Toon posts:

Mobo dood or RAM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik had een sd-ram reep gehaald die niet bleek te werken op een oude pc. Dus om te kijken of het aan dat reepje lag had ik het in een wat nieuwere pc gestopt(die naast ddr sloten ook nog 2 sd-ram sloten had), daarbij had ik eerst de ddr geheugen eruit gehaald. Ok nu blijkt dat het reepje niet in orde is en ik stuur het dus terug, ofwel zelfde fout als bij de oude pc.

Maar nu komt het probleem.
Ik zet het ddr reepje terug en de pc wilt helemaal niet opstarten en zit de hele tijd te piepen (3 keer achter elkaar), nou volgens mij duidt dat in principe aan op een RAM fout. Bij controle blijkt de ddr ram toch echt goed te zitten.... en hoort het geen probleem te vormen.

Nou had ik nog een aantal sd-ram reepjes over waarvan ik wist dat ze zeker werken (en nu nog ook) en zet deze in mijn computer om nou te kijken of het misschien aan de moederbord ligt. Na aanmaken heb ik nog steeds hetzelfde probleem, maar het piept nu niet meer.

Nu weet ik niet waaraan het kan liggen (ben geen computer expert), want ik had het ddr reepje namelijk schoongemaakt vanwege stof. Dus dacht ik het kan misschien toch nog aan ram liggen, vanwege statische lading ofzo....
wie kan me helpen???
alvast bedankt!!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05
waarmee heb je die ddr reepjes schoongemaakt? want van wrijfen met een doek komt statische electriciteit (wat een bagger woord) en dan is je ddr EN mischien je mobo kapot

Even niets...

Verwijderd

zit alles nog wel goed in het slot
en probeer anders even een voor een in het slot

succes

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het DDR-SDRAM DIMM'etje kan overleden zijn dankzij ESD. (Tijdens het schoonmaken en/of incorrect handelen)
Echter is het vreemd dat het systeem met SDR-SDRAM niet gaat piepen en met DDR-SDRAM wel. Voordat ik de kapotte SDR-SDRAM module de schuld geef voor het stuk maken van een aantal onderdelen op het moederbord (Bv. de geheugencontroller in de Northbridge) wil ik graag nog een paar alternatieven neerzetten:

• Probeer eens een BIOS Reset.
• Controleer of je tijdens het verwisselen van het geheugen geen kabelts (o.i.d.) hebt losgetrokken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het ddr module met een papier doekje snel schoongeveegt, dus had er niet lang over gedaan. En ik weet zeker dat het geheugen er goed in zit (heb het zeker tot nu toe 10-20 keer opnieuw gedaan/gecontroleerd).
Mijn gevoel zegt zelf, dat OF de moederbord kapot is OF de moederbord en de ddr module naar de klote zijn. Want met een sdram wilt het ook niet opstarten...
Thandor schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:49:
Het DDR-SDRAM DIMM'etje kan overleden zijn dankzij ESD. (Tijdens het schoonmaken en/of incorrect handelen)
Echter is het vreemd dat het systeem met SDR-SDRAM niet gaat piepen en met DDR-SDRAM wel. Voordat ik de kapotte SDR-SDRAM module de schuld geef voor het stuk maken van een aantal onderdelen op het moederbord (Bv. de geheugencontroller in de Northbridge) wil ik graag nog een paar alternatieven neerzetten:

• Probeer eens een BIOS Reset.
• Controleer of je tijdens het verwisselen van het geheugen geen kabelts (o.i.d.) hebt losgetrokken.
BIOS clearen heb ik al geprobeerd zonder succes...
Maar wat jij dus zegt, dat ook een oorzaak kan zijn, is de pas aangeschafte defect sdram module?? :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Piept het bord wel als je er helemaal geen geheugen in hebt zitten?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:59:
Piept het bord wel als je er helemaal geen geheugen in hebt zitten?
ja

• dreeke

dreeke

outdated icon

Is het PC100 RAM geheugen of PC133, als je een 133 MHz FSB CPU erin hebt en de reepjes (die het wel in een andere pc doen) zijn PC100 dan start 'ie ook niet.

Als het DDR geheugen dan wel kapot is gaat daardoor je bord piepen en bij het SD-RAM hangt 'ie op de verkeerde FSB.

Meestal als je bord wel piept zonder geheugen, is het niet stuk. Voor de rest weet ik het niet.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Wel ik had een sd-ram reep gehaald die niet bleek te werken op een oude pc. Dus om te kijken of het aan dat reepje lag had ik het in een wat nieuwere pc gestopt(die naast ddr sloten ook nog 2 sd-ram sloten had), daarbij had ik eerst de ddr geheugen eruit gehaald. Ok nu blijkt dat het reepje niet in orde is en ik stuur het dus terug, ofwel zelfde fout als bij de oude pc.
Die module die niet bleek te werken is de hoofdverdachte als het moederbord daadwerkelijk stuk is.

Met de DDR-SDRAM module piept het moederbord wél en met de werkende SDR-SDRAM modules niet. Als het moederbord stuk is trek ik de conclusie dat de geheugencontroller stuk is.

[edit]
En wat dreeke zegt : De modules kunnen wel de goede snelheid aan ?
Er bestaat een kans dat de FSB inmiddels op 100MHz staat dankzij de BIOS Reset. Mocht je een jumper hebben die de FSB regelt dient het de aanbeveling om deze jumper op 100MHz te zetten :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 27-08-2005 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:03:
Is het PC100 RAM geheugen of PC133, als je een 133 MHz FSB CPU erin hebt en de reepjes (die het wel in een andere pc doen) zijn PC100 dan start 'ie ook niet.

Als het DDR geheugen dan wel kapot is gaat daardoor je bord piepen en bij het SD-RAM hangt 'ie op de verkeerde FSB.

Meestal als je bord wel piept zonder geheugen, is het niet stuk. Voor de rest weet ik het niet.
Moederbord zou in principe gewoon PC100 en PC133 aankunnen. Het is een P4 moederbord met een P4 processor in.

En van dat FSB snap ik niet..

• dreeke

dreeke

outdated icon

Als je processor op 133 FSB draait "eist" deze dat het geheugen ook (minimaal) PC133 is, anders start de pc niet.
Dus met PC100 zal het niet werken.

Over welk moederbord hebben we het eigenlijk precies en welke CPU heb je erop zitten?

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als het geheugen synchroom aan de FSB loopt en de FSB op 133MHz staat heb je PC133 nodig. Als je geheugen insteekt wat niet op 133MHz kan draaien krijg je geen beeld.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:09:
Over welk moederbord hebben we het eigenlijk precies en welke CPU heb je erop zitten?
ASRock PE PRO-HT met een Intel PIV 2,4B /FSB533/s478512kb/BOX

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:09:
Als het geheugen synchroom aan de FSB loopt en de FSB op 133MHz staat heb je PC133 nodig. Als je geheugen insteekt wat niet op 133MHz kan draaien krijg je geen beeld.
Ok wat ik dus zeker weet is dat de aangeschafte defect module 133 MHz is met 512MB, tevens had ik gezien dat in de BIOS je met die bussnelheid op auto kon zetten i.p.v. 100/133/..

Het enigste probleem bij die module was dat het crasht tijdens windows opstarten en je dus wel beeld zag, bios gedoe enzo.
Maar na de komst van het beepen probleem wil zelfs die defecte module niet meer dit beeld weergeven.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

De defecte module werkte eerst (al dan niet goed) wel. er kwam in ieder geval wel beeld.
Het moederbord is dus stuk gegaan tussen de tijd dat jij die defecte DIMM eruit hebt gehaald en de originele DDR-SDRAM DIMM erin hebt geprikt.

Zo te lezen heb je geen voorzorgsmaatregelen genomen m.b.t. ESD. ESD kan dus het probleem zijn. Het kan ook zijn dat je per ongeluk de geheugensloten om zeep hebt geholpen.

Ik las in de topicstart ook dat je de DDR-SDRAM module schoon hebt gemaakt. Zit er toevallig geen stof in de geheugensloten ?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Dus als ik het goed versta: Je hebt SD RAM gekocht voor je pc, terwijl het DDR moest zijn? Dan maar in een andere pc gestopt die SD en DDR sloten heeft? Volgens mij is het zo als je SDRAM instopt, dat je ook voltage moet veranderen (dit door een jumpertje). Want DDRAM en SDRAM hebben andere voltages. En het mixen van SDRAM en DDRAM kan dus gewoon niet op 1 mobo. Het is ofwel SD of wel DD.

Dus even kijken of de voltages goed zijn, en dat je alleen DDR of SD gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:19:
De defecte module werkte eerst (al dan niet goed) wel. er kwam in ieder geval wel beeld.
Het moederbord is dus stuk gegaan tussen de tijd dat jij die defecte DIMM eruit hebt gehaald en de originele DDR-SDRAM DIMM erin hebt geprikt.

Zo te lezen heb je geen voorzorgsmaatregelen genomen m.b.t. ESD. ESD kan dus het probleem zijn. Het kan ook zijn dat je per ongeluk de geheugensloten om zeep hebt geholpen.

Ik las in de topicstart ook dat je de DDR-SDRAM module schoon hebt gemaakt. Zit er toevallig geen stof in de geheugensloten ?
Ja daar zat stof in nu niet meer.
Maar tot welke conclusie kom jij? Dat het ddr stuk is en de mobo?

Wat betreft ESD, ik was er wel bewust van, maar ben niet zo'n 'keurige' persoon. Iedergeval in het verleden heb ik echt véél slordiger gewerkt, maar heb nooit een RAM geheugen stuk gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
0X55AA schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:29:
Dus als ik het goed versta: Je hebt SD RAM gekocht voor je pc, terwijl het DDR moest zijn?
nee, ik probeerde m'n oude pc up te graden die alleen sdram aankan.
Dan maar in een andere pc gestopt die SD en DDR sloten heeft? Volgens mij is het zo als je SDRAM instopt, dat je ook voltage moet veranderen (dit door een jumpertje). Want DDRAM en SDRAM hebben andere voltages. En het mixen van SDRAM en DDRAM kan dus gewoon niet op 1 mobo. Het is ofwel SD of wel DD.

Dus even kijken of de voltages goed zijn, en dat je alleen DDR of SD gebruikt.
Ik heb niet zitten mixen, maar heb niets aan voltages gedaan...
Maar als ik dan de ddr weer terug zet is toch alles ok? want ik had de voltages niet verandert.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 23:39 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Eum dus je hebt niks aan voltages veranderd, dus je DDR zou gewoon moeten lukken.

Probeer eens je voedingskabel (die op je mobo zit) eruit te halen, en dan weer insteken, en dan opstarten. Bij men oude mobo was dat op de een of andere vage reden soms nodig:s

Als het nog steeds niet lukt, zou je eens met ander geheugen moeten proberen. Waarschijnlijk heb je iets gemold tijdens het verplaatsen of zo.

Heb je trouwens geen schermpje op je mobo die codes toont? Is wel vaak handig om te weten wat er aan de hand is.

Verwijderd

Topicstarter
0X55AA schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 00:08:
Eum dus je hebt niks aan voltages veranderd, dus je DDR zou gewoon moeten lukken.

Probeer eens je voedingskabel (die op je mobo zit) eruit te halen, en dan weer insteken, en dan opstarten. Bij men oude mobo was dat op de een of andere vage reden soms nodig:s

Als het nog steeds niet lukt, zou je eens met ander geheugen moeten proberen. Waarschijnlijk heb je iets gemold tijdens het verplaatsen of zo.

Heb je trouwens geen schermpje op je mobo die codes toont? Is wel vaak handig om te weten wat er aan de hand is.
met voedingskabel spelen heb ik al geprobeerd, en nee ik heb niet zo'n schermpje, heb denk ik ook zo'n heel goedkope moederbord.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een mobo met zowel sd-ram als ddr-ram ondersteuning, moet meestal met jumpers op dat specifieke geheugentype worden gezet. Kijk even in je handleiding of dat inderdaad zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 09:52:
Een mobo met zowel sd-ram als ddr-ram ondersteuning, moet meestal met jumpers op dat specifieke geheugentype worden gezet. Kijk even in je handleiding of dat inderdaad zo is.
Ja, maar er staat er niets over in de handleiding. En ookal zouden er jumpers zijn, als ik weer mijn oude geheugen erin zet en geen enkele veranderingen pleeg moet er geen probleem zijn.

trouwens ben ik er nog steeds niet uit en dus zeker wat nou stuk is, ram of moederbord.
Pagina: 1