Toon posts:

Probleem met athlon xp 2600+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een enorm warmte probleem met mijn AMD AthlonXP 2600+ cpu, ik had extra een boxed version gekocht zodat de koeler genoeg zou moeten zijn maar dit klopt dus totaal niet meteen de 1e dag werd de cpu veels te warm en moest ik de pc uitzetten ik heb ook al een grotere koeler erop gezet maar dit helpt ook niet de rest van de setup is een Asus A7V8X-X mobo, 512mb pc2700 infineon geheugen een geforce fx5200 vidkaart en een 120gb maxtor HD kan iemand mij helpen om het probleem op te lossen (cpu draait op standaard fabrieks waarden 166mhz*11.5 = 1917mhz) ik heb er ook over gedacht waterkoeling aan te schaffen zou dit goed genoeg koelen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de koeler wel op de juiste manier geplaatst en ook goed koelpasta gebruikt? als je dat niet doet kan hij idd te warm worden.
Maar wat zijn die hoge temps van dat ding wel niet, dat is namelijk wel handig om te weten

• microchip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoe weet je dat je processor te warm wordt? Wat is de tempratuur? Normaal zou de boxed koeler goed genoeg moeten zijn (hoewel een beetje luid misschien)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Zorg er allereest even voor dat de startpost leesbaar is. Je hebt nu één brok met letters zonder leestekens :X

Mogelijke oorzaken:
• Te hoge vCore.
• Slechte geleiding tussen de processor 'die' en het heatsink.
• Verkeerde temperatuuruitlezing.

Overigens staat een boxed koeler niet gelijk aan goede koeling. Volgens de richtlijnen van AMD heb je een 80MM exhaust case ventilator nodig. Ook zijn zowel het design van de kast als de voeding van belang :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 28-08-2005 12:53 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Wat noem je veel te warm? De AMD Athlon XP is nu eenmaal een redelijk hete processor. 60 graden is geen uitzondering, alluwel het dan toch aan te raden is om een nieuwe cooler te kopen.

Verwijderd

case-fans? m.a.w. is er genoeg airflow/koeling in je kast?
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:21:
Wat noem je veel te warm? De AMD Athlon XP is nu eenmaal een redelijk hete processor. 60 graden is geen uitzondering, alluwel het dan toch aan te raden is om een nieuwe cooler te kopen.
en waar heb je die informatie vandaan :?

De boxed koeler zou het prima moeten doen. 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 13:26 ]

• Nielson
  • Laatst online: 16:43
Wat een onzin, de huidige XP's zijn helemaal geen hete processors, en zouden makkelijk met de boxed cooler onder de 50 graden moeten blijven.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hoeft trouwens ook echt geen waterkoeling aan te schaffen om een cpu op standaard snelheid te koelen hoor.

Boxed koelers zijn prima dus ik denk dat je kast temperatuur te hoog is.

Wat ook heel goed kan: Hoe bepaal jij dat de cpu te warm wordt? Uitgelezen met een verkeerd programma?

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:28:
[...]

Wat een onzin, de huidige XP's zijn helemaal geen hete processors, en zouden makkelijk met de boxed cooler onder de 50 graden moeten blijven.
Ik wil niet te hard gaan discussiëren, maar naar mijn ervaring met de Athlon XP reeks vind ik dat deze toch ruim warm worden, de 64bit reeks van AMD daarintegen vind ik lekker koel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

60Graden is wel wat aan de warme kant hoor, de laatste generatie XPs zijn juist helemaal niet zo heet, de Palominos en Thunderbirds werden idd behoorlijk warm, maar tegenwoordig zijn de Athlons juist heel goed te koelen.
Mits de koeler er goed op zit natuurlijk.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:33:
[...]

60Graden is wel wat aan de warme kant hoor, de laatste generatie XPs zijn juist helemaal niet zo heet, de Palominos en Thunderbirds werden idd behoorlijk warm, maar tegenwoordig zijn de Athlons juist heel goed te koelen.
Mits de koeler er goed op zit natuurlijk.
2600+ is barton core zeker? Mijn thoroughbred core word toch ruim warm hoor.
Maar, we zullen maar ff terug ontopic gaan zeker?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 13:39 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thoroughbred A hier op full stress +/-48C, met normale luchtkoeling en nix extreems. Palomino's worden wel wat warmer.
Leuk id om ontopic te blijven btw, maar de TS antwoord nog niet terug dus ik denk dat het daar aan ligt.

Ook ik vraag me af waar het idee vandaan komt van een warmte probleem. Zijn er problemen met de PC dat deze niet goed functioneerd? Een 2600+ op 333FSB is een Barton core naar mijn weten en die lopen helemaal niet gek warm. Ik denk dat er gewoon zeer slechte warmte overbrenging is of dat mogelijk de airflow in de kast zeer te wensen overlaat.
Bovendien hoeft watercooling helemaal niet beter te koelen dan luchtkoeling! En als het aan het contact tussen de cooler en de proc ligt dan is dit geen oplossing.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Er bestaan 3 versies van de AMD Athlon XP 2600+ :
AMD Athlon XP 2600+ 'Thoroughbred B' 133FSB met 2133MHz
AMD Athlon XP 2600+ 'Thoroughbred B' 166FSB met 2083MHz
AMD Athlon XP 2600+ 'Barton' 166FSB met 1917MHz

De Barton heeft een iets grotere 'die' (101mm² i.p.v. 85mm²) en kan de warmte dus makkelijker overdragen aan het heatsink.

Om ontopic te blijven:
Zolang de processor niet boven de 60 graden uitkomt is er geen reden tot paniek.
Zorg ervoor dat je de punten die eerder in dit topic zijn aangehaald doorneemt en beantwoord. Met meer informatie kunnen 'wij' (de GoT'ters ;)) meer relevante antwoorden geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik nu pas antwoord ik was even lekker aan het eten :P maar de koeler is er goed op geplaatst en aan de kast ligt het ook niet want ik heb een chieftec mesh kast (extended midi tower).

Het programma wat ik gebruik om de warmte af te lezen is Asus pc probe, de bij geleverde software. Ook in de bios geeft hij die temperatuur aan dus als hij dan te warm word sluit hij zichzelf af en dus kan ik ook nooit lang achter de pc zitten.

En ik heb op de site van AMD gekeken voor de beste hitte oplossingen met behulp van goede airflow en goed voedingen etc maar niks heeft geholpen. Ik zelf zat te denken of er niet ergens misschien een heatspreader te vinden was voor deze cpu want de 64-bit processoren hebben dit namelijk wel en die blijven mooi koel die van mijn zoon blijft namelijk mooi rond de 30 graden.

Maar ik had gezien dat iemand wat zei over de vcore dat die te hoog was misschien hoe kan deze te hoog zijn als die automatisch bepaalt word? ;)

Maar bedankt voor alle hulp alvast en met nog wat meer info en ideën komt ik er vast wel uit dus nog eens bedankt _/-\o_

Oja en de vraag naar de warmte nou 1e dag werd hij 82 graden lijkt me niet echt goed he :( maar zelfs in idle word hij nog over de 70 dus :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 14:16 ]

Verwijderd

Voelt je cpu koeler ook echt heet aan, het kan namelijk ook iets zijn met te temperatuursensor.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 14:37 ]

Verwijderd

Ook de Barton kan met een boxed koelertje makkelijk warm. 2 zalman 80mm fans op 7v aan de achterkant(naar buiten blazend) van m'n A-open H500 kast. Niet geOCed. dan tikt die als de koeler een maandje of wat niet ontstoft is toch de 60C aan (54C idle). Pas bij 72C klapt die er uit. 60C is niet iets om vreemd van op te kijken.

@ ut_Alpha
Het is precies andersom. Als je koeler heet is is de geleiding zeker weten goed en hoef je niet echt iets aan je pasta te doen. Als hij niet warm is is er iets mis met je geleiding en is het verstandig de koeler er eens opnieuw op te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 14:27 . Reden: reactie toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou de cpu koeler die voelt totaal niet warm aan maar misschien net hand warm dus maar dat met de sensor vroeg ik me ook al af maar nog iets geks met een ander programma zoals mother board monitor lees ik de temperatuur ook makkelijk af alleen hij is altijd ongeveer zo'n 10 graden lager dan de temperatuur bij asus pc probe dus dat is ook iets vreemds maar ik kan dus niet lang achter de pc zitten want die word altijd te warm en dan is er zo'n leuke optie in de bios die je pc uitzet :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:23:
...
@ ut_Apha
Het is precies andersom. Als je koeler heet is is de geleiding zeker weten goed en hoef je niet echt iets aan je pasta te doen. Als hij niet warm is is er iets mis met je geleiding en is het verstandig de koeler er eens opnieuw op te zetten.
Weet ik, maar hij zou toch nooit echt heet mogen aanvoelen, als je 'm nog kan aanraken zonder dat je direct je hand moet wegtrekken is hij niet te warm, maar anders..

Stof op je heatsink doet inderdaad ook heel wat aan de temperatuur.
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:28:
Nou de cpu koeler die voelt totaal niet warm aan maar misschien net hand warm dus maar dat met de sensor vroeg ik me ook al af maar nog iets geks met een ander programma zoals mother board monitor lees ik de temperatuur ook makkelijk af alleen hij is altijd ongeveer zo'n 10 graden lager dan de temperatuur bij asus pc probe dus dat is ook iets vreemds maar ik kan dus niet lang achter de pc zitten want die word altijd te warm en dan is er zo'n leuke optie in de bios die je pc uitzet :(
Totaal niet warm aanvoelen is toch ook niet helemaal juist.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 14:31 ]

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:13:
Sorry dat ik nu pas antwoord ik was even lekker aan het eten :P maar de koeler is er goed op geplaatst en aan de kast ligt het ook niet want ik heb een chieftec mesh kast (extended midi tower).

Het programma wat ik gebruik om de warmte af te lezen is Asus pc probe, de bij geleverde software. Ook in de bios geeft hij die temperatuur aan dus als hij dan te warm word sluit hij zichzelf af en dus kan ik ook nooit lang achter de pc zitten.

En ik heb op de site van AMD gekeken voor de beste hitte oplossingen met behulp van goede airflow en goed voedingen etc maar niks heeft geholpen. Ik zelf zat te denken of er niet ergens misschien een heatspreader te vinden was voor deze cpu want de 64-bit processoren hebben dit namelijk wel en die blijven mooi koel die van mijn zoon blijft namelijk mooi rond de 30 graden.

Maar ik had gezien dat iemand wat zei over de vcore dat die te hoog was misschien hoe kan deze te hoog zijn als die automatisch bepaalt word? ;)

Maar bedankt voor alle hulp alvast en met nog wat meer info en ideën komt ik er vast wel uit dus nog eens bedankt _/-\o_

Oja en de vraag naar de warmte nou 1e dag werd hij 82 graden lijkt me niet echt goed he :( maar zelfs in idle word hij nog over de 70 dus :(
Mijn ervaring is dat je hiermee moet leren leven. Ik heb 4 80MM pabst fans in mijn kast zitten, 2 voor en 2 achter, voor zuigt naar binnen, achter blaast naar buiten. Ook nog een 120mm pabst fan op mijn cooler gehad met een koppelstuk, mocht ook niet baten.

Ik heb de AMD XP 3200 met de barton core. Ik ben zo langzamerhand van mening dat op deze processor de diode niet en nooit goed heeft gewerkt aangezien mijn case temp gemiddeld op 26 c zit en mijn processor volgens die diode begint bij 60 c en uitschiet tot meer dan 70 c.

Ik denk dat TS dezelfde soort problemen heeft. Ik ben daarom ook gestopt met monitoring en hij draait nu al twee jaar stabiel waarbij ik niet gehinderd word dorr irritante alarm bellen. :o

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Verwijderd

Topicstarter
btw de koeler die erop zit is een titan TTC-CU9TB/SC zonder de regeling er tussen dus die zit altijd op 4600 toeren en maakt dus enorm veel herrie en de koelpasta die erop zit is de bij geleverde van titan dus

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:13:
De heatspreader is een extra laag tussen de 'die' en het heatsink. Een heatspreader geeft dus ook een negatief effect op de warmteoverdracht.

Ze hadden het ding beter een ADP (Aluminium Die Protector)kunnen noemen o.i.d. ;)
De vCore kan verkeerd worden ingesteld als bepaalde componenten op het moederbord niet helemaal accuraat zijn. Sommige moederborden zetten er zo 0,5V bij op waardoor de warmte toeneemt.
In sommige gevallen komt het dus voor dat het enorm veel afwijkt van de standaard waarde (welke 1,65V is). Als er 1,95V op staat gaat het namelijk erg hard met de warmteonwikkeling.
De uitlezing kan ook gewoon verkeerd zijn. Je zegt nl. zelf al dat het heatsink niet warm aanvoelt. Dit duidt op :
• Slechte geleiding tussen de 'die' van de processor en het heatsink.
• Verkeerde temperatuur uitlezing.

Over die temperatuur uitlezing :
Sommige moederborden (MSI K8 NEO dacht ik) hebben ook wel eens last van verkeerde temperatuur uitlezing. Bij die borden deed een BIOS update vaak wonderen. Misschien dat je dat eens kunt proberen :)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:28:
MBM heeft een optie om een offset bij de temperatuur in te voegen, MBM leest namelijk niet altijd meteen de juiste temperatuur uit. Je bios en asus pc-probe hebben waarschijnlijk gelijk.

Als je processor meer dan 70° wordt en je koeler voelt maar lichtjes warm, dan is er iets mis met de warmtegeleiding tussen de koeler en de processor. Misschien de koelpasta (te dik/te dun), of misschien zit de koeler er niet strak genoeg op.

Je kan hem best nog eens installeren met goede koelpasta, niet te dik erop gesmeerd!!!

De koeler lijkt goed genoeg, is je toerental van de fan hoog genoeg?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

4600rpm (staat klein beetje naar boven ;))

Verwijderd

Topicstarter
De bios van mijn Asus A7V8X-X mobo is up to date maar dat van de vcore zal ik eens nakijken. En ook eigenlijk een ander probleem is in de bios zit een optie dat de pc automatisch uitgaat als de cpu te warm word dit kan je niet uitzetten dus kan ik niet lang :( achter de pc zitten want hij gaat steeds uit

Verwijderd

Ik zou nog even wachten met dit proberen uit te zetten tot je zeker bent van wat nu eigenlijk het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het niet uitzetten dat is het probleem :P maar de koeler zou genoeg moeten koelen zou tot 3200+ en hoger moeten koelen dus ;) maar ik ga nu even een wandelingetje maken even frisse lucht happen :P

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:44:
Ik zou nog even wachten met dit proberen uit te zetten tot je zeker bent van wat nu eigenlijk het probleem is.
De uitlezing kan ook gewoon verkeerd zijn. Je zegt nl. zelf al dat het heatsink niet warm aanvoelt. Dit duidt op :
• Slechte geleiding tussen de 'die' van de processor en het heatsink.
• Verkeerde temperatuur uitlezing.
Dat zijn de meest logische redenen die ik kan bedenken.
Aangezien het heatsink niet warm wordt en de koeler volgens de topicstarter wel goed geïnstalleerd is (met titan warmtegeleidingspasta) en een adequate koeler erop is de kans erg groot dat de uitlezing verkeerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 28-08-2005 14:50 ]

Verwijderd

Het is een beetje vreemd om te stellen dat je koeler zeker weten goed zit als je dit probleem hebt icm een redelijke koeler. Ik zou ergens een tube actic silver halen en die heel dun (een drupje ter grote van een 5de rijstkorrel) tussen de proc en de koeler stoppen. Mischien overdadig, maar wel heel secuur de oude pasta verwijderen.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Volgens mij zit er bij die TTC-CU9TB/SC al een soort warmtegeleidingpasta op silver basis.
Hoe dan ook, zelfs met de meest goedkope koelpasta moet het prima te koelen zijn.

Ik gebruik hier alleen maar Arctic Cooling Silicone. Dat is gewoon standaard witte warmtegeleidingpasta welke erg goedkoop is maar prima voldoet. Arctic Silver 3 of 5 is natuurlijk wel beter maar het maakt geen verschil van 20 graden uit ;)

Als je teveel van die witte silicone warmtegeleidingspasta opsmeert maakt het meestal niet veel uit. Immers druk de koeler vrij sterk op de 'die' waardoor het overtollige pasta weg gedrukt wordt B)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 28-08-2005 14:58 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je CPU koelblok dus amper warm wordt zou ik eerst eens beginnen met het er opnieuw opzetten van het koelblok.

Dus verwijder de heatsink, en maakt vervolgens zowel de heatsink als de die/heatspreader grondig (maar voorzichtig) schoon.
Doe nu een miniscuul drupje koelpasta op de die/heatspreader van de cpu en smeer dit helemaal uit (gebruik een bankpasje o.i.d.)
Zet nu de heatsink weer terug, zorg ervoor dat deze contact maakt (eerst even aandrukken, los halen en kijken of er een koelpasta vlek te zien is.)
Als het blok goed contact maakt, deze definitief installeren, en goed vastzetten.

En ga dan eens kijken hoe warm je CPU dan wordt.
Pagina: 1