Win 2000 pro netwerkbeheer

Pagina: 1
Acties:

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb win2k pro, en die zit in een netwerk met een zooitje andere pc's (mandrake, wat w2k en wat w98se). Ik weet niet zoveel van netwerkshit af, maar wil dat op zich best wat meer leren.
Ik wil gewoon bijvoorbeld dat ze wel bij mij mogen lezen, maar niks op mijn bak schrijven, behalve in een speciale upload map. Als ik de permissions op read only zet, mogen ze wel bladeren maar niks kopieren vanaf mij, dat werkt dus niet :?
Verder kan iemand wel connecten naar mij met een oude login, die ik al niet meer bij mn users en passes zie. Dat soort shit dus, heel vreemd. Al die userzooi is sowieso erg ondoorzichtig, daar wil ik meer inzicht in. Op welke manier kan ik bijvoorbeeld zien welke users er met welke logins actief zijn bij mij? Wat er in computer management staat vind ik eigenlijk een beetje te summier, maar ehlpt wel al :)
Als je wat info voor me hebt of oplossingen, hou ik me aanbevolen :)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
je zit al heel redelijk in de richting!
Volgens mij werk je met FAT32 partities en deze zijn inderdaad moeilijk te beveiligen! Wanneer je met NTFS gaat werken, kun je veel meer parameters opgeven! Ook dat ze alleen kunnen kopieren en openen, maar bijvoorbeeld niet wijzigen en verwijderen! FAT suchs gewoon op een Netwerk server!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• RubZie
Hmz ja alles is FAT32 inderdaad, maar ik ga echt geen NTFS gebruiken, ik wil wel nog alle kanten op kunnen.
De pc waar ik het over heb is gewoon mijn eigen bak, is gewoon een workstation zeg maar, maar omdat ik degene ben met de ziekste hoeveelheid hd space (gna gna 90 GB). We hebben wel een file server voor belangrijke zaken en een aparte firewallproxyenzo, maar das allemaal keurig mandrake 7 :)
Ik ben verder nu maar in een cmd windowtje de hele tijd net help command aan't typen om te kijken wat voor onzin daar allemaal staat, maar ben nog niks erg nuttigs tegen gekomen :)

Nog andere tips?

Verwijderd

ftp server van maken
installeer iis5 (of was het op w2k pro pws) en regel vanuit iis manager ftp rechten op directories

Verwijderd

ik had net op school een heel stuk getiept, maar dat is kennelijk niet aangekomen :(:(:(

je kan altijd ntfs nemen, is perfect voor dit soort dingen, en als je het ooit zat zou zijn dan maak je d'r toch weer fat32 van met partition magic? zo simpel is het :)

Verwijderd

Zonder NTFS kun je alleen share rechten hanteren.
Gebruikers kun je aanmaken vanuit het computerbeheer. Als je dat niet wilt zou je het guest account aan moeten zetten.
(de vraag is of je dat wilt)

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

• RubZie
Ik heb al gebruikers, en ook het guest account aangezet. Maar nog steeds kan ik niet wat ik wil (wel lezen+kopieren, niet schrijven door anderen). Is het gevaarlijk om een standaard account als guest aan te zetten trouwens?

En om er nou een FTP server van te maken, das een beetje overdreven enzo, dan moet iedereen steeds naar mij gaan zitten FTP'en enzo das allemaal extra moeite.

Ik denk er dus nu over stiekem toch naar NTFS over te stappen, zijn er nog speciale dingen waar ik dan op moet letten (backuppen, extra windows onderdelen installeren).

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Op dinsdag 16 januari 2001 09:37 schreef RubZie het volgende:
Ik heb al gebruikers, en ook het guest account aangezet. Maar nog steeds kan ik niet wat ik wil (wel lezen+kopieren, niet schrijven door anderen). Is het gevaarlijk om een standaard account als guest aan te zetten trouwens?

En om er nou een FTP server van te maken, das een beetje overdreven enzo, dan moet iedereen steeds naar mij gaan zitten FTP'en enzo das allemaal extra moeite.

Ik denk er dus nu over stiekem toch naar NTFS over te stappen, zijn er nog speciale dingen waar ik dan op moet letten (backuppen, extra windows onderdelen installeren).
Als je het guest account een goed wachtwoord geeft is er niets aan de hand.
Voor NTFS is niets meer nodig. je kan met het progje convert op de command prompt je schijf converteren naar NTFS. NIET TERUG.
Het is wel verstandig om een boek (oid) over NTFS rechten te lezen.

Bolke

http://www.hroling.nl

• RubZie
Ok, een boek gaat me iets te ver, maar online zal wel een stevige berg info staan.
Maarreh, kan ik dan niet meer terug???? Dat vind ik tog een beetje eng eigenlijk, ik dacht datje vrolijk heem en weer kon converten :)
Gisteren wilde ik trouwens gewoon effe proberen om een partitie naar NTFS te gooien (van FAT32) maar in pmagic kon dit bij geen van mijn partities (optie was grijs zeg maar), waar kan dat aan liggen?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Op woensdag 17 januari 2001 12:07 schreef RubZie het volgende:
Ok, een boek gaat me iets te ver, maar online zal wel een stevige berg info staan.
Maarreh, kan ik dan niet meer terug???? Dat vind ik tog een beetje eng eigenlijk, ik dacht datje vrolijk heem en weer kon converten :)
Gisteren wilde ik trouwens gewoon effe proberen om een partitie naar NTFS te gooien (van FAT32) maar in pmagic kon dit bij geen van mijn partities (optie was grijs zeg maar), waar kan dat aan liggen?
Misschien te weinig rechten.
Wat het ook kan zijn is dat Win2k de partities vasthoud. (c:=system, d:=boot) dit wordt door het convert progje gezien en dan wordt er pas geconverteerd bij een reboot.

Bolke

http://www.hroling.nl

• RubZie
Te weinig rechten in DOS???
Ik ga natuurlijk niet pmagic in w2k runnen, daarom snap ik het ook niet :)

Verwijderd

Tiep gewoon 'convert' in in een dosbox op je win2k machine.

En tiep 'convert /fs:ntfs d:' om je d: schijf te converten naar ntfs ..

it's so simpel ..
Pagina: 1