[Cooling] Prescott krijgt het soms erg warm.

Pagina: 1
Acties:

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21
Beste tweakers,

Ik wist niet zeker of deze post hier in DOC gepost moest worden of in PMG. DOC leek me logischer.
Het volgende probleem:

Ik heb een P4 3Ghz Prescott processor op een Asus P5GDC1 lopen. (In een Aopen kast, zo'n kast waar een soort "tunnel" uitgeschoven word voor lucht bij de processor)
De cooling word gedaan door de standaard boxed Intel cooler die erbij geleverd word.

Alle onderdelen van de PC heb ik op de vorige HCC beurs gekocht en in elkaar gezet. Recentelijk gebruik ik mijn PC wat intensiever staat hij ook veel langer achter elkaar aan. (Aantal dagen achter elkaar.) Ik heb er toen geen koelpasta tussengesmeerd omdat ik begreep dat dat niet moest doordat er al een laagje op de standaardkoeler zat.

Nu merk ik dat Asus probe erg vaak wakker word en meld dat de CPU te heet word. Als ik een CPU intensieve taak heb zoals bijvoorbeeld het PARREN van bestanden dan krijgt hij het snel te warm.

Idle temperatuur: 45 graden
Stressed : 69 met uitschieters naar 72 graden.

De stressed temp is dus te hoog, op de BalusC site staat dat 66,7 de max is, dus daar ga ik overheen.

Ik heb in de bios de fan al op auto gezet zodat hij kan koelen naar eigen inzicht, misschien moet ik die op max zetten. Misschien een zalmann en artic silver erop is een goed idee maar eigenlijk vind ik dat ie met de stockkoeler toch mindere temperaturen moet produceren.

Ik heb de fan al een beetje geschoongemaakt(stofvrij). Wat moet ik doen, niet langer aanzien en er een andere koeler op ? Of nieuwe koelpasta erop of? (en zoja, nog tips daarvoor, heb dat nl nog nooit gedaan, ik had al moeite om deze koeler erop te krijgen, wat een irritant clicksysteem ;-)).

Of moet ik in de kast nog een extra fan zetten voor een betere airflow? Onderin heeft hij geen aanzuigende fan zeg maar, weet niet of dat past maar dat zal vast moeten passen. Er zitten nu in totaal 4 fans in de kast. 1 case fan, 1 gpu fan, 1 psu fan en 1 cpu fan.

Bedankt voor jullie tijd, ben benieuwd naar jullie reacties.

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:57
Op de processor moet er koelpasta op. Hall de processorkoeler er voorzicht eraf en kijk of er iets opgesmeerd is. Als dat niet het geval is, moet je de koelpasta op je processor smeren, zo dun mogelijk. Het beste kun je een pasje voor gebruiken om het pasta te verdelen. Was je handen goed af. Het spul is giftig.

Zet de koeler erop en sluit het kabeltje van de koeler weer aan en laat een testprogramma draaien zoals PCmark en 3Dmark 2001SE.

Kijk daarna met ASUS Probe of de temps niet zo hoog zijn.

Daarnaast nog een casefan erin zetten.

Bij een processor van 2GHz of meer heb je minmaal 2 casefans nodig. Hoe meer des te beter.

Als die wel erg hoog zijn, voel of de voeding niet te heet is. Als het erg heet is, kijk met ASUS Probe of de Voltages binnen de 5% limiet zit. Als dat niet zo is, kun je het beste een zwaardere voeding nemen. Koop wel een A-merk voeding zoals Emermax, Antec en Zalman.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Even insectencopuleren hoor.
amiga1260 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:06:
Op de processor moet er koelpasta op. Hall de processorkoeler er voorzicht eraf en kijk of er iets opgesmeerd is. Als dat niet het geval is, moet je de koelpasta op je processor smeren, zo dun mogelijk. Het beste kun je een pasje voor gebruiken om het pasta te verdelen. Was je handen goed af. Het spul is giftig.
Zodra hij de koeler eraf heeft gehaalt zal hij sowieso de mogelijke troep die erop zit eraf moeten halen en er een net laagje goede koelpasta onder moeten smeren.
Zet de koeler erop en sluit het kabeltje van de koeler weer aan en laat een testprogramma draaien zoals PCmark en 3Dmark 2001SE.

Kijk daarna met ASUS Probe of de temps niet zo hoog zijn.

Daarnaast nog een casefan erin zetten.

Bij een processor van 2GHz of meer heb je minmaal 2 casefans nodig. Hoe meer des te beter.
De kast van de TS heeft een 120mm casefan als outtake achterin zitten. Deze presteert ruim voldoende om warme lucht uit de PC te krijgen.
Als die wel erg hoog zijn, voel of de voeding niet te heet is. Als het erg heet is, kijk met ASUS Probe of de Voltages binnen de 5% limiet zit. Als dat niet zo is, kun je het beste een zwaardere voeding nemen. Koop wel een A-merk voeding zoals Emermax, Antec en Zalman.
Voor zover ik heb begrijp heeft de TS geen stabiliteitsproblemen, waarom zou hij dan een nieuwe voeding moeten kopen?

@TS: Heb je al geprobeerd hoe warm de processor wordt als je het zijpaneel van je kast hebt gehaald? Scheelt dat veel, zet dan een extra fan in die cpu-air-duct (als het goed is kan er een fan tussen je kastdoor en die buis). Scheelt het niet veel, dan is je airflow voldoende en zul je moeten kijken naar een betere CPU koeler.

Overigens, mijn ervaring met LGA775 Prescotts mt stock koeler is dat ze sowieso bizar heet worden. Er zijn erg veel mensen die met een net zo hete CPU werken zonder het te weten. Hoewel koeler natuurlijk beter is, zal je CPU door deze temps echt het loodje niet leggen voordat jij de PC weggooit.

• WTM
Bedankt voor jullie reply's,

Eerst even reageren: ik heb geen stabiliteitsproblemen, PC werkt prima.
Syzzer schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:23:
@TS: Heb je al geprobeerd hoe warm de processor wordt als je het zijpaneel van je kast hebt gehaald? Scheelt dat veel, zet dan een extra fan in die cpu-air-duct (als het goed is kan er een fan tussen je kastdoor en die buis). Scheelt het niet veel, dan is je airflow voldoende en zul je moeten kijken naar een betere CPU koeler.
Ik heb inderdaad geprobeerd om de kast los te houden maar de temperatuur blijft even hoog. (Scheelt 1 a 2 graden). Dus als ik jouw conclusie goed volg, heb ik geen airflow problemen in de kast.
Syzzer schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:23:
Overigens, mijn ervaring met LGA775 Prescotts mt stock koeler is dat ze sowieso bizar heet worden. Er zijn erg veel mensen die met een net zo hete CPU werken zonder het te weten. Hoewel koeler natuurlijk beter is, zal je CPU door deze temps echt het loodje niet leggen voordat jij de PC weggooit
Maar wat raden jullie aan? PC Probe uitzetten en me niet storen aan deze temperaturen? Of welke koeler kan ik het beste monteren? (Het moet wel eentje zijn die niet zo zwaar is dat het mobo breekt als ik hem verplaats)

Wederom alvast bedankt

Verwijderd

waterkoeling :D

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Of een Hyper 48, daar door blijft mijn prescott 3.0 @ 3.6 idle 40 en stressed 50 graden!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

WTM schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:21:
Bedankt voor jullie reply's,

Eerst even reageren: ik heb geen stabiliteitsproblemen, PC werkt prima.

[...]

Ik heb inderdaad geprobeerd om de kast los te houden maar de temperatuur blijft even hoog. (Scheelt 1 a 2 graden). Dus als ik jouw conclusie goed volg, heb ik geen airflow problemen in de kast.
In dat geval presteert de koeler op je CPU gewoon niet voldoende, met de kastdeur open zou er namelijk voldoende verse lucht bij de koeler moeten kunnen komen.
[...]

Maar wat raden jullie aan? PC Probe uitzetten en me niet storen aan deze temperaturen? Of welke koeler kan ik het beste monteren? (Het moet wel eentje zijn die niet zo zwaar is dat het mobo breekt als ik hem verplaats)

Wederom alvast bedankt
Ik zou zeggen, lees eens wat reviews, struin het net af. Er zijn meerdere goede koelers in verschillende prijsklassen, het is maar hoe ver je wilt gaan. Aanrader voor budgetkoelers: Arctic. Aanrader voor mid-range: Zalman. Wil je meer dan kun je gaan kijken naar kant en klare waterkoelsetjes als die van Asetek. Ik noem slechts wat zijstraten, er zijn meer merken onder de zon. Dus nogmaals: kijk eens wat rond naar reviews of round-ups.

Succes.

• WTM
Ok bedankt, ik ga even rondneuzen. Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven / tijd aan kwijt zijn. Ik ga even op onderzoek uit. Iedereen bedankt voor het reageren.

@mod. : wat mij betreft kan er een slotje op ;-)
Pagina: 1