Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is dit een goed digitaal fototoestel?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik denk erover om een digitaal fototoestel aan te schaffen, maar heb er weinig kennis over.
Ik zag deze aanbieding bij het kruidvat voor een redelijke prijs (139.99 euro):

OLYMPUS C-180 DIGITALE CAMERA
- 5.1 mexapixel
- 4x digitale zoom
- 1.5 inch beeldscherm
- Video-opname mogelijkheid
- Nederlandstalige handleiding
- 1 jaar Olympus fabrieksgarantie
- Inclusief: 14 MB intern geheugen, uit te breiden met een XD kaart, AA penlite batterijen, USB-kabel, videokabel, Olympus software en polskoord.

Ik heb ook op de website van olympus gekeken en dit is de link naar het toestel: http://www.olympus.nl/consumer/29_C-180.htm

Die mexapixels zitten wel goed volgens mij, maar het geheugen lijkt mij wat aan de kleine kant of maakt intern geheugen niet zoveel uit? Welke grootte van XD kaart raden jullie aan?
Ik ben niet iemand die er zijn hobby/werk van maakt om foto's te maken. Ik wil gewoon op vakantie enzo leuke foto's maken in een goede kwaliteit en deze achteraf laten ontwikkelen bij de fotograaf.
Ik zag bv ook eentje van HP (weet het type niet meer) daar zat oa een panorama functie in ofzoiets, maar die koste dan al gelijk 399 euro, en dat vind ik persoonlijk nogal duur.

Dus graag wat meningen over deze olympus.

Alvast bedankt!
Kurt

Verwijderd

Alleen maar digitale zoom?
Als dat zo is, dan kan het niets wezen..

Verwijderd

Topicstarter
Kan je wat meer uitleg geven waarom enkel digitale zoom niet goed is?
Ik ken er namelijk bitter weinig van :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
Misschien moet je even verder kijken dan Gadget Talk en in Fotografie gaan rondneuzen. Daar zijn best een paar interessante topics te vinden waarmee je je kennis van digitale fotografie bliksemsnel kunt bijspijkeren.

Ik zou deze Olympus niet aanraden, vanwege het digitale zoom-verhaal, wat hierboven ook al gezegd wordt. Hiermee wordt een klein stukje van het beeld uitgeknipt en geïnterpoleerd opgeblazen naar de 5.1 megapixel. Dit is dus een garantie voor kwaliteitsverlies.

Geef iets meer geld uit, zodat je ook een betere lens op de camera hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 28-08-2005 10:24 ]

Punctuality is the politeness of kings

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:18:
Alleen maar digitale zoom?
Als dat zo is, dan kan het niets wezen..
Heeft alleen digizoom volgens de specs. Het is een compactcamera, dus daar moet je wmb niet teveel van verwachten.

TS moet wel aangeven wat ie wil met een digicam. Ik denk dat ie voor die prijs beter voor een Canon Axx of Axxx serie kan gaan. Die hebben ook analoge zoom.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
als ik een toestel vind met ongeveer dezelfde specs maar dan ook met analoge zoom zou het dan een aankoop waard zijn?

Dat interne geheugen bv, is dat voldoende of is dat klein ?
Op de site van olympus staat dat je daarmee 11 foto's in HQ kan nemen (2592 x 1944), dus als ik dan snel reken kan ik met een kaart van 256 of 512 respectievelijk 200 en 400 foto's nemen. Zo'n kaartje koop ik er dus zowieso bij, maar weet niet of het intern geheugen verder nog van belang is ?

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Heb je reviews van deze camera op het internet gezocht?

Verder is het interne geheugen erg klein, daar krijg je met een beetje geluk 10 foto's op, niet meer dus het is zeker aan te raden om extre multimedia geheugen te kopen. Hoeveel? Dat ligt aan het gebruik, als je denkt met de camera de hele dag foto's te gaan nemen dan is 512 MB toch wel aan te raden. Reken op ongeveer 1.5 a 2 MB per foto op maximale resolutie.

Wat wel een groot nadeel kan zijn is dat de camera gebruik maakt van batterijen en geen accu heeft, het is dus zeker aan te raden om een (goede) batterijlader te kopen zoals een GP Powerbank.

Wat Luckyacnaib zegt klopt, gemis van een optische zoom is groot en digitale zoom is niet aan te raden.

Verder ligt het allemaal aan je eigen voorkeuren en wensen, toestel zal prima instapmodel zijn maar wellicht heb je voor € 100 meer een toestel met meer functionaliteit (optische zoom, accu) waar je wellicht langer plezier van hebt of misschien kan je tweedehands een leuk toestelletje scoren van 3 MP (welke resolutie prima is voor normaal particlier gebruik, met andere woorden laat je niet (mis)leiden door het aantal MP).

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

Topicstarter
PcDealer schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:23:
[...]

TS moet wel aangeven wat ie wil met een digicam. Ik denk dat ie voor die prijs beter voor een Canon Axx of Axxx serie kan gaan. Die hebben ook analoge zoom.
Zoals ik wel degelijk aangaf in m'n eerste topic wil ik gewoon zoals de standaard gebruiker foto's nemen op vakantie en feestjes. Dit zijn geen foto's van professioneel niveau, de doorsnee amateurist dus. Ik heb er niet mijn hobby of werk van gemaakt.

• Levi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Ik zag gister ook de advertentie op een bord bij kruidvat en volgesmij heeft dat ding wel 3x optische zoom.

Levi (Utrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de advertentie even ingescand:

advertentie

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Olympus en fuji maken hele leuke toestelletjes in de sub-200 euro klasse, is bijna nooit wat mis mee. Xd kaartjes zijn niet zo heel standaard maar wel lekker vlot.

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 28-08-2005 14:26 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Beter ga je voor een degelijke cam met wat minder megapixels.

Bijvoorbeeld de Powershot A510 van Canon. 3MP, maar wel 4x zoom en ik denk een stuk minder ruis dan die Olympus.

Neem ook eens een kijkje in Fotografie. Een topic dat je waarschijnlijk wel interessant zal vinden is Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2. Lees ook de FAQ's in Fotografie door :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 15:43 ]

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 19:52
Maja voor ongeveer dezelfde prijs heb je een a410, wat een leuk instapmodel is en 3.2 Megapixel en 3X zoom heeft.
Zou je beter denk ik voor dit kunnen gaan als je geen zin hebt om er echt meer aan uit te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie meningen, ik ga op zoek naar een ander type camera adhv dat topic in fotografie :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Prima: volgende keer graag even in het juiste subforum kijken ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.