via website tegelijk met 2 personen aan document werken

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Een kennis van me wil een bedrijfje beginnen waarbij hij wetenschappelijke documenten voor bedrijven gaat maken.
Het idee is dat hij eerst voor 99% dat document in orde maakt en dan met zijn klant via de telefoon de mogelijke laatste wijzigingen doorspreekt.
Het makkelijkste is natuurlijk daar met een laptop naar toe gaan en gezellig aan een tafel dat document doornemen, maar daar kleven 2 nadelen aan:
- het is duur (reistijd etc)
- het haalt een hoop snelheid uit het project van het opstellen van dat document.

Een standaard oplossing is dan via een programma als netmeeting oid. een applicatie te delen (Word in dit geval) en zo met zijn 2-en aan het document te werken.
Nadeel is dat dat netmeeting lang niet altijdlekker werkt over het internet, al was het alleen maar omdat de firewall aan een van beide kanten niet goed is ingesteld om netmeeting te kunnen gebruiken.

Zijn idee is dus om via zijn nog te bouwen website een dergelijke functionaliteit aan te bieden.
Ik heb zelf echter nog geen idee wat mogelijk is en wat niet.
Uiteraard zou die server van de website een stream kunnen relayen en zo eventueel firewall-problemen te omzeilen, maar ik weet niet of er iets dergelijks mogelijk is met netmeeting of een vergelijkbare applicatie en het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer zoiets voor het oog in de website geintegreerd is, of in elk geval te starten via een link.
Een soort interactieve wiki-oplossing zou ook kunnen, maar dan liever niet met versies waardoor je steeds moet reloaden. Een bijkomend nadeel is natuurlijk dat de klant dan ook op de hoogte moet zijn van eventuele syntax van die wiki en het schijnt dat niet iedereen dergelijke kennis bij de geboorte mee heeft gekregen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of er iets dergelijks al bestaat (het liefst gratis/goedkoop), of dat iemand hier een veel genialere oplossing heeft waarnaar ik zou kunnen kijken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:38

aex351

I am the one

mogelijk dat een proxy server uitkomst kan bieden.

< dit stukje webruimte is te huur >

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
aex351 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 00:45:
mogelijk dat een proxy server uitkomst kan bieden.
uitkomst voor wat? Ik kan geen enkele manier verzinnen waarop een proxy server een oplossing voor het probleem van TS kan zijn.

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar deze oplossing. Nog niets nuttigs toe te voegen verder nu, maar ik hou dit topic in de gaten. Mocht ik wat vinden dump ik het hier. Netmeeting stond bovenaan mijn lijst om mee te experimenteren.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:38

aex351

I am the one

of anders een crm systeem ? die dingen maak ik zo nu en dan ook voor klanten.

< dit stukje webruimte is te huur >

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

ThunderNet

Flits!

Applicaties delen uit NetMeeting niet een optie?
Of denk ik nu iets te simpel :+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt met een editor gaan werken waar je support inbouwt voor update-on-demand: een soort whiteboard voor documenten.
Als alle gereigstreerde/actieve gebruikers iets aanpassen, zien alle anderen dat direct.

Als je het hebt over complexe documenten, dan zou ik denken in termen van een uitbreiding op de bijbehorende editor, die een document via internet kan laden, wijzigingen monitored en doorzend naar een centrale server, en tevens wijzigingen van anderen via een socket ontvangt.

Maar het zit hem er net in hoe complex je het zelf wil maken. Gewoon via een website werken kan ook, met wat javascript erachter. Je kunt dan in een eigen 'editor' je huidige versie laten zien, en iedere 30sec via een XMLHttpRequest de actuele wijzigingen opvragen, en die live in je editor weergeven.

Het simpelste lijkt me netmeeting.

• TD-er
ThunderNet schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:04:
Applicaties delen uit NetMeeting niet een optie?
Of denk ik nu iets te simpel :+
Ik had het al genoemd in de openingspost :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

ThunderNet

Flits!

TD-er schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:28:
[...]

Ik had het al genoemd in de openingspost :)
omg :/ en ik heb je openingspost nog 2x gelezen ook :X 8)7

Is netmeeting over VPN dan geen geschikte optie? :)

[ Voor 12% gewijzigd door ThunderNet op 28-08-2005 01:35 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

ultimateharry

Team Slayer:-)

Niet goedkoop maar een goede collaboration solution: MS SharePoint.
Met Live Communication Server wordt meteen video-conference functionaliteit geintegreerd.

• TD-er
aex351 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:00:
Ik zat ookal aan zoiets te denken, alleen vermoed ik dat de meeste crm's niet veel meer zijn dan een veredeld adressenbestand, maar goed daar heb ik dus nog niet echt goed naar gezocht.
Ik zat ook nog te denken aan een soort van conversie-script wat het word-document omzet in een bewerkbaar formaat (bij wijze van spreken een XML-structuur, als de opmaak van de documenten vrij standaard is) of wat het uiteindelijke document gewoon in PDF omzet.
Het voordeel is dat er in dit geval dus niet een bestaand archief meegenomen hoeft te worden, dus de hele werkwijze kan ook aangepast worden op wat er mogelijk is, niet wat al jaren zo gedaan wordt.
B-Man schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:25:
Je kunt met een editor gaan werken waar je support inbouwt voor update-on-demand: een soort whiteboard voor documenten.
Als alle gereigstreerde/actieve gebruikers iets aanpassen, zien alle anderen dat direct.

Als je het hebt over complexe documenten, dan zou ik denken in termen van een uitbreiding op de bijbehorende editor, die een document via internet kan laden, wijzigingen monitored en doorzend naar een centrale server, en tevens wijzigingen van anderen via een socket ontvangt.

Maar het zit hem er net in hoe complex je het zelf wil maken. Gewoon via een website werken kan ook, met wat javascript erachter. Je kunt dan in een eigen 'editor' je huidige versie laten zien, en iedere 30sec via een XMLHttpRequest de actuele wijzigingen opvragen, en die live in je editor weergeven.

Het simpelste lijkt me netmeeting.
Een eigen editor zou zeker tot de mogelijkheden behoren, zeker wanneer er al zulke dingen bestaan :)
Maar goed, de complexiteit van de documenten is mij nu nog onbekend. Ik krijg binnenkort een paar voorbeeld documenten, zodat ik kan zien wat er minimaal nodig is.
Desnoods gooi ik er een LaTeX-structuur omheen, als het wat gestructureerd is. :)

• TD-er
ultimateharry schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:36:
Niet goedkoop maar een goede collaboration solution: MS SharePoint.
Met Live Communication Server wordt meteen video-conference functionaliteit geintegreerd.
Hmm daar heb ik zonet op gegoogled en het lijkt me duur (nog geen prijzen gezien).
Er zijn ook hosting-bedrijven die een sharepoint service aanbieden en de goedkoopste die ik zo snel zag was zo'n 40 $ per maand.
Morgen eerst maar eens kijken of ik via MS kan meedoen met zo'n 30 dagen trial die ze op de website hebben staan. Eens kijken hoe dat werkt in de praktijk.

• ultimateharry

ultimateharry

TD-er schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:48:
[...]

Hmm daar heb ik zonet op gegoogled en het lijkt me duur (nog geen prijzen gezien).
Er zijn ook hosting-bedrijven die een sharepoint service aanbieden en de goedkoopste die ik zo snel zag was zo'n 40 $ per maand.
Morgen eerst maar eens kijken of ik via MS kan meedoen met zo'n 30 dagen trial die ze op de website hebben staan. Eens kijken hoe dat werkt in de praktijk.
Het mooie aan SharePoint is dat je team sites kan opzetten, waar je alle relevante documenten kan plaatsen en aan het team ter beschikking kan stellen. Collaboration is diep met office geintegreerd (MS, logisch dus).

SharePoint ASP zou een goede oplossing kunnen zijn, ook kosten-technisch.

Eval: http://www.microsoft.com/.../experience/wsstrial.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door ultimateharry op 28-08-2005 01:57 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Voor wat jij nodig hebt is www.logmein.com goed zat.
Probeer het maar eens uit, over de snelheid heb je niks te klagen. En geen gezeik met poorten, firewalls. Snelkoppeling op bureaublad maken, dan kan je er snel bij.

En daarbij kan het ook nog eens gratis.

• ultimateharry

ultimateharry

XthinkZ schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:00:
Voor wat jij nodig hebt is www.logmein.com goed zat.
Probeer het maar eens uit, over de snelheid heb je niks te klagen. En geen gezeik met poorten, firewalls. Snelkoppeling op bureaublad maken, dan kan je er snel bij.

En daarbij kan het ook nog eens gratis.
Volgens mij is dit geen collaboration, maar meer remote desktop. Als je zo'n oplossing zou willen dan kun je nog beter voor VNC o.i.d. kiezen.
Een klant wil eerder collaboration dan het overnemen van de desktop denk ik.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom niet gewoon CVS of SubVersion gebruiken? Als het wetenschappelijke documenten zijn gaat het waarschijnlijk toch om plain/text TeX documenten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ultimateharry

ultimateharry

Johnny schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:07:
Waarom niet gewoon CVS of SubVersion gebruiken? Als het wetenschappelijke documenten zijn gaat het waarschijnlijk toch om plain/text TeX documenten.
Hoezo zijn wetenschappelijke documenten waarschijnlijk plain/text Tex documenten?

• TD-er
ultimateharry schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:12:
[...]

Hoezo zijn wetenschappelijke documenten waarschijnlijk plain/text Tex documenten?
Tsja het is niet mijn idee om Word te gaan gebruiken, maar het schijnt dat hele volksstammen geen TeX spreken, waaronder zijn klantenkring.
Dus samenwerken aan de laatste puntjes op de ï zal in een Word-achtige omgeving moeten plaatsvinden.
Het uiteindelijke document zal waarschijnlijk in PDF komen, of mogelijk het Word-document, maar dat zijn slechts details op dit moment.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

ultimateharry schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:06:
[...]

Volgens mij is dit geen collaboration, maar meer remote desktop. Als je zo'n oplossing zou willen dan kun je nog beter voor VNC o.i.d. kiezen.
Een klant wil eerder collaboration dan het overnemen van de desktop denk ik.
Ik vind dit totaal niet te vergelijken met vnc.

Het werken met logmein is zo natuurgetrouw, dat ik vaak niet eens in de gaten heb dat ik remote aan het werken ben op mijn server, en al enkele malen de server heb afgesloten ipv de PC waar ik achter zit.

En er zit zoveel meer in dit programma, teveel eigenlijk om op te noemen.

Ik gebruik het zelf ook bij mijn klanten, en samen op een word document werken is totaal geen probleem. Nog makkelijker is dat als je samen werkt op de pc van de klant, daar alle software op staat waar hijzelf mee werkt. En hij zelf ook precies weet waar je wat moet vinden, en dus ook echt zelf inbreng hebben.

Velen kennen het geklungel met netmeeting wel, maar als ik dit gebruik staan de meeste klanten gewoon verbaasd. Je komt dan ook heel professioneel over.

Er is zo goed als geen merkbare vertraging, en je wordt dus ook niet irritant omdat je het dus net niet goed genoeg werkt.
Als de ts op de remote pc inlogt van de klant, wordt je printer automatisch doorgelinkt, dus als je het uitprint komt het direct uit de printer naast je.
Over veiligheid ook niks te klagen (probeer maar eens de personal password in te schakelen).

Je kan zelfs stukken tekst copy pasten van een document op je eigen pc naar die van de klant, of andersom. (open het documtent op je eigen pc, ctrl+a, ctrl+c, schakel naar word document van klant, ctrl+v, en neem even de 50 pagina's met hem door die je net gepaste hebt).

Geheim van logmein is dat ze werken met een mirror video driver.
De beelden worden dus niet zoals met alle andere remote programma's via het internet verstuurd, maar opgebouwd via de virtuele videodriver. Het is zelfs in staat om 3D beelden waar te nemen in direct 3D. (hoe dat eruit ziet moet je zelf maar ervaren, maar ik ken geen enkele remote prog die dat voor elkaar krijgt(gaat anders zo goed as altijd op zwart, en kan je dus niks meer).

Ik kan nog langere verhalen vertellen, maar logmein is in mijn ogen zo goed als perfect.

[ Voor 30% gewijzigd door XthinkZ op 28-08-2005 02:48 ]

• ultimateharry

ultimateharry

TD-er schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:17:
[...]

Tsja het is niet mijn idee om Word te gaan gebruiken, maar het schijnt dat hele volksstammen geen TeX spreken, waaronder zijn klantenkring.
Dus samenwerken aan de laatste puntjes op de ï zal in een Word-achtige omgeving moeten plaatsvinden.
Het uiteindelijke document zal waarschijnlijk in PDF komen, of mogelijk het Word-document, maar dat zijn slechts details op dit moment.
Word zal idd waarschijnlijk het meest gebruikte formaat worden in deze context. Dit betekent niet dat je perse aan een MS oplossing vast zit. Desondanks zou ik zeker de SharePoint ASP oplossing opnemen in je initiele shortlist.

• Rob
  • Niet online

Rob

aex351 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:00:
Of misschien moet je op een toetsenbord tikken.
Wat jij zegt slaat als een koe op een varken. Natuurlijk heeft ie een soort van CMS nodig, maar dat is geen oplossing, hij wil weten hoe dit zou kunnen werken.

Je zou kunnen kijken naar een oplossing in flash. In flash zijn wysiwyg editors te vinden, als deze flash applicaties nu informatie uitwisselen via een flash com server, dan zou je samen in een wysiwyg editor kunnen werken. Ik vraag me alleen af of dit als gratis product te vinden is op internet.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• TD-er
ultimateharry schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:23:
[...]

Word zal idd waarschijnlijk het meest gebruikte formaat worden in deze context. Dit betekent niet dat je perse aan een MS oplossing vast zit. Desondanks zou ik zeker de SharePoint ASP oplossing opnemen in je initiele shortlist.
Sharepoint staat zeker op mijn lijstje om uit te proberen, al was het alleen al om te zien wat mogelijk is, zodat ik een idee heb wat er eigenlijk wenselijk en mogelijk is.

Dat logmein klinkt inderdaad als een remote-desktop-achtige oplossing en ik zal dus ook kijken of het mogelijk is om zeg maar in te loggen op alleen 1 applicatie.
Het idee is namelijk dat die kennis van me zelf de documenten opstelt en met de klant doorspreekt en na dat doorspreken de uiteindelijke versie dus aan de klant overdraagt.
Hij heeft dan niets op de PC van de klant te zoeken en de klant niet op zijn PC. Alleen dat Word-venster en niets meer moet dus aan de andere kant verschijnen.
Maar goed, dat ga ik dus morgen allemaal bekijken.
Mijn klokje beweert namelijk dat het al half 3 geweest is :(

• ultimateharry

ultimateharry

-Rob- schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:26:
[...]

Of misschien moet je op een toetsenbord tikken.
Wat jij zegt slaat als een koe op een varken. Natuurlijk heeft ie een soort van CMS nodig, maar dat is geen oplossing, hij wil weten hoe dit zou kunnen werken.

Je zou kunnen kijken naar een oplossing in flash. In flash zijn wysiwyg editors te vinden, als deze flash applicaties nu informatie uitwisselen via een flash com server, dan zou je samen in een wysiwyg editor kunnen werken. Ik vraag me alleen af of dit als gratis product te vinden is op internet.
CRM heeft inderdaad zo goed als niets te maken met online collaboration te maken.
Of je perse met een flash / RIA applicatie moet gaan werken? Ik denk dat vanuit kostenoogpunt en eenvoud een MS achtige solution wenselijk is.

• Rob
  • Niet online

Rob

ultimateharry schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:38:
[...]

CRM heeft inderdaad zo goed als niets te maken met online collaboration te maken.
Of je perse met een flash / RIA applicatie moet gaan werken? Ik denk dat vanuit kostenoogpunt en eenvoud een MS achtige solution wenselijk is.
De delevoper edition van de flash com server is gratis en meer heb je ook niet nodig, maar probleem blijft de wysiwyg editor.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:58

alienfruit

the alien you never expected

Sharepoint zit ook in de MS ActionPack en dat is maar een paar honderd euro per jaar. Krijg je er nog andere meuk bij ook zoals 5x word licentie, windows xp, windows 2003 server, sql server etc.

http://www.microsoft.com/...uf/actionpack/inhalt.mspx

[ Voor 17% gewijzigd door alienfruit op 28-08-2005 03:09 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

alienfruit schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 03:09:
Sharepoint zit ook in de MS ActionPack en dat is maar een paar honderd euro per jaar. Krijg je er nog andere meuk bij ook zoals 5x word licentie, windows xp, windows 2003 server, sql server etc.

http://www.microsoft.com/...uf/actionpack/inhalt.mspx
Moet je wel Microsoft partner zijn.
Waarom in het Duits? -> http://www.microsoft.com/...g/actionpack/default.aspx

LinkedIn WoT Cash Converter

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:58

alienfruit

the alien you never expected

Je wordt dan automagisch Microsoft Partner volgens mij :)
Pagina: 1