Toon posts:

[passieve koeling] 9800 pro (Sapphire) en amd 2600+ (boxed)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat mijn pc relatief vaak en lang aan staan ivm emule en netwerk (XBMC).
Het gefluit en geblaas van de verschillende fannetjes ben ik erg zat.

Om het geluid te minimaliseren ben ik op zoek naar passieve koeling voor mijn 9800 pro (Sapphire) en amd 2600+ (boxed). Daarnaast zou een zeer stille casefan ook erg bruikbaar zijn.

Ik heb via de search-functie al wat rondgekeken op het forum, maar de meeste topics zijn al wat ouder.

Welke koeling en/of casefan zouden jullie mij aanraden?

PS Ik heb in ieder geval meer dan genoeg ruimte in mijn kast en aan waterkoeling begin ik niet.

Verwijderd

zalman.............

Verwijderd

Zoals ik in het AMD64 topic heb aangegeven, kan mijn 2600+ met de stock koeler passief gekoeld worden (met de fan uit dus) op stock speed. Ik heb een D0 stepping, met de E3 of E6 gaat het misschien nog wel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:04:
Zoals ik in het AMD64 topic heb aangegeven, kan mijn 2600+ met de stock koeler passief gekoeld worden (met de fan uit dus) op stock speed. Ik heb een D0 stepping, met de E3 of E6 gaat het misschien nog wel beter.
Ik heb een B0 (geeft sisoft aan) stepping.

Wat voor maximale temperatuur (cpu) kan ik verwachten, wanneer ik de fan er af haal?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 14:19
Helemaal passief gaat niet lukken tenzij je er een heleboel geld tegenaan gooit en zo'n passieve zalman kast koopt. Je kunt beter een stille zalman cpu/gpu koeler kopen met stille (papst) casefan of waterkoeling. Als je dat goed aanpakt zal je HDD het meeste geluid geven :).

tvw

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:33:
[...]

Wat voor maximale temperatuur (cpu) kan ik verwachten, wanneer ik de fan er af haal?
Een athlon XP kan swieso niet passief draaien, wordt ie zo 65*C +

Bovendien een AMD64 2600+ met cool'n'quiet als ie idle is misschien wel maar op full load hou je hem niet passief gekoeld. Je moet gewoon al je fan's vervangen door stille fan's. Je blijft wel iets geluid houden maar je componenten kunnen er waarschijnlijk veel beter tegen dan passief waarbij het al gauw te heet en instabiel wordt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik stille fan's voor mijn videokaart, cpu en case het beste aanschaffen?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41

Verwijderd

Topicstarter
Met zo'n lange pricelist voor me zie ik door de bomen het bos niet meer. Zouden jullie misschien de verschillende produkten kunnen aanraden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:33:
[...]

Sorry, ik had het over socket 754 Semprons...

Verwijderd

JMke heeft ooit voor een review zijn 2.4GHz Northwood passief gedraaid met een Thermalright XP120 en een 120mm papst casefan. Ding werd dikke 60 graden, maar dat is geen enkel prob voor CPUs. (Mijn thunderbird was 24/7 65graden, en draait nu na vier jaar nog steeds zo)

Met een Coolermaster Hyper6+ en een casefan moet dit perfect lukken. Zorg wel voor een (zelfgemaakte) duct tussen beide.

Als PSU kan ik je dan een Yessico aanbevelen. Kost wat, maar is ook fanless en topkwaliteit.

Voor de gfx zou ik dan een Zalman HP80-D pakken.

En tot slot dus twee Nexus 120mm casefans.

Zo ga je een zo goed als onhoorbaar systeem hebben, alhoewel je je moet afvragen of je niet beter meteen op watercooling overstapt zo.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je nuttige reactie.
Waar staat "PSU" voor?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Power Supply Unit. Voeding.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

power supply unit (voeding dus)

edit: Borromini was me 2 secs voor :|

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke winkel (niet webwinkel) in Amsterdam zal de eerdergenoemde artikelen (vooral de Zalman) op voorraad hebben?

Bestellen duurt namelijk een paar dagen en ik wil vandaag wat gaan knutselen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:19:
Welke winkel (niet webwinkel) in Amsterdam zal de eerdergenoemde artikelen (vooral de Zalman) op voorraad hebben?

Bestellen duurt namelijk een paar dagen en ik wil vandaag wat gaan knutselen.
Neem eens een kijkje bij de mediamarkt, volgens mij hebben ze daar ook wel een (beperkt) assortiment aan koelingsstuff.

Anders heeft de lokale PC-boer misschien wel wat Zalman spul.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om de zalman ZM80D-HP zonder fannetje te koelen of wordt hij dan gevaarlijk heet? Op een 9800 pro uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:40:
Is het mogelijk om de zalman ZM80D-HP zonder fannetje te koelen of wordt hij dan gevaarlijk heet? Op een 9800 pro uiteraard.
Niemand enig idee?

Verwijderd

Als je een deftige airflow in je case hebt, kan dat ja. Anders zou ik het niet proberen :)

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb zelf de zalman om mijn 9700 pro zitten en een maat op zijn 9800. kheb soms me pc hele week aanstaan en dan kan het prima. af en toe speel ik ook Counter Strike Source en ook hier heb ik geen last van. warm wordt ie absoluut wel!! maar als je een casefan eroverheen laat blazen moet het zeker geen probleem zijn.

ik heb zelf een Prosillence 503Watt passief gekoelde PSU en dus de zalman koeler op mijn videokaart zitten. op mijn CPU zit nog een boxed intel koeler en blijkt dat deze de meeste herrie veroorzaakt.

conclusie: zorg dat je alles meeneemt bij je verbouwing, want anders heeft het nog niet echt veel zin.

als casefan wordt papst vaak geadviseerd

[ Voor 4% gewijzigd door Rockafello op 31-08-2005 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden de Zalman 800-HP geïnstalleerd en omdat ik een 9800 pro heb ik toch maar de optionele fan (ZM-OP1) er op gezet.
Wanneer de fan op volle toeren draait, blijft de videokaart wel heel erg koel en maakt hij mij iets te veel geluid.

Fanspeed (4.25) heeft totaal geen probleem om de snelheid van mijn cpu-fan aan te passen, maar de ZM-OP1 reageert niet op de instellingen van fanspeed.

Kan mijn moederbord (A7N8X) soms alleen het voltage (dus fanspeed) van de cpu-fan-connector aanpassen of ligt het probleem bij de ZM-OP1?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:00:Kan mijn moederbord (A7N8X) soms alleen het voltage (dus fanspeed) van de cpu-fan-connector aanpassen of ligt het probleem bij de ZM-OP1?
Het eerste AFAIK :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is geen andere manier om de snelheid van de ZM-OP1 te veranderen?

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Zalman fanmate aanschaffen. Lees eens wat review via google. gewoon googlen op silent pc of zo. Dan kan je zat vinden.

flickr - WOT Profile - Game PC

Pagina: 1