen of er daadwerkelijk een probleem en/of bottleneck is.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 16:42 ]

• dribbel
hmm, ja ik weet dat hl2 en far cry niet de lichtste games zijn

maar je zou toch zeggen dat de framerate een stuk omhoog moet gaan als alle settings op het allerlaagst gezet worden, en dat gebeurt dus niet...

nfsu2 op het laagst ziet er bijv echt brak uit, en ik zou dan ook zeker verwachten dat de framerate enorm stijgt als je op die settings speelt, maar t verschil tussen de framerate op de hoogste en laagste settings is zo klein op mijn systeem.... ik vind dat niet normaal, zelfs al zijn t processor intensieve games, dat zou betekenen dat m'n grafische kaart bijna niks in te brengen heeft in dit soort spellen

Verwijderd

hm. Ik kan niet zeggen dat mijn CPU een bottleneck zou moeten zijn. Games zoals ut2004 / 1280x1024 x max settings , fear @ 1024 / max en battlefield 2 draaien gewoon goed :)

Ik heb dan ook een Sempron 2400+ @ 2ghz (10x200mhz).

• dribbel
hmm, ook de menu'tjes in nfsu2 lopen bagger

bijvoorbeeld het openen van het mapje met de m toets. Op m'n 9600xt stond dat mapje er dan gewoon gelijk. Nu zie ik eerste de gekleurde stipjes en een seconde later komen de kaders er dan omheen, als ik het weer afsluit moet ik ook weer even een seconde wachten voordat ik verder kan rijden, dit had ik helemaal niet met m'n oude kaart

in windows als ik naar beeldschermeigenschappen ga, en ik verander een instelling ofzo in de ati panels, en druk vervolgens op ok... duurt het ook ontzettend lang voordat ie dat schermpje weer afsluit, 20-30 seconden ofzo. Is volgens mij ook niet normaal.

Kan een format helpen in dit geval, tis zonde om zo'n kaart niet ten volste te benutten imo, lijkt me toch dat mijn systeem in staat moet zijn om games sneller dan 40fps te laten draaien op de minimaalste settings :/. Ik wist vantevoren al dat m'n processor de bottleneck zou zijn, maar een 3000+ moet toch meer in z'n mars hebben dan wat ik nu zie :?

In 3dmark kan ik toch ook hoge fps halen, waarom in gewone games dan niet

[ Voor 20% gewijzigd door dribbel op 28-08-2005 17:51 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Ik had laatst ook een soortgelijk probleem. Bleek het veroorzaakt te zijn door flinke HDD activiteit. Ik haalde wel 40-50 FPS maar het beeld ging nog steeds trotterend. Toen ik eMule afsloot en Farcry opnieuw starte haalde ik 50-60 FPS en was het gewoon vloeiend goed speelbaar.

Daarom:
1.) Zet downloadprogramma's / fileshareprogs uit tijdens het gamen, zorg dat de harde schijf zich volledig kan richten op de game (het is immers het traagste onderdeel in de meeste pc's) :)

2.) Zorg dat je genoeg vrije schijfruimte hebt en dat je schijf goed gedefragmenteerd is (Diskeeper werkt goed)

3.) Check je systeem op virussen, spyware en troep m.b.v. MS Antispyware en Hitman Pro 2.

Succes ermee.

En mocht dit niet helpen, kijk dan naar hardwareproblemen zoals koeling. Alsd laatste redmiddel zou je de VGA terug kunnen flashen naar X800 pro (je draait immers buiten specificaties, dus niets is gegarandeerd)

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 28-08-2005 17:58 . Reden: Typfouten verbeterd ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Ik zat er naast. Goed, gaan we verder.

->Laad BIOS defaults
->Wissel met FastWrite en sideband adressing en kijk of dat iets oplevert
->Zet de AGP aperture size op 128MB
->Loop alle opties van je videodriver eens na. Het systeem lijkt moeite te hebben met Directdraw.
->Als laatste en ik haat het om te zeggen of om zelf te doen; herinstalleer Windows.
->Wissel eens van driver. Probeer Catalyst 4.7, 5,6 of 5,8 eens. Heel even geen omegadriver gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 18:59 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

heb je toevallig niet een verklote windows?
ik heb nu XP er op staan maar hij is nogal zeer zwaar vervuild, ik merk dat dat mijn game preformance flink drukt!
(alleen snap ik nog niet hoe mijn 3Dmark05 score ook 1000 punten minder word...)

daarnaast is je processor ookal wat ouder, je auqua mark score (ofwel je algehele systeem game preformance) ook niet denderend

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dribbel
dat ik geen supersnel systeem heb weet ik zelf ook wel

echter weiger ik te geloven dat een 3000+ met een dergelijke videokaart niet snel genoeg zou zijn om nfsu2 boven 40fps te laten uitstijgen op de allerlaagste settings

sommige 3dmark 05 tests lopen nog sneller

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 19:55
Windows met veel 'troep' kan een belangrijk oorzaak zijn. Mijn oude pc (AMD 800MHZ, 512MB, Radeon 9000 ) liep 2 jaartje geleden met Windows 2000 en draaide Raven Shield op medium maar 30~40FPS en toen weer een jaartje later een clean install van Windows 2000 draaide meteen stuk vloeiender 45~60: fps.

[ Voor 3% gewijzigd door wenneyhanney op 28-08-2005 20:06 ]

Hope for the best, prepare for the worst...

• Vyo
  • Niet online

Vyo

misschien een stomme vraag, maar wat voor harde schijven heb je? ik merkte zelf dat ik veel minder gestotter etc had toen ik van oude 5400 rpm schijven overschakelde op raptors, kan ook wel wat uitmaken.

• dribbel
ik heb 3 maxtor 7200rpm schijven, ik merk wel dat defragmenteren iets geholpen heeft, framerate van hl2 is nu wel een stuk sneller. NFSU blijft maar crap lopen

Ik heb windows niet zolang geleden nog opnieuw geinstalleerd, maar ik heb wel vaker gehad dat als ik hardware vervang t eigenlijk pas goed werkt als windows weer opnieuw wordt geinstalleerd.

Verwijderd

Dit had ik ook met mijn eerste x800pro vivo @ xt-pe. Ik kon ook niet vinden waar het aan lag en heb de kaart toen maar RMA gestuurd. De kaart die ik nu heb werkt wel goed (en ook @ xt-pe). Ik had trouwens ook goede 3dmark scores maar slechte fps in-game. Ik had alleen wel 1gb ram en een 3500+.

Iets waar je alleen wel rekening mee moet houden is dat je cpu niet zo heel snel is, dat er veel meer mensen zijn met een x800 series kaart die last hebben van bagger performace in hl2/css ongeacht de settings (engine/driver combo wil nogal eens voor slechte performance zorgen, hier heb ik ook af en toe last van afhankelijk van de cs/ati updates) en van far cry is het ook bekent dat de engine nogal gaar wil doen en slechte performance levert met een high end kaart.

Als jij wel al je drivers etc goed heb geinstalleerd dan moet je de kaart misschien maar RMA sturen.

• dribbel
en je hebt nu veel betere framerates alleen maar omdat je n nieuwe kaart hebt?

ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn kaart defect is ofzo, hij lijkt het gewoon goed te doen, heb ook nog geen errors of vastlopers gehad ofzo...

kheb trouwens ook gta:sa nog getest, en die loopt ook niet harder dan 30-40fps, of alles nou op het allerhoogst of het allerlaagst staat maakt wederom niets uit. Ik denk dat ik binnenkort maar een format ga doen om uit te sluiten dat het aan de windows install ligt. Ik heb iig geen zin om de kaart RMA te sturen ofzo, kan ik daar weer een paar weken op wachten

btw
->Laad BIOS defaults
->Wissel met FastWrite en sideband adressing en kijk of dat iets oplevert
->Zet de AGP aperture size op 128MB
->Loop alle opties van je videodriver eens na. Het systeem lijkt moeite te hebben met Directdraw.
->Als laatste en ik haat het om te zeggen of om zelf te doen; herinstalleer Windows.
->Wissel eens van driver. Probeer Catalyst 4.7, 5,6 of 5,8 eens. Heel even geen omegadriver gebruiken
dit heb ik zo'n beetje allemaal gedaan (behalve windows herinstalleren), heeft geen zin gehad

[ Voor 32% gewijzigd door dribbel op 28-08-2005 21:10 ]

Verwijderd

dribbel schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:09:
en je hebt nu veel betere framerates alleen maar omdat je n nieuwe kaart hebt?

ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn kaart defect is ofzo, hij lijkt het gewoon goed te doen, heb ook nog geen errors of vastlopers gehad ofzo...

kheb trouwens ook gta:sa nog getest, en die loopt ook niet harder dan 30-40fps, of alles nou op het allerhoogst of het allerlaagst staat maakt wederom niets uit. Ik denk dat ik binnenkort maar een format ga doen om uit te sluiten dat het aan de windows install ligt. Ik heb iig geen zin om de kaart RMA te sturen ofzo, kan ik daar weer een paar weken op wachten

btw

[...]

dit heb ik zo'n beetje allemaal gedaan (behalve windows herinstalleren), heeft geen zin gehad
Geloof me, ik had PRECIES hetzelfde als jouw, alle games liepen slecht ongeacht de settings, 3dmark had wel een correcte score en ik had ook geen vastlopers, errors of wat dan ook. Ik heb ook alles gedaan wat je maar kon bedenken maar niets hielp. Toen een nieuwe kaart gehad van RMA (asus had ook niks kunnen vinden maar kreeg een nieuwe van de winkel omdat ik duidelijk had aangegeven dat er iets niet klopte) en alles werkte goed. Als je het probleem blijft houden kan je je kaart toch maar beter RMA sturen, anders kan je net zo goed je 9600xt erin stoppen want die is nog sneller.

• dribbel
hmm, eigenlijk kan ik al geen aanspraak meer maken op garantie want ik heb dr een andere koeler op gezet

ik ga sowieso eerst windows herinstalleren, als het dan nog niet goed is overweeg ik RMA

Verwijderd

Je heb de kaart ook geflashed anders ;) gewoon oude koeler terug zetten en oude bios erop en terug sturen.

• Vyo
  • Niet online

Vyo

je hebt de oude koeler toch wel bewaard in werkende staat? 8)7 anders word het inderdaad lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Vyo op 29-08-2005 14:03 ]

• dribbel
tuurlijk heb ik die nog wel, kan m dr ook wel weer opzetten en die oude bios terugflashen maarja

helemaal eerlijk is het niet :p

• Tr1de
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08-2025
san andreas is als ik het goed heb limited op 40fps, mss is dit bij nfsu2 ook zo dat t daardoor lager fps heeft dan de andere games en settings weinig uitmaakt?

Verwijderd

Een paar honderd euro uitgeven aan een videokaart die niet naar behoren presteert dat is pas oneerlijk. Ik heb 465 euro voor mijn kaart betaalt, dan eis ik een goed werkend product. Trouwens, jij heb die kaart niet beschadigt met het flashen of koeler verwijderen dus vind het onzin dat dat je garantie zou schenden.

• dribbel
dat weet je natuurlijk nooit zeker, t kan ook zijn dat ik die kaart 'gesloopt' heb terwijl ik die andere koeler erop zette

ik heb trouwens windows eropnieuw opgezet, hl2 loopt nu wel iets beter ... 50-60fps met bijna alle settings op max, nfsu loopt nog steeds bagger, maar dat ligt misschien ook wel aan het spel, de menu'tjes van het spel openen ook zo traag :/ , das ook niet gewoon

voor de rest nog geen games geprobeerd, straks nog even far cry proberen

[ Voor 5% gewijzigd door dribbel op 29-08-2005 16:35 ]

Pagina: 1