Toon posts:

cd-rom speler conflict

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week was mijn harde schijf gecrash. Toen ben ik naar de winkel gegaan en er een nieuwe in laten steken. En die harde schijf is op mijn aanvraag in 2 partities verdeeld.
Nu is het probleem dat ze die C en D genoemd hebben.
Maar vroeger was mijn cd-rom speler D en nu vind windows em niet meer hoe kan ik dit oplossen?

De pc draait windows 98.
De HD staat op Master whit Slave present.
Die staat op slave.

De bios vind de cd-rom nog wel maar als ik bij hardware kijk onder windows staat ie er niet bij.

(teruggaan naar de winkel gaat voorlopig niet want die hebben jaarlijks verlof :( )

Ik heb al op google gezocht en daar kwam ik de volgende oplossingen tegen:
-Cd-rom afkoppellen en dan opnieuw opstarten en dan terug aankoppelen en terug opstarten maar dit werkt niet omdat de bios de schijf niet vind als ik de cdrom afkoppel
-Partition Magic kopen en het daarmee doen. Maar ik heb daar op het moment geen geld voor en ik lees op sommige plaatsen dat dat in win 98 daarmee niet gaat)

mvg,

Stynus

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Als het systeem de schijf niet vindt moet je begrijperlijkerwijs de HD niet op Master with Slave laten staan want die zit er dan niet meer aan.... Wat overigens het beste werkt is de cd-romspeler op een apparte kabel aansluiten.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Welke windows gebruik je?
Dit is van belang, omdat bepaalde windows versies ´hard´ een schijfletter toe kunnen kennen, en als die op ´D´ gelockt staat voor de CD speler dan werkt het niet goed

Andere vraag, hoeveel hade schijfen (fysiek) heb je?
en hoe staan die, en de CD-rom spelers ingesteld? (op welk IDE kanaal zit wat en welke is de master en slave?)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:48:
Als het systeem de schijf niet vindt moet je begrijperlijkerwijs de HD niet op Master with Slave laten staan want die zit er dan niet meer aan.... Wat overigens het beste werkt is de cd-romspeler op een apparte kabel aansluiten.
dat gaat niet want de andere kabel is bezet.
Win 98 (staat ook in mijn startpost)
Dit is van belang, omdat bepaalde windows versies ´hard´ een schijfletter toe kunnen kennen, en als die op ´D´ gelockt staat voor de CD speler dan werkt het niet goed
Zo was ik ook al aan het denken maar kan nergens niet vinden hoe ik mijn harde schijf kan hernoemen zonder dure programma's
Andere vraag, hoeveel hade schijfen (fysiek) heb je?
en hoe staan die, en de CD-rom spelers ingesteld? (op welk IDE kanaal zit wat en welke is de master en slave?)
1hd
De hd staat als master whit slave present op de primaire en daar zit dus ook nog een cd-rom bij op die als slave staat.
En op de secundaire zit nog een cd-r (master) en die word overigens wel normaal herkent.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
De hardeschijf moet je gewoon hard op master zetten, blijkbaar zit daar het conflict.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:54:
[...]

1hd
De hd staat als master whit slave present op de primaire en daar zit dus ook nog een cd-rom bij op die als slave staat.
En op de secundaire zit nog een cd-r (master) en die word overigens wel normaal herkent.
Als ik dit zo lees, zou ik op je moederbord kijken of er niet ´stiekum´ nog een tweede IDE slot zit, een kabel ervoor scoren en dan je CD als master instellen op de tweede kabel.

Kijk ook even in je autoexec.bat, en config .sys of daar bij eventuele CD-drivers geen naam toe gekent worden.

Als ander oplossing kun je in apparaatbeheer van windows zelf, de driveletters aanpassen (iig voor de CD maar zover ik weet ook voor de éxtra schijf partities, heb alleen geen windows98 machine bij de hand waarbij ik dat kan testen)

En als laatste, als je pech hebt is je CDspeler overleden.

(En idd Windows98 had ik overheen gelezen, sorrie)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:59:
De hardeschijf moet je gewoon hard op master zetten, blijkbaar zit daar het conflict.
Zal dat is proberen.
Duur schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:01:
[...]

Als ik dit zo lees, zou ik op je moederbord kijken of er niet ´stiekum´ nog een tweede IDE slot zit, een kabel ervoor scoren en dan je CD als master instellen op de tweede kabel.
De tweede kabel is bezet door mijn brander en door een schijf die ik er nu en dan is induw.
Kijk ook even in je autoexec.bat, en config .sys of daar bij eventuele CD-drivers geen naam toe gekent worden.
Als ik die bestandjes kan vinden zal ik is kijken.
Als ander oplossing kun je in apparaatbeheer van windows zelf, de driveletters aanpassen (iig voor de CD maar zover ik weet ook voor de éxtra schijf partities, heb alleen geen windows98 machine bij de hand waarbij ik dat kan testen)
Bij apparaatbeheer staat die cd-speler er niet meer bij :-(
En als laatste, als je pech hebt is je CDspeler overleden.
Die is niet overleden aangezien ik met die cd-rom drive windows heb geinstalleert (vanuit dos)
(En idd Windows98 had ik overheen gelezen, sorrie)
Geeft niks kan iedereen gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de hd gewoon op master gezet en toen vond windows em nog niet.

Vervolgens heb ik mijn twee cd-rom drives op de secundaire gahangen. en tot mijn verbazing was toen alles in orde. Ik sluit mijn pc terug af om de case terug dicht te doen. En ik start weer op en ik wil deze computer openen krijg ik een blauw scherm. (opnieuw opstarten of reset helpt niet).
fout:
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/2554/img01777zk.th.jpg

waar kan dit aan liggen?

mvg,
Stynus

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 15:17:
Ik heb vandaag de hd gewoon op master gezet en toen vond windows em nog niet.

Vervolgens heb ik mijn twee cd-rom drives op de secundaire gahangen. en tot mijn verbazing was toen alles in orde. Ik sluit mijn pc terug af om de case terug dicht te doen. En ik start weer op en ik wil deze computer openen krijg ik een blauw scherm. (opnieuw opstarten of reset helpt niet).
fout:
[afbeelding]

waar kan dit aan liggen?

mvg,
Stynus
Als ik het goed begrijp heb je 2 ide kabels alsvolgt:

Ide kabel 1:
Master: Hardeschijf
Slave: Niets

ide kabel 2:
Master: CD-rom1
Slave: CD-rom2

Edit: Je hebt ook de jumpers bij CD-rom1 en CD-rom2 op master en slave staan ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je begrijpt het goed.

ja die jumpers staan goed

EDIT: Het probleem van het blauwe scherm is nu ook opgelost Het probleem was dat windows 2 drives F had genoemd. Door deze letter te veranderen bij systeem onder configuratiescherm werkte het terug.

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

mvg,
Stynus

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 11:14 ]

Pagina: 1