[XP] Random BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Sinds een jaar of 1,5 krijg ik steeds vaker BSOD's op de meest vreemde momenten.
Dit gebeurt vooral als ik m'n pc flink aan het stressen ben maar ook op tijden wanneer ik alleen maar een browser open heb. Omdat ik al eerder pc's heb meegemaakt met brak geheugen heb ik dit getest door een aantal keren memtest86 en de windows memory tester te draaien, maar het geheugen bevat voor zover ik kan zien geen fouten.
Aangezien er vrij vaak meldingen over foute drivers waren heb ik alle drivers gecheckt op laatste versies en geupgrade waar nodig (VIA chipset en NVidia) maar de problemen blijven.
Naast driver gerelateerde BSOD's heb ik ook een flink aantal ntoskrnl en ntfs.sys(?) meldingen gehad en dingen als BAD_POOL_CALLER etc.

Nu heb ik via de Windows Crash HOWTO WinDbg geinstalleerd en de crash dumps bekeken en het blijkt dat nv4_disp.dll regelmatig voorkomt. Dus ik ging er vanuit dat m'n videokaart (GeForce 4800 TI) brak zou zijn en heb deze vervangen door een GeForce2 400MX, helaas blijft het probleem.
Tevens heb ik geprobeerd een andere geluidskaart te gebruiken maar dat geeft ook geen sjoege.
Om nog wat dingen af te werken heb ik ook de HDD gecheckt met PowerMax en die gaf aan dat m'n schijf er binnenkort mee op zou gaan houden dus die heb ik inmiddels vervangen, helaas gaf dit ook geen verbetering :/.
Ook de voeding heeft genoeg power voor mijn systeem (430W) en de voltages zijn allemaal binnen de 5% afwijking van de ATX spec.

Is er iemand die hier raad mee weet of weet wat ik verder nog zou kunnen checken?

Voor de volledigheid nog even m'n specs:
AMD AthlonXP 2600+ op 2083MHz
Asus A7V8X moederbord (VIA KT400 chipset)
2x 512MB DDR RAM
Samsung 160GB HDD
NVidia GeForce 4800 TI
En dit alles met de laatste drivers en BIOS updates.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 17:38
Hoi
nv4_disp.dll komt me bekent voor ivm met een virus.
Dus ik zou opnieuw beginnen.
Boot met windows cd, ga naar herstelconsole, doe mbrfix(of fix mbr) ivm boot virus.
Wis alles.
Internet loskoppelen.
Boot opnieuw en installeer opnieuw.
Viruscanner erop.
Dan de rest installeren
Ad aware en spybot gebruiken, internet explorer de beveiliging hoog zetten.
Dan pc testen op voltages, warmte, en hd testen met hdtune(oppervlakte en temp).

groeten peter

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Hm misschien vergeten te melden maar ik heb met die nieuwe hdd windows xp opnieuw geinstalleerd en het systeem is helemaal schoon.
nv4_disp.dll is een van de NVidia stuurprogramma's.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
de dingen wara ik zo direct aan denk in volgorde van vorkomen: RAM kapoetsch, temperaturen te hoog, drivers brak, voeding te zwak, andere hardware (mobo, cpu) kapoetsch

Aangezien je alles al geprobeerd hebt, moet je misschien het laatste gaan vrezen :/

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 19:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Net zoals The_Stickie zou ik toch ook denken aan de voeding. Wat voor merk is die voeding? Als het een of ander B-merk (of nog erger) is (qtec bijv.) dan zou je toch eens een merk van een fatsoenlijk merk moeten proberen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Ik heb er een Antec True430 voeding inzitten. Maar de voltages blijven altijd prima constant:
code:
1
2
3
4
12v:   11,872v
5v:    4,999v
3,3v:  3.28v
vcore: 1,744v

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Weet er iemand of er diagnostische programma's zijn voor moederborden en CPU's? Dit zijn namelijk de enige overgebleven items die ik nog niet gecontroleerd heb.

Het begint steeds meer te lijken dat de cpu het niet helemaal lekker meer doet, zonet is svchost.exe gecrasht binnen module esent.dll en ik heb nog een aantal andere vage errors gezien.
Overgens beperkt het crashen zich niet meer tot games maar begint het nu ook al in windows.

[ Voor 49% gewijzigd door MTWZZ op 27-08-2005 21:05 ]

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Het is definitief of de CPU of het moederbord. Ik heb net de overige hardware getest op een gelijkwaardig moederbord (Asus A7V8X-X) en daar werkt alles als een trein zonder BSOD's whatsoever.
Ik ga nog proberen om de CPU even over te zetten en kijken wat dat doet (wel een sch*t werk dankzij die gigantische zalman koeler :X)

Pagina: 1