SCART > VGA (XGA converter, 5.1 geluid en digitale TV)

Pagina: 1
Acties:

• SWAT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
Soms krijg je rare ideeen, zo ook ik. Ik wil van mijn TV af, omdat die gewoon veel plek inneemt en daarvoor neem ik liever een beeldscherm of een beamer ofzo. Mijn PC beschikt over een Audigy 2 (5.1 sound, THX, line-in) en uiteraard een 5.1 THX boxensetje.

Mijn plan was om bij de Handyman een SCART adapter te kopen die SCART veranderd naar 3 van die plugjes. (wordt vaak bij PS/2 gebruikt) Daarna wou ik deze converter aanschaffen. Ik neem aan dat 1 plugje voor de video is en 2 voor de audio. Dus zal ik later nog wel een kabel kopen/maken om van die plugjes weer 1 plugje te maken voor de line-in van mijn Audigy 2.
Nu kan ik in ieder mijn digitale decoder direct aansluiten op mijn TFT/CRT. Heeft iemand een idee hoe het met de kwaliteit van het beeld is? (juist omdat ik digitale TV heb)

Maar nu nog het geluid. Zoals het hierboven beschreven is, zou ik dus helaas 'maar' stereo-geluid krijgen. Beetje jammer want als deze constructie aan zou sluiten aan mijn DVDspeler, mis ik het 5.1 geluid. Is er een mogelijkheid om toch uit die SCART het 5.1 geluid te halen of dit op een andere manier te realiseren?

Een korte samenvatting van mijn vragen.
1. Klopt dat ik bij SCART alleen een stereo-geluid uitgang kan krijgen?
2. Hoe zit het met de kwaliteit van het beeld? (ivm SCART plug en XGA converter)
3. Is er een manier om 5.1 geluid uit de SCART te krijgen?
4. Hoe goed zal deze constructie/configuratie werken? En is er een betere/goedkopere manier?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 19:32

tweakerbee

dus..?

1. Ja
2. Die wordt aanzienlijk slechter, maar hoe goed/slecht precies kun je alleen zelf gaan bepalen.
3. Nee, wellicht een optische / coaxiale uitgang van je dvd speler op de ingang van je audigy
4. Op het moment niet. Een DVB-C kaar voor je PC zou ideaal zijn, maar dat wordt nog niet ondersteund. Analoog kijken zou wel nog een optie kunnen zijn...

You can't have everything. Where would you put it?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 06:02
ik snap het gehele probleem niet... je hebt t over digitale tv en over een audigy 2 en een 5.1 set.
wat doet die xga convertor hier dan? je krijgt toch een rgb/scart signaal uit die decoder?
je kan dat signaal toch zo naar een beamer sturen (afhankelijk van de beamer in rgb/yuv/s-video). het geluid stuur je dan naar je 5.1 decoder (via coax/optisch signaal).

• SWAT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
jpvk007 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:10:
ik snap het gehele probleem niet... je hebt t over digitale tv en over een audigy 2 en een 5.1 set.
wat doet die xga convertor hier dan? je krijgt toch een rgb/scart signaal uit die decoder?
je kan dat signaal toch zo naar een beamer sturen (afhankelijk van de beamer in rgb/yuv/s-video). het geluid stuur je dan naar je 5.1 decoder (via coax/optisch signaal).
De SCART aansluiting van de decoder moet dan direct naar een monitor (VGA) gaan, zodat die gewoon lekker direct daarop aangesloten kan worden. (daarvoor het je die XGA converter nodig) Over het geluid, wist ik dus niet zeker of het mogelijk was om 5.1 geluid te krijgen (nu dus wel, via coax/optisch, wat ik vergeten was)