Allereerst was het een ramp weekend, 'k was een dagje weggeweest en mijn vader had op de pc gezeten en had een virus binnengehaald. Niet echt schadelijk maar wel wat hinderlijke en daar het op mijn schijven toch wat rommelig was dacht ik maar eens te formatteren. Dus ik start pc op en ik installeer windows XP opnieuw, 'k ben mijn virusscanner nog maar aan't updaten of die geeft al alarm, een trojaans paard op de pc dat hij verwijdert. Ondertussen neus ik eens op de cd van de fabrikant van mijn moederbord (msi), en ik vind een programma dat toelaat je pc wat te overclocken dus ik besluit dat eens te testen. 'k Kan mijn CPU (3016 MHz) laten draaien tegen zo'n 3500 MHz, temperaturen leken daarbij in orde (stegen maar met 1°C en de voltages bleven ook stabiel. Had de CPU trouwens geleidelijk aan staan oc'en om te kijken hoe ver die ging om onstabiel te worden, en de 3500 was zowat de grens, pc crashte en resultaat was dat per keer windows opstartte (want dat programma bewaarde ook de instellingen) pc crashte dus via veilige modus dat programma eraf gegooid en hopla, ik kon terug werken tegen mijn normale 3 GHz, daar ik een extra HD heb van 200 GB en de bios maar HD's van 130 GB aankan besluit ik om mijn BIOS te flashen, normaal zou dit simpel moeten gaan. Via liveupdate checked hij automatisch naar de laatste nieuwe versie voo rmijn mobo. Ik volg alle stappen nl. een lege diskette plaatsen en dan kopieert hij daarop de bestanden. Dat gaat allemaal goed en dan krijg ik een waarschuwing om de pc te herstarten, de diskette te laten zitten en op te starten via diskette. Ik krijg echter "boot disk failure, replace system disk and press any key to continue". Zelfs met een andere flash disk en zelfs met een oude windows 98 diskette kon ik niet booten, zelfs via XP een diskette geformateerd als systeemdiskette kon niet helpen.
Uiteindelijk geraak ik aan ultimate bootdisc, een cd'tje met allerlei programma's en daarmee kan ik in dos geraken en kan ik aan het flash programma aan, dus ik flash en er komt op removing bios, dit gaat vrij vlot en eenmaal dat balkje vol is doet de pc niets meer. De balkjes van het flashen zelf blijven gewoon op nul staan. Na zo'n drie kwartier op dat scherm te hebben gestaan heb ik pc maar afgezet, ik denk niet dat het drie kwartier duurt en dan nog niet eens 1% bereiken. Toen ik andien opstartte had ik het video probleem. Ik boot, scherm spring aan en na een paar sec terug af, nog voor er tekst op't scherm kan komen. Ik volg de procedure om de bios alsnog te herstellen maar dit lukt niet. Ik concludeer dus dat ik mijn mobo heb kapot geflasht dus ik koop vandaag dan maar een nieuw. Ik sluit alles aan, start op en blijf hetzelfde probleem hebben, nl. scherm springt op en enkele seconden nadien valt het terug uit.
Mijn vorig mobo was een MSI Neo2-LS
Huidig een Asus P4P800S-X
Graka: Hercules Radeon 9800
CPU: Intel Pentium 4 3 GHz met HT
twee schijven SATA.
Ik heb helaas geen onderdelen ter beschikking die op dit moederbord passen noch ken ik iemand die mij zomaar eventjes bv. zijn cpu zou willen uitlenen om te testen. Enige dat ik kan vervangen is mijn voeding (heb nog één op overschot), alsook nog een oude cd-rom drive en nog een stel oudere IDE drives maar daar ben ik wellicht niets mee bij dit probleem. 'k Heb geen AGP 4x/8x kaart op oveschot, laat staan nog een Intel CPU.