Grote problemen XFX Geforce 6600GT

Pagina: 1
Acties:

• FBtje
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05-2025
Hallo,

Heb ik eindelijk al m'n spullen binnen.. alles ingebouwd en nu doet m'n videokaart het niet.. tenminste niet zo als het zou moeten

Het is namelijk zo dat zogauw ik de drivers voor m'n videokaart installeer mijn resolutie teruggezet wordt naar 640x480 en ik alleen nog maar 4-bit kleuren heb... met geen mogelijkheid krijg ik deze instellingen veranderd.. met de standaard Windows XP driver heb ik normale resoluties en kleuren, maar dan is alles ontzettend traag..

Ik heb de volgende videokaart:
- XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 PVT43GNDD7 (PCI-Express, Extreme Gamers Ed., Retail)

Ik heb verder:
- processor: AMD Athlon X2 3800+ *Manchester-core*
- moederbord: Abit AN8 SLI,nForce4 SLI, Socket-939 (ATX, S-ATA, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16)
- geheugen: 1x Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 (Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin)
- harde schijf: 1x Maxtor 6Y080P0 ATA 80GB 7200rpm
- harde schijf: 1x Seagate ST3200021A Ultra ATA/100 200GB 7200rpm
- externe USB harde schijf: 1x ST325082 3A 250GB 7200rpm

Mijn OS is: Windows XP x64 Professional
Ik dacht eerst dat het te maken had met dit x64 besturingssysteem, maar heb het ook geprobeerd op de 'gewone' Windows XP en daar hetzelfde probleem...

Ik ben al zowat de hele dag bezig en ik kom er maar niet uit.. kan iemand me helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door FBtje op 27-08-2005 22:27 ]

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Je beeld is wel normaal als je de drivers nog niet geinstalleerd hebt?
Dan zou je eens oudere drivers kunnen proberen. Mischien net een fout in de nieuwste driver waar jij dan last van hebt.

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 20:25
Dat systeem hoort als een raket te lopen!! :?

:)

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 08:01
Probeer in ieder geval verschillende drivers uit. Ik neem aan dat je dus ook de 64-bit drivers hebt of niet?

Aangezien de windows drivers wel goed lijken te werken, kun je er 99% zeker van zijn dat er niets mis is met je kaartje ;)

pepernooot

Verwijderd

Dat systeem hoort als een raket te lopen!! :?
Dat heb je goed gezien man!

Welke driver heb je geprobeerd dan? Ik neem aan dat je voor de 64-bit windows de (speciale) 64-bit driver hebt gebruikt? En voor windows 32-bit de drivers die op de cd stonden? Welke versies van de drivers heb je geprobeerd dan? Heb je je chipset drivers wel geinstalleerd? (nforce drivers, ook in 64 / 32 bit natuurlijk)
Graag meer informatie... ;)

• FBtje
ja, die heb ik allemaal geprobeerd.. ik snap er echt helemaal niks van :(

• FBtje
ok, ik ben nog een keer helemaal opnieuw begonnen:

ik heb een clean install gedaan van Windows XP x64 Pro
alle drivers werden bij installatie allemaal geinstalleerd, behalve:
Other PCI Bridge Device
Media Audio Controller

op dat moment had ik dat even zo gelaten.. (zie verderop)

mijn videokaart werd dus ook automatisch herkend bij de installatie en dit zijn de driver details:

details driver nv4_mini.sys:
(C) NVIDIA Corporation. All rights reserved.
NVIDIA Compatible Windows 2000 Miniport Driver, Version 67.61
6.14.10.6761

details driver nv4_disp.dll:
NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 67.61
6.14.10.6761

verder geen drivers

waarom hij 'm ziet als Windows 2000 driver weet ik ook niet, maar daar heb ik geen invloed op gehad, want dat is bij installatie van Windows XP x64 gebeurd, dus dat zal dan wel goed zijn?

welke bestanden moeten er eigenlijk allemaal op je harde schijf komen te staan als je de Nvidia 6600GT drivers installeert, want nvcpl.dll bijv. staat bij mij niet in de system32 folder?

maar ik heb dus meteen al te maken met het volgende (dus ik heb tot zover nog niks bijzonders gedaan):
maximum 640x480, 4 bit color
via adapter settings, list all modes kom ik op maximaal 800x600, 4 bit color

verder heb ik de monitor-driver geinstalleerd.. misschien dat het niet nodig is, maar had ergens gelezen dat het SOMS wel nodig is?
driver: LITE_ON C1996PNST/NSL on NVIDIA GeForce 6600 GT (Microsoft Corporation)
dit was geen 64 bit driver, maar door wat veranderen aan te brengen in de INF file (toevoegen van NTamd64 string), kreeg ik 'm toch geinstalleerd

opnieuw opgestart, maar nog steeds hetzelfde

heb vervolgens de video-driver gedeinstalleerd, maar bij opnieuw opstarten werd hij automatisch opnieuw gedetecteerd, dus heb toen via Device Manager gezocht voor een compatible driver en dat is de standard VGA Graphics Adapter geworden.. en ja hoor:

met deze driver is het dus wel mogelijk om resoluties en kleuren te veranderen
resoluties mogelijk: van 800x600 tot 2048x1536
kleuren mogelijk: van 16 bit tot 32 bit color

(de nvidia drivers staan neem ik aan nog wel steeds op m'n harde schijf.. hoe verwijder ik die?)

maar ja.. erg traag allemaal op deze manier, dus da's ook geen oplossing

daarna heb ik nog even de stuurprogramma's van de onbekende apparaten geinstalleerd:

1. Other PCI Bridge Device
driver geinstalleerd vanaf Abit CD-ROM
herkend als -> NVIDIA Network Bus Enumerator
daarna is een nieuw apparaat gedetecteerd:
2. Ethernet Network Controller
driver geinstalleerd vanaf Abit CD-ROM
herkend als NVIDIA nForce Networking Controlle
3. Multimedia Audio Controller
driver geinstalleerd vanaf Abit CD-Rom
herkend als Realtek AC'97 Audio

en toen kon ik op internet en dit bericht plaatsen :)

dit is even het enige wat ik gedaan heb, dus heb na clean install van vandaag ook nog geen andere drivers geprobeerd.. maar dan is in ieder geval helemaal duidelijk wat ik gedaan heb en of er misschien tot dusver iets fout is gegaan :|

[ Voor 7% gewijzigd door FBtje op 28-08-2005 15:32 ]

Verwijderd

Met "generieke VGA" drivers ga je geen spellen spelen... Misschien werkt 2d, maar hardware acceleratie gaat echt niet lukken. ik denk dat het vooral NForce driver irritatie is....

Stap 1 : OS (32-bit met SP2, 64-bit niet natuurlijk)
Stap 2 : meteen volledige NForce drivers installeren, het liefst gewoon de drivers vanuit nvidia website (plaats ze ergens op een CD of de hdd)
Stap 3 : pas nu installeer je de video drivers van NVidia zelf

Als je niet eerst een goede PCI-express bus driver installeert, lukt de video driver niet.

• FBtje
hoezo 64 bit niet? ik heb toch niet voor niets een AMD64 platform in huis gehaald?

maar op Windows 32 bit heb ik precies hetzelfde probleem.. kan het niet gewoon zijn dat de huidige display drivers de combinatie van mijn moederbord en videokaart niet ondersteunen?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

FBtje schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 15:28:
details driver nv4_mini.sys:
NVIDIA Compatible Windows 2000 Miniport Driver, Version 67.61
6.14.10.6761

details driver nv4_disp.dll:
NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 67.61
6.14.10.6761
De nieuwste driver is ondertussen al 77.77, als je die nu is download en draait, gaat het dan weg? Voor de rest de nieuwste chipsetdrivers installeren, (6.66) de laatste processordriver. (1.1.nogwat) Ik denk dat dat wel gaat werken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• FBtje
nee, dan is het nog steeds niet weg :(

maar nu heb ik iets anders ontdenkt.. er zitten twee ouputs op mijn kaart.. een VGA output en een DVI output.. omdat ik alleen beeld had wanneer ik mijn monitor op m'n DVI output aansloot, ging ik ervan uit dat ik de goede had, maar ik moet toch de VGA output hebben?? VGA is toch voor de monitor??

Verwijderd

FBtje schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:31:
nee, dan is het nog steeds niet weg :(

maar nu heb ik iets anders ontdenkt.. er zitten twee ouputs op mijn kaart.. een VGA output en een DVI output.. omdat ik alleen beeld had wanneer ik mijn monitor op m'n DVI output aansloot, ging ik ervan uit dat ik de goede had, maar ik moet toch de VGA output hebben?? VGA is toch voor de monitor??
ziet het eruit als een ANALOGE log apparaat ga van voor de VGA, maar als die gwoon kapot is kun je bij je PC zwendelaar een verloopje aanschaffen
Modbreak:Kap nou eens een keer met te pas en onpas met betichtingen van zwendel (een misdaad). Als je het meent: onderbouw het. Meen je het niet, gebruik dan een normaal woord...

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 28-08-2005 22:21 ]

• FBtje
uhm.. ik ben misschien niet duidelijk geweest.

ik heb een CRT monitor, ik heb ook al een verloopstukje en via dat verloopstukje kan ik m'n monitor op zowel de VGA output aansluiten als op de DVI output (zelfde aansluiting dus)... maar ik heb alleen beeld op de DVI output, maar ik dacht dat daarom die resolutie- en kleurproblemen door ontstaan en dat die VGA output op m'n kaart gewoon defect is..

[ Voor 15% gewijzigd door FBtje op 28-08-2005 22:01 ]

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 11:42
Dus even voor de duidelijkheid, je hebt de xfx 6600 gt met 1 dvi uitgang? En je hebt een verloopstukje daarop aangesloten en dan doet alles het slecht, en op vga gebeurd er niks. Nu dat verloopstukje dat werkt altijd goed als het goed aangesloten is, daar zal het wel niet aan liggen.

Maar dan wel waaraan, sluit je monitor eens aan op de vga, als je geen dual dvi hebt (ik dach dat wel zo was). Als dat niet werkt, stuur dan direct je lieve kaartje terug naar wij hij vandaan komt.

BF2 stats

• FBtje
hmm.. weer zeer vreemd allemaal.. in mijn handleiding staat dat de 6600GT 1x een VGA poort heeft en 1x een DVI poort.. maar ik heb eens goed gekeken en mijn kaartje heeft toch echt 2x een DVI poort.. en via een verloop-adapter kan ik ook gebruiken maken van een VGA aansluiting.. en dat klopt ook wel als ik deze link bekijk:

http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=304727&view=detailed

maar dit zijn dus twee identieke poorten neem ik aan? aansluiten op de ene poort gaat goed, op de andere niet.. in het laatste geval heb ik totaal geen beeld... zal dit misschien toch een aanwijzing zijn dat mijn kaart gewoon defect is?

[ Voor 22% gewijzigd door FBtje op 28-08-2005 22:26 ]

Verwijderd

Zowiezo zou ik geen Win XP 64 pakken. Stond laats artikel op frontpage dat de 64 bit versie nog helemaal geen prestatie winst boekte. Er zijn te weinig programma's en stuurprogramma's dat het goed kan gaan werken. De 64bit versie is op dit moment dus nog niet aantrekkelijk, vooral niet voor games.

Meer info: nieuws: Prestatie 32-bit software onder Windows XP x64 getest

Verwijderd

en mocht je toch lekker op je 64 bit willen draaien en geen idee hebben hoe je het werkend kunt krijgen. Zet de hele mikmak in de auto. Zet de je raket-pc op de toonbank, en doe alsof je de intelligentie van een poosle fietsventieldopjesaandraaier hebt, en zeg dat ie het niet doet.
dan kunnen zij de kaart grondig controleren, en eventueel een oplossing uitvoeren, of jouw kaart ruilen voor een ander model.

Niet echt een tweaker antwoord van me, maar zoals jij het beschrijft heb ik ook geen flauw idee behalve het feit dat er iets defect is. En je pc daar dumpen scheelt je weer een hoop tijd en zorgen :D

xforce

Verwijderd

zoiets heb had ik ook met mijn systeem, het gaat om een 6800GT met een nforce4 chipset. Wat ik dan deed was de chipsetdrivers en videodrivers volledig te verwijderen en opnieuw installen. Dit was gekomen omdat ik toen de tijd de 6.53 driver had geinstalleerd (toendetijd de nieuwste). en die veroorzaakte allemaal BSOD's en de dingen die jij beschrijft. toen gecleaned en gewoon de chipsetdrivers van cd geinstalleerd (6.39). Ik had ook altijd een probleem met de 7x.xx drivers, de laatste die stabiel draaiden waren de 71.20. de rest allemaal onstabiel. bij mij heb ik na een format nu alles stabiel lopen met de 6.39 drivers en de 77.72 (nu kan ik de 7x.xx divers wel gebruiken).

Als jij nu ook de 6.39 en 66.93 drivcers gebruikt, in mijn mening de stabielste drivers, omdat hiermee 2 systemen nooit zijn vastgelopen die normaal met nieuwere driver altijd vastliepen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:33:
zoiets heb had ik ook met mijn systeem, het gaat om een 6800GT met een nforce4 chipset. Wat ik dan deed was de chipsetdrivers en videodrivers volledig te verwijderen en opnieuw installen. Dit was gekomen omdat ik toen de tijd de 6.53 driver had geinstalleerd (toendetijd de nieuwste). en die veroorzaakte allemaal BSOD's en de dingen die jij beschrijft. toen gecleaned en gewoon de chipsetdrivers van cd geinstalleerd (6.39). Ik had ook altijd een probleem met de 7x.xx drivers, de laatste die stabiel draaiden waren de 71.20. de rest allemaal onstabiel. bij mij heb ik na een format nu alles stabiel lopen met de 6.39 drivers en de 77.72 (nu kan ik de 7x.xx divers wel gebruiken).

Als jij nu ook de 6.39 en 66.93 drivcers gebruikt, in mijn mening de stabielste drivers, omdat hiermee 2 systemen nooit zijn vastgelopen die normaal met nieuwere driver altijd vastliepen.
Hiermee kun je je drivers totaal uninstallen:

http://www.drivercleaner.net/

• FBtje
sorry mensen.. ik heb echt alles geprobeerd.. verschillende drivers.. windows xp 32 bit en 64 bit..

*zucht*

Verwijderd

Ok, je kunt nog eens 1 keer een totale format proberen en doe dan alles exact in de volgende volgorde:
1 installeren windows xp 32-bit
2 installeer nforce driver
3 installeer forceware 77.77
Als je alles zo doet zou het gewoon moeten werken...

Ook zou je nog even de laatste bios in je moederbord en vga kunnen flashen

Veel succes

• FBtje
bios van m'n moederbord heb ik een paar dagen geleden al geflashed.. van m'n vga kaart niet, omdat ik niet weet waar ik die bios vandaan kan halen.. weet jij dat?

een clean install installatie heb ik al meerdere keren gedaan, in deze volgorde..

Verwijderd

www.mvktech.net kun je vrijwel alle vga biossen vandaan halen. Wel even een backup van je oude bios maken natuurlijk...
Je kunt vrijwel altijd gewoon een bios van een ander merk videokaart gebruiken (al zal xfx er vast wel tussenstaan)

En als het misgaat: je kunt gewoon een pci-videokaartje gebruiken om op te starten en de orginele bios weer in je kaart te flashen, dus bijna zonder risico :)
Pagina: 1