Toon posts:

[RAM] Hoe heet dit type oud geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier bij me:

4 latjes van 4 MB RAM, ze moeten ooit uit een 486 gekomen zijn. De latjes zijn 9 cm lang en 2,5 cm breed, single sided en hebben 4 geheugenchips genaamd CB1 RAM1, CB2 RAM2,... Ze hebben ook nog een iets kleinere chip die CB5 heet en een nog kleinere chip genaamd U1 PRAM1.

De latjes hebben 30 aansluitcontacten, de datum van fabricage is januari 1995.

Ik kan momenteel helaas geen foto's maken, maar misschien weet iemand wat ik bedoel ?

Ik heb de RAM FAQ gelezen en op google gezocht (als termen alles wat op het latje staat geprobeerd)

Voor alle duidelijkheid: het is geen EDO RAM, EDO is groter, heeft meer aansluitcontacten, de contacten zijn kleiner bij EDO en de contacten bij EDO RAM zijn in 2 gedeeld.

Ik denk niet dat de latjes hier nog wat waard zijn, maar ik wil het gewoon graag weten voor ik ze de vuilnisemmer in kieper

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het uit een 486 komt dan ga ik toch snel denken aan EDO danwel FP geheugen.
Kun je misschien het aantal pins tellen (of vaak staat het er ook wel bij). Aan de hand daarvan is het waarschijnlijk heel makkelijk te achterhalen wat voor een spul je nu precies hebtt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het is een SIMM: The first SIMMs transferred 8 bits of data at a time and contained 30 pins. When CPU's began to read 32-bit chunks, a wider SIMM was developed and contained 72 pins.

Dit is gemakkelijk te vinden, gewoon op google typen: 30 pins memory 4mb

Verwijderd

Topicstarter
ik had gezocht op '30 contact RAM' , kon op het woord 'pin' niet komen |:(
naar ik veronderstel is dat SIMMetje niets meer waard ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat zijn 30-pins simms, als ze al uit een 486 komen dan was het een hele vroege
486. Een 386 is waarschijnlijker.

Meestal moesten die in sets van 4 geinstalleerd worden.

Ik geloof dat sommige 16 bit soundcards ze ook wel eens hadden voor
midi samples opslag.

Groter als 4MB zijn ze vaak niet, 1MB is waarschijnlijker.

Niets waard dat spul.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
ze zijn echt alle 4 4 MB, het staat er op geprint...

ze gaan trouwes de vuilnisbak in :p

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
SIMM (Single In-line Memory Modules)
SIMMs are used to store a single row of DRAM, EDO or BEDO chips where the module is soldered onto a PCB. One SIMM can contain several chips. When you add more memory to a computer, most likely you are adding a SIMM.

The first SIMMs transferred 8 bits of data at a time and contained 30 pins. When CPU's began to read 32-bit chunks, a wider SIMM was developed and contained 72 pins.

72 pin SIMMS are 3/4" longer than 30 pin SIMMs and have a notch in the lower middle of the PCB. 72 pin SIMMs install at a slight angle.

Is het hele verhaal. Het kan dus een EDO, BEDO of DRAM-ding zijn. Maar het is idd niets waard, misschien een leuke gift voor op marktplaats :+.

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:12:

Waarschijnlijk bedoelen ze bitjes, dus een half MB per stuk. Dat klinkt waarschijnlijker.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:12:

Ik denk eerder 4Mb maar goed, veel groter dan een half MB heb ik die dingen nog niet gezien (en anders is het geld waard :+).
Maar goed, zelfs met 30 pins zooi weet ik niets meer bijzonders te doen :P

• u_nix_we_all
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:25:
[...]

Ik denk eerder 4Mb maar goed, veel groter dan een half MB heb ik die dingen nog niet gezien (en anders is het geld waard :+).
4MB kan best, dat waren de grootste (4x4MB , 16MB in een 386 dan was je helemaal de man ! Kostte
toen wel honderden (duizenden ?) guldens)

Nu niet veel meer waard, $ 6,98 :
http://www.memoryx.net/pc7-2594.html

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb een 30 pins SIMM als sleutelhanger... original OKI geheugenmodule...met 11 chips....

Dus, niet weggooien,.... ;)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03-2025
mss kun je het geven aan die knul die een gordijn er van had gemaakt...

Learn to forget...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

martieadams schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:18:
mss kun je het geven aan die knul die een gordijn er van had gemaakt...
Dat is deze:
[...]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• u_nix_we_all
  • Niet online
[...]

offtopic:
Er zijn zelfs 16MB 30 pins simms
http://www.memoryx.net/16mbx96.html

Misschien kun je er nog iemand met een ouwe Mac blij mee maken, daar zaten ze ook wel in.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

u_nix_we_all schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:24:
[...]

offtopic:
Er zijn zelfs 16MB 30 pins simms
http://www.memoryx.net/16mbx96.html

Misschien kun je er nog iemand met een ouwe Mac blij mee maken, daar zaten ze ook wel in.
Idd. Er wordt hier veel geblaat over hoe 4M niet zou kunnen enzo, maar 4MB 30p SIMMs kunnen best, ik ben zelf op zoek naar die 16MB 30p (die zie je niet vaak maar bestaan zeker) omdat ik iets wil doen met een Mac SE/30 en 128MB de mogelijkheden verruimt offtopic: A/UX draaien en er een chatterminal van maken :+

Dat gezegd, itt 16MB 30p SIMMs zijn 4MB 30p SIMMs geen drol waard. Je kunt ze gratis uit grabbeltonnen trekken (iirc zag ik er eergisteren een paar op de PC Dumpdag). Beste wat je kunt doen ermee is ergens TEAB adverteren of proberen te ruilen voor andere in beginsel waardeloze maar niet altijd even makkelijk te vinden spullen.

Iets wat je er niet mee kunt doen: een Atari 1040STe naar 16MB upgraden. Geprobeerd, gaat helaas niet :'( :z
Met 4x 1MB SIMMs kun je het wel maar 4MB uitbreiden

Oslik blyat! Oslik!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Die 4MB 30pins geheugen waren vroeger een hoop geld waard, soms de enige manier om je 486 op 16MB te kunnen krijgen, echter was dit geheugen een stuk trager (90/95/100ns en 8-bit chunks) dan EDO (60ns en 32-bit chunks) ram en fastpage (70nsen 32-bit chunks).

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KaMiKaZe schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:12:
Die 4MB 30pins geheugen waren vroeger een hoop geld waard, soms de enige manier om je 486 op 16MB te kunnen krijgen, echter was dit geheugen een stuk trager (90/95/100ns en 8-bit chunks) dan EDO (60ns en 32-bit chunks) ram en fastpage (70nsen 32-bit chunks).
Euh, je haalt hier een flink aantal dingen door elkaar:

Het gaat hier om een 30p SIMM. Dat is form factor en impliceert ook 8-bit chunks. Het zegt nog niets over wat voor geheugen erop zit en hoe snel het draait.

De allereerste 30p SIMMs waren 'gewoon' DRAM, maar sinds eind jaren '80 zijn ze bijna allemaal FP (Fast Page), net zoals de toenmalige 72p SIMMs (niets anders dan een 32-b chunk uitvoering hiervan, je kon zelfs coverters kopen die 4x 30p naar 1x 72p omzetten).

EDO kwam later en kom je bijna niet tegen in 30p uitvoering - maar EDO is totaal geen garantie voor 60ns snelheden, 70ns EDO kwam tot 1995 zeer vaak voor. FP was er ook in 60ns varianten (zelfs 50ns komt voor) en tragere, 120ns ben ik zelfs tegengekomen.

Hoogstwaarschijnlijk zijn deze 30p SIMMs FastPage, vermoedelijk op 70ns of 60ns :7

TS, dit kun je zelf nagaan - meestal geeft de laatste teken op de eerste regel text op de chips aan hoeveel ns ze gerate zijn. 6=60, 7=70 enz.

Oslik blyat! Oslik!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Klopt, Ik weet dat er veel "exotische" ramchips op de markt zijn gekomen en dat er ook FP bestaat op 30p. Snelheden was een foutje mijner zijde, de 1MB 30pins liepen meestel op die snelheden (90/95/100), de 4MB+ waren wat moderner en sneller. Ik heb zelf het meeste met de 4MB 30pins NEC's gewerkt, lastige is alleen de paren van vier, goed het geheugen testen was dan ook altijd een pré .

Die converters heb ik ook gezien . Kon je je dure ram tenminste nog gebruiken op een wat moderner moederbord, maar om nou te zeggen dat dat altijd perfect werkte...

30pins is 8-bit chunks (72p -> 32bit en 168p-> 64bit). Dus kon je in die tijd beter 72pins hebben dan 30pins, ondanks dat de chips op de 30 pins op 70ns (of sneller) liepen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KaMiKaZe schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:26:
Klopt, Ik weet dat er veel "exotische" ramchips op de markt zijn gekomen en dat er ook FP bestaat op 30p. Snelheden was een foutje mijner zijde, de 1MB 30pins liepen meestel op die snelheden (90/95/100), de 4MB+ waren wat moderner en sneller. Ik heb zelf het meeste met de 4MB 30pins NEC's gewerkt, lastige is alleen de paren van vier, goed het geheugen testen was dan ook altijd een pré .
'Ook FP' is een understatement. >95% van 30p SIMMs is FP :z
Die converters heb ik ook gezien . Kon je je dure ram tenminste nog gebruiken op een wat moderner moederbord, maar om nou te zeggen dat dat altijd perfect werkte...
Puur uit baldadigheid heb ik ooit een Pentium 2 op een PD440FX moederbord van 8 stuks 30p 60ns 4MB FP SIMMs op twee van die converters voorzien. Het werkte ook nog 8)7

Maar practisch was anders, ze werden iig door zowat alle mobofabrikanten afgeraden - niet gek als je bedenkt dat ze de trace length groter maakten en een extra pin-air-pin interface hadden, wat de load op de memory controller verhoogde.
30pins is 8-bit chunks (72p -> 32bit en 168p-> 64bit). Dus kon je in die tijd beter 72pins hebben dan 30pins, ondanks dat de chips op de 30 pins op 70ns (of sneller) liepen.
Dat maakt dus helemaal niets uit. 4x8=1x32 (anders konden die converters niet werken). Je was toen net als nu het beste uit met de grootste hoeveelheid van het snelste geheugen. Individuele moederborden konden gruwelijk eigenzinnig doen over combinaties van 30p en 72p, waardoor je soms inderdaad beter het ene danwel het andere type had, maar dat lag aan de slecht gestandardiseerde en vaak gewoon ondoordachte moederbordontwerpen van begin jaren '90...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1