netwerk met win98-server?

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 22:37
Hey,

Een kameraad van mij wil (draadloos) internet. Dit is zijn situatie:
* In de kelder staat zijn telenet-kabelmodem. Van hieruit vertrekt een UTP-kabel naar het gelijkvloers.
* Die kabel komt aan bij een oude Win98-server (file- en printer sharing). Op deze verdieping (waar hij een zaak runt), staan nog een zevental andere pc's (win98) die via die server bestanden en printers delen.
* Op deze verdieping staat ook één recentere pc (WinXP), deze moet op het internet (de andere pc's niet, wegens niet nodig en veiligheidsredenen)
* Van deze win98-server vertrekt ook een UTP-kabel naar het 1e verdiep. Mijn gedacht was om daar een Acces Point te plaatsen om het signaal om te zetten in een draadloos signaal. Zo kan hij (en gezin) op het 1e en tweede verdiep overal surfen.

Enkele vragen:
* Ik heb wat twijfels over die Win98-server. Ik weet heel goed dat Win98 geen server-OS is. Maar blijkbaar fungeert hij daar prima als file- en printer-sharing-server. Kan hij ook als gateway dienen en het internet-verkeer van en naar de twee pc's sturen die online moeten? Indien ja: hoe configureer ik dat os? Het is de eerste editie van Win98 (dus geen internet-sharing). Ik gok dat ik extra software nodig heb?
* Is het handiger om misschien een router naast die win98-server te zetten? Hoe moet dat geconf. worden? De UTP-kabels van de twee pc's die moeten internetten op de router zetten en die router verbinden met de win98-server en de kabelmodem? De gateway is dan het ip van de router, veronderstel ik? Blijft dan de verbinding met de win98-server en de pc's die hierop zijn aangesloten behouden?
* Is een AP op het 1e verdiep een goed idee? Ik zie soms dat een draadloze router goedkoper is. Maar een AP lijkt me eenvoudiger in te stellen?

Alvast bedankt voor de feedback!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Verwijderd

Windows '98 is inderdaad zeker geen server OS. Neemt niet weg dat het voor een beperkt aantal taken/users de meest handige/betaalbare optie is.

Die server moet gaan routen tussen de 2 netwerkkaarten, daarvoor heb je een aantal programma's, ik heb goede ervaringen met Winroute Pro (www.kerio.com). Naast internet delen kun je deze ook als proxy/dns/mail server laten werken, en het programma vergt niet veel geheugen.

Een andere optie is, zoals je zelf ook al aangeeft, een router installeren. Dit heeft als voordeel dat het internetverkeer niet afgehandeld hoeft te worden door de Win98 server. Ook zou je in kunnen stellen dat je server geen internettoegang heeft (en andersom ook niet) voor de veiligheid.

Als het pand het toelaat zou je een wireless router kunnen overwegen, alles in 1 apparaat.

Met een router (al dan niet wireless) komt je internet binnen op de router, deze verkrijgt je publiek IP adres en vervolgens heeft je netwerk via deze router internet. De router wordt voor de aangesloten computer de default gateway.

Meestal heeft een router 4 ethernet poorten, je hebt meerdere apparaten dus zou je een switch er tussen moeten zetten.

Een access point heeft minder configuratie schermpjes dan een wireless router, maar of je nou in 1 apparaat alles configureerd of in twee apparaten evenveel maakt niet veel verschil.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je weet dat Win98 Je weet dat Windows98 maximaal een uptime van 49 dagen haalt ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:56:
Je weet dat Win98 Je weet dat Windows98 maximaal een uptime van 49 dagen haalt ?
bron?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je weet ook dat er eigenlijk geen patches meer uitkomen voor win 98 en je dus niet echt veilig zult zijn als je deze zo (direct of indirect) aan het internet hangt? Alleen uit dat oogpunt zou ik al van win98 afzien.

Als je winroute pro kunt betalen kun je net zo goed win2k of winxp neer gaan zetten natuurlijk.
Meestal heeft een router 4 ethernet poorten
Dan heb je het alleen over huis-tuin-en-keuken soho meuk hoor ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 28-08-2005 15:01 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Koffie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 14:56:
Hier spreekt men ook van een fix trouwens: http://www.aaxnet.com/news/M990310.html

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 12:29

ReseTTim

Chocolate addicted

* ReseTTim had win98SE draaien met winroute om zo het internet te delen. werkte perfect heb inmiddels al weer 2 andere routers gekocht :P

misschien anders een oplossing om die server een w2k server te installeren ;) dit werkt al vanaf een p200mhz.het wil misschien wel wat traag / lang booten maar als het draait dan draait et :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik zou nooit Windows 98 als router/server gebruiken, zeker niet als er meerdere clients op aangesloten worden. Downtime (en die krijg je zeker met Windows 98) van de server kan dan erg vervelend worden. Waarom niet direct een router met (ingebouwde switch) achter het kabelmodem hangen met daarop aangesloten de Windows 98 server, een los access point op de 1e verdieping en eventuele andere PC's?

Of een andere optie die vanwege de hoge mate van stabiliteit en flexibiliteit meer mijn voorkeur verdient maar waarvoor enige kennis van Linux wel handig is: die Windows 98 PC ombouwen tot een Linux servertje (SAMBA voor file en printer sharing) en de rest (access point, andere PC's) via een switch daarachter?

[ Voor 26% gewijzigd door Stamgastje op 28-08-2005 15:25 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
akkoord :)
Max Integer Size: 4294967295
/ 1000 ms in one second
4294967,295
/ 3600 seconde in one our
1193,0464708333333333333333333333
/ 24 hours in one day
49,710269618055555555555555555556 days max integer uptime

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 22:37
Ik ga op jullie advies dan maar voor de router opteren. Het wirelessgedeelte kan ik niet in de router integreren. We vermoeden dat het signaal te zwak gaat zijn (router is nodig op gelijkvloers, en wireless toegang is vereist op 1e en 2e verdiep).

Die kameraad van mij heeft een Linksys Wireless Network PC Card (WPC11 ver. 3.0) (11 Mbps Data Transfer Rate), van wireless weet ik nu niet veel, maar is dat iets? Of is dat uit het dino-tijdperk en upgrade vereist? ('t is geen online gamer/downloader, vooral mail en surfen).

[ Voor 4% gewijzigd door DriesA op 29-08-2005 08:32 ]

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Verwijderd

Ik heb het ook geprobeerd 1 vast systeem als File/Internet/Printer sharing te doen, alleen ik werdt zo moe van het feit dat onder XP winroute niet meer werkte, De portforwarding onder XP is ook niet echt makkelijk in te stellen (teminste, het werkte gewoon niet) en eigenlijk was ik snel klaar met een router gezien de pc's hier.

Een ding van 30 euro die eens in de week een reboot nodig heeft, Het configureren spreekt voor zich, Ik heb binnen 5 minuten een virtual servertje vanbinnenuit de lan draaien die naar buiten host, Ook niet langer m'n eigen systeem hoef te laten draaien voor het internet verkeer.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:51
Ik zou gaan voor een freesco routertje op een stukje oude hardware (die bewuste win98 bak?), kan ook dienstdoen als printer/web/ftp-server, en ook file-server als je samba installeert. Even puzzelen, maar je hebt er nooit meer omkijken naar. Loopt hier al jaren stabiel
Pagina: 1