Bijna alles vervangen!

Pagina: 1
Acties:

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Ik heb hier een pc win98 die bij de eerste koude start hangt. Waar dan ook maakt niet uit hangen zal hij binnen 10 minuten. Kan van alles zijn ik weet het maar heb dan ook al heel veel geprobeerd.
Als de hang is geweest heeft het systeem wel eens moeite met opstarten, beeldscherm gaat niet aan en loopt ook niet door. Na een paar keer is het goed en gaat het de hele dag zonder horten of stoten. lekker systeempie daarna dus, verder niets mis mee. Maar ik wil die knauw eruit hebben en wie weet hoe ik dat doen moet. Het volgende heb ik al gedaan.

voeding is vervangen
videokaart is vervangen
harde schijf is vervangen
geheugen is vervangen
besturing alles opnieuw, pff
netwerk kaart vervangen

Eigenlijk is alleen het mobo nog hetzelfde, een jetway 266b. Is het nu zo simpel dat dit dan de boosdoender is of is er nog iets anders wat ik over het hoofd kan zien?

Ik wil ook de jetway wel vervangen (ik ben nou toch bezig!) maar ik zit niet zo in de mobo's.
Wie weet hier een goede vervanger voor in dezelfde prijs/kwaliteit want ik kan deze niet meer vinden.

o ja nog ff wat specs

jetway 266b met ddr 256 amd duron 1300mhz
9600xt saphire
creative sb128 pci (ook al verwijderd)
samsung 40 giga

[ Voor 7% gewijzigd door bfrqrv op 28-08-2005 07:48 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

zit het koelblok goed wast? wordt de cpu niet te warm?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

probeer eens een ander toetsenbordje + muis klinkt gek maar is het proberen waard en de meesten hebben het wel liggen ik ga er eigenlijk van uit dat jij ook tot die groep behoort.

edit: en natuurlijk alle onnodige randapparatuur eraf maar dat moge duidelijk zijn.

edit2: wat ook kan is gelijk verwisselen naar usb als je ps2 gebruikt of vice versa.

[ Voor 35% gewijzigd door snooze op 28-08-2005 08:14 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:25

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar download Knoppix eens,
en kijk eens of die wel opstart.

Mr. T.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 08:51
Zijn je condensatoren nog wel goed op het moederbord? Dit moederbord komt namelijk uit een tijd waar heel veel slechte condensatoren op mobo's zijn geleverd en jou probleemomschrijving komt wel overeen.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:07
Is het niet gewoon een hitteprobleem? Ik lees nergens iets over uitgelezen temperaturen. Is het koelblok gloeiend heet als de PC uitvalt of juist ijskoud.

Neem ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, daar staan nog wel wat dingen in die je nog uit kunt zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-08-2005 09:10 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07-2025
Temperatuur zal best kunnen hoor maar niet eentje die je kunt aflezen. Maar de temperaturen die je kunt uitlezen zijn ok. Denk ook eerder aan condensatoren maar als het al zo ver is wordt het meestal lastig omdat dan niets meer te verklaren is. Vannochten maar muis en toetsenbord vervangen maar weer hetzelfde

Nogmaals de eerste opstart daarin gaat het hangen. Ik laat hem gewoon 10 minuten staan in het beeld van de wachtwoord ingave (maakt toch niet uit waar je staat) en daarna een harde restart
beeld gaat dan vaak niet aan en de boel loopt niet door. Nog een keer starten en de hele dag geen problemen meer.

Als we de conclusie al mogen maken dat het moederbord slecht aan het worden is zijn er dan nog leuke kleine moederbordjes die ik zonder teveel back to zero kan plaatsen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als ik bij Sallandautomatisering kijk zie ik een aantal Socket A borden :
• ASRock K7S41 (GX)
• Asus A7N8X-X

Gigabyte en MSI hebben ook nog een aantal borden welke niet al te duur zijn.
Helaas heb ik met die borden geen ervaring en kan ik er niet over oordelen ;)

Wat je ook kunt doen is de hele AMD Duron 1300 verkopen en een nieuw systeem aanschaffen. Een AMD Sempron 2600+ op Socket 754 is een leuke processor met goede prestaties tegen lage prijs (Boxed versie is al te vinden voor € 60,-).
Je hebt dan wel een nieuwer, maar inmiddels ook weer verouderd socket 754 moederbord nodig. Upgrade mogelijkheden naar bv. een AMD Athlon 64 4000+ heb je dan niet.
Naast een nieuwe processor en een nieuw moederbord dien je ook nieuw geheugen aan te schaffen. In dit geval PC3200, DDR400.

Al met al misschien alweer een té duur geintje maar misschien is het een optie om open te houden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1