Toon posts:

Vage spontane opgewekte coldboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik ben na lange tijd weer terug op mijn kamer. Als eerste ging mijn pc natuurlijk aan, maar dezelfde dag deed hij al vreemd.

Namelijk; hij viel uit... noujah geen verassing dus, dat gebeurd wel eens vaker. Echter ging hij niet meer aan. Dat gebeurde ook wel eens vaker, maar een biosreset loste dat vaak op.
Alles spinde op (behalve de hdd, lees hieronder) maar het beeldscherm blijft zwart en krijgt geen signaal.
Dus ik heb het hele ding uit elkaar gehaald en gekeken of er iets raars te zien was. Het enige rare was dat m'n HDD was overleden (deze wil niet meer beginnen met spinnen)
Die heb ik onderhand vervangen.
Uiteindelijk heb ik het systeem weer aan de praat gekregen door hem heel vaak te resetten en aan/uit te zetten.
Iets wat me op is gevallen, is dat de groene led van poweron pas weer begint te branden nadat ik een keer de spanning van m'n voeding heb gegooit en een tiental keren heb gereset. Als die groene led eenmaal brand, is het gemakkelijker om weer beeld te krijgen.

Als ik 's avonds de pc nu uitzet.. betekend dat, dat ik dat elke ochtend moet doen. Daar heb ik dus geen zin in. Bovendien reset hij m'n bios als ik dat te vaak doe, waardoor ik de datums steeds opnieuw moet instellen enzo.

Ik heb gekeken of het aan de HDD of CDROM lag, maar zelfs als alles is losgekoppeld.. alleen de basics in de pc, dan doet hij het nog.
Mijn voeding heb ik nagemeten en die zit ook ruim binnen de marges.
Ik heb ook mijn bios geupgrade om te kijken of het daar aan lag.

Ik kan alleen niet specifiek testen waar het aan ligt, want ik heb geen reserveonderdelen. Ik weet dat het waarschijnlijk aan de cpu of het mobo ligt, maarjah ik heb geen geld om ze te vervangen.

Nog een andere rare melding die ik nu 2 keer heb gehad na de coldboot. Er komt linksboven in beeld te staan P/N133-PC2902-01.

Mijn specs:
ECS L7S7A2 v1.1
AMD Barton 2500+
Sapphire 9600pro
Kingston Value 512 2.5

Het systeem is niet overgeklokt. Ik heb nu de vcore ietjes hoger gezet om te kijken of dat iets kan helpen.

Heeft iemand enig idee wat die melding betekend? en tips hoe ik dit kan oplossen? (zonder 200 euro kwijt te zijn aan nieuwe onderdelen)

tnx in advance.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou eens beginnen met het nachecken van je voeding.
Als hij niet wil opstarten zou het namelijk je voeding kunnen wezen, maar ook andere dingen.
Daarvoor hebben we een : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Over die melding; zoiets vind je hier ook:
http://forums.extremeover...archive/index.php/t-86305
http://www.techsupportforum.com/computer/topic/65702-1.html

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 27-08-2005 12:14 ]

Wauw, een sig!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:04:
Hey, ik ben na lange tijd weer terug op mijn kamer. Als eerste ging mijn pc natuurlijk aan, maar dezelfde dag deed hij al vreemd.

Namelijk; hij viel uit... noujah geen verassing dus, dat gebeurd wel eens vaker. Echter ging hij niet meer aan. Dat gebeurde ook wel eens vaker, maar een biosreset loste dat vaak op.

Vind jij dit normaal? Ik niet. Voor mij betekent dat dat er ergens al een probleem zit.

...

Uiteindelijk heb ik het systeem weer aan de praat gekregen door hem heel vaak te resetten en aan/uit te zetten.
Iets wat me op is gevallen, is dat de groene led van poweron pas weer begint te branden nadat ik een keer de spanning van m'n voeding heb gegooit en een tiental keren heb gereset. Als die groene led eenmaal brand, is het gemakkelijker om weer beeld te krijgen.

Dit doet me er dus aan denken dat je voeding aan zijn eind komt. Ik denk ook dat een stroompiek je harde schijf heeft beschadigd.

Als ik 's avonds de pc nu uitzet.. betekend dat, dat ik dat elke ochtend moet doen. Daar heb ik dus geen zin in. Bovendien reset hij m'n bios als ik dat te vaak doe, waardoor ik de datums steeds opnieuw moet instellen enzo.

Zou het batterijtje van je moederbord leeg kunnen zijn, (dan ben je voor € 2,50 al klaar), of komt dit door zo'n beveiliging van Asus? CrashFree Bios noemen ze dat geloof ik.

...

Nog een andere rare melding die ik nu 2 keer heb gehad na de coldboot. Er komt linksboven in beeld te staan P/N133-PC2902-01.

Die melding zegt ook niks in google. Ik ga er van uit dat je dat zelf ook had geprobeerd

...

Heeft iemand enig idee wat die melding betekend? Nee dus Outerspace wel ;)
en tips hoe ik dit kan oplossen? (zonder 200 euro kwijt te zijn aan nieuwe onderdelen)
Probeer eens met memtest het geheugen te controleren.
Ook denk ik aan je voeding, dat die toch niet meer helemaal in orde is.

tnx in advance. NP
edit: outerspace had wel iets gevonden met die foutmelding.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-08-2005 12:18 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ook ik verdenk je voeding, als je al moeite moet doen om het groene ledje op je mobo aan te zien krijgen. Dit is de spanningsindicator van je voeding naar mobo namelijk.

Verwijderd

als je voeding niet opstart, kan dat door het moederbord of voeding komen, als je nu een leenvoeding ergens vandaan kan halen, dan kunj e misschien de voeding uitsluiten. of vaststellen dat de voeding je hardware aan het slopen is ;).

ps welke merk is je voeding en hoeveel watt

Verwijderd

Topicstarter
300watt Aopen Silenced ofzo

mijn pc heeft altijd op 300 watt gedraait.. dus dat lijkt me geen probleem.

is net een half jaar oud... maar ik had hem doorgemeten met een multimeter en die gaf niets geks aan...

eens kijken of ik de bon nog kan vinden. M'n broers voeding maar even lenen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 14:20 ]

Pagina: 1