Toon posts:

[XP] Verwijderen 2e XP versie, vraag over boot.ini

Pagina: 1
Acties:
  • 1.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag over het verwijderen van een 2e XP Pro versie op mijn PC. Ik heb al het nodige rondgekeken op dit forum en gezien dat de sleutel voor dit "probleem" ligt in de boot.ini.
Hier onder staat de mijne....

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Mijn vraag is nu, hoe weet ik welke regel slaat op mijn laatst geinstalleerde XP versie (die wil ik namelijk graag houden). En wat betekent "NoExecute=Optln" achter de eerste regel?

Alvast bedankt voor de hulp....

Groet,
Olaf

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows Operating Systems - FAQ. en ook een klein beetje zoeken zou geen overbodige luxe zijn ;)

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 28-08-2005 00:45 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

de regel met optin is de default regel (als ik mij goed herinner). Als je opstart zal automatisch na 30 seconden een van de twee installaties geladen worden. Verplaats de optin naar de andere regel om te controleren of de andere installatie nu geladen wordt. Zo weet je op een eenvoudige manier welke regel wat is. Je mag een regel verwijderen om een installatie te verwijderen. Maar, daarna kan je de installatie alleen nog maar terugzetten door met een ander os te laden (ev vanaf floppy) en de boot.ini weer aan te passen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 00:49:
de regel met optin is de default regel (als ik mij goed herinner). Als je opstart zal automatisch na 30 seconden een van de twee installaties geladen worden. Verplaats de optin naar de andere regel om te controleren of de andere installatie nu geladen wordt.
Ik denk eerder dat het OS waar de term "default" voor staat de standaard keuze is ;)

Reviewing and Correcting Boot.ini Settings on x86-based Systems
The default= line in the [boot loader] section points to the default operating system.
De optie /noexecute =OptIn zorgt ervoor dat alleen Windows processen en services beschermd worden door DEP (Data Execution Prevention). Zie ook How to Configure Memory Protection in Windows XP SP2

Er zijn in totaal 4 opties:

OptInOnly Windows system components and services have DEP protection applied
OptOutDEP is enabled for all processes. Administrators can manually create a list of specific applications which do not have DEP applied
AlwaysOnDEP is enabled for all processes
AlwaysOff DEP is not enabled for any processes

Je ziet dat default het OS geladen wordt wat op de derde partitie staat (multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS). Als dit de installatie is die je wilt houden, dan moet de andere regel onder operating systems verwijderd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 28-08-2005 11:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:46:
Ik denk eerder dat het OS waar de term "default" voor staat de standaard keuze is ;)
Ik vrees dat je gelijk hebt _/-\o_. M'n geheugen is een beetje aangetast ben ik bang :X 8)7

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Overigens is het verstandiger om met het programma "bootcfg" dat ingebouwd zit in XP je boot.ini te bewerken :)
Pagina: 1