UPS - Nieuwe Accu werkt slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 09:54
Ik heb 2x een SmartUPS 700 op de kop weten te tikken. 1 had kapotte batterijen, en 1 heeft batterijen die mijn PC (volgens UPS 31% load) 15 minuten in leven houd.

Ik ben zo liev geweest 4 nieuwe Accu's te kopen voor beide UPS'en 2x 2 stuks. Ik heb exact dezelfde accu's gekocht als er inzaten, alleen van een ander merk. De accu's gemonteerd, maar de UPS houd mijn pc nog geen 1 minuut in leven volgens de Console, ook na calibratie en self-test blijft de APC console "critical" aangeven.

Volgens de multi meter is elke nieuwe accu: 12,68 volt, en dat lijkt me normaal.

Gegevens:

UPS: APC SmartUPS 700
Accu's : HQ 7,2Ah 20HR 12 volt (2 per UPS)

Nu heb ik op GoT ook iets gelezen over het eerst ontladen van de Accu's ????
Van anderen hoor ik ook dat dat heel slecht is voor lood accu's.

Wie weet hoe het ECHT zit? Want ik neem aan dat nieuwe accu's toch minstens 15 mins moeten volhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door leandres op 27-08-2005 18:05 ]

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
Ik heb hier ook een stapel UPSsen, maar eigenlijk al tijden geen seriele kabel erop ;)

Heb je ook al een praktijktest gedaan? Hang er eens gewoon een 100W gloeilamp aan en kijk hoe lang ie t in werkelijkheid uithoud?

En meet eens de spanning als de accu geladen wordt? Die moet geloof ik rond de 13,8V zijn.

• leandres
DJSmiley schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:08:
Ik heb hier ook een stapel UPSsen, maar eigenlijk al tijden geen seriele kabel erop ;)

Heb je ook al een praktijktest gedaan? Hang er eens gewoon een 100W gloeilamp aan en kijk hoe lang ie t in werkelijkheid uithoud?

En meet eens de spanning als de accu geladen wordt? Die moet geloof ik rond de 13,8V zijn.
Ja maar een 100watt gloeilamp is toch geschikt voor 220 volt en niet voor 12 volt ? (of 24 volt serie)
Zou wel een autolamp er aan kunnen smijten?

Maar de vraag blijft: loodaccu geschikt voor volledig ontladen?, heb niet veel belang bij straks weer kapotte accu's te hebben.

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 08:03

amd187

Ondertitel

Hij bedoeld hang een lamp aan 1 van de uitgangen van je UPS om te kijken hoe lang de lamp blijft branden als je de stekker uit de UPS haalt. zo kun je in de praktijk meten wat een 100 watt belasting doet met die 2 nieuwe accu's.

off-topic: waar heb je die accu's gehaald. ik heb ook 3 van die APC ups-en staan :)

[ Voor 20% gewijzigd door amd187 op 27-08-2005 18:24 ]

• leandres
amd187 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:21:
Hij bedoeld hang een lamp aan 1 van de uitgangen van je UPS om te kijken hoe lang de lamp blijft branden als je de stekker uit de UPS haalt. zo kun je in de praktijk meten wat een 100 watt belasting doet met die 2 nieuwe accu's.
Ah zo, ok dan kan ik wel ff een kabel modden :D

off-topic: www.electroweb.nl :)

[ Voor 10% gewijzigd door leandres op 27-08-2005 18:27 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

zover ik weet zitten er in een UPS onderhoudsvrije gesloten GEL accu's, en geen gewone lood accu's ;)

Dit kan de oorzaak zijn, weet je zeker dat t de goeie zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 27-08-2005 18:26 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
keur0000 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:25:
zover ik weet zitten er in een UPS onderhoudsvrije gesloten GEL accu's, en geen gewone lood accu's ;)

Dit kan de oorzaak zijn, weet je zeker dat t de goeie zijn?
http://akizukidenshi.com/pdf/kunglong/WP7.2-12.pdf heb ik er in als originele APC batterijen ( ook brak trouwens )

en dat zijn gewoon LEAD ACID cellen?

404 Signature not found

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32
amd187 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:21:
off-topic: waar heb je die accu's gehaald. ik heb ook 3 van die APC ups-en staan :)
[rml][ EL]UPS Accu troubles?[/rml]

:)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zo te zien zijn dat dus ook GEL accu's, maar kan het uit het document niet specifiek ophalen.
Oplaadcyclus duurt zeker een aantal uren, daarna testen dmv PC of lamp om de tijd te bepalen, via site van APC kan je controleren hoe lang hij het vol dient te houden trouwens.
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:33:
[...]

http://akizukidenshi.com/pdf/kunglong/WP7.2-12.pdf heb ik er in als originele APC batterijen ( ook brak trouwens )

en dat zijn gewoon LEAD ACID cellen?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• leandres
keur0000 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:43:
Zo te zien zijn dat dus ook GEL accu's, maar kan het uit het document niet specifiek ophalen.
Oplaadcyclus duurt zeker een aantal uren, daarna testen dmv PC of lamp om de tijd te bepalen, via site van APC kan je controleren hoe lang hij het vol dient te houden trouwens.

[...]
Volgens de APC site een minuut of 40.

Dus dat lijkt nu nergens op.

Ik snap er niks van, ik heb em net in de calibratie gegooid hij trekt de accu (volgens APC Console) binnen 2 minuten naar 24%

Zou ik de UPS, op een 1 of andere manier moeten "leren" hoe lang hij met een accu kan? Of zouden de accu's gewoon niet goed zijn? Zijn dus nieuwe hè....

• SMSfreakie
  • Niet online
keur0000 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:43:

[...]
hmmmm als het gel accu's zijn dan is de laad spanning die uit mijn UPS komt wel vrij hoog?
39,3 volt?

404 Signature not found

• leandres
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:46:
[...]

hmmmm als het gel accu's zijn dan is de laad spanning die uit mijn UPS komt wel vrij hoog?
39,3 volt?
zoveel? heb net ff gemeten, ik meet 27,4 volt als ik meet terwijl de ups aan het laden is.

• SMSfreakie
  • Niet online
Leandresss schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:51:
[...]

zoveel? heb net ff gemeten, ik meet 27,4 volt als ik meet terwijl de ups aan het laden is.
als ik de afwijking van mijn meter corrigeer ( ja meter is brak blijkt )

dan kom ik daar ook wel op uit denk ik :)

404 Signature not found

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Je moet hardware matig kalbibreren.

Dit doe je door:
-powerchute kabel eruit te halen
-Zorgen dat je minstens 30% load hebt die niet meer dan 5% fluctueert
-trek dan de stroomtoevoer naar de ups eruit en laat hem helemaal leeggaan, todat ie uitgaat dus.
-Sluit alles weer aan en laad hem op, je tijd moet dan veel accurater zijn.

Ik had namelijk hetzelfde probleem.

Extra info:
Perform a Runtime Calibration. This is a manual procedure and should not be confused with the runtime calibration performed through PowerChute software. The batteries inside of the Smart-UPS are controlled by a microprocessor within the UPS. Sometimes it is necessary to reset this microprocessor, especially after the installation of new batteries. Stop the PowerChute software from running and disconnect the serial cable. There must be at least a 30% load attached to the UPS during this procedure, and this load cannot fluctuate more than +/- 5%. This process will cause the UPS to shut off and cut power to its outlets, therefore, attach a non-critical load to the UPS and then force the UPS on battery by disconnecting it from utility power. Allow the unit to run on battery until it turns off completely. Make sure a 30% load is present! Plug the UPS back into the wall outlet and allow it to recharge (it will recharge more quickly turned off and with no load present). Once the unit has recharged, the "runtime remaining" calculation should be more accurate. Remember that if the unit is an older model, then the runtime will not improve significantly.

Note: Should the previous steps not resolve the issue contact APC support at 800.890.4272 for further assistance.

Background: An APC Smart-UPS has a microprocessor which calculates runtime primarily based on the load attached to the UPS and on its battery capacity. On the right side of the front display panel there is a vertical graph of five LEDs. Each LED is an indication of battery charge in increments of twenty percent: 20, 40, 60, 80, 100% (bottom to top). For example, if the battery charge is 95%, then only four of the five LEDs are illuminated. To ensure that an operating system receives a graceful shutdown when using PowerChute plus or a SmartSlot accessory, an alert is generated by the Smart-UPS indicating that the UPS has reached a low battery condition. The alert is audible (rapid beeping), visual (flashing battery LED or LEDs), and readable through the graphical interface of PowerChute software (or a native UPS shutdown program within a particular operating system.) In order to calculate this "low battery condition," all Smart-UPS products have a preconfigured low battery signal warning time of two minutes (this is the factory default setting). There are a total of four user-changeable settings: 2, 5, 7, or 10 minutes. If the low battery signal warning time is set for 2 minutes, then the alerts will activate simultaneously two minutes prior to shutdown. Similarly, if the total runtime for a particular UPS is 30 minutes with a low battery signal warning time set at 10 minutes, then the UPS will run on battery for 20 minutes before the low battery alert begins. Total runtime is primarily based on two factors, battery capacity and UPS load. UPS load and runtime on battery are inversely proportional: as load increases, battery runtime decreases and vice versa. When utility power is lost, the UPS begins discharging the battery in order to support the attached load. Once power returns, the Smart-UPS will automatically begin to recharge its battery.

bron: http://emea-en.apc.com/cg...X5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=

[ Voor 87% gewijzigd door Venxir op 27-08-2005 19:04 ]

If it aint broke, fix it till it is!

• leandres
Venxir schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 19:02:

Dit doe je door:
-powerchute kabel eruit te halen
-Zorgen dat je minstens 30% load hebt die niet meer dan 5% fluctueert
-trek dan de stroomtoevoer naar de ups eruit en laat hem helemaal leeggaan, todat ie uitgaat dus.
-Sluit alles weer aan en laad hem op, je tijd moet dan veel accurater zijn.

Ik had namelijk hetzelfde probleem.
Goed, ik ga dat direct proberen, I'll let ya know.

Tnx.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

alm

Ik heb ook wel eens accu's vervangen van een APC UPS en toen hielp de calibratie ook niet (met monitoren eraan als belasting). Toen heb ik telefonisch met de helpdesk van APC via Hyperterm een aanpassing gedaan in de instellingen van de UPS zelf en daarna kon ik 'm wel goed calibreren. Wat die aanpassing was en hoe het ging weet ik niet meer, maar als het niet werkt dan moet je de helpdesk even bellen. De microcontroller in de UPS moest gewoon even gereset worden.

• leandres
UPDATE:

Ik heb 35% load er aan gehangen, vervolgens gekeken in powerchute, deze zei dat de batts 100% waren. Powerchute afgesloten, vervolgens COM stekker los, en de 230 volt netspanning eraf geropt.

Conclusie, de 35% load werd 32 minuten voorzien van stroom, tot dat de UPS eruit klapte. Vervolgens de com stekker erin, UPS uit- en weer aan gedaan. Nu is de UPS aan het laden, en volgens mij weet de UPS nu wel hoe het zit.

Wat dus betekend, dat ik de UPS manual geleerd heb wat een "lege" accu is. Volgens mij moet het zo werken.

Ik kom wel even terug met een reply als de UPS accu's vol zijn en ik een calibratie via powerchute uitgevoerd heb.

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Leandresss schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:15:
UPDATE:

Ik heb 35% load er aan gehangen, vervolgens gekeken in powerchute, deze zei dat de batts 100% waren. Powerchute afgesloten, vervolgens COM stekker los, en de 230 volt netspanning eraf geropt.

Conclusie, de 35% load werd 32 minuten voorzien van stroom, tot dat de UPS eruit klapte. Vervolgens de com stekker erin, UPS uit- en weer aan gedaan. Nu is de UPS aan het laden, en volgens mij weet de UPS nu wel hoe het zit.

Wat dus betekend, dat ik de UPS manual geleerd heb wat een "lege" accu is. Volgens mij moet het zo werken.

Ik kom wel even terug met een reply als de UPS accu's vol zijn en ik een calibratie via powerchute uitgevoerd heb.
Calibratie via powerchute hoeft dan niet eens ;)

If it aint broke, fix it till it is!

• SMSfreakie
  • Niet online
Venxir schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:04:
[...]

Calibratie via powerchute hoeft dan niet eens ;)
k heb het ook ff met mijn half brakke accus gedaan, die hadden dr na 15 min met exact 30% load geen zin meer in..

maar als ik nu bv met volle accus de stekker dr uit ros dan gaan die accu ledjes op de voorkant meteen uit en blijft de onderste knipperen.. tot die uitvalt?

dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

404 Signature not found

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
SMSfreakie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:34:
[...]

k heb het ook ff met mijn half brakke accus gedaan, die hadden dr na 15 min met exact 30% load geen zin meer in..

maar als ik nu bv met volle accus de stekker dr uit ros dan gaan die accu ledjes op de voorkant meteen uit en blijft de onderste knipperen.. tot die uitvalt?

Die onderste is toch "Replace battery"?

Kan ook zijn dat er van die accus maar 1 dood is, aangezien ze in serie staan zal ie dus ook bij 1 dooie gaan schreeuwen.

• leandres
SMSfreakie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:34:
[...]

Dat was bij mij ook zo, omdat die mircoprocessor van de UPS "denkt" dat de accu's leeg zijn, en dat is niet zo.

Je leert em hierdoor wat volle en lege accu's zijn.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53

alm

Ben d'r ook wel eens een hele tijd mee bezig geweest om die accu's goed te krijgen... Niks hielp, alleen het resetten van de microcontroller in de UPS zelf... Maar dat moet je doen met hulp van APC.

• SMSfreakie
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:43:
[...]

Die onderste is toch "Replace battery"?

Kan ook zijn dat er van die accus maar 1 dood is, aangezien ze in serie staan zal ie dus ook bij 1 dooie gaan schreeuwen.
k bedoel de ledjes van de batterij lading :D

ik denk dat ik ook maar eens met APC moet bellen dan?

dat de accu's aan vervanging toe zijn schreeuwt die dus niet.

en Powerchute geeft ook 100% accu aan.. en 67 min runtime met mn server dr aan.. (13%load)

trek ik de stekker dr uit dan is volgens powerchute mn accu 0% geladen :?

en de ups loopt wel nog rustig een uur door op accu

[ Voor 29% gewijzigd door SMSfreakie op 28-08-2005 17:22 ]

404 Signature not found

• SMSfreakie
  • Niet online
okee, k heb dus in bijde accus een kromme plaat of iig 1 kapotte cel,

als ik de ups laat laden, en dan meteen ontlaad gaat het prima!! lang door, laat ik hem echter gewoon een nachtje opgeladen aan de stroom staan en ik trek hem dr uit dan valt die meteen uit :(
meet nu ook op bijde accus (geladen) maar 11,1 volt :( met een GOEDE meter :)

404 Signature not found

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32

dj_dysaster

Stoom \o/

Venxir schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 19:02:

blablblablab heel verhaal over hoe et moet (lang leven verkloot te kwoot :+ )
Wat een verschil is dit zeg. Ik heb het ff gedaan bij mijn apc 700 (op campzone gekocht voor 35 euri) en ik draai nu met 43 procent load 17 minuten (met accus van 6 jaar oud). Damn echt hartistikke bedankt voor deze tip _/-\o_

• leandres
dj_dysaster schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:15:
[...]

Wat een verschil is dit zeg. Ik heb het ff gedaan bij mijn apc 700 (op campzone gekocht voor 35 euri) en ik draai nu met 43 procent load 17 minuten (met accus van 6 jaar oud). Damn echt hartistikke bedankt voor deze tip _/-\o_
Jij ook al UPS'sen op CampZone gekocht?? :P

Addict! ;)

Pagina: 1