Ben sinds kort in het bezit van een home cinema set van Philips, de MX6000i.
Deze set maakt deel uit van de -naar mijn idee- weinig bekende Streamium-range.
Philips Streamium apparaten kunnen via een breedbandverbinding contact maken
met een server van Philips en daarvandaan doorlinken naar allerlei sites die
streams aanbieden, zoals internetradio en -video. Ook kan een Streamium apparaat
het lokale netwerk doorzoeken naar audio- en videobestanden en deze afspelen.
Tot zover wat -wellicht overbodige- informatie. Meer info op http://www.streamium.com.
Afgezien van wat ie volgens bovenstaand verhaal "allemaal kan", heb ik 'm eigenlijk
alleen voor het afspelen van CD/DVD's, het luisteren naar de tuner en het doorzetten
van het tv-geluid gekocht. "Da's ook stom" hoor ik je zeggen, maar de prijs was
dermate interessant dat ik de extra features "op de koop toe nam".....
Wat mij echter zwaar tegenvalt is het geluid dat eruit komt! Het klinkt -kort samengevat- vrij goedkoop; in ieder geval niet wat ik gewend ben.
Aan speakers wordt standaard bijgeleverd:
- 2 zuilen van 1,20 meter hoog met frontspeakers en geintegreerde subwoofers
- 2 rearspeakers
- 1 center-speaker

Hier komen de spec's van die speakers:
Loudspeaker boxes
• Magnetically shielded front
• 4 triple-driver speakers (L, R, SL, SR)
- Frequency range : 120Hz - 20 kHz
- Impedance : 4 Ohm
- Drivers : 2 x 3" full-range woofer
1 x 13/4" tweeter
• Cinema center speaker with 5 Multi-directional
speaker drivers
- Drivers : 4 x 2" full-range woofer
1 x 13/4" tweeter
• Twin Sub™ bass pipes integrated in speaker
columns
- Frequency range : 30Hz - 120Hz
- Impedance : 8 Ohm
- Drivers : 4" Long Throw high
excursion woofer
Ik heb niet zo'n behoefte aan 5.1 surround geluid en luister -ook tijdens het afspelen
van een DVD- bijna alleen maar naar stereo-geluid.
Allemaal leuk en aardig hoor dat surround-gebeuren, maar na een half uurtje zit je elkaar
toch aan te kijken of die klere-herrie niet wat minder kan.... Vandaar dat ik alleen maar
de front-speakers en de subwoofers heb aangesloten en dat wilde ik ook graag zou houden
ivm "horizon-vervuiling".....
Nou zat ik eens te denken: als ik die twee zuilen met front-speakers en subwoofers nou eens
vervang door betere speakers van Eltax of zo van rond de 100 of 120 euro. Of een setje van Reflexion
voor hetzelfde geld bij Conrad. Je weet wel, floorstand-zuilen van zo'n 90 centimeter hoog,
gemaakt van spaanplaat of MDF en dus niet van plastic, en daarin 2 woofers en 1 of 2 tweeters.
Zou dat niet een veel beter geluid opleveren?
De versterker van de MX6000i levert aan de achterzijde 7 speaker-aansluitmogelijkheden:
2x front
2x subwoofer
2x rear
1x center
(de uitgangen leveren per stuk 75 Watt RMS)
Zoals gezegd worden bij deze set de front- en de subwoofer-speakers gecombineerd in 1 zuil.
Volgende vraag: als ik bi-wired speakers koop, kan ik dan met een gerust hart de subwoofer-
connectors van de versterker op de lage-tonen-ingang van de speakers aansluiten? En daarbij natuurlijk de front-connectors aansluiten op de normale ingang van de speakers. Zou dat dan ongeveer hetzelfde effect hebben als m'n huidige frontspeakers en subwoofers? Ik wil m'n bassen natuurlijk niet kwijt....
Ik word overvallen door de volgende vragen: gaat dat allemaal een beetje klinken? Moet ik per se
speakers hebben die 4 tot 8 Ohmige impedantie hebben? Wat is een leuke speaker voor rond de 100-120 euro waarvan de bassen niet al te dominant zijn? Want dominante bassen daar heb je binnen de kortste keren de balen van..... Hoge tonen moeten lekker "crispy" klinken.... (dat vind ik toch zo'n mooi woord, crispy, je weet meteen wat er bedoeld wordt....)
Een ieder die reageert wil ik bij voorbaat danken! Ik ben een betrekkelijke leek, dus neem het me niet kwalijk is ik hier domme en/of voor de hand liggende dingen roep....
Deze set maakt deel uit van de -naar mijn idee- weinig bekende Streamium-range.
Philips Streamium apparaten kunnen via een breedbandverbinding contact maken
met een server van Philips en daarvandaan doorlinken naar allerlei sites die
streams aanbieden, zoals internetradio en -video. Ook kan een Streamium apparaat
het lokale netwerk doorzoeken naar audio- en videobestanden en deze afspelen.
Tot zover wat -wellicht overbodige- informatie. Meer info op http://www.streamium.com.
Afgezien van wat ie volgens bovenstaand verhaal "allemaal kan", heb ik 'm eigenlijk
alleen voor het afspelen van CD/DVD's, het luisteren naar de tuner en het doorzetten
van het tv-geluid gekocht. "Da's ook stom" hoor ik je zeggen, maar de prijs was
dermate interessant dat ik de extra features "op de koop toe nam".....
Wat mij echter zwaar tegenvalt is het geluid dat eruit komt! Het klinkt -kort samengevat- vrij goedkoop; in ieder geval niet wat ik gewend ben.
Aan speakers wordt standaard bijgeleverd:
- 2 zuilen van 1,20 meter hoog met frontspeakers en geintegreerde subwoofers
- 2 rearspeakers
- 1 center-speaker

Hier komen de spec's van die speakers:
Loudspeaker boxes
• Magnetically shielded front
• 4 triple-driver speakers (L, R, SL, SR)
- Drivers : 2 x 3" full-range woofer
1 x 13/4" tweeter
• Cinema center speaker with 5 Multi-directional
speaker drivers
- Drivers : 4 x 2" full-range woofer
1 x 13/4" tweeter
• Twin Sub™ bass pipes integrated in speaker
columns
- Frequency range : 30Hz - 120Hz
- Impedance : 8 Ohm
- Drivers : 4" Long Throw high
excursion woofer
Ik heb niet zo'n behoefte aan 5.1 surround geluid en luister -ook tijdens het afspelen
van een DVD- bijna alleen maar naar stereo-geluid.
Allemaal leuk en aardig hoor dat surround-gebeuren, maar na een half uurtje zit je elkaar
toch aan te kijken of die klere-herrie niet wat minder kan.... Vandaar dat ik alleen maar
de front-speakers en de subwoofers heb aangesloten en dat wilde ik ook graag zou houden
ivm "horizon-vervuiling".....
Nou zat ik eens te denken: als ik die twee zuilen met front-speakers en subwoofers nou eens
vervang door betere speakers van Eltax of zo van rond de 100 of 120 euro. Of een setje van Reflexion
voor hetzelfde geld bij Conrad. Je weet wel, floorstand-zuilen van zo'n 90 centimeter hoog,
gemaakt van spaanplaat of MDF en dus niet van plastic, en daarin 2 woofers en 1 of 2 tweeters.
Zou dat niet een veel beter geluid opleveren?
De versterker van de MX6000i levert aan de achterzijde 7 speaker-aansluitmogelijkheden:
2x front
2x subwoofer
2x rear
1x center
(de uitgangen leveren per stuk 75 Watt RMS)
Zoals gezegd worden bij deze set de front- en de subwoofer-speakers gecombineerd in 1 zuil.
Volgende vraag: als ik bi-wired speakers koop, kan ik dan met een gerust hart de subwoofer-
connectors van de versterker op de lage-tonen-ingang van de speakers aansluiten? En daarbij natuurlijk de front-connectors aansluiten op de normale ingang van de speakers. Zou dat dan ongeveer hetzelfde effect hebben als m'n huidige frontspeakers en subwoofers? Ik wil m'n bassen natuurlijk niet kwijt....
Ik word overvallen door de volgende vragen: gaat dat allemaal een beetje klinken? Moet ik per se
speakers hebben die 4 tot 8 Ohmige impedantie hebben? Wat is een leuke speaker voor rond de 100-120 euro waarvan de bassen niet al te dominant zijn? Want dominante bassen daar heb je binnen de kortste keren de balen van..... Hoge tonen moeten lekker "crispy" klinken.... (dat vind ik toch zo'n mooi woord, crispy, je weet meteen wat er bedoeld wordt....)
Een ieder die reageert wil ik bij voorbaat danken! Ik ben een betrekkelijke leek, dus neem het me niet kwalijk is ik hier domme en/of voor de hand liggende dingen roep....