Waarmee worden auto's ontworpen?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141871

Topicstarter
Hey,

Ik zag laatst op discovery een programma over het ontwerpen van een luxe sport bolide uit de omgeving van Beieren, Duitsland :p.

Hierbij intervieuwden ze 1 van de ontwerpers tijdens zijn werk. Hij maakte het ontwerp door met zon pen/muis op zijn bureau te tekenen. Hij gebruikte een heel mooi programma en daarin schetste hij dan zo de auto.

Nou wil ik weten, wat voor programma gebruiken ze voor dit soort ontwerpen? (Ik bedoel voornamelijk voor de eerste schets maar ook voor het uitwerken van alle details) Het was duidelijk geen standaard cad programma en ook geen paint (de details zullen ze vast in CAD uitwerken)

Kun jij mij helpen?

bijvoorbaad dank, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt natuurlijk de eerste ontwerpen, en de technische CAD files. De beginschetsen kunnen in legio programma's gemaakt worden....Elk groot bedrijf zal wel z'n eigen manier hebben.

Maar bijvoorbeeld ALIAS Studiotools wordt veel gebruikt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

het zou ook AutoCad kunnen zijn.. (en dan niet vanwege de naam ;)).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AW_Bos schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:47:
het zou ook AutoCad kunnen zijn.. (en dan niet vanwege de naam ;)).
nee het was duidelijk geen autoCAD. wel een leuke woordspelling trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15132

Ben de naam even kwijt. Maar er is een tekentool dat is over genomen door Corel (van de Draw en Wordperfectpakketten) dat veel gebruikt werd voor dit soort schetswerk.

Er zijn veel mensen die denken dat Photoshop van Adobe ook geschikt is voor dit werkt, maar als je ooit met een tool gewerkt hebt dat echt op schetsen (ipv fotobewerking) gericht is, dan merk je de verschillen wel.

En het zijn natuurlijk niet alleen auto's die hierin getekend worden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 15132 op 28-08-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 22:12

Nik

Een soort wacom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faure
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 15:14

Faure

Ja!

Anoniem: 15132 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:13:
Ben de naam even kwijt. Maar er is een tekentool dat is over genomen door Corel (van de Draw en Wordperfectpakketten) dat veel gebruikt werd voor dit soort schetswerk.

Er zijn veel mensen die denken dat Photoshop van Adobe ook geschikt is voor dit werkt, maar als je ooit met een tool gewerkt hebt dat echt op schetsen (ipv fotobewerking) gericht is, dan merk je de verschillen wel.

En het zijn natuurlijk niet alleen auto's die hierin getekend worden ;)
Corel Draw? PaintshopPro?

Overigens heeft Adobe Illustrator voor het schets/tekenwerk. Dit werkt logischerwijs ook fijner voor tekenwerk dan Photoshop.

Assumption is the mother of all failures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62133

Met Rhinoceres of ook wel Rhino3d wordt veel schets en conceptwerk gemaakt. Overigens ook perfect voor uitwerking tot compleet 3d model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pro/ENGINEER van PTC is een veel voorkomend en gebruikt pakket in de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 12:53
Was het niet de BMW 6-serie :P

Miss is het autocad met en bepaalde uitbereiding, voor autoontwerpers, heb wel eens gehoord dat er ook bepaalde uitbereidingen zijn voor architecten bijv.

Groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lord Victor schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:18:
[...]

Corel Draw? PaintshopPro?

Overigens heeft Adobe Illustrator voor het schets/tekenwerk. Dit werkt logischerwijs ook fijner voor tekenwerk dan Photoshop.
Helaas zijn die vectorbased en als je designschetsen wilt maken is dat niet echt geschikt (helemaal niet zelfs).

Volgens mij heette of heet het Painter op dit moment bij Corel.

Wat ze in die eerste fase doen is in feite gewoon een normale handtekening maken. Wat dus ook met pennen, stiften, potloden etc. gebeurd.
Dit echte handwerk wordt nog steeds heel veel gedaan in de designwereld (en dus ook auto-ontwerpwereld).

Je krijgt dan dit soort tekeningen:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io9679595/autostoelen.gif

Met computer schetsen kun je fraaie dingen doen zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.io.tudelft.nl/io9141964/Portfolio/Images/Computerschetsen.jpg

Dit soort tekeningen worden gebruikt in een beginfase van een ontwerp. Ze zijn goedkoop, geven goed inzicht in de eerste ideeen en daarna kan er geschaafd worden.

Pas als men het eens is over hoe iets eruit moet zien en hoe het moet werken, wordt eventueel in CAD gezet.
En dan krijg programma's als Rinoceros, SolidWorks, Pro/Engineer, AutoCAD etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 15132 op 28-08-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is precies het soort tekening dat ik bedoel Tardis!

Bedankt voor jullie hulp, ben nu weer een stuk wijzer geworden. zie nu alleen door de bomen het bos niet meer, jammer dat er zoveel keus is in plaats van 1 absoluut programma dat iedereen gebruikt... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141871 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:52:
Dat is precies het soort tekening dat ik bedoel Tardis!

Bedankt voor jullie hulp, ben nu weer een stuk wijzer geworden. zie nu alleen door de bomen het bos niet meer, jammer dat er zoveel keus is in plaats van 1 absoluut programma dat iedereen gebruikt... :p
Ik heb het even nagezocht. Bij mijn studie (en daar komen bovenstaande tekeningen ook vandaan, hoewel ze niet van mij zijn) gebruiken ze Painter, van Corel.
3D-werk word in Rhinoceros gedaan of Maya, voor de mooie plaatjes. Moet het echt de fabriek in en dus technische tekeningen dan wordt er CAD-dingen gedaan in Solidworks. Een ander veelgebruikt programma is Pro/Engineer daarvoor. AutoCAD wordt ook wel gebruikt, maar zie je meer in de architectuur.

Om zulke tekeningen te kunnen maken, moet je nog steeds goed leren tekenen. Daar helpt een computerprogramma weinig bij.... Dus als dat je idee was .... ;) Begin dan maar eerst uit de losse pols rechte lijnen te trekken van 25 cm met een fineliner. :) Daarna perspectief leren tekenen, bijv. een aantal kubussen, daarna schaduw en licht leren ge/misbruiken. En dan nog kleurtjes toevoegen met markers en/of potlood.
Is overigens ook goedkoper dan een A3 tekentablet en bijbehorende software zoals Painter...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 15132 op 28-08-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 15132 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:04:
[...]

Ik heb het even nagezocht. Bij mijn studie (en daar komen bovenstaande tekeningen ook vandaan, hoewel ze niet van mij zijn) gebruiken ze Painter, van Corel.
3D-werk word in Rhinoceros gedaan of Maya, voor de mooie plaatjes. Moet het echt de fabriek in en dus technische tekeningen dan wordt er CAD-dingen gedaan in Solidworks. Een ander veelgebruikt programma is Pro/Engineer daarvoor. AutoCAD wordt ook wel gebruikt, maar zie je meer in de architectuur.

Om zulke tekeningen te kunnen maken, moet je nog steeds goed leren tekenen. Daar helpt een computerprogramma weinig bij.... Dus als dat je idee was .... ;) Begin dan maar eerst uit de losse pols rechte lijnen te trekken van 25 cm met een fineliner. :)
Ik teken erg veel technische dingen, doe zelf werktuigbouwkunde en pen en papier blijft mijn favoriet boven autoCAD waar wij veel mee werken. Maar toen ik het effect zag van zoals ze deze tekeningen maakten d8 ik: wow dat moet ik ook hebben :P
Pagina: 1