[rrdtool]antialiased graphs?

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Om met de deur in huis te vallen, ik wil slicke antialiased graphs met rrdtool op Debian testing..

zoals deze dus:
http://www.stat.ee.ethz.ch/mailgraph.cgi?0-n

want de mijne zien er allemaal zo uit:
http://www.hongens.nl/fot...oto=20050826mailgraph.png

Het is niet van levensbelang, maar de lijnen in de grafiek en de fonts zien er gewoon mooier uit.. luxeprobleem dus.

Ben al weken aan het googlen en rondsnuffelen, en ben nu zelfs op de mailinglist van rrdtool zelf aan het posten, maar ik denk dat onze Tobias mijn vraag te n00b vind om daarop te antwoorden (aangezien hij wel alle andere technische vragen beantwoord)

Ik heb dus een aantal machines met rrdtool (mailgraph, cacti, etc), allemaal Debian testing, met de debian packages (apt-get uit testing). Daar heb ik dus NIET die mooie antialiased graphs. Als ik zo'n machine even clone en dist-upgrade naar unstable, heb ik WEL mooie graphs..

Maar goed, ik wil deze machines het liefst testing houden, maar een enkel progje uit unstable kan geen kwaad lijkt me. Het leuke is dus, dat als ik op een testing machine de rrdtool uit unstable haal, dan heb ik wel rrdtool 1.2, maar dus NIET de antialiased graphs.

Er is dus een apart programmaatje, dat wel in unstable zit, maar niet in testing, die buiten rrdtool om zorgt voor het antialiasing effect..

Dit is wat er bij de debian package van rrdtool in unstable hoort, en die heb ik dus ook allemaal:

Package: rrdtool (1.2.11-0.2, 1.0.49-1)
-libart-2.0-2 (>= 2.3.16) [not hurd-i386]
-libc0.3 (>= 2.3.2.ds1-4) [hurd-i386]
-libc6 (>= 2.3.5-1) [not alpha, hurd-i386, ia64]
-libc6.1 (>= 2.3.5-1) [alpha, ia64]
-libfreetype6 (>= 2.1.5-1)
-libgd2-noxpm (>= 2.0.33) [hurd-i386]
-libjpeg62 [hurd-i386]
-libpng12-0 (>= 1.2.8rel)
-librrd0 (>= 1.0.10-1) [hurd-i386]
-librrd2 [not hurd-i386]
-zlib1g (>= 1:1.2.1)
-librrds-perl

Weet iemand waar ik moet kijken, of welk package ik moet upgraden om antialiased meuk te krijgen, want ik weet het ook niet meer :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Dat heeft helemaal niks met packages te maken, het is gewoon een optie van de huidige rrdtool.
Ik weet niet hoe je je grafieken maakt, maar als je zelf een scriptje gemaakt hebt voor rrdtool hoef je alleen maar de -E optie mee te geven aan rrdgraph.
[-E|--slope-mode]

RRDtool graphs are composed of stair case curves by default. This is in line with the way RRDtool calculates its data. Some people favor a more 'organic' look for their graphs even though it is not all that true.
Je kan dit gebruiken voor font smoothing:
[-R|--font-render-mode {normal,light,mono}]

This lets you customize the strength of the font smoothing, or disable it entirely using mono. By default, normal font smoothing is used.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 12:53 ]

• axis
Mailgraph is een kant en klaar script dat die grafiekjes voor me maakt, maar inderdaad, daar zou ook iets in kunnen zitten..

Ik heb echter op een machine package voor package geupgrade naar unstable, en ik kwam erachter dat als ik het pakketje librrds-perl upgrade naar unstable, ik opeens wel mooie grafiekjes had.. Of een van de dependencies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
mailscan:~# apt-get -t unstable install librrds-perl
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  libart-2.0-2 libc6 libc6-dev librrd2 locales perl perl-base perl-modules
Suggested packages:
  glibc-doc libterm-readline-gnu-perl libterm-readline-perl-perl
Recommended packages:
  perl-doc
The following NEW packages will be installed:
  libart-2.0-2 librrd2
The following packages will be upgraded:
  libc6 libc6-dev librrds-perl locales perl perl-base perl-modules
7 upgraded, 2 newly installed, 0 to remove and 115 not upgraded.
Need to get 18.5MB of archives.
After unpacking 3842kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] y

Op m'n productiedoos ook gedaan, en klaar is kees.. Alleen moest ik wel mailgraph even removen en opnieuw installen, maar dat was ook geen probleem (alleen de rrd file weggeknikkerd, naja, stom van me)

Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=20050828_mailgraph.gif

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

als je de logfiles nog hebt kan je ook je hele rrdfile weer vullen. gewoon als startdate het begin van de logfile opgeven en dan de hele logfile weer doorlopen. en dan is het weer goed gevuld.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• axis
nah, maakt niet zo uit, ik heb deze specifieke machine pas een paar dagen geleden geinstalleerd, mijn thuis mailservertje.. die mailgraph leest mail.log in, en die wordt gerotate.. Dus moet ik eerst even uitzoeken hoe ik die rotation kan omzeilen enzo.. maarruh, dit is prima zo, weer een schone start.. Maar bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 28-08-2005 15:30 ]