Toon posts:

Probleem Systeem na aanschaf nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een nieuwe harde schijf gekocht. Een Samsung Spinpoint 2504C (Serial ATA II, 7200 RPM, 8MB). Eerder had ik er een Hitachi Deskstar 80 GB inzitten (ATA100/133?, 7200 RPM, 2MB). Mijn moederbord is een ASUS K8N-E Deluxe.

Eerst plugde ik de schijf erin, en installeerde hem toen met behulp van Samsung Disk Manager. Ik koos voor NTSC, en maakte 2 partities, een van 6 GB (voor Win XP) en de ander had de resterende ruimte (244 GB).

Toen startte ik op via de oude harde schijf, waar ook windows XP op stond. Ik heb toen Windows XP op die 6 GB partitie van de Samsung schijf geinstalleerd. Alles ging goed. Ook toen ik weer in windows was ging alles goed. Ik besloot toen windows XP van de oude harddisk te verwijderen, gewoon door de windows map daar te deleten.

Ik unplugde mn oude harde schijf, en ik wou opstarten met alleen de Samsung, waar een goed geinstalleerde XP op stond. Toen ik dat probeerde kreeg ik een melding: NTDRL is missing. Restart your computer.

Windows werd alleen maar opgestart als ik ook de oude disk inplugde.. dan werkte het goed, terwijl die oude disk geen windows meer had, en gewoon de Windows installatie op de Samsung schijf werd gebruikt.

Ik vond dit nogal raar, want het opstarten duurde ook betrekkelijk langer, en ik verwachtte van een Serial ATA II schijf dat ie snel zou zijn.

Toen installeerde ik een Serial ATA Raid controller, gevonden op de site van ASUS, dit ook zonder resultaat. Toen besloot ik de bios te updaten, omdat op de site van ASUS stond dat een nieuwere versie meer ondersteuning van Serial ATA had. Ik deed dit met Afudos Bios Updating Tool, en als file gebruikte ik versie 1.009.

Ik zette de update tool en de biosfile op de oude ( C: ) schijf, omdat deze FAT32 is, en dus herkend kan worden in DOS. Toen ik de bios geupdate had, het ging zonder fouten, stond er dat ik opnieuw moest opstarten.

Toen ik dit deed kreeg ik geen beeld. Ik kreeg alleen een Voice message te horen: "System failed to defeat the overclocking". Ik snapte niet waarom dat gebeurde, want... volgens mij heeft zo'n message meer te maken met de videokaart. (ATI 9800 Pro, met Arctic Silence Rev.3 cooling).

Ik heb toen de bios batterij eruit gehaald en via de jumper settings de bios leeg proberen te maken. Dit haalde niks uit. Er blijft een voice message komen.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Weet iemand wat het kan zijn? Als het de videokaart is, (wat me raar lijkt opeens) kan ik het niet controleren, want ik heb geen 2e videokaart.

Ik hoop wat te horen

Steven

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik kan je niet helpen met je laatste probleem, maar Windows heeft nog weleens de neiging om bestanden die erg nodig zijn om op te starten (bootsector, NTLDR) op de eerste schijf te zetten, als je er meerdere hebt. Je zult dus via een XP-cd met de recovery console NTLDR naar je schijf moeten kopiëren, uiteraard naar de juiste plaats. Dat is allemaal te vinden op microsoft.com. Pak het de volgende keer wat professioneler aan: installeer Windows XP door te starten via de cd-rom en niet via een andere Windowsinstallatie en bedenk dat "gewoon het verwijderen van de Windows map" ook een bepaald niveau aanduidt.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

ntldr, ntdetect.com en boot.ini zijn drie bestanden die bij een Windows installatie staan op de actieve partitie waarvan je computer boot. De winnt directory kan op elke andere partitie, eventueel ook andere schijf, staan. Microsoft spreekt van de "system disk" zijnde de genoemde actieve partitie die de boot files (ntldr, ntdetect.com, boot.ini) bevat en de "boot disk" zijnde de partitie waar de system files (WINNT directory) op staan (das een vreemde tennaam stelling, maar pak een mcse boek en je kunt het nalezen).

Ik moet even diep graven in mijn geheugen maar volgens mij is dit wat exact gebeurt:

Bij het draaien van de NT/2000/XP setup wordt altijd gezocht of er al een system disk (actieve partitie, eventueel met boot files) aanwezig is. Zoja, dan gaat de setup er vanuit dat je een dual-boot wilt maken. In NT/2000/XP kreten betekent dit dat er een nieuwe WINNT directory wordt aangemaakt in de partitie die je hebt gekozen (in jouw geval op je nieuwe disk) en dat daarnaast de boot.ini tekstfile wordt aangepast zodat je tijdens het booten kunt kiezen van welke installatie je wilt starten. De system en boot partitie zijn in jouw geval niet meer hetzelfde. In veel gevallen zal het zo zijn dat de bestanden boot.ini, ntdetect.com en ntldr op de "eerste" schijf in je systeem terecht komen, maar dat komt niet omdat windows setup de "eerste" schijf zoekt, maar omdat vaak de eerste schijf als gevolg van eerdere installaties ook de actieve partitie heeft en daarmee de system disk.

Toen je je oude schijf er uit haalde verwijderde je de system partitie met boot.ini, ntldr en ntdetect.com en daar klaagt hij nu over.

In jouw situatie is dit gedrag van de setup onhandig. Overigens doet setup hetzelfde of je nu vanaf een bestaande installatie vanuit windows de cd plaatst en setup.exe draait of dat je vanaf de CD boot. Volgens mij (maar hier ga ik iets meer op glad ijs) is het zelfs zo dat wanneer je twee partities hebt (C, D) en vanaf boot cd de setup start en C weggooit de setup automatisch D active zal maken. Wanneer je dan in unallocated space (de C die je net hebt weggegooid) een installatie wilt maken, dan zal deze uiteindelijk wel C heten en D zal D blijven, maar omdat D reeds active gemaakt was zal dit de system schijf zijn die een active partitie is en die ntldr etc. bevat.

Mooi verhaal maar hoe voorkom je het?

Liever je oude schijf verwijderen, dan booten vanaf windows setup cd, dan installeren op je nieuwe schijf en dan gaat het vanzelf goed.

Mooi, en oplossen achteraf?

Strictly speaking: De partitie die je WINNT map bevat moet active worden en ntldr, ntdetect en ntldr moeten in de root geplaatst worden. Maar, een en ander moet gebeuren op dezelfde manier als dat vroeger command.com bij dos op een floppy gezet werden, dus niet door te kopieren maar door er een boot disk van te maken (zoals bij format A: /s). De keren dat ik jouw probleem had heb ik snel effe windows opnieuw erop gezet want ik zag het direct bij de eerste boot dus hoe je van een NTFS partitie een NT/2000/XP bootdisk maakt weet ik niet. Maar, dat is volgens mij wel hetgeen waar je naar moet zoeken.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, vandaar dus dat NTLDR is missing. Alleen het probleem is nu dat de pc helemaal niet meer opstart. Het maakt niet uit of ik de schijven unplug, of wat ik ook doe, hij start niet op. Hij geeft alleen dat voice bericht, verder geen beeld. Ik ben er trouwens achter gekomen dat de stem niet zegt: System failed to defeat the overclocking, maar "Systeem failed due to CPU overclocking". Das raar want ik heb niks daarmee gedaan... nouja de bios lijkt niet meer te werken ofzo... enig idee hoe ik dat moet oplossen? want ik heb niet de mogelijkheid te booten met een floppy ofzo.

Verwijderd

Sorry. Van overclocken en bios settings weet ik niks. Ik heb een jaar of 6 geleden besloten dat ik dat maar eens achter me zou laten.

Ik kan je wel nog vertellen hoe je de datum en de tijd in de bios kunt aanpassen :+

Iemand anders?

Verwijderd

Topicstarter
haha :P. daar zit ik niet echt op te wachten :P. Nou ja, in ieder geval bedankt :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aan die startpost te zien is er nogal een "n00b" bezig (NOFI).

Geen Disk Manager toestanden gebruiken, deze zijn alleen goed voor ouwe systeem die geen grote harde schijven herkennen (540MB; 8,4GB; 40GB; 137GB barrieres).

NTSC is een standaard voor kleurentelevisie, ookwel Never Twice Same Color, dus inferieur tov onze PAL. Het geel van de Simpsons verandert op de Amerikaanse televisie constant, daarom gaan die mensen daar snel naar HDTV moeten overstappen.

NTFS zou je waarschijnlijk bedoelen.

NTLDR is een stuk software om NTFS te kunnen lezen, dus al er geen is, dan kan Windows niet lezen van die NTFS partities. Dus booten met een Windows installatie cdrom, recovery console en bestandjes kopiëren naar de juiste plek. Zet ook maar die boot.ini en ntdetect.com op z'n plaats.

SATAII gaat niet sneller, SATAII is gewoon een andere verbinding tussen de schijf en mobo, dus trage schijven blijven traag. Opmerkelijk lange boot tijd ligt eerder aan het feit dat je die drivers nog moet installeren.
System failed to defeat the overclocking
:7

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 27-08-2005 13:25 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rapture schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:23:
Aan die startpost te zien is er nogal een "n00b" bezig (NOFI).
:?
NTLDR is een stuk software om NTFS te kunnen lezen, dus al er geen is, dan kan Windows niet lezen van die NTFS partities.
* alt-92 mompelt iets over hand in eigen boezem steken

NTLDR is je NT bootloader, onderdeel van de benodigde bootfiles om een NT-based systeem te kunnen booten (je kan er nog meer OSjes mee opstarten hoor, multiboots win9x en linux + NT kan prima).

Heeft geen reet te maken met het gebruikte filesystem (mag net zogoed fat/fat32 zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 27-08-2005 13:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde inderdaad NTFS... dat was een foutje, en "System failed to defeat the overclocking" heb ik ook al verbeterd, als je verder leest, het was: System failed due to CPU overclocking. maar dat bericht is (zoals je misschien weet) heel onduidelijk. Die Disk Manager was van Samsung zelf, te gebruiken bij samsung schijven. Hij zag ook precies wat voor schijf het was.. dus ik weet niet wat er is.. maargoed.

Ik krijg na het loskoppelen van 1 van mn ram modules dit bericht nu niet meer, windows start nu op, maar nu moet ik dus de NTDLR bestanden van mn oude schijf op die nieuwe zetten, toch?

Enig idee hoe dat moet?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

BackSlash32 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:30:
NTLDR is je NT bootloader, onderdeel van de benodigde bootfiles om een NT-based systeem te kunnen booten (je kan er nog meer OSjes mee opstarten hoor, multiboots win9x en linux + NT kan prima).

Heeft geen reet te maken met het gebruikte filesystem (mag net zogoed fat/fat32 zijn).
Dus een soort lilo, maar deze zit bij een Windows-installatie. * rapture heeft wat bijgeleerd.

Juiste bestandjes opzoeken en naar de juiste plek kopiëren. bij mij staan die dingen gewoon op c: (root van je boot/systeem-schijf).

Verwijderd

Steven,

Het principe van bestanden kopieren zou kunnen werken, maar zeker weten doe ik het ook niet. Vroeger, in de dos tijd, moesten bestanden als command.com etc. altijd op een speciale plek op de disk staan. Gewoon kopieren van de bestanden was dan niet hetzelfde als ze op de disk zetten dmv format a: /s. Misschien dat dat inmiddels veranderd is.

Ik stel het volgende voor:

1. Boot van beide schijven (omdat het anders niet werkt).
2. Kopieer de volgende bestaanden van de oude schijf naar de root van de partitie waar je nu de WINNT map hebt staan.
- autoexec.bat
- ntldr
- boot.ini
- config.sys
- io.sys
- msdos.sys
- ntdetect.com
- ntldr
3. Maak een partition magic recovery floppy aan.
4. Haal de oude schijf er uit
5. Boot van de flop en maak de partitie waar nu de WINNT map op staat 'active'
6. Flop eruit, rebooten.

Deze handeling creert niet de noodzakelijke NTFS bootsector, maar getuige je eerdere berichten heb je die al (anders zou namelijk nooit de melding getoond worden dat ntldr niet gevonden wordt).

De machine zal nu proberen van de nieuwe disk te booten (daargelaten dat je ook een ide probleem hebt, maar daar ga ik even niet vanuit), ntldr gaan zoeken en als het goed is ook gaan vinden. Daarna gaat hij ook de rest van de bestanden zoeken, met name boot.ini en ntdetect.com. De rest wordt eigenlijk alleen maar voor WoW en dos emulatie applicaties gebruikt, maar kopieer ze voor de zekerheid meteen mee zou ik zeggen.

Krijg je nu nog steeds een foutmelding, zet de machine dan weer uit, plaats je oude schijf terug en gebruik daarna de bootfloppy om de oude partitie op deze disk weer active te maken. Je systeem komt dan weer terug zodat je in ieder geval weer terug bent waar je was. Dan kunnen we weer verder kijken. Overigens is de active bit per schijf instelbaar, dus misschien dat je in partition magic ook aan moet geven vanaf welke disk geboot moet worden. Staat dat er niet bij, volg dan gewoon deze procedure.

Als alles goed gaat geven we je ons adres voor een fles champagne. Als het fout gaat zijn we er eventjes niet O-)
Pagina: 1