vuurwerk fotograferen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
Beste GOTers, binnenkort zijn de wereldhavendagen weer in rotterdam en ik woon vlak aan de Maas waardoor ik een perfect zicht heb op het zaterdagavond vuurwerk! Wie heeft er nog wat tips voor mij zodat ik niet savonds thuis kom met mislukte foto's
alles is welkom!!

Ik heb een CANON EOS 300D

[ Voor 7% gewijzigd door krijnvanleeuwen op 27-08-2005 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
wat voor camera heb je? Kun je sluitertijd vast zetten? handig om te weten voordat we je verder helpen :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krijnvanleeuwen schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:12:
Beste GOTers, binnenkort zijn de wereldhavendagen weer in rotterdam en ik woon vlak aan de Maas waardoor ik een perfect zicht heb op het zaterdagavond vuurwerk! Wie heeft er nog wat tips voor mij zodat ik niet savonds thuis kom met mislukte foto's
alles is welkom!!
lijkt mij dat je al thuis bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

Acid_Burn

uhuh

statief, cablerelease of afstandsbediening, klein diafragma (F16 bijvoorbeeld) en je camera op B(ulb). Dat denk ik de belangrijkste. Probeer de pijlen te volgen en zet je camera dan open. Denk je gevangen te hebben wat je wilt sluit je de camera weer.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:46:
[...]

lijkt mij dat je al thuis bent :P
oke ik moet een klein stukje lopen om bij het water te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn suggestie zou zijn: statief gebruiken (duh) en handmatig instellen op de grootste apperture (laagste F-getal) en die laten staan. De rest bepaal je aan de hand van de sluitertijd. Verder zijn er eigenlijk geen parameters die bepalend zijn voor je succes.

Bij gebouwen in stadsituaties gebruik ik 's nachts altijd 20-30 seconden maar dat zal voor vuurwerk te lang zijn. Je fotografeert namelijk direct in plaats van indirect licht. Mijn gok zou zijn 2,5 - 5 seconden sluitertijd, maar dat is mijn gevoel, ingegeven door de duur van een goede knal. Wat je ook kunt doen is de F-stop halveren

Ook bij een statief heb je nog wel eens last van trillen. Uiteindelijk duw je met je vinger op de sluiterknop en dat geeft een kleine trilling. Je kunt of een afstandsbediening gebruiken of een ontspannerdraad en als je geen van beiden hebt (zoals ik) dan kan je het doen door de zelfontspanner te gebruiken. Stel hem in, als dat kan, om de opname te starten 1 a 2 seconden nadat je op de sluiterknop hebt gedrukt. Tegen de tijd dat de lens open gaat is dan de trilling van je vinger wel weg. Misschien niet zo handig voor vuurwerk, want dat is toch een soort event-driven opname, maar het leek me zowiezo een handige tip.

De duurdere oplossing: de trilling beperkende lenzen van Canon en Nikon, maar je moet heel wat plaatjes schieten om dat rendabel te maken. Zelf gebruik ik daarvoor de AFS VR 70-200 f/2.8G van Nikon en het is werelds maar als je weinig schiet is een statief handiger.

Afbeeldingslocatie: http://www.joostbrugman.com/gallery/normalimages/night/086.05.jpg
http://www.joostbrugman.com/gallery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:59:
klein diafragma (F16 bijvoorbeeld)
Als je op F16 zit heb je inderdaad een klein diafragma. Maar waarom zou je dat willen gebruiken? Wil je een grote scherptediepte of is er een andere reden voor?

Ik redeneer juist: probeer veel licht te vangen, op de afstand die je hebt tot het onderwerp is scherptediepte niet zo'n probleem, dus heeft een groot diafragma geen nadelige consequenties. Ergo: groot diafragma met klein Fnummer.

Pls, let us know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:15:
... handmatig instellen op de grootste apperture (laagste F-getal) en die laten staan...
Nee, diafragma juist flink knijpen. f/16 was al voorgesteld; lijkt me een goede keuze. Iig iets tussen f/11 en f/22. Waarom? Omdat je anders geheid het vuurwerk zelf gaat overbelichten: uitgebeten 'palmbomen' i.p.v. de gewenste ijzerrood, koper/strontium-groen en titanium-wit kleurtjes ;). Consequentie van dit knijpen is uiteraard dat je heel weinig van de omgeving zult vangen. Als je dat óók wilt, zul je lange sluitertijden (bv. 30s) moeten hanteren. Nadeel daarvan is echter weer dat je erg veel vuurwek op één foto krijgt, wat hoogstwaarschijnlijk de compositie niet ten goede komt.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19

Arfman

Drome!

Ik heb het een tijd geleden met mijn D70 gedaan, en ik heb gediafragmeerd van f/11 tot f/16, sluitertijden verierend van 1/10 (veel te kort) tot bulb (prima resultaten, moet je wel een beetje gevoel voor krijgen, af en toe chimpen en dan zie je hoe het eruitziet).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
- Cam op statief
- Aperture knijpen naar F16 - F20
- Sluitertijd 15 tot 30 seconden. ( Afhankelijk van het aantal "bloemen" die je op je sensor wil vangen.)

Een cablerelease is handig, maar hoeft niet...
( Zolang je een aantal mortierschoten binnen de 30 sec. weet te plannen.)
Je kan ook de 10 sec. timerfunctie gebruiken van je cam. om trillingen te vermijden, maar ook dit hoeft niet per sé. Trillingen ga je alleen op je foto zien als er iets belicht wordt. Je kan dus de sluiterknop handmatig indrukken, op het moment dat er geen vuurwerk in de lucht zit. Zijn er mortieren in de lucht en je cam heeft last van trillingen, dan ga je dit zien door een "bibberend" lichtspoor.

Zo heb ik vuurwerk geschoten terwijl ik achter een fietspad stond. Mensen fietsten / liepen gewoon door het beeld, maar dit is niet op de foto's gekomen.
( Door de donkere omgeving en aperture / sluitertijd keuze.) Zorg ook dat je geen licht van achteren hebt. (Lantaarnpaal?) Dit kan lekken via je viewfinder. En vermijdt het gebruik van filters. Dat kan vage reflecties opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bl@ckbird op 27-08-2005 17:16 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik snap hem.

Ik zei al: het meeste wat ik gedaan heb is indirect licht. Vuurwerk is direct licht en heeft daarmee een grotere kans op overbelichten, dat snap ik. Ik had alleen niet ingeschat dat de impact zo hoog zou zijn dat het verkorten van de sluitertijd tot 2-5 seconden niet voldoende is

Ik begrijp dat je zegt: ja, sluitertijd verkorten (maar wel op 2-5 houden want nog korter zal geheit ook de strepen die vuurwerk juist zo mooi maken korter maken en dat wil je ook niet) en daarnaast de diafragma kleiner maken om de overbelichting tegen te gaan.

Klinkt logisch * heb ik weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hebben die dure canons niet net zoals bijv. onze A75 een vuurwerkstand beschikbaar in de "scene" mode? Gezien het soort camera dat je hebt ben je wellicht niet tevreden met dat soort automagische instellingen enzo, maar ze kunnen je misschien wel op weg helpen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:50:
[...]
Als je op F16 zit heb je inderdaad een klein diafragma. Maar waarom zou je dat willen gebruiken? Wil je een grote scherptediepte of is er een andere reden voor?

Ik redeneer juist: probeer veel licht te vangen, op de afstand die je hebt tot het onderwerp is scherptediepte niet zo'n probleem, dus heeft een groot diafragma geen nadelige consequenties. Ergo: groot diafragma met klein Fnummer.

Pls, let us know.
Professioneel vuurwerk is VEEL licht.. heel veel. Als je met grotere diafragma's gaat schieten krijg je overbelichte foto's.
Voorbeeld van mijzelf:
F6.3
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/vuurwerkfout.jpg

F18
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/vuurwerkok.jpg

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
thnx allot allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 15:05

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik (als fotoleek) ben zeer geïnteresseerd in de uitkomst van diafragma-discussie.
Ik snap korak's uitleg, maar ik vind improphecy's nachtfoto er toch werelds uitzien.
Als ik me daar dan vuurwerk bij inbeeld...

edit:
Te laat...bedankt acid_burn!

[ Voor 12% gewijzigd door The_Sukkel op 27-08-2005 17:19 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 16:38
The_Sukkel schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:18:
Ik (als fotoleek) ben zeer geïnteresseerd in de uitkomst van diafragma-discussie.
Ik snap korak's uitleg, maar ik vind improphecy's nachtfoto er toch werelds uitzien.

edit:
Jep, maar dat wordt niet zo sterk bepaald door diafragma. Eerder door sluitertijd en omgevingslicht. Des te korter de sluitertijd des te minder je ziet van zachter licht. Dus sterk licht wordt valt meer op. Bij korte sluitertijden komt dat in balans en krijg je meer omgevingslicht op je plaat te zien.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals de foto's van Acid_Burn laten zien, zijn nachtfoto's wat anders dan vuurwerkfoto's :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 27-08-2005 17:23 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Het belangrijkste wat je IMO bij vuurwerk in je achterhoofd moet houden, is dat je vuurwerk in feite hetzelfde behandelt als fotograferen met flits. Zowel vuurwerk als flits (als onweer!) zijn namelijk kortstondige effecten met een vaste, vooraf meestal onbekende intensiteit. De algemene 'regels' voor flitsfotografie gaan daarom op:
- correcte belichting bereik je door gepast te diafragemeren (en juiste ISO of film te kiezen!)
- de sluitertijd heeft in beginsel geen effect op de belichting; alleen op de kans dat je het fenomeen vastlegt
- door de sluitertijd langer te kiezen, kun je meerdere flitsen/bommen/whatever op de gevoelige plaat krijgen
- door de sluitertijd langer te kiezen, kun je meer van de omgeving vastleggen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op vakantie deze foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/DSC_3615%20.jpg

f/16 en 16 seconden sluitertijd, iso 200 als ik me niet vergis.

En inderdaad, zoals Koraks al zegt, de "pak-kans" wordt met een lange sluitertijd een stuk groter (bij onweer is het natuurlijk volledig onvoorspelbaar). Het diafragma dicht knijpen lijkt me het verstandigst, er is wel genoeg licht en je foto kan beter onder- dan overbelicht zijn.

Verder is het nog een kwestie van geluk dat je compositie een beetje mooi uitkomt, maar d'r zullen vast wel een paar mooie tussen zitten :)

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:18:

edit:
Naast de opmerkingen van anderen (allen terecht). De foto die ik heb gemaakt heeft dus voornamelijk indirect licht: het water, de bootjes, de aanlegpalen. Het directe licht komt al veel sterker naar voren. In het midden van het gebouw is de muur fel verlicht door lampen die er van dichtbij opschijnen. Dit neigt langzamerhand richting overbelichting. Dus, als je vuurwerk neemt, waaarbij je wel direct in de lichtbron kijkt zou de overbelichting compleet zijn. Vandaar de opmerking van acid burn.
Simon
Bij korte sluitertijden komt dat in balans
Kan je dat nog iets toelichten Simon? Als je spreekt over in balans raken dan denk ik aan uitersten die dichter bij elkaar komen en daarmee begrijp ik je niet helemaal. Bij korte sluitertijden raak je toch ook het omgevingslicht kwijt?

Een van de dingen waar ik zelf tegenaan loop is dat wanneer het contrast te groot is in een foto (zoals een zacht verlichte achtergrond in een openlucht theater en een fel verlicht karakter in een wit pak op de voorgrond) dat dan de achtergrond wegvalt, omdat de voorgrond dicteert dat ik een kortere sluitertijd moet nemen. Suggereer jij een oplossing voor dit probleem?

Meestal schiet ik daarom trouwens in evenredig verlichte omgevingen. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.boomchicago.nl/Images/Articles/817/DSC0017.JPG

Strakke foto's trouwens, Acid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koraks schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:39:
Het belangrijkste wat je IMO bij vuurwerk in je achterhoofd moet houden, is dat je vuurwerk in feite hetzelfde behandelt als fotograferen met flits. Zowel vuurwerk als flits (als onweer!) zijn namelijk kortstondige effecten met een vaste, vooraf meestal onbekende intensiteit. De algemene 'regels' voor flitsfotografie gaan daarom op:
- correcte belichting bereik je door gepast te diafragemeren (en juiste ISO of film te kiezen!)
- de sluitertijd heeft in beginsel geen effect op de belichting; alleen op de kans dat je het fenomeen vastlegt
- door de sluitertijd langer te kiezen, kun je meerdere flitsen/bommen/whatever op de gevoelige plaat krijgen
- door de sluitertijd langer te kiezen, kun je meer van de omgeving vastleggen.
Aanvulling (verder mee eens):
- door de sluitertijd langer te kiezen, moet je je diafragma verder dichtknijpen, anders krijg je enorme overbelichting. (zie foto 1 van Acid_Burn) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14

xces

To got or not to got..

Ff een vraagje tussendoor.. Aangezien het hier ff door elkaar wordt gebruikt..
Diafragma is mij bekend, dat is in hoeverre je het gat "knijpt" waar licht doorheen komt.

Aperture is toch hetzelfe niet? Of is de ene term nederlands en de andere engels?

En een hoog F getal betekend toch een klein diafragma en dus relatief "weinig licht" in combinatie met een korte sluitertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het engelstalige woord aperture en het nederlandstalige woord diafragma hebben inderdaad dezelfde betekenis.

Een klein diafragma resulteert in een hoog f-getal en dus relatief weinig licht. Omdat camera's altijd het f-getal laten zien (en niet de omvang van het diafragma) kan je redeneren dat het diafragma kleiner wordt (en daarmee minder ligt doorlaat en de scherptediepte toeneemt) als het f-getal omhoog gaat.

Het f-getal staat los van de sluitertijd. Je kunt immers het diafragma instellen op F/2.8 of F4.5 en in beide gevallen dezelfde sluitertijd hanteren. Ik denk dat je bedoelt: f-getal en sluitertijd zijn aan elkaar gerelateerd als je de belichting constant wilt houden. Ja, want een hoger f-getal betekent een kleiner diafragma, dus minder licht, en daar heb je dan een langere sluitertijd bij nodig om dezelfde belichting te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 09:35
Is het niet zo dat als je een lange sluitertijd pakt, dat je dan meer 1 grote vlek krijgt ipv. een strak plaatje van het vuurwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 17:02

tweakerbee

dus..?

Ah, dat hoorde ik net dus. Dacht al, waar wordt er nu vuurwerk afgestoken?
Sorry, geen foto's van mij...

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Laatst online: 22-09 15:05

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

kingjotte schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 00:56:
Is het niet zo dat als je een lange sluitertijd pakt, dat je dan meer 1 grote vlek krijgt ipv. een strak plaatje van het vuurwerk?
Zoals ik het begrijp gebeurt dat dus niet als je de diafragma minimaal zet.
De lange sluitertijd zorgt er dan voor dat de staart van een lichtgevend deeltje langer wordt en dat er meer van de achtergrond is te zien.

Gelijk een vraag aan kabouterplop:
Wat waren de instellingen? Maximaal F-nummer en een lange sluitertijd?

Ik heb even gecheckt op mijn Canon Powershot S2. Bij de "vuurwerk"-stand schakelt de camera inderdaad het hoogste F-nummer in en is de sluitertijd zo lang mogelijk.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Vanavond toevallig wat vuurwerk geschoten, hier een voorbeeldje. (Overigens de hele serie nog niet uitgezocht, dit is de eerste die ik zo tegenkom.)

Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/fotos/vuurwerk_myst1.jpg
Aanvullende info:
1/30e, ISO640, f/3.2, 24mm, Canon EOS 1D2

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 28-08-2005 01:40 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

The_Sukkel schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:09:
[...]
Gelijk een vraag aan kabouterplop:
Wat waren de instellingen? Maximaal F-nummer en een lange sluitertijd?
.
1e 6s F/4 ISO 200
2e 8s F/9 ISO 200
3e 25s F/11 ISO 200
4e 30s F/8 ISO 200
5e 6s F/8 ISO 200
6e 4s F/8 ISO 400
Daarna USM.
Dus die hele lange sluitertijd viel in dit geval wel mee. Er was een enorme rook die zorgt natuurlijk voor diffusie van het licht (zorgt zoals je ziet voor overbelichting)

@ Floris: bwoooh PUIKE FOTO!

[ Voor 3% gewijzigd door Kabouterplop01 op 28-08-2005 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
met het oudejaar in zicht wil ik zeker zijn dat ik mooie foto's kan maken van het vuurwerk dat men zoals ieder jaar in onze wijk gaat afsteken.
mijn vraag is welke instelling het beste is om vuurwerk vast te leggen met mijn digitale spl
aangezien ik dit niet op voorhand kan testen en ik nog maar een beginner ben :)
mijn camera is een nikon D50 met een standaard 18/55 lens op en een hama skylight filter er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-08 20:58
Of je plaatst een TR :)

[ Voor 64% gewijzigd door Floor-is op 27-12-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
Boeltje op een statief, en op de BULB-stand... (het is bij mijn weten de enige nuttige toepassing)
en manueel focussen.
Als je iets hoort dan druk je af, als je iets ziet dan laat je los :)

Ik denk dat dit een goed resultaat zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Klein diafragma en idd werken met bulb.

En als je het vuurwerk er maar 1 keer op wilt dat Hama-filter eraf halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Even dit topic weer tot leven roepen, lijkt me wel handig ;)
Tot nu toe gezegd, kort samengevat:

- Diafragma dichtknijpen, dus hoge F waarden. (bijv. tussen F11 en F22)
- Lange sluitertijden gebruiken (als voorbeeld werd tussen de 2 en de 5 seconden gezegd)
- Statief of vaste ondergrond is een must, draadontspanner is handig (zelfontspanner kan ook)
Correct me if I'm wrong..

Ik heb zelf nog een vraagje; F8 is toch ook wel acceptabel, mijn diafragma wil niet dichter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:02
Siparti schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:05:

- Lange sluitertijden gebruiken (als voorbeeld werd tussen de 2 en de 5 seconden gezegd)
- Statief of vaste ondergrond is een must, draadontspanner is handig (zelfontspanner kan ook)

Ik heb zelf nog een vraagje; F8 is toch ook wel acceptabel, mijn diafragma wil niet dichter ;)
Mjah, jij kan op iso64 schieten toch? dat scheelt ook een klap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:11

janklp

FortyTwo Capital

Zou kunnen niet ideaal maargoed.

Heb zelf ook aantal tips gelezen waaronder deze:
Another interesting option is to shoot double exposures. Since it is night, there shouldn't be much ambient light, making this easier than it might seem. Just leave your shutter open and cover the front of the lens with something dark like a piece of black cloth or even a baseball cap. When another burst is about to go off, uncover the lens to allow it to add to the exposure already recorded. Be careful not to actually touch the lens though to avoid blurring due to vibration.
Opzich wel slim :) Maarja, 20 tot 30 seconen vind ik te lang om de sluiter open te zetten. Zolang duurt mooi vuurwerk niet ;) [/quote]

Vorig jaar waren mn foto's al goed gelukt al had ik toen 70mm op mn D50 gebruikt. Ga denk ik nu met mn 50mm of 18-70 schieten. Denk toch de 18-70 aangezien scherpte niet erg belangrijk is met vuurwerk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 20:26

Sabbi

je denkt aan mij.

Koop alvast een zak sterretjes, kan je geniaal mee langere belichtingstijden me oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd

is het normaal dat mijn camera in de bulb stand met f18 niet wil trekken(omdat hij niet scherp kan stellen denk ik) in het donker ? (als ik dan focus op een lichtje in de verte wil hij wel sherpstellen en trekken , staad er nog een instelling verkeerd dan ? witballans staad op automatisch zou het daar aan liggen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:11:
is het normaal dat mijn camera in de bulb stand met f18 niet wil trekken(omdat hij niet scherp kan stellen denk ik) in het donker ? (als ik dan focus op een lichtje in de verte wil hij wel sherpstellen en trekken , staad er nog een instelling verkeerd dan ? witballans staad op automatisch zou het daar aan liggen ?
laat maar kweet het al kmoet natuurlijk manueel focussen lol :)

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:14:
[...]

laat maar kweet het al kmoet natuurlijk manueel focussen lol :)
Precies, focus wel op oneindig zetten he. Test vooraf even af je camera ook echt oneindig focust bij die stand. Wil nog weleens klein beetje speling opzitten :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Siparti schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:05:

Je hebt een kleinere ccd dan de dslr camera's waardoor je genoeg scherpte diepte hebt op F8 en je door de iso64 mogelijkheid ook al lang genoeg de sluiter open kan houden, kortom, op F8 zit je al meer dan goed.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47

Zoefff

❤ 

Sowieso heb je vanwege de afstand tussen de camera en het vuurwerk bijna altijd wel genoeg scherptediepte, zelfs op f/2.8. Het gaat er met vuurwerk vooral om dat je precies een goede hoeveelheid licht binnen krijgt, zonder dat de 'bloemen' overbelicht zijn.

Ik heb eerder ook wel eens wat gepost met voorbeelden en sluitertijd / diafragmawaarden erbij, zie Zoefff in "[verzamel] vuurwerk 01-01-2005" .

Overigens, klein kickje naar FGW.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

En een merge met het bestaande: vuurwerk fotograferen

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Als we dan toch wat links aan het gooien zijn, ik heb vannacht op mijn weblog ook een artikeltje geplaatst met tips over het fotograferen van vuurwerk.

Veel van wat ik daar beschrijf is overigens ook al in dit topic voorbij gekomen, maar wellicht vind iemand het handig..

Ik ben in elk geval al weer benieuwd naar alle mooie resultaten straks.. ;)

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:57

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb net even gespeeld met een "jumping-jack' gesponsored door me zusje :+
Naar aanleiding van wat ik hier las eerst enkele test shots gemaakt om te kijken welk diafragma/sluitertijd combi, en omdat ik zoals gewoonlijk me ISO vergat en bij de eerste twee foto's op 800 liet staan :$

Jumping-jack grond vuurwerk dinges
ik weet zo snel neit hoe ik een thumbnail maak emt een link naar de iets grotere.

300D, f/13, 2.5 sec sluitertijd, 50mm focus, ISO 100 natuurlijk.

(voor de liefhebbers dSRL wil ik morgen ook wel een foto maken met me fuji op f/8 en ISO 64)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Hoi
Ik heb morgen een foto opdracht waarbij oa fonteinen (vuurwerk) worden afgestoken. Dit in het kader van een opening van een bedrijf.
Dat duurt pakweg 15 seconden.

Nu wil ik dat fotograferen inclusief gezelschap.

Welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken?
Kan ik niet gewoon een normale sluitertijd kiezen zodat iedereen er ook wat op komt?
En hoe zit het met de belichting?
Helaas heb ik dus weinig tijd om het daar uit te proberen. Misschien auto belicht stand?
En van te voren alvast scherpstellen?

Het geheel is in een witte tent bij daglicht. Dus tis niet donker.
edit: het vuurwerk lijkt me niet :)

Heb nikon d7100 en d610. Camera's kunnen veel dus.

Graag verdere tips?

Edit: maar ff een oud topic gebruikt om het forum netjes te houden

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 23-03-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 16:26
Wil je personen voor het vuurwerk hebben staan? Dan kun je met flits en wat langere sluitertijd werken, mits het vuurwerk wat verder naar achter staat (wel zo veilig ook). Dus denk aan iso800 f/8 en 1/5sec sluitertijd of zo. Je kunt dan ook een bracketing doen, dus 5 shots achter elkaar met ieder 1 stop verschil in sluitertijd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:53:
Dus denk aan iso800 f/8 en 1/5sec sluitertijd of zo.
Het is bij daglicht en dus verwacht ik dat je dat "vuurwerk" moet behandelen als een lamp die in tegenlicht staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Ow, dat zei harribo pas om 13.50uur...
Dan wordt het gewoon foto's maken alsof het lampjes zijn. Maarre, vuurwerk in een tent? Dan hebben we het hooguit over sterretjes of zo, mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:53:
Wil je personen voor het vuurwerk hebben staan? Dan kun je met flits en wat langere sluitertijd werken, mits het vuurwerk wat verder naar achter staat (wel zo veilig ook). Dus denk aan iso800 f/8 en 1/5sec sluitertijd of zo. Je kunt dan ook een bracketing doen, dus 5 shots achter elkaar met ieder 1 stop verschil in sluitertijd.
Nou er niet voor maar er naast denk ik. 1/5e seconde, dan is alles en iedereen gegarandeerd bewogen lijkt me.
Dat bracketing is wel een idee.
Alleen ik vermoed dat vuurwerk ervoor zorgt dat de camera denkt dat het te licht id, waardoor hij alles verdonkert. Dus een normale shot en 2 of 1 shots met 2 stops per shot overbelicht zal het moeten doen denk ik?
Onderbelicht shot lijkt me nutteloos?

Uiteraard is het vuurwerk buiten (mag ik hopen). :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 23-03-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Harribo schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:34:
Nou er niet voor maar er naast denk ik. 1/5e seconde, dan is alles en iedereen gegarandeerd bewogen lijkt me.
Dat idee was nog toen ik er vanuit ging dat het in het donker was en dan werkt dat wel goed, omdat je flits de beweging bevriest.
Dat bracketing is wel een idee.
Alleen ik vermoed dat vuurwerk ervoor zorgt dat de camera denkt dat het te licht id, waardoor hij alles verdonkert. Dus een normale shot en 2 of 1 shots met 2 stops per shot overbelicht zal het moeten doen denk ik?
Onderbelicht shot lijkt me nutteloos?

Uiteraard is het vuurwerk buiten (mag ik hopen). :-)
Het grote probleem is, is dat het vuurwerk overdag wordt afgestoken, wat ik dus totaal niet begrijp. Je belichting wordt dan gewoon zoals met een normale foto, aangezien je daglicht in je shot krijgt. Eventueel kun je wel iets inflitsen en met meerdere belichtingen werken, waarbij de flits wel op constante lichtkracht flitst. Eventueel vooraf die lichtkracht afstellen zonder dat er vuurwerk is. De rest van de belichting zal gebaseerd zijn op de felheid van het vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik wil eigenlijk zonder flits werken. Ik ben dat ook niet gewend.

Niet begrijp? Het is een opening en dat heeft blijkbaar iemand bedacht :-)

Een normale shot dus?
Zal het vuurwerk er niet voor zorgen dat de rest er bij een normale shot onderbelicht op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Harribo schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:32:
Ik wil eigenlijk zonder flits werken. Ik ben dat ook niet gewend.

Niet begrijp? Het is een opening en dat heeft blijkbaar iemand bedacht :-)

Een normale shot dus?
Zal het vuurwerk er niet voor zorgen dat de rest er bij een normale shot onderbelicht op staat?
Vandaar dat je een beetje kunt inflitsen, mits het erg fel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok ik neem aan dat het licht van de vuurwerk fontein een stuk feller zal zijn dan het daglicht. Dat kan je dus oplossen met een flitser.
Gewoon de flitser standaard zijn werk laten doen of zou je nog iets instellen?

Bedankt voor je tips, zeer nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je kunt idd dan gewoon in diafragmavoorkeuze werken. Wel even op je sluitertijden letten ivm de slow sync van Nikon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou persoonlijk werken op M waarbij je de instellingen bepaalt adh v (test)fotos vd tent/podium voor het vuurwerk afgeschoten wordt. Geeft het vuurwerk écht teveel flare of overbelichting (maw overpowering de zon-situatie) kan je je sluitertijd omhooggooien of diafragma dichtgooien op basis vd lichtmeter: in zo'n geval belicht het vuurwerk de rest vd scene.
Pagina: 1