Toon posts:

Advies gevraagd voor nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje ben ik van plan een nieuwe PC te kopen, ik heb alleen nog geen ervaring met het zelf in elkaar zetten van een PC. Mij lijkt het een kwestie van een paar onderdelen vastschroeven en wat kabeltjes inpluggen, of zie ik dat verkeerd?
Als jullie (de meer ervaren tweakers op dit forum) me het afraden om het zelf te doen, dan zal ik kijken of ik iemand kan vinden die me erbij helpt.
Ook heb ik een aantal vraagjes wat betreft de onderdelen, ik zou het op prijs stellen als iemand me daarover wat advies kan geven.

Gebruik

De PC wil ik gebruiken voor m’n studie, internetten, email en chatten. Daarnaast game ik ook regelmatig, voornamelijk FPS games zoals BF en UT.
Met de aanschaf van een nieuwe PC hoop ik de games van deze generatie met een stabiele framerate te kunnen spelen. Ik hoef niet op de hoogst mogelijke resolutie te spelen, zo lang het spel maar soepel draait en een beetje eyecandy is ook niet verkeerd. :)

Wensen

Een PC die geschikt is voor de huidige generatie games en na een upgrade, extra RAM geheugen en een tweede videokaart in Sli en een nieuwe processor, ook voor de volgende generatie games nog geschikt is.
Een redelijk stille PC, die niet al te veel lawaai maakt. Mijn huidige PC is echt een bromkast, dat heb ik liever niet bij mijn nieuwe aanschaf.
Een PC die relatief makkelijk up te graden is. Ik heb het liefst een goeie basis (kast, voeding, moederbord) zodat die onderdelen wel een lange tijd mee kunnen. De onderdelen op het moederbord ben ik van plan wat sneller te vervangen.

Systeem

Het budget voor het systeem ligt rond de 1500 euro, het liefst wat goedkoper natuurlijk. Dat is inclusief monitor en toetsenbord en exclusief muis, want die heb ik al.

Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice

Lijkt mij wel een prima processor voor dit moment. Het verschil tussen een boxed versie en de normale versie is toch dat er bij de boxed versie wel een koeler wordt meegeleverd en bij de andere niet? Is er veel verschil is tussen de koeler die wordt meegeleverd en een ander merk koeler?

Moederbord: Asus A8N-Sli, nForce4 Sli

In de toekomst hoop ik de beide PCI-Express sloten op dit moederbord te kunnen gebruiken voor twee videokaarten in Sli modus. Ik vroeg me af of er nog onboard geluid op dit moederbord zit, of dat ik een aparte geluidskaart moet kopen.

Grafische Kaart: XFX 6800 GT 256MB DDR3

Deze kaart lijkt me wel geschikt om games als BF2 en HL2 mee te spelen. Ik heb wel ergens gehoord dat de meeste nvidia kaarten nogal veel vermogen gebruiken. Kan dat nog een probleem zijn, als ik later twee van die kaarten in m’n PC heb?

RAM Geheugen: 1GB PC4200 DDR

1GB is voorlopig wel genoeg, lijkt me. Ik weet alleen niet of er nog verschil zit tussen PC2700/3200/4200 en welke ik het beste kan nemen.

Harde Schijf: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA 8MB 7200RPM

Ik heb maar een willekeurig merk uitgekozen, zit volgens mij niet al teveel verschil tussen.

Kast: Coolermaster Wavemaster TAC-T01-E1C

Een goede kast vind ik wel belangrijk, aangezien die een lange tijd mee kan gaan. De vormgeving van deze kast vind ik er mooi uitzien en bovendien heeft ie nog 3x80mm fans om de kast koel te houden, hopelijk maken ze niet al teveel kabaal.

Voeding:

Ik weet niet precies hoeveel watt dit systeem aan stroom nodig heeft, volgens mij wel behoorlijk veel, zeker na een eventuele upgrade. Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel watt ik nodig heb, en welk merk voeding ik het best kan nemen?

Monitor: Samsung SyncMaster 730BF of IIyama Prolite E431S-S3

Het lijken me allebei wel goede monitors, de een wat goedkoper, de ander een snellere responstijd. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Iiyama Prolite.

Het liefst koop ik alle onderdelen bij één winkel, dat scheelt in verzendkosten en mocht er iets mis zijn met de onderdelen dan weet ik bij welke winkel ik moet gaan klagen. :P
Weten jullie misschien een redelijk goedkope en betrouwbare winkel waar ik mijn onderdelen kan kopen? Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb verder niet zoveel over je systeem te zeggen, maar voor betrouwbare en goedkope winkels hebben we de Shopsurvey en de Pricewatch :)

Ow, dat mobo in combinatie met die harde schijf kan problemen opleveren geloof ik, zoek maar ns rond hier op GoT.

[ Voor 30% gewijzigd door RoD op 27-08-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 23:00

Khaine

Python liefhebber

Allereerst succes ! Als tweaker zijnde bouw je natuurlijk al je PC's zelf ! Daar ben je tweaker voor :). Daarbij, als je zorgvuldig te werk gaat, en zorgt dat je iets tegen statische electriciteit hebt, is alles kinderspel.

Als je eens begint met alle FAQ's door te lezen, en dan pas gaat bestellen. Sommige merken geheugen werken niet op andere merken moederborden. Sommige harde schijven hebben problemen met sommige moedeborden (zoals RoD terecht al opmerkte), en dat wil je niet hebben in je nieuwe PC.

Jah, er zit vaak een duidelijk verschil tussen een boxed koeler en een A-merk koeler. Een boced koeler is bedoeld om de processor zoals deze geleverd word( en dus ook stock-speeds) op normale temperaturen te houden. A-merk koelers van b.v. Zalman doen dit ook, alleen produceren b.v. veel minder lawaai. Of evenveel lawaai maar een veel lagere temperatuur.

Verder kom je al een eind met de pricewatch & shopsurvey als je wilt weten wat betrouwbare en goedkope winkels bij jouw in de buurt zijn.

Mijn advies :
Neem de tijd en lees zoveel mogelijk over de mogelijke combinatie's hier op GOT, en ga zorgvuldig te werk met bouwen. Het resultaat is atijd bevredigend als e PC eenmaal draait :).
Zo zijn we hier allemaal begonnen !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 12:31
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:21:

er veel verschil is tussen de koeler die wordt meegeleverd en een ander merk koeler?
De meegeleverde cooler is vrij standaard maar voldoet prima voor de meeste gebruikers. Wil je flink gaan overclocken of toch een iets stillere koeler dan kan je beter voor een andere gaan.
Ik vroeg me af of er nog onboard geluid op dit moederbord zit, of dat ik een aparte geluidskaart moet kopen.
Zit een geluidskaart onboard.

Deze kaart lijkt me wel geschikt om games als BF2 en HL2 mee te spelen. Ik heb wel ergens gehoord dat de meeste nvidia kaarten nogal veel vermogen gebruiken. Kan dat nog een probleem zijn, als ik later twee van die kaarten in m’n PC heb?
Een 500watt A-Merk voeding of hoger is toch wel aan te raden als je er twee kaarten in gaat stoppen. Bijvoorbeeld van: Tagan, Antec, Enermax, Aopen, CoolerMaster, OCZ. Ik raad je trouwens aan om voor een 7800gt te gaan want die is wat sneller en ook nieuwer (ook wel ietsje duurder). Of zelfs een 7800gtx als je budget het toe laat.

1GB is voorlopig wel genoeg, lijkt me. Ik weet alleen niet of er nog verschil zit tussen PC2700/3200/4200 en welke ik het beste kan nemen.
Pas op pc4200 geheugen is vaak DDR2 dit werkt niet met amd64. Gewoon voor pc3200 geheugen gaan daar is het voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde, behalve dan de graka (7800GTX hier) en kast (Centurion 5). Werkt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
2 reepjes geheugen niet vergeten ;) zodat je dual channel kan gaan draaien.

verder is een voeding met een hoog wattage niet eens het bellangrijste (wel mooi meegenomen natuurlijk) maar ga vooral voor een A-merk, ik heb hetzelf met mijn systeem mogen ondervinden bij mij werkt een b-merk niet (welk wattage dan ook), zie sig voor specs.

als je bespaart op duur geheugen, neem bijvoorbeeld zo'n setje (2x512mb) hyperx van kingston (pc3200) van de Alternate (goedkoop, betouwbaar en nog snel ook), zou ik meer geld in je hdd's investeren.
een setje van 2 heeft immers als voordeel dat je ze in raid-0 kan zetten, en dat merk je zwaar! hdd's blijven erg grote bottlenecks, als het even kan zet ze in raid-0, tegenwoordig zitten de mogelijkheden allemaal in de controllers, dus ik zou zeggen maak er gebruik van, 2x 160gb zou je natuurlijk ook kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het snelheidsverschil met HDDs in RAID is eigenlijk niet zo groot. Zeker niet als je gaat internetten of office gaat gebruiken. Voor een hele standaard gebruiker zit het verschil dan vooral in het opstarten. Tuurlijk zit er bijv ook verschil in laadtijd van maps met games, maar de performance van de games zelf veranderen niet echt, terwijl het risico op problemen natuurlijk wel 2 keer zo groot wordt... (1 hdd stuk..)

Ik zou gewoon voor de boxed koeler gaan. Als ik je TS zo lees denk ik niet dat je erg hard wilt gaan overclocken. Dan is de standaard AMD koeler echt een prima oplossing.

Voor de voeding, lees bovenstaande posts. A-merk voeding van min zo rond de 450 W.
Gewoon 2 reepjes pc3200 (ddr400) van 512 MB nemen.

suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou niet voor een maxtor harde schijf kiezen, deze maakt erg veel lawaai.

De Seagate's zijn echt miniem stukje langzamer, maar zijn daardoor veeeeeeel stiller.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Hann1BaL schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:49:
Het snelheidsverschil met HDDs in RAID is eigenlijk niet zo groot. Zeker niet als je gaat internetten of office gaat gebruiken. Voor een hele standaard gebruiker zit het verschil dan vooral in het opstarten. Tuurlijk zit er bijv ook verschil in laadtijd van maps met games, maar de performance van de games zelf veranderen niet echt, terwijl het risico op problemen natuurlijk wel 2 keer zo groot wordt... (1 hdd stuk..)

Ik zou gewoon voor de boxed koeler gaan. Als ik je TS zo lees denk ik niet dat je erg hard wilt gaan overclocken. Dan is de standaard AMD koeler echt een prima oplossing.

Voor de voeding, lees bovenstaande posts. A-merk voeding van min zo rond de 450 W.
Gewoon 2 reepjes pc3200 (ddr400) van 512 MB nemen.

suc6.
hmm ik haal met 2 schijven op de ide controller 98mb/s als top, en het dal is een snelheid dat meestal de top is bij de een single hdd setup, dat vind ik toch wel een aanzienlijk verschil, vooral als je veel bestanden copieert en uitpakt op de hdd werkt raid-0 lekkerder.

en ik zeg altijd maar 1 schijf van je raid setup naar de knoppen is net zo vervelend als 1 schijf van een groter formaat naar de knoppen :p

naar de cooler zou ik ook gewoon prijstechnisch kijken, als het je veel geld zonder dan gewoon zonder nemen, een arctic freezer 64 volstaat beter dan de stock cooler, is een betaalbare goede cooler. Zalman kan ook maar is duurder.

[ Voor 15% gewijzigd door duncanvdlinden op 27-08-2005 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:54:

en ik zeg altijd maar 1 schijf van je raid setup naar de knoppen is net zo vervelend als 1 schijf van een groter formaat naar de knoppen :p
je kan ook raid 1 doen, copieeert ie alles :P
Hooglander1 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:52:
Ik zou niet voor een maxtor harde schijf kiezen, deze maakt erg veel lawaai.

De Seagate's zijn echt miniem stukje langzamer, maar zijn daardoor veeeeeeel stiller.
let op NCQ, wordt ie sneller van, kan wel 12% schelen ofzo
Voeding:

Ik weet niet precies hoeveel watt dit systeem aan stroom nodig heeft, volgens mij wel behoorlijk veel, zeker na een eventuele upgrade. Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel watt ik nodig heb, en welk merk voeding ik het best kan nemen?
voor het aantal watt heb ik een voedingcalculator gevonden:
http://www.challengecomputers.nl/psucalc.asp
krijg je daarna ook meteen een lijstje met geschikte voedingen die zij daar hebben(bij je specs moet je gewoon een beetje gokken hoeveel watt die venice trekt, die staat er niet bij...

en idd neem 2x 512MB ddr400 (pc3200) pc4200 is ddr2 en alleen voor intel cpu's, maar blijf gewoon maar bij AMD, beter bij games. :P denk dat je nu al redelijke fps hebt, maar een 7800GT(X) is wel leuk :P

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 11:20 . Reden: onvolledig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

duncanvdlinden schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:54:
[...]

hmm ik haal met 2 schijven op de ide controller 98mb/s als top, en het dal is een snelheid dat meestal de top is bij de een single hdd setup, dat vind ik toch wel een aanzienlijk verschil, vooral als je veel bestanden copieert en uitpakt op de hdd werkt raid-0 lekkerder.

naar de cooler zou ik ook gewoon prijstechnisch kijken, als het je veel geld zonder dan gewoon zonder nemen, een arctic freezer 64 volstaat beter dan de stock cooler, is een betaalbare goede cooler. Zalman kan ook maar is duurder.
Tuurlijk maak je veel snelheidswinst, maar als ik de TS lees, dan betwijfel ik of de TSer veel profijt zou krijgen van RAID 0. Daarom raad ik dat in zijn geval gewoon erg af.

Ik gebruik geen RAID 0 (dat is omdat ik mn 2e schijf pas later in de pc heb gezet), maar nu hoef ik mij ook nooit te irriteren aan de snelheid waarmee ik bestanden kopieer en uitpak. Dat is natuurlijk wel heel persoonsgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Al een tijdje ben ik van plan een nieuwe PC te kopen, ik heb alleen nog geen ervaring met het zelf in elkaar zetten van een PC. Mij lijkt het een kwestie van een paar onderdelen vastschroeven en wat kabeltjes inpluggen, of zie ik dat verkeerd?
Als jullie (de meer ervaren tweakers op dit forum) me het afraden om het zelf te doen, dan zal ik kijken of ik iemand kan vinden die me erbij helpt.
Zelf sleutelen aan computers is niet moeilijk als je het ergens geleerd hebt of als je rustig de FAQ en handleidingen leest en toepast. Computers van tegenwoordig zijn gemakkelijk te bouwen in vergelijking met de ouwe tijdperken (486 en ouder). Paar basistips:
- er zijn paar soorten schroeven, dus niet te hard proberen een schroef ergens in te draaien, terwijl er een andere schroef erin moet
- statische elektriciteit, als je aan computers sleutelt, dan raak je meestal de geaarde kast aan, hierdoor wordt de statische elektriciteit van je lichaam afgeleid naar de aarde. Zorg dan dat je extra statische elektriciteit aanmaakt, dus geen katten strelen, geen tapijten, geen wollen truien, niet met je achterwerk te hard heen en weer bewegen op een bureaustoel,...
- onderdelen horen bij elkaar te passen, als het niet past, niet direct naar de hamer grijpen 8)7 Zoek eens uit hoe die onderdelen wel horen te passen, bv 180° draaien.
- kabels horen vast te zitten
- harde schijven, dvdrom's,... allemaal met 4 schroeven vast zetten.
- ram, pci-kaarten, agp-kaarten,... pak je niet vast aan de gouden contacten.
- ...
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice

Lijkt mij wel een prima processor voor dit moment. Het verschil tussen een boxed versie en de normale versie is toch dat er bij de boxed versie wel een koeler wordt meegeleverd en bij de andere niet? Is er veel verschil is tussen de koeler die wordt meegeleverd en een ander merk koeler?
Boxed versie heeft 3 jaar garantie, terwijl de gewone maar 1 jaar heeft. Je kan een boxed versie + een extra Zalman stille koeler kopen, dan heb je nog een reservekoeler als de Zalman sneuveld.
Moederbord: Asus A8N-Sli, nForce4 Sli

In de toekomst hoop ik de beide PCI-Express sloten op dit moederbord te kunnen gebruiken voor twee videokaarten in Sli modus. Ik vroeg me af of er nog onboard geluid op dit moederbord zit, of dat ik een aparte geluidskaart moet kopen.
SLI mag een theoretisch leuke feature zijn, maar in praktijk is dat wat anders. Om te beginnen moet je 2 duurste grafische kaarten in 1x kunnen betalen, anders blijf je met 2 kaarten (tegen dat je een 2de kaart kan betalen) altijd trager gaan dan 1 single highend kaart en het vreet stroom.

Niet alle games profiteren van SLI.
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Veel vermogen? Dan een extra zware voeding erin, het blijft wel voor een grote elektriciteitsfactuur zorgen.
XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD € 299

Gewone PC3200 ram pakken.
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston, ValueRAM) € 89
Harde Schijf: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA 8MB 7200RPM

Ik heb maar een willekeurig merk uitgekozen, zit volgens mij niet al teveel verschil tussen.
DiamondMax 10 bugged serie uit principe boycotten, ik wil niet meer zulke topics zien uit de grond te springen als paddestoelen. Maxtor DM10 schijven dood door firmware update?
Samsung/Seagate voor de stilte, WD is een goede all-rounder, Hitachi's zijn meestal iets sneller (lagere access times)
Kast: Coolermaster Wavemaster TAC-T01-E1C

Een goede kast vind ik wel belangrijk, aangezien die een lange tijd mee kan gaan. De vormgeving van deze kast vind ik er mooi uitzien en bovendien heeft ie nog 3x80mm fans om de kast koel te houden, hopelijk maken ze niet al teveel kabaal.
Van de kasten/smaak blijven we af.
Voeding:

Coolermaster maakt hoogrendementvoedingen volgens de reviews zodat er minder vermogen verloren gaat in de voeding.
Cooler Master RS-550-ACLY Real Power, 550W (ATX v2.01) € 104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, bedankt voor alle tips (veel meer dan ik had verwacht!), die hebben toch wel veel verhelderd en me van wat 'verkeerde' keuzes afgehouden. :P

Wat het RAM geheugen betreft, ga ik voor de 2x 512MB PC3200 Kingston.

De Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA NCQ lijkt me wel een goed alternatief voor de harde schijf die ik in gedachte had.

Ik zou graag een 7800GT(x) als grafische kaart nemen, maar ik denk niet dat m'n budget het toelaat. Ik heb op alternate.nl gekeken hoeveel het huidige systeem kost exclusief monitor en dan kom ik uit op 1150 euro. Aangezien ik rond de 300 euro voor de monitor moet neertellen, zal een betere grafische kaart dan de 6800 GT er niet in zitten.

Voor de voeding twijfel ik nog tussen de Coolermaster RealPower 450 en 550 Watt. Volgens de voedingscalculator is een voeding van 350 Watt al voldoende (dat is nog zonder een 2e videokaart, maar die verbruikt niet meer als 100 Watt). Vele van jullie raden mij in deze topic minimaal 450 Watt aan, dus ik denk dat ik voor de zekerheid voor de 550 Watt voeding ga. Teveel vermogen is geen probleem behalve een wat hogere energierekening, toch?

En wat de koeler betreft, houd ik het bij de boxed koeler. Mocht er iets mis gaan met die koeler of als ie teveel kabaal maakt, dan zal ik wel een andere koeler aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

De energierekening wordt er niet hoger van. De vermogens zijn gewoon de weergave wat de voeding maximaal kan leveren. Dat betekent dus niet dat de pc dat constant gebruikt. Geen verkeerde keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hann1BaL schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:37:
De energierekening wordt er niet hoger van. De vermogens zijn gewoon de weergave wat de voeding maximaal kan leveren. Dat betekent dus niet dat de pc dat constant gebruikt. Geen verkeerde keuze..
Max rendement wordt gehaald als de voeding goed belast wordt, dus bij te weinig of teveel belasting kan de voeding een slechter rendement halen. Als je de uitwendige karakteristiek wilt weten van je voeding, dan ga je dat moeten uitmeten, jammer genoeg worden deze specs niet gepubliceerd door de fabrikanten. Als je 300W vraagt bij een rendement van 70%, dan wordt er 428,5W uit de stopcontact gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 28-08-2005 21:51 ]

Pagina: 1