Laptop Celly 400mhz overklokken, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:59
Hoi allemaal :)

Ik heb vandaag een leuk laptopje gekregen, te weten een Fujitsu-Siemens Lifebook C-4135.

Specificaties:

Mobile Intel Celeron processor @ 400mhz
288 MB RAM (32MB Onboard+256 SO-DIMM)
20 GB 4200RPM HDD

Zoals je kan zien ben ik voor zo'n laptop al redelijk aan het upgraden geweest :)

Nu startte ik AIDA32 op en zag ik dit:

Actuele kloksnelheid: 398mhz
Maximale kloksnelheid: 500mhz

Nu weet ik uit ervaring dat laptops NIET gemaakt zijn om te overklokken vanwege de slechte warmteverplaatsing en dergelijke. Dit is echter een dusdanige laptop die ik onderschept heb op weg naar de schroothoop, dat ik daar wel mee kan klooien :)

Ik heb zo'n beetje alle topics over laptops overklokken op GoT wel zo'n beetje gelezen. Ik heb het vermoeden dat het beestje op 6x66 of 4x100 loopt. Hoe krijg ik hem op de maximum snelheid van de processor? Ik heb al een betere fan geplaatst en voor een betere in/outtake gezorgd waardoor de temperatuur al fors gedaald is @ 400mhz. Op google heb ik geen relevante informatie kunnen ontdekken.

Ik ga deze laptop overigens niet als mijn basis laptop gebruiken, daar heb ik mijn laptop waar ik dit op typ voor :)

Wie kan mij helpen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat zegt CPU-Z over je processor?
Als dit een PIII Celeron betreft loopt hij op 4x100. Waarschijnlijk is de maximale multiplier van het moederbord in de laptop 5x, wat vanzelfsprekend de max op 500 MHz brengt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 12:28
Heb je al eens in het BIOS gekeken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

en met maximale clocksnelheid bedoelt aida dat het moederbord maximaal een 500 mhz cpu aankan, dit geen garantie voor dat je cpu 500 mhz gaat lopen.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• RadioAir
r00n schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:09:
Wat zegt CPU-Z over je processor?
Als dit een PIII Celeron betreft loopt hij op 4x100. Waarschijnlijk is de maximale multiplier van het moederbord in de laptop 5x, wat vanzelfsprekend de max op 500 MHz brengt.
Processor name: Intel Mobile Pentium II :?
Code name: Dixon
Package: BGA/Micro-BGA
Technology 0,25 u
Specification Intel Mobile Pentium II 400MHz
Family 6 Model 6 Stepping A
Ext Family en Model: 0 Revision dmmA0
Instructions MMX

Clocks:
Core speed: 398,2 MHz
Multiplier x 6.0
FSB/Bus speed: 66,4 MHz

Cache:
L1 Data/Code: 16KBytes
Level 2 128KBytes

Misschien is het handig om dit ook nog te vermelden:

Motherboard:
Manufacturer: Fujitsu Siemens
Model: Neat / Null
Chipset: Intel i440BX/ZX Revision C1

BIOS:
Brand: Phoenix/Compal
Version: Actual Compal BIOS Version
Date 11/30/1999

AGP 2X

In het BIOS heb ik al gekeken, alleen spreekt men daar van een Celly 400mhz

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Chipset: Intel i440BX/ZX Revision C1

Hij loopt op 6x66MHz, een 440BX kan 100MHz aan, dus dat is al in je voordeel :)

Moet je wel ff kijken of het ram dat wel aan kan. de SO-DIMM zal het wel op staan, bij het onboard geheugen moet je ff naar de chippies kijken (10ns = PC66, 8ns = PC100, 7ns = PC133 geloof ik ongeveer)

[ Voor 47% gewijzigd door Erik1 op 27-08-2005 16:34 ]

• RadioAir
damn, dat zou nog wel eens lastig kunnen worden want ik kan de timings van de 32mb onboard niet bekijken :P

Het SO-DIMMetje van 256MB is PC-100 (100MHz) en de fabrikant is Samsung.
Het geheugen in zn geheel loopt nu op 66.4mhz.

• RadioAir
Schaamtelijk doch subtiel kickje :)

De vorige eigenaar van de laptop had er ook al eens naar gekeken en die heeft dipswitches gespot op het mobo! :D

Ergens deze week zal ik de laptop voorzichtig demonteren, ik kan alleen geen handleiding vinden, weet iemand misschien welke switches het zijn als ik er een foto van maak?

Verwijderd

maak er een foto van, meestal staat het er wel bij waarvoor ze dienen :)
Pagina: 1