[Debian] X, DPI en kleine/grote letterprobleem

Pagina: 1
Acties:

• 2nosedt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02-2010

2nosedt

Music-addict

Topicstarter
Ik zit met een zeer irritant probleem waar ik niet echt uitkomt. Het is het volgende;

Ik draai een Debian systeem (Kernel versie 2.4.27-2-386) met Gnome en KDE erop. Voor de X-windows maakt ie gebruik van XFree86 (kweenie of ik dit allemaal goed zie, want ben redelijk nieuw met Linux).
Ik draai op een resolutie van 1600x1200, maar heb een probleem met mijn fonts.
In sommige programma's worden fonts goed weergegeven, op andere te klein, en op andere weer te groot.

Zo heb ik in mijn consoles een te klein lettertype, en voor het keuze menu van XMMS een te groot. Ook ziet een Verdana grootte 8 er niet uit als een Verdana grootte 8 in Windows (ik heb een TTF-server geinstalleerd, en mijn XF86-config aangepast.
Ik heb al wat rondgezocht op het internet en ook op dit forum, maar kom er niet uit. Ik heb al uit een ander topic een tip gehaald; mijn standaard DPI waarde van de GDM aangepast naar 75.
Nu zijn alle lettertypes van mijn KDE kleiner, maar van bijv. het keuze menu van XMMS en mijn consoles nog precies hetzelfde. Deze maken dus gebruik van andere instellingen dan andere programma's (zoals de taakbalk, mijn webbrowser, etc).

De hele structuur hiervan kan ik dus nog steeds niet doorzien, en weet dus ook niet hoe ik dit probleem moet aanpakken. Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan sturen, en een korte uitleg kan geven hoe alles in elkaar zit (en hoe ik dus de verschillende DPI-waardes moet instellen enzo).
Voor de duidelijkheid een deel van mijn XF86Config-4 bestand, en een screenshot;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Section "Files"
        FontPath        "unix/:7100"                    # local font server
        # if the local font server has problems, we can fall back on these
        FontPath        "/usr/share/fonts/truetype"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/misc"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/CID"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "Eizo FlexScan F930"
        HorizSync       30-130
        VertRefresh     50-160
        Option          "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "NVidia"
        Monitor         "Eizo FlexScan F930"
        DefaultDepth    16
        SubSection "Display"
                Depth           1
                Modes           "1600x1200" "1280x1024" "1280x960" "1024x768" 
                                     "800x600" "640x480"
        EndSubSection

.... etc ...
EndSection

screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://jleguijt.demon.nl/~tim/screenshot_kleine_letters_small.jpg

de Total Commander window is hoe mijn lettertypes er in windows uit zien. Het scherm daarachter toont precies hetzelfde lettertype op dezelfde puntgrootte.. maar dus veel kleiner weergegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door 2nosedt op 26-08-2005 23:23 ]

musica | fotografica | amalia

Verwijderd

Fonts fatsoenlijk krijgen onder linux blijft altijd een beetje rommelen, vooral als je al je interfaces dezelfde coherente 'look' wilt geven. Dit komt denk vooral door de verschillende toolkits die er zijn Qt, GTK-1, GTK-2, etc...

Dat font in XMMS kun je waarschijnlijk weinig aan doen. Bij mij ziet het er exact hetzelfde uit. Ik denk dat XMMS GTK-1 ofzo gebruikt en een fixed font kiest waar weinig aan te configureren valt.

Verder heb ik zelf vaak het idee dat lettertypes kleiner weergegeven worden wanneer ze anti-aliased zijn. Ik zie dat ook bij mijn GNOME-termina, deze ondersteunt ook anti-aliased fonts. Ik moet altijd een groter font kiezen in vergelijking met bijvoorbeeld Eterm of aterm welke geen anti-aliased fonts gebruikt.

Verder vind ik dat je screenshot er netjes uitziet. Kun je niet onder je file-explorer (Konquerer ofzo?) bepalen welk font je gebruikt? Ik gebruik Gentoo en heb ook wat windows compatible font geinstalleerd. Onder firefox ziet alles er 'bij benadering' zo uit als onder windows.

Succes en tot binnenkort!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 14:53
Het ligt er dat xmms gebruik maakt van gtk, the gimp van gtk2 en kde3 en alle kde3 programma's van qt3.
Wat je kunt doen om het wat gelijk te krijgen is 2 text bestanden in je home dir aan te maken: ".gtkrc" voor gtk en ".gtkrc-2.0" voor gtk2.
In je .gtkrc zet je iets als:

style "user-font" {
font="-bitstream-bitstream vera sans-medium-r-normal-*-*-80-*-*-p-*-iso8859-15"
}
widget_class "*" style "user-font"

En in je .gtkrc-2.0 zet je iets als:

style "user-font" {
font_name = "Bitstream Vera Sans 8"
}
widget_class "*" style "user-font"

Dan heb je dus nog je kde fonts die je in je kde control center aan kunt passen.
Let wel op dat deze text bestanden wel volgens mij de gnome settings overschrijven, dus als je nog eens gnome wilt gebruiken kun je bv je .gtkrc-2.0 weg gooien.
En ik zie dat je nieuw bent met linux, dus voor het geval je het niet weet bestanden en mappen met een "." zonder de "" ;) aan het begin van hun filenames zijn hidden. In konqueror zit wel een optie in het view menu om ze te laten zien.

Edit
En waarom gerbuik je btw xmms, er zijn voor kde een paar hele mooie muziek spelers zoals juk of amarok. Vooral amarok is leuk.

[ Voor 14% gewijzigd door cnieuweboer op 27-08-2005 01:53 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 09:00
apt-get install xfonts-100dpi-transcoded will do the trick ;)
wel je x-server herstarten na dit

[ Voor 23% gewijzigd door Wirehead op 27-08-2005 12:12 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• 2nosedt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02-2010

2nosedt

Music-addict

Topicstarter
dat deed de trick inderdaad.
bij XMMS zien de fonts er nu goed uit. Mijn console is nog erg klein, maar iig leesbaar. Fonts zien er nog niet uit zoals ik ze in windows ook zie.. maar boeit eigenlijk niet gek veel. Alles ziet er iig stuk beter uit nu.
bedankt voor de hulp iig en unteraarsch; tot snel!

musica | fotografica | amalia