Toon posts:

Geluidskaart met harder/zachter-kuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakerds,

Nu heb ik wel last van een heel apart probleempje. Zit ik op m'n vrije vrijdagavond ff lekker te surfen op t net, hoor ik ineens dat mn muziek vanzelf iets harder gaat, dan weer zachter, dan weer ineens HEEL hard... zonder mijn ingrijpen dus.

Ik virusscanner gedraaid, ad-aware, spybot, noem maar op. Geen resultaat. Drivers opnieuw erop geknald, alle stekkertjes opnieuw geplugd, ge-re-boot, hard naar m'n computer geschreeuwd, maar niks werkt... het probleem blijft. Het is net alsof een onzichtbare kabouter ineens een zwengel aan t volumeknopje geeft (in een random richting).

Heb SB Audigy 2 met 5.1 speakerset. Heb ook in andere topics wel wat gezien hierover, maar daar hadden mensen er alleen bij MP3 last van of alleen bij games of alleen op DVD... Ik heb er CONTINU last van.

Kan iemand mij helpen? Ik ben ten einde raad... :'( :'( :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 23:25 ]

Verwijderd

Gewoon formatteren...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 23:24 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Ligt het zeker weten bij je geluidskaart en niet bij je speakerset?

Hoor je alleen verandering? Of zie je in je mixer daadwerkelijk een slidertje op en neer gaan?

offtopic:
Is dit een Berkel-Enschot meeting-topic? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 26-08-2005 23:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Nee hoor, grapje Barend...

Ik kom misschien morgen even kijken of ik er iets aan kan doen als het niet via deze weg al is opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad kunnen dat t aan mn speakerset ligt. Met de koptelefoons op heb ik er geen last van, merk ik net, maar hoe kan een speaker zichzelf dan harder of zachter zetten vraag ik me af???

Ik HOOR idd alleen de verandering, het slidertje in mn config verandert niet van positie

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 23:52 ]

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:51:
Het zou inderdaad kunnen dat t aan mn speakerset ligt. Met de koptelefoons op heb ik er geen last van, merk ik net, maar hoe kan een speaker zichzelf dan harder of zachter zetten vraag ik me af???
Volumeregeling gewoon kapot? Als je er met je koptelefoon geen last van hebt weet je in ieder geval waar het aan ligt dus: Je speakerset. Mits je je koptelefoon in dezelfde uitgang hebt zitten als je speakertjes zaten...

Dan kun je het formatteren iig achterwege laten. :P

Iig, als je het in je speakerset moet gaan zoeken zijn specs daarvan misschien ook nog handig. :)

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Heb al jaaaren hetzelfde probleem, als ik mn geluid harder of zachter zet met het draaiwieltje (5.1 Creative boxen), blijft het geluid harder en zachter gaan. Ook als ik op tafel sla, verschiet het geluid :D !
Maar altijd houd ie er na een minuutje weer mee op, dus ik verzet mn geluid NOOIT (tja gewoon in Windows veranderen, of met toetsen op het toetsenbord).

Verwijderd

joswillems86 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 00:04:
Heb al jaaaren hetzelfde probleem, als ik mn geluid harder of zachter zet met het draaiwieltje (5.1 Creative boxen), blijft het geluid harder en zachter gaan. Ook als ik op tafel sla, verschiet het geluid :D !
Maar altijd houd ie er na een minuutje weer mee op, dus ik verzet mn geluid NOOIT (tja gewoon in Windows veranderen, of met toetsen op het toetsenbord).
JA! bekend probleem :+ creative nogwat, analoge 5.1 set... doe je niets aan. Je kan even je volume knoppie contactsprayeren though

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, iig fijn dat ik niet de enige ben die er last van heeft, maar als iets niet werkt zoals het hoort te werken, weiger ik dat te accepteren. Ik ga net zo lang door totdat t weer 100% in orde is.

Heb idd Creative 5.1 speakerset. (@XanderH: mn koptelefoonaansluiting zit aan de voorkant van m'n computer, dus een andere uitgang dan de speakers: die zitten via 3 plugjes (groen, geel en zwart) aan de achterkant van mn computer) Ik heb vandaag nog ff voor de zekerheid de diagnostics gedraaid, nu merk ik dat de speaker aan de rechterachterkant geen output geeft, iets wat ik vrijdag nog niet gemerkt had. Maar nou is mijn vraag:

"Kan een slechte/niet-functionerende speaker voldoende zijn om het volume op de andere speakers overstuur te maken?"

Ik ken zo gauw niemand die een vervangende rechterachterspeaker heeft, dus het is tamelijk lastig voor mij om de proef op de som te nemen...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een slechte volumeregelaar kan dat veroorzaken ja.

diet zal niet veroorzaakt worden door die box die het niet doet. dat zal ook wel een gevolg zijn van die volumeregelaar. (of door mischien gewoon opgeblazen in een lompe bui ?)

er zal we wat loszitten. klinkt als de soldeerbout pakken

aha ... fish heeft geen msn 8)

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 29-08-2005 12:52 ]

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je met de soldeerbout aan de slag gaat, zou ik eerst nog even iets anders checken: MSN :Y)
Als jij in MSN / Windows Messenger aan hebt staan dat ie automatisch het volume moet aanpassen, en je hebt toevallig je mic open staan, dan kan dat best eens vreemde effecten geven. Bij Skype kan dit nog erger zijn. Kijk even of die twee op de achtergrond draaien, en of dat uitmaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:22:
@XanderH: mn koptelefoonaansluiting zit aan de voorkant van m'n computer, dus een andere uitgang dan de speakers: die zitten via 3 plugjes (groen, geel en zwart) aan de achterkant van mn computer.
Test eens uit wat er gebeurd als je je koptelfoon in de groene aansluiting aan de achterkant van de PC stopt? Als je koptelefoon dan ook normaal functioneerd weet je in ieder geval zeker dat je softwareproblemen of problemen met je geluidskaart uit kunt sluiten. Dat lijkt mij persoonlijk wel prettig om te weten. ::P
"Kan een slechte/niet-functionerende speaker voldoende zijn om het volume op de andere speakers overstuur te maken?"

Ik ken zo gauw niemand die een vervangende rechterachterspeaker heeft, dus het is tamelijk lastig voor mij om de proef op de som te nemen...
Ik verwacht niet dat een niet functionerende speaker dat soort problemen geeft. Een slecht functionerende speaker? Euh, who knows. Kun je je beide achterspeakertjes er niet eens afhalen (dan moet de rest nog gewoon werken dunkt me?) en kijken of het dan nog voorkomt?

Als je het mij vraagt zijn het twee losse problemen, dat volume-probleem en die kapotte speaker. Maar dat is heel simpel zelf uit te zoeken dus. :)

Weet je trouwens zeker dat het speakertje kapot is, en niet de uitgang op de versterker? Dat zou je heel simpel kunnen uittesten door eventjes 2 speakers om te wisselen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 29-08-2005 14:11 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem bij iemand maar die heeft GEEN 5.1 setje.

Het probleem doet zich zowel voor op een klein setje PC boxen alsook als de kaart wordt aangesloten op een versterker.

Verwijderd

Topicstarter
Heej allemaal, sorry dat ik ff niet gereageerd heb, maar ik ben echt vanalles aan t uitproberen om te kijken waar t nou precies aan kan liggen, maar voorlopig komt het probleem echt zó onregelmatig voor, ik kom er echt geen wijs uit. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp en aanwijzingen tot nu toe.

De ene keer gaat m'n geluid vreemd doen bij het opstarten van MSN, een andere keer doetie helemaal niks vreemds en weer een andere keer juist super-irritant-overdreven-fout. Over de koptelefoon klinkt t meestal wel redelijk, maar ik heb nog niet helemaal uit kunnen zoeken of t probleem nou ligt bij de speakers of bij de geluidskaart.

Inmiddels is mn rechterachterbox weer uit de dood herrezen, die doet t nu weer gewoon, maar dus nog steeds last van abrupte harder/zachter-neigingen van de apparatuur.
Pagina: 1