Toon posts:

S.M.A.R.T. uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn nieuwe Seagate 160 GB 7200.7 SATA schijf maakt een vervelend geluid na een tijdje idle te draaien. Voor zover ik weet is het geen mankement maar een (zeer) regelmatige controle van S.M.A.R.T. Mijn systeem is gebouwd om geruisloos te zijn (ik werk vaak 's nachts), maar op het moment van die controles is de harde schijf het luidst van al.

Is het mogelijk om die controles minder frequent te laten uitvoeren, of S.M.A.R.T. geheel uit te schakelen? De BIOS-instelling (ASUS A8N-SLI Premium) verandert niks aan het gedrag van de harde schijf zelf... Ik kan natuurlijk zo'n box kopen om hem stiller te krijgen, maar ik zou liever het probleem bij de bron aanpakken.

Bedankt voor enige tips!

Verwijderd

Is het een strakke piep wat eens in de zoveel tijd gebeurt?

heb namelijk ook een baracuda / 200gb / 7200rpm / 8mb ding, wat af en toe een strakke piep maakt.

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
constante hoge piep? ha heb ik ook, op perfect dezelfde drive. Na seagate te contacteren kreeg ik de raad om hem te RMAen, wat ik ook ga doen.

Als je he toch wil doen met je SMART uit te schakelen (ga ik ook eens proberen :P ) in je BIOS zou er ergens, denk bij advanced chipset features, een functie moeten staan voor 'use HDD SMART capability' die je aan of uit kan zetten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou SMART gewoon uitzetten als je hdd verder prima werkt, imho zit SMART er toch te vaak naast om betrouwbaar te zijn, dus je hebt er sowieso niet echt veel aan.

Verwijderd

Bios idd, anders zal Seagate ook wel een tooltje hebben om het aan te passen. Vaak kun je disk daarmee ook op een stillere modus zetten. (Wel minder performance.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:49:
Bios idd, anders zal Seagate ook wel een tooltje hebben om het aan te passen. Vaak kun je disk daarmee ook op een stillere modus zetten. (Wel minder performance.)
Voor zover ik weet heeft Maxtor die tooltjes alleen, voor Seagate ben ik ze in ieder geval nooit tegengekomen. Werkt overigens voor geen meter is mijn ervaring.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

The Third Man

The Third Jellyfish

SMART kan het niet zijn want dat is geen 'programma' dat af en toe draait maar een uitleesfunctie van meetwaardes uit de firmware van de schijf. Uitschakelen zal dus ook geen effect hebben want dat houdt enkel in dat het BIOS de gegevens niet doorgeeft, niet dat de schijf niet meer meet.

Wat je dus wel kan proberen is Accoustic Management, en dat is aan te zetten met het HDD-tooltje van Hitachi (ja die werkt ook met niet-Hitachi's).

@Terw_Dan: PowerMax van Maxtor kan dit niet, zover ik weet alleen de Hitachi Feature Tool.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
Deze al doorgelezen?

Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

Schijnt iets te zijn met nieuwe seagate schijven.

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09-2025
smartmontools -s off

http://smartmontools.sf.net, ook Windows support.

Verwijderd

Topicstarter
Met de Hitachi Feature Tool heb ik kunnen controleren dat S.M.A.R.T. volledig uitgeschakeld is. Dus vermoedelijk is het die zelftest die nooit eindigt. Gelukkig willen ze het RMA'en, maar ik ben dan wel een tijd mijn (momenteel enige) schijf kwijt. :X

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Lekkere Kwal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:00:
SMART kan het niet zijn want dat is geen 'programma' dat af en toe draait maar een uitleesfunctie van meetwaardes uit de firmware van de schijf. Uitschakelen zal dus ook geen effect hebben want dat houdt enkel in dat het BIOS de gegevens niet doorgeeft, niet dat de schijf niet meer meet.
.
Dat is de spijker op zijn kop. Smart uitschakelen kan niet (wel het uitlees gedeelte in bios / programma maar niet het meet gedeelte).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lekkere Kwal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:00:

@Terw_Dan: PowerMax van Maxtor kan dit niet, zover ik weet alleen de Hitachi Feature Tool.
Ik doelde ook meer op het AMset prog dat er een jaar of tig geleden was, dat zat geloof ik nog bij powermax destijds, maar is er inmiddels uitgehaald, dat klopt.
Maar de laatste maxtor die ik gekocht had was iets van 4 jaar terug dus zo heel erg op de hoogte van wat die dingen nu kunnen ben ik idd niet.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:14:
[...]
Dat is de spijker op zijn kop. Smart uitschakelen kan niet (wel het uitlees gedeelte in bios / programma maar niet het meet gedeelte).
S.M.A.R.T. is bestuurd door firmware, en firmware is software, dus waarom zou S.M.A.R.T. niet in z'n geheel uitgeschakeld kunnen worden?

Nu ja, vermoedelijk is S.M.A.R.T. een passief proces dat continue loopt en niet verantwoordelijk kan zijn voor zoekgeluiden?
Pagina: 1