Toon posts:

[Voeding] Mobo maakt voeding stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem van een kennis in reparatie. Bij hem thuis hoorde ik de voeding geluiden maken (hoog piepen/krakend geluid), dus ik dacht meteen: voeding kapot. Nieuwe AOpen 350W voeding erin en klaar, dacht ik. ;)

Ik merkte dat die nieuwe voeding in het begin ook zo'n geluid maakte, maar dat ging na enkele seconden weg. Het systeem heeft bij hem thuis even gedraaid maar er waren toch weer problemen. Dus ik weer een nieuwe voeding gepakt en mijn multimeter en wisselspanning-meter om de stroomafname te controleren. Laatstgenoemde meter kijkt dus hoeveel stroom (in watt) er door de kabel gaat van stopcontact naar voeding.

De multimeter geeft nette voltages aan. Maar de wisselspanningmeter zie ik van 117W naar 190W en soms 250W gaan. En ik had nog wel alles van het mobo losgemaakt dus alleen mobo+proc+geheugen+cpu koeler. That's it! Dat hoort toch geen 250W te slurpen?

Mobo is een ECS geval, die kan natuurlijk stuk zijn maar de computer boot opzich wel naar Windows XP. Alleen soms slaat de voeding uit, waarschijnlijk omdat er een te grote stroomafname is. Proc is een Duron gevalletje, die zou zo'n 40W moeten verbruiken schat ik. Dus dat 250W vertrouw ik niet helemaal.

Wat denken jullie? Mobo stuk of toch iets met de voeding? In welke omstandigheden gaat een voeding geluid maken (een hoog knarsend geluid)?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Een hoge piep wordt meestal veroorzaakt door een spoel, maar knarsend?

Andere vraag: heb jij de pc geaard aangesloten en die kennis ook?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Met een wisselspanningsmeter kun je niet betrouwbaar meten hoeveel stroom er verbruikt wordt. Ik ben geen technicus, maar je hebt er een speciale meter voor die ong. 25 euro kosten. Die kun je bij Conrad wel bestellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nouja onbetrouwbaar. Een foutmarge van 100W zal hij echt niet hebben. Het is niet de allerduurste nee, maar bij mijn andere PCs geeft hij wel continu zo'n 110W aan. Alleen bij het booten meer of minder. Ik heb niet het idee dat de meter fout is.

@breinonline: bij de kennis was de PC niet geaard aangesloten, hier wel. Maar hier hoor ik ook die toon uit de voeding. Kan zijn dat de voeding beschadigd is natuurlijk. Maar geaard helpt toch alleen tegen het onder stroom staan van de behuizing? Kan een voeding stuk gaan door geen aarde te hebben?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Of hij stuk kan gaan weet ik niet, ik wel al veel problemen (hier en in een computerwinkel voorbij zien komen die over waren wanneer het apparaat op een geaard stopcontact werd aangesloten. Hoeveel last heb je van het geluid? Echt kwaad kan het niet lijkt me, ik vermoed dat je hetzelfde gaat krijgen met een nieuwe voeding. Als je deze voeding aansluit bij hem thuis op een geaard stopcontact, geeft hij dan ook maar even dit geluid?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier niet zo snel een niet-geaard stopcontact. Maar na een tijdje gaat het geluid weg dus.

Ik heb hem nu een paar uurtjes aan het stresstesten, en tot nu toe loopt ie stabiel. Vaag dit soort rotproblemen. :(

Ik zie het nu al voor me dat ik hem teruggeef en hij morgen weer problemen heeft.
Pagina: 1