Toon posts:

Raptorschijf langzaam ?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik vond mijn PC altijd erg traag opstarten, dus dacht ik "Laat ik gewoon een snelle hdd nemen, dan word mijn pc ook snel".

Dus sinds een jaar heb ik een Western Digital schijf:
Model: Raptor
Capaciteit: 36 GB
Rotatiesnelheid: 10.000 rpm
Buffer: 8 MB
Lees zoektijd: 4,5 ms
Schrijf zoektijd: 5,9 ms
Track-to-Track zoektijd: 0,7 ms
Full stroke zoektijd: 10,2 ms
Gemiddelde zoektijd: 5,2 ms
Gemiddelde toegangstijd: 2,99 ms
Interface: ESATA
Uitvoering: OEM
In het begin starte mijn pc op als de brandweer, maar hij werd steeds trager. Ik heb hem daarom een maand geleden geformateerd. Toen op de schijf alleen windows stond was hij lekker snel, maar zodra ik de hoognodige programma`s ging installeren (Norton 2004 drivers van viedeokaarten, etc.) werd hij ineens weer erg langzaam langzaam (opstarten duurt zeker 2 a 3 minuten).

Een vriend van me zei dat het aan Norton kon liggen, dus ik heb norton er weer afgehaald, en Trend Micro PC-Cillin geinstalleerd. Dit mocht niet baten.

Een andere vriend vertelde me dat je met Nero Burning Rom ook het een en ander kon zien. Na installatie van Nero heb ik Nero mijn schijfsnelheden laten controleren. Het volgende kwam eruit:
Afbeeldingslocatie: http://blackdeath.ad-it.nl/Nerotest.JPG

C:\ = WD Raptor (schijf met windows, TM PC-Cilling en drivers)
D:\ = WD 80GB S-ata (schijf met geinstalleerde programma`s)
F:\ = Maxtor 160GB Ata (dataschijf)

Mijn overige specs:
Amd 64 3500+
Asus A8n Sli Deluxe
4x 512mb Twinmos PC2700
Nec dvd brander
2x XFX Gf 6600GT (Sli)
Coolermaster Real Power 450 Watt

Ligt het aan mijn WD hardeschijf ? zoja, is dit op te lossen of moet ik contact opnemen met de zaak waar ik hem gekocht heb over RMA ?

Of ligt het aan andere delen van mijn systeem ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Alvast bedankt,
Vincent

EDIT:
Western Digital Data LifeGuard Diagnostics geeft aan dat de SMART status goed is

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 12:02 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:11

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat kan is dat je oude of verkeerde drivers hebt geïnstalleerd waardoor je systeem onnodig zwaar belast wordt tijdens lees- en schrijfacties. Kijk ook even met HDTune hoe snel hij daar presteert en post er een screenshot van (tip: wel als GIF of PNG want JPG maakt het lelijk en is nog groter ook).

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:55:
Wat kan is dat je oude of verkeerde drivers hebt geïnstalleerd waardoor je systeem onnodig zwaar belast wordt tijdens lees- en schrijfacties. Kijk ook even met HDTune hoe snel hij daar presteert en post er een screenshot van (tip: wel als GIF of PNG want JPG maakt het lelijk en is nog groter ook).
Voor zover ik weet heb ik de nieuwste drivers

Hier een screenshot van HDTune
(bij "error scan" bleven alle vakjes groen)

Afbeeldingslocatie: http://blackdeath.ad-it.nl/HDtune.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 14:35 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:35:
[...]

Voor zover ik weet heb ik de nieuwste drivers

Hier een screenshot van HDTune
(bij "error scan" bleven alle vakjes groen)

[afbeelding]
Zo te zien is de schijf in orde. Welke drivers heb je allemaal geïnstalleerd? En welke andere software?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:16

ThunderNet

Flits!

Zijn de chipset drivers wel geinstalleerd? Dit kan veel verschil maken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Toen op de schijf alleen windows stond was hij lekker snel, maar zodra ik de hoognodige programma`s ging installeren (Norton 2004 drivers van viedeokaarten, etc.) werd hij ineens weer erg langzaam langzaam (opstarten duurt zeker 2 a 3 minuten).
Ik denk dat we de schuldige hebben gevonden... is je pc nog zo langzaam als je norton verwijdert?

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 28-08-2005 14:55 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

spone schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat we de schuldige hebben gevonden... is je pc nog zo langzaam als je norton verwijdert?
Iets beter lezen, is al verwijderd, Trend Micro PC-Cillin heeft de TS nu geinstalleerd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
[...]

Lees?
Een vriend van me zei dat het aan Norton kon liggen, dus ik heb norton er weer afgehaald, en Trend Micro PC-Cillin geinstalleerd. Dit mocht niet baten.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:41:
[...]
Zo te zien is de schijf in orde. Welke drivers heb je allemaal geïnstalleerd? En welke andere software?
Alle software staat op mijn D:\ schijf

Geinstalleerde drivers:
Athlon 64 processor driver
Marvel miniport driver
Nvidea drivers (incl Nforce4)
Realtek AC`97 Audio
ThunderNet schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:44:
Zijn de chipset drivers wel geinstalleerd? Dit kan veel verschil maken.
Ja, deze zijn geinstalleerd
[...]

Ja, zoals je kan lezen heb ik op dit moment geen norton meer, maar Trend Micro PC-cillin geinstalleerd.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:55
Mijn raptor heeft ook average 55MB/s.. valt me nogal tegen, maar ja nix aan te doen :/

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Zemskii schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:03:
Mijn raptor heeft ook average 55MB/s.. valt me nogal tegen, maar ja nix aan te doen :/
Daar gaat het hier toch niet over |:( Hij zegt dat het systeem éérst heel snel was en nu steeds trager wordt.
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:01:
[...]

Alle software staat op mijn D:\ schijf

Geinstalleerde drivers:
Athlon 64 processor driver
Marvel miniport driver
Nvidea drivers (incl Nforce4)
Realtek AC`97 Audio
Het gaat er niet zozeer om waar je het installeert maar wat je installeert, want Windows wordt met elk geïnstaleerd programma weer een tikje trager.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:05:
[...]
Daar gaat het hier toch niet over |:( Hij zegt dat het systeem éérst heel snel was en nu steeds trager wordt.
[...]
Het gaat er niet zozeer om waar je het installeert maar wat je installeert, want Windows wordt met elk geïnstaleerd programma weer een tikje trager.
[edit: ik zeg dat de eerste keer opstarten snel ging, maar het daarna elke keer 2 a 3 minuten duurde

Als je onderstaand plaatje bekijkt, zie je hoeveel ruimte er nog vrij is, Ik heb dus bijna niets geinstalleerd.. en toch is hij erg traag.

C:\ = WD Raptor (schijf met windows, TM PC-Cilling en drivers)
D:\ = WD 80GB S-ata (schijf met geinstalleerde programma`s)
F:\ = Maxtor 160GB Ata (dataschijf)

Afbeeldingslocatie: http://blackdeath.ad-it.nl/Nerotest.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 15:14 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:35
Blijkbaar installeer je *iets* dat de snelheid verziekt. Je raptor is prima in orde in ieder geval.

Wat je het beste kunt doen is wederom windows er opnieuw opzetten, zodat de beol snel is. En dan 1 voor 1 de programma's installeren....maar wel telkens rebooten na elke installatie. Dan weet je snel genoeg welke de snelheidsvermindering veroorzaakt.
Zemskii schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:03:
Een hogere rotatiesnelheid heeft vooral invloed op de seektijden, en in mindere mate op doorvoersnelheid. En bedenk wel dat de raptor 36GB ondertussen zo'n 3 jaar oud is. (En nog steeds vele malen sneller als de huidige 7200 rpm drives)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Het grote voordeel van raptors is niet de leessnelheid, maar de schrijfsnelheid. Als je pc ineens trager opstart zal het eerder een windowsprobleem zijn. Vergeet ook niet dat je na een windowsinstallatie rap een stuk of 10 andere programma's laat mee opstarten (zoals extra beeldschermdrivers, antivirus, msn, ...). Je snelheid van +/- 55MB/s is normaal. Gewoon goed je windows uitmesten.

Werkt je pc wel aan de normale snelheid eenmaal die is opgestart?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
Ik heb nog een andere tip voor je, koop pc3200 geheugen, nu loopt het geheugen een tikkie langzamer dan je processor. Misschien dat dat nog wel wil helpen

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Na het installeren van SP2 en de etc benodigdheden word het systeem echt slomer.

Verwijderd

Het is niet handig om programma's die ook mee opstarten op D:\ te zetten (wat een veel langzamer schijf is, zeker in access time),. Deze programma's starten ook op bij het booten en zullen nu dus langzamer starten dan als je ze ook op de Raptor zou zetten.

Maar het lijkt net of jou PC steeds ergens op wacht.
Staan er nog 'rare' dingen in de eventviewer?

En ja een virus scanner kost vaak ook minimaal 10 seconden om op te starten, maar dat mag in dit geval niet zoveel uitmaken. Of zit er misschien een instelling in die eerst alles scant, voordat je verder met windows mag werken?

Ik weet niet wat voor internet aansluiting jij hebt, maar misschien wordt er tijdens het opstarten wel verbinding gemaakt, en wacht windows op de 1 of andere manier daarop.

Er zijn veel mogenlijkheden, misschien is het ook wel spyware. Ik kan het niet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 19:14:
Het grote voordeel van raptors is niet de leessnelheid, maar de schrijfsnelheid. Als je pc ineens trager opstart zal het eerder een windowsprobleem zijn. Vergeet ook niet dat je na een windowsinstallatie rap een stuk of 10 andere programma's laat mee opstarten (zoals extra beeldschermdrivers, antivirus, msn, ...). Je snelheid van +/- 55MB/s is normaal. Gewoon goed je windows uitmesten.

Werkt je pc wel aan de normale snelheid eenmaal die is opgestart?
Nadat mijn pc is opgestart loop hij als een zonnetje, lekker snel (zoals het hoort)
djmurcielago schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 19:21:
Ik heb nog een andere tip voor je, koop pc3200 geheugen, nu loopt het geheugen een tikkie langzamer dan je processor. Misschien dat dat nog wel wil helpen
oke, ik zal een kijken. Nog een bepaald merk ? en is 2x 1024 beter als 4x512 ?
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 19:34:
Het is niet handig om programma's die ook mee opstarten op D:\ te zetten (wat een veel langzamer schijf is, zeker in access time),. Deze programma's starten ook op bij het booten en zullen nu dus langzamer starten dan als je ze ook op de Raptor zou zetten.

Maar het lijkt net of jou PC steeds ergens op wacht.
Staan er nog 'rare' dingen in de eventviewer?

En ja een virus scanner kost vaak ook minimaal 10 seconden om op te starten, maar dat mag in dit geval niet zoveel uitmaken. Of zit er misschien een instelling in die eerst alles scant, voordat je verder met windows mag werken?

Ik weet niet wat voor internet aansluiting jij hebt, maar misschien wordt er tijdens het opstarten wel verbinding gemaakt, en wacht windows op de 1 of andere manier daarop.

Er zijn veel mogenlijkheden, misschien is het ook wel spyware. Ik kan het niet zeggen.
Er staan zover ik kan zien geen gekke dingen in de eventviewer, en zover ik weet scanned mijn virusscanner mijn pc niet tijdens het opstarten.

en aan mijn 2mbit verbinding zal het ook niet liggen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 20:30:
[...]

en aan mijn 2mbit verbinding zal het ook niet liggen ;)
Dat bedoel ik ook niet.
Maar er moet eerst wel verbinding gemaakt worden en dat kost ook tijd.

Maar zit er in je eventviewer, wanneer je boot geen 'groot' gat van een aantal seconden/minuten waar je misschien aan kunt zien dat het lang duurt om dit te starten.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 20:34:
[...]

Dat bedoel ik ook niet.
Maar er moet eerst wel verbinding gemaakt worden en dat kost ook tijd.

Maar zit er in je eventviewer, wanneer je boot geen 'groot' gat van een aantal seconden/minuten waar je misschien aan kunt zien dat het lang duurt om dit te starten.
Klopt dan is je pc bezig met je netwerkkaart. Hij probeert dan een ip aan te vragen (toch?) en dat duurt vrij lang (maar zeker geen 2-3 minuten) Dit was overigens voordat er Dhcp was. sindsdien zie je dat probleem nog amper. Wat denk ik ook niet van toepassing is op Vincent86's probleem.
Overigens is er nog een progje waarmee je alles ziet wat geladen wordt tijdens de opstart. Alleen ben ik de naam kwijt :/
offtopic:
Voor een analyse van het programma kon je naar denaamvanhetprogje.de surfen. Ik kan het dus echt niet meer vinden :/

[ Voor 17% gewijzigd door Satch op 28-08-2005 21:11 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Metal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:06:
[...]

Klopt dan is je pc bezig met je netwerkkaart. Hij probeert dan een ip aan te vragen (toch?) en dat duurt vrij lang (maar zeker geen 2-3 minuten) Dit was overigens voordat er Dhcp was. sindsdien zie je dat probleem nog amper. Wat denk ik ook niet van toepassing is op Vincent86's probleem.
Overigens is er nog een progje waarmee je alles ziet wat geladen wordt tijdens de opstart. Alleen ben ik de naam kwijt :/
offtopic:
Voor een analyse van het programma kon je naar denaamvanhetprogje.de surfen. Ik kan het dus echt niet meer vinden :/
Jij bedoelt Bootvis? En dat van het ip aanvragen: dat IS juist DHCP, bij Windows 9x ging het systeem vrolijk wachten tijdens het opstarten of de DHCP client een ip-adres kon bemachtigen (en pas na 30 seconden ofzo gaf hij op en ging verder opstarten). In 2k/XP draait er een aparte netwerkdaemon (ongeveer zoals inetd in Linux) die dus op de achtergrond dingen als DHCP regelt... DHCP is overigens al uit de jaren '80 FYI.

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-02 13:25
zet anders met msconfig alle extra shit uit bij het opstartmenu. Dan eens kijken hoe snel ie loopt

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

cmegens schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:30:
zet anders met msconfig alle extra shit uit bij het opstartmenu. Dan eens kijken hoe snel ie loopt
Inderdaad, dat zou ik zeker doen. Het scheelt echt een slok op de borrel bij het opstarten. :)

Hier ook een Raptor eigenaar :Y)

Goud is geen geld

Verwijderd

Heb je al eens gedacht aan een register clean up?
Ik zelf gebruik hier CrapCleaner voor (in de meuktracker te vinden) het werkt niet extreem goed maar versnelt je systeem meer dan je zou denken. Verder is het zo dat hoe meer icons je op je desktop hebt hoe trager je pc word, misschien ook iets wat je kan meenemen in de algemene snelheid van de computer. Ik heb het topic even snel doorgelezen dus ik weet niet zeker of je al gedefragmenteert hebt, maar dit kan ook vrij veel baat hebben bij een snellere boot procedure. (Voor defragmenteren adviseer ik iets anders dan de standaart bij Windows meegeleverde defragger, O&O defrag of Perfect disc.. beide trail software maar naar mijn mening zeker de moeite waard om te proberen, ook deze zijn in de meuktracker te vinden.)

Ik hoop dat dit genoeg hulp was ;)

Verwijderd

Zet de bios van je moederbord eens terug in fabrieks stand, windows laten laden, en daarna weer alles op je mobo opnieuw instellen. BIOS moederbord ook bijgewerkt tot de laatste versie voor handen ?

Bij het herinstalleren ook van de drive je boot sector verwijderd van de schijf en opnieuw aangemaakt ? Je spreekt over Norton 2004 gebruik, en die is al meer dan een jaar geleden gehacked dus niet erg betrouwbaar in gebruik. Misschien dat hierdoor iets in je bootsector zit die iedere keer dwars ligt, just a thought.

Hoe staan al je schijven gejumperd, master/slave of cable select ? Waar hangt je Nec brander nu aan ? Anders eens even een andere configuratie proberen op je schijven/mobo.

Dat iets je systeem vertraagt is duidelijk, maar het word moeilijk zo om er achter te komen. Ik zou eens alleen je Raptor eraan hangen, kijken wat er dan gebeurt.

Verwijderd

ik zou gewoon eerst al je netwerk kaarten uitzetten (ook de Firewire, als je die hebt) Bij het bouwen van verschillende XP machienes met moederboorden met onboard Lan wil er wel eens iets fout gaan. Dit probleem komt na het installeren van de drivers van het moederboord.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 01:17:
Zet de bios van je moederbord eens terug in fabrieks stand, windows laten laden, en daarna weer alles op je mobo opnieuw instellen. BIOS moederbord ook bijgewerkt tot de laatste versie voor handen ?

Bij het herinstalleren ook van de drive je boot sector verwijderd van de schijf en opnieuw aangemaakt ? Je spreekt over Norton 2004 gebruik, en die is al meer dan een jaar geleden gehacked dus niet erg betrouwbaar in gebruik. Misschien dat hierdoor iets in je bootsector zit die iedere keer dwars ligt, just a thought.

Hoe staan al je schijven gejumperd, master/slave of cable select ? Waar hangt je Nec brander nu aan ? Anders eens even een andere configuratie proberen op je schijven/mobo.

Dat iets je systeem vertraagt is duidelijk, maar het word moeilijk zo om er achter te komen. Ik zou eens alleen je Raptor eraan hangen, kijken wat er dan gebeurt.
Alles staat nog standaard, ik heb niets overclocked ofzo...
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 01:18:
ik zou gewoon eerst al je netwerk kaarten uitzetten (ook de Firewire, als je die hebt) Bij het bouwen van verschillende XP machienes met moederboorden met onboard Lan wil er wel eens iets fout gaan. Dit probleem komt na het installeren van de drivers van het moederboord.
hmm... dan moet ik dus weer formatteren.... daar heb ik niet zoveel trek in...

Verwijderd

Topicstarter
cmegens schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:30:
Dat had ik ook al geprobeerd, maar dat werkt ook niet

Verwijderd

Ik, had precies hetzelfde probleem en het kwam bij mij door de marvell driver van je 2e gigabit poort. Zodra ik die installeerde was hij hier ook te traag voor worden.
Mijn oplossing was om de marvell lan poort handmatig te updaten via apparaatbeheer. En natuurlijk de nieuwste drivers van asus.com.

ik heb ook een a8n-sli met een raptor

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:20:
Ik, had precies hetzelfde probleem en het kwam bij mij door de marvell driver van je 2e gigabit poort. Zodra ik die installeerde was hij hier ook te traag voor worden.
Mijn oplossing was om de marvell lan poort handmatig te updaten via apparaatbeheer. En natuurlijk de nieuwste drivers van asus.com.

ik heb ook een a8n-sli met een raptor
Kijk, dat is handig... Ik neem even contact met je op via de mail/msn

Bedankt voor je reactie _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:05:
[...]

Alles staat nog standaard, ik heb niets overclocked ofzo...

[...]

hmm... dan moet ik dus weer formatteren.... daar heb ik niet zoveel trek in...
Hoezo Formatteren ????Je kan gewoon bij Configuratiescherm/Systeem/Hardware/Apparaatbeer Je netwerkkaarten uitzetten. tegelijk of 1 voor 1 als je dan weet welke het probleem veroorzaakt kan je daar nieuwe drivers voor gebruiken, of als je hem toch niet gebruikt laat je hem gewoon uit staan !!!!!
Pagina: 1