Toon posts:

[MOBO] ASUS - P4PE-X/TE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kwam mn vader van zn werk (Amsterdam RAI) met een mobo, cd-drive etc.
Maar nu wou ik em verwisselen alleen blijk ik SD-RAM te hebben. Dat maakt niet uit, maar ik kwam er achter dat er ALLEEN DDR op kon.
Hoe dan ook, mn vader vroeg of ie niet je hele pc molt als je een kapotte mobo hebt.
Kan mn hele pc naar de maan gaan? Of gaat ie alleen piepen en gaat er niks kapot? 8)7

Heel erg bedankt alvast O-)

Sjibb

PS: Hier de link naar de mobospecs em beschrijving

Link: http://www.asus.nl/produc...78/p4pe-x-te/overview.htm

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28

Thandor

SilverStreak

Met een kapot moederbord kan de PC inderdaad stuk gaan. Echter ligt het er maar net aan wát er stuk is. Als er een aantal onderdelen die het voltage voor de processor verzorgen defect zijn kan het best zijn dat de processor dusdanig veel voltage door zich heen krijgt waardoor 'ie stuk gaat.

Als je van te voren weet dat het moederbord niet gaat werken is het verstandig om het systeem ook met rust te laten totdat je een SDR-SDRAM compatible moederbord hebt, of nóg beter een DDR-SDRAM DIMM hebt aangeschaft :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik begrijp dat je dat 'nieuwe' bord wilt proberen met je huidige hardware? Voor de zekerheid zou ik er zo min mogelijk hardware in proppen, mocht het bord overal teveel stroom doorheen jagen dan gaat er zo min mogelijk kapot :) Groot acht de kans overigens niet maar je weet maar nooit.

Maar zolang je geen DDR-SDRAM hebt is het een vrij nutteloze exercitie me dunkt :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
hmm....
Dus het kan toch... CRAP! :P

En als ik nou mn moederbord aansluit (aan de power suply) en dan ga meten?
Dat kan toch wel lukken? :) Hoogstens vern**k ik mn power suply en of mn mobo (die nieuwe :P )

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Even voor de orde:
Je wilt dus het nieuwe (ongeteste mobo met DDR-SDRAM sloten) uitproberen met alleen een voeding eraan ?

Verwijderd

Topicstarter
Als dat mogelijk is? Natuurlijk zet ik em niet aan ofzo.

Kabel eruit, mobo aansluiten, kabel erin, lampje brand, voltages meten?

Kan dat? Of verkloot ik de boel? >:)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je het op de manier doet zoals je beschrijft komt er alsnog stroom op het moederbord te staan. Het meten van de voltages is dan ook niet nuttig omdat 1)
het systeem niet aanstaat en dus niet alle onderdelen op het moederbord in werking zijn. 2) Het systeem bevat geen hardware welke de onderdelen onder belasting zet, je krijgt dus geen goede resultaten en 3) weet je wel wát je moet gaan meten ?

Maar, je hebt geen DDR-SDRAM voor dat moederbord. Je kunt er niets mee, dus waarom zou je het überhaupt proberen ?
Als het moederbord 2e hands is kan het zijn dat het stuk is of niet. Die gok moet je wagen.
Echter is het voor mij onlogisch om zo graag een PC op te bouwen waar mee je niets kunt ?

Wat ik zou doen in jouw situatie is : DDR-SDRAM kopen. Het systeem opbouwen en in geval van twijfel of het moederbord wel of niet werkt zo min mogelijk hardware aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Is de schade BTW zichtbaar? Of hoeft dat niet altijd?
Ik krijg net te horen van mn pa dat ze een hoopje hebben gemaakt van papieren en de mobo meeging en weggingen, het stond er als showmodel zeg maar, dus er zal niks mee zijn?

Dus:
Stond als showmodel, maakte een hoopje van hun papieren en de mobo lag er nog.

BTW: Hoe kan de voltage verkeerd zijn? |:(. Dus de defect 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 22:55 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Enige schade hoeft niet perse zichtbaar te zijn.

De beschrijving die je geeft over hoe het moederbord tentoongesteld werdt is erg vaag :X.
Als ik het goed begrijp lag het moederbord op een papieren ondergrond ?

Voltages kunnen worden afgegeven als bepaalde componenten defect zijn. Als een voltage regulator stuk is kan het zijn dat er teveel (of juist geen ;)) voltage door bepaalde onderdelen gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Idd wat vaag ja, vond ik ook.
Hij stond daar zeg maar te koop, zat in de doos, maar lieten em liggen etc. je weet wel ;).
Ik kan wel naar de winkel gaan en vragen of ze em testen? :D
OF ik vraag gewoon een DDR-Reepje van een vriend en testen em effe :). Er kan toch niet veel mis gaan? Ik bedoel... Geen pinnetjes verbogen etc, alles in tact en is niet eens gebruikt :).

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het moederbord zat netjes in de (originele) doos. Mijn vraag is:
Wie lieten 'm liggen en waarom ?

Naar de winkel gaan om het moederbord te laten testen is inderdaad een goede optie. Je hebt dan minder risico dat jouw eigen hardware stuk gaat.

Als alles intact is en het moederbord nog nooit gebruikt was (d.w.z., nog in gesealde verpakking zat) is de kans héél klein dat 'ie stuk is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Alleen nu de vraag of zij het willen testen, want die hebben denk ook geen zin in kapot hardware? :D
maar is het ook een lekkere mobo?
Maar of een deel wel of niet in gebruik is, je moet et toch kunnen meten? :? Of ben ik nou gek? :+

Waarom ze em lieten liggen (mensen van die winkel)
Ik weet niet, vergeten dat ie er in zat? :D ofzo

OFFTOPIC: Wat gebeurt er btw als ik de BIOS-chipjes verwissel? :D

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
goed nieuws:
Ik laat morgen mn mobo testen in de winkel (als dat kan).
Als de mobo het goed doet krijg ik van mn pa een 512 DDR-Reepje :D
BTW: ik vraag me af, bij hogere voltages zou mn mobo toch doorgefikt zijn? of niet? :D

Verwijderd

Topicstarter
Beter nieuws :D
Een collega van mn vader vertelde dat je niks kan verkloten (ook al is het niet zo, kwam goed uit :P )
Ik ging mn moederbord er gelijk indonderen, maar toen mn vkaart erin moest had ik een probleem.
Ik heb namelijk een XXL-koelkast op mn VGA en het probleem dat de Northbridge heatsink in de weg zat
Oplossing: Zaagje gepakt.
Alles zat er in, alleen et geheugen nog.
Komt je pa aan met een Kingston 256 MB DDR-400 PC3200 in zn zak :D
Morgen nog zo'n reepje :D

Opgestart en ja! Doet et! Alleen het probleem dat al mn schijven vol waren met stuff zoals muziek enzo en saves van games.
Dus na 2 uur zitten te rommelen met die hdd's ben ik nu hier met mn "gratis en gevonden" mobo :D

En nog bedankt voor jullie reactie's :). Ik heb hier weer wat van geleerd :).

Sjibb
Pagina: 1