Overclocking... hoge piepjes.. oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Dag iedereen..!

Ik ben mijn pc aant overclocken hier zijn mijn specs.

Intel Pentium IV 530 3.0 GHz Socket 478 Hyper Threading Technology Enabled
Asus P4P800 SE - BIOS version 1008 Final
2 x Corsair 512 MB DDR400
Geforce FX 5700LE 256 MB DDR
Maxtor IDE 200 GB HDD 7200 RPM 8 MB Cache
Maxtor S-Ata 160 GB HDD 7200 RPM 8 MB Cache
Soundmax Digital Audio
Case: Nemesis Elite Edition
CPU Cooler: Zalman CNPS7000B-Cu LED

Dit zijn mijn huidige bios settings van mijn cpu:
Vcore Voltage: 1,5625 (kan veranderd worden)
FSB: 262 MHz (kan veranderd worden)
Bus Speed: 1050 MHz (kan niet veranderd worden)
Multiplier: x 15.0 (kan niet veranderd worden)
Core Speed = 3935 MHz

Temperatures:
@ 3000 MHz

Cpu Idle: 30 Graden Celsius
Cpu Stressed: 40 Graden Celsius

@ 3935 Mhz

Cpu Idle: 50 Graden Celsius
Cpu Stressed: 57 Graden Celsius

Nu wil ik graag toch de 4000 MHz halen dus ik heb mijn FSB op 267 gezet alleen dan begint mijn CPU onwijs te piepen wanneer die in gebruik is en krijg ik allemaal BSOD's kan mijn moederboard en/of cpu dit gewoon niet aan of is er een oplossing voor?

- Computers blijven drama dingen -

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Lees de FAQ even aub. Je moet sowieso je coltage omhoog gooien. Iets betere koeling zou ook niet weg zijn

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Bus Speed: 1050 MHz (kan niet veranderd worden)
Die gaat omhoog als je je FSB verhoogt. :)

Maar bedoel je met piepen dat hij niet meer verder wil? Of komt er echt een piep geluid je uit je kast?

Als je er een piep geluid uit je kast komt zullen het waarschijnlijk condensatoren op je moederboord zijn, daar heb ik wel eens vaker wat over gelezen. (weet iemand de oorzaak waardoor ze gaan piepen?)

Het laatste stukje tekst is wel onder voorbehoud :P .

[Updated spec's]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Allereerst moet je de stabiliteit van je systeem controleren met een geschikt programma, wachten tot je bsod's krijgt is niet de juiste manier. :P
Het beste programma om een cpu te stressen is de max heat/max power consumption test van Prime95, geeft Prime foutjes na een bep tijd dan is je systeem niet stabiel en moet je de fsb omlaag gooien (of je koeling verbeteren eventueel icm hogere vCore of vMem).

Dat je mobo piept zal liggen aan het feit dat je systeem crashed.

Als je op 4GHz bsod's krijgt zal je systeem ook niet 100% zijn op 3,95GHz, kijk met Prime 95 wat je systeem werkelijk (stabiel) aankan, doe je dit niet loop je het risico dat je systeem niet betrouwbaar genoeg is om belangrijke dingen mee te doen zoals je werk.

• thatrunks
ik heb een burn in test gedaan uurtje aan laten staan maar das nie genoeg? Ik zal voor de ckerheid Prime95 dan maar een dagje runnen kijken wat daar uitkomt..! ;)

• thatrunks
ik heb mijn fsb verlaagd tot 255 MHz en me vcore tot 1.5625 nu is me core speed ong. 3.8 GHz. Bij prime 95 gaf ie (toen ik nog 262 MHz fsb had) meteen een error bij de max heat power consumption... steeds de fsb verlaagd tot fsb 255 hij doet tot nu toe alles goed :) alle test t/m en met 256k passed! en als ze allemaal passed zijn dan issie dus stabiel en kan ik deze setting dus houden :)? En ik heb nog een raar probleem speedfan en mbm geven beide een temp. van 58 graden celsius stressed aan warmer word ie nie .. alleen ik heb een Nemesis Elite Edition case (www.nzxt.com/NemesisElite.php) en daar heb je dus een lcd scherm die de temp van de cpu aangeeft (de sensor van de cpu om de temp te controleren heb ik overigens nie zelf gedaan maar door een pc-zaak) die lcd-scherm geeft stressed 48 graden celsius aan welke is nu de goeie? ... want int verleden (paar weken geleden) gaven speedfan mbm en asus pc probe een temp van 89 graden celsius (opeens!) en me lcd scherm 34 graden celsius (lol?:P) me pc werkte nog gewoon lekker snel en ik was alleent aan msnen...

Overigens geen enkele fout van Prime 95.... FSB staat nu op 255 en vcore op 1.5625..!

[ Voor 17% gewijzigd door thatrunks op 27-08-2005 09:40 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Als je Prime een volle dag kan draaiien is je systeem wel stabiel.
Het stopt dus nooit. :P
Als je dat gedaan hebt raad ik je aan het programma Rightmark CPU Clock utility te downloaden, daarmee kan je de kloksnelheid dynamisch laten zakken volgens de cpu belasting, erg handig als je stroom wilt besparen en lagere temps wilt.

Verwijderd

beetje mosterd na de maaltijd, maarre:

Een Intel P-IV 530 op een socket 478..!!??

Op z'n zachtst gezegd: Vreemd :P

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 19:31

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik heb ook last van een piepje als mn systeem oc'ed en stressed is. (en vervolgens vast loopt)
Het is een hoge frequentie en lijkt uit de hoek van het geheugen te komen. Ik heb ergens gelezen dat spoelen kunnen piepen. Mijn mobo is een IC7 max3, maar volgens mij het zelfde probleem.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Pagina: 1