Toon posts:

Mac OS drive mounten onder linux??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb twee harde schijven van een vriend van me; de een is een Mac OS 9 en de ander een Mac OS X drive (ik heb geen enkel verstand van de bestandssytemen etc. die een mac gebruikt). Hij heeft problemen met zijn Mac en de vraag was of ik een aantal belangrijke bestanden van die schijven kon halen.

Probleem is het volgende:
- schijven worden goed herkend door BIOS
- in dmesg krijg ik te zien: "unknown partition table"

Ik kan dus geen partities zien van de schijven en ze dus ook niet mounten ???

Gebruikt de mac een ander soort partitie tabel? Of helemaal geen? Iemand een idee of ik deze schijven kan lezen? En hoe dan wel?

Alvast bedankt!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Mac OS maakt gebruik van HFS (of het nieuwere HFS+). Ondersteuning voor dit bestandssysteem zit niet standaard in Linux en zul je dus apart moeten installeren. Ik weet niet welke distributie je hebt, maar zoeken op 'hfsutils' of 'hfsplusutils' zal waarschijnlijk wel het gewenste resultaat opleveren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 12:48

deadinspace

The what goes where now?

Als ik me niet vergis gebruiken Macs naast een ander filesystem ook een andere partitie tabel. Het is heel goed mogelijk dat x86 Linux kernels doorgaans zonder support hiervoor gecompiled worden (ppc kernels daarentegen zullen wel met gecompiled worden).

Zoek eens uit of je kernel er support voor heeft? De config optie heet CONFIG_MAC_PARTITION, en zit (bij recente kernels) in File Systems -> Partition Types -> Macintosh partition map support.