Toon posts:

Mandrake inlogprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist Mandrake 10.1 geinstalleerd. Tijdens de installatie werd gevraagt om een administrator password en naam, daar heb ik geklikt 'no administrator' of iets dergelijks. En toen moest je een user aanmaken. Aangezien ik de enige user ben vond ikd at niet nodig, dus klikte weer op 'next' zonder iets in te voeren.
Maar nu vraagt Mandrake bij het opstarten toch om een login password, maar die heb ik dus niet.
Hoe kan ik dit oplossen?

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou maar eens herinstalleren en wel een root wachtwoord en user aanmaken. Dat is nu eenmaal de manier van werken in Linux, vergeet je Windowsgewoonten hier, die zijn gewoon onveilig en fout.

Na het aanmaken van een gebruiker, kan je sowieso instellen dat het systeem automatisch moet inloggen als die gebruiker. Dan hoef je ook niet elke keer zelf je wachtwoord in te geven. Maar het is tenminste nog iets veiliger dan pakweg altijd als root werken.

Als je ervaring hebt met Linux, kan je altijd nog aan de slag gaan met de rescue optie in de Mandriva cd, vandaaruit een chroot doen, en met behulp van de adduser en passwd commando's alsnog gebruikers en wachtwoorden aanmaken. Zo vermijd je een herinstallatie.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

afgezien van de verschillen tussen de manier van doen van Windows en Linux, maarre, welk gedrag verwacht jij als je geen gebruikers hebt op je systeem? automatisch inloggen kan, maar alleen een gebruiker kan dat. Dat is volgens mij met windows ook zo?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb totaal geen ervaring/verstand van linux. Ik had een tijd terug redhat, voldeed aardig, ik dacht laat ik nu eens wat anders proberen.

Ik dacht gewoon dat 'een gebruiker' gewoon zijne eigen desktop, favorieten en documenten heeft. Vandaar dat ik dat niet nodig achtte.
Maar het is dus wel nodig, reinstall dan maar :'( .