2x512 op 1 kanaal, 2x1GB op ander ?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 01:22
Ik heb een Gigabyte GA-K8NF9, een s939 mobo dus met 4 geheugen sloten met een max van 4GB.

Ik heb er nu 512mb van corsair in zitten.

Als ik het goed begrijp heb je twee kanalen van elk twee dimmsloten.

Kan ik op het ene kanaal twee keer 512mb hebben en op de ander twee keer 1GB?
Of moeten alle 4 de sloten precies hetzelfde geheugen hebben?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Beetje afhankelijk per moederbord, maar over het algemeen wel.
Let er wel op dat bij de meeste borden het geheugen naar een lagere timing (2T/T2 o.i.d.) wordt gezet als je alle 4 de banken gevuld hebt. Ook willen soms niet alle moederborden even lekker samenwerken met bepaalde types geheugen. Let dus op je manual voor zaken als memory compatability. Dit kan o.a. te maken hebben met single en double sided geheugen, en sommige merken hebben zelfs een lijstje met bepaalde merken geheugen die wel/niet werken.

• Hertog_Martin
Mijn geheugen staat niet op die lijst, maar werkt prima dus neem aan dat als ik hetzelfde geheugen erbijneem voor als tweede 512mb reepje en hetzelfde soort geheugen alleen dan 1gb voor de twee keer 1 gb dat dat wel goed zit?

dit is 2.5-3-3 geheugen overigens.

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 11:23
van hun website:

GA-K8NF-9 includes 4 DIMM sockets, and each Channel has two DIMM sockets as following:
Channel A : DDR 1, DDR 3
Channel B : DDR 2, DDR 4
If you want to operate the Dual Channel Technology, please note the following explanations due to the
limitation of nVIDIA chipset specifications.
1. Dual channel memory cannot be used if one DDR memory module is installed.
2. If two DDR memory modules are installed (same storage capacity), one must be added to a
Channel A slot and the other in a Channel B slot in order to use dual channel memory.
You can simply install the memory modules into slots of the same color but we recommend
slotting them into DDR1 and DDR2. Dual channel memory cannot function if both DDR memory
modules are installed on the same channel.
3. If four DDR memory modules are installed, please use memory of the same storage capacity
in order to use dual channel memory and for BIOS to detect all the DDR memory modules.
The following table is for Dual Channel Technology combination: (DS: Double Side, SS: Single Side)
2 memory modules
4 memory modules
DDR 1 DDR 2 DDR 3 DDR 4
DS/SS DS/SS X X
X X DS/SS DS/SS
DS/SS DS/SS DS/SS DS/SS
The GA-K8NF-9 doesn't support 3 memory modules. If 3 memory modules are installed, the
system will not boot.

http://europe.giga-byte.c...anual/manual_k8nf-9_e.pdf

• Hertog_Martin
Ja dat zat ik net te lezen :)

3. If four DDR memory modules are installed, please use memory of the same storage capacity
in order to use dual channel memory and for BIOS to detect all the DDR memory modules.

Voor dual channel zou het alleen hetzelfde geheugen moeten zijn per kanaal, dus denk dat het dus vooral gaat erom dat de bios niet overweg kan met 4 sticks met verschillende grootte.

Helaas.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Yokidrink schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 09:46:
Lijkt me duidelijk dat je geen 2x1gig bij kan stoppen (2x512+2x1024 gaat niet), je kan wel 2x512 bijstoppen (4x512 gaat wel) of 2x1gig of 4x1024 (2x1024 of 4x1024 gaan beide wel) houdt er dan wel rekening mee dat 4x1024 niet gelijk is aan 4096 onder windows, maar eerder iets tussen 3 en 3.5 gig!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Hertog_Martin
TetsuoShima schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 09:52:
[...]

houdt er dan wel rekening mee dat 4x1024 niet gelijk is aan 4096 onder windows, maar eerder iets tussen 3 en 3.5 gig!
En onder windows x64?

[ Voor 26% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-08-2005 09:56 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Dan wel normaal gezien... :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar waar zorgt die functie in de BIOS (A8N-SLI, weet het niet van Gigabyte) '4GB remapping' of iets dergelijks voor?

Verwijderd

Ik draai zelf 2x256 en 2x512 dus lukt wel hoor :)

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:14:
Ik draai zelf 2x256 en 2x512 dus lukt wel hoor :)
Tja, tot zover het vertrouwen van de handleiding van de fabrikant! LOL :*)

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 11:23
dat kan idd zoals in de manual staat

2x<same size> kan
voor dual channel moet je 1 in 1e chan en 1 in 2nd channel doen (same size)
beperking is dat je niet 3 banken kan bezetten.
2x512 en 2x1gb kan dus ook gewoon, weet alleen niet hoe het met de prestatie zit in vergelijk met de dual channel setup

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
wat wil je doen met 3 of 4 gig aan mem
1 gig is zat 2 is overkill(tenzij je met renderen of geluidsbeweking bezig bent)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Uiteindelijk hangt dit af van de stepping van je AMD64 processor. Eerdere revisies wilden per sé per kanaal dezelfde modules hebben, en beide kanalen moesten identiek zijn. AMD heeft dit probleem verholpen door de in de processor geintegreerde geheugen controller flexibeler te maken, dus met nieuwere stepping kan je nu wèl binnen een kanaal 2 verschillende DIMMs gebruiken. Beide kanalen moeten nog wel identiek zijn. 1024+512 en 1024+512 moet dus wel kunnen bij de nieuwere steppings.

Je moet een Revision E versie hebben, met de 'Venice' core. (Venice E3 stepping) Dat is de variant die ook SSE3 meegekregen heeft. Zie bijvoorbeeld: http://www.hexus.net/cont...?dXJsX3Jldmlld19JRD0xMjU1
Improved memory controller

It seems as if every iteration of the Athlon 64's contains a slightly better memory controller. Venice core CPUs' memory controller offer greater compatibility with DIMMs. For example, it can now address four DIMMs with the performance-enhancing 1T command. Further, one can now use DIMMs of different sizes in a single memory channel, and use four double-sided DIMMs at DDR400 speeds.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Hertog_Martin
erikdeprik schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:40:
1 gig is zat 2 is overkill(tenzij je met renderen of geluidsbeweking bezig bent)
Ik werk inderdaad met 3d applicaties, met renderen en dynamics simulaties gebruikt dat veel resources

jumpstart; thanks! heb idd de venice core :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-08-2005 12:58 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Hertog_Martin schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:57:
[...]

Ik werk inderdaad met 3d applicaties, met renderen en dynamics simulaties gebruikt dat veel resources

jumpstart; thanks! heb idd de venice core :)
een vriend van me heeft 2*1 gig voor het renderen.(3dsmax)
hij wil ook graag meer geheugen,maar windows gaat er niet erg lekker mee om heb ik begrepen.
toen heeft hij laatst een x2 gekocht,dat scheelt behoorlijk,
hij vertelde dat hij laatst aan het renderen was en ondertussen gewoon unreal kon spelen.
mischien is dat een optie

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

erikdeprik schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:40:
GELUL...speel maar eens Battlefield 2 met alles op high met een goede videokaart... Met 1GB heb je dan te weinig...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:44:
[...]

GELUL...speel maar eens Battlefield 2 met alles op high met een goede videokaart... Met 1GB heb je dan te weinig...
Nou ik draai battlefield 2 anders perfect op mijn nieuwe systeem met oud geheugen van 1 gig intotaal.
Ik heb verder wel een X2 4200 processor en een 7800GT videokaart maar het loopt verder perfect op z'n hoogste settings.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Fijn voor je :)

Maar dit is een oud topic en zo'n reply voegt weinig toe aan de initiële vraagstelling van de topicstarter. Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.