Hoeveel spannings verlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 942 views sinds 30-01-2008

• dndulle
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-12 19:57
Goeieavond,

ik ben bezig met 'n tijdmeet systeem waar ik elektronische sensoren bij gebruikt...deze vragen 9 Volt per oog.
Nu is mijn vraag....

Ik heb 2 sensoren aan 't einde van de baan staan (150 Meter) Nu heb ik daar 160 meter UTP kabel bij nodig...er gaat 24 volt Naar de ogen waar het daar terug wordt gebracht tot 'n stabiele spanning van 9 volt...alleen ga ik i.p.v. de zoemer 'n lijn terug leggen naar 't begin en daar 'n relais op aansluiten die vervolgens 'n timer zal stoppen

Hoeveel spanningsverlies zal ik op die 9 volt hebben die terug komt en komt die eigenlijk wel terug :)?????

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door dndulle op 26-08-2005 23:06 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Pak een multimeter, sluit aan het einde de kabel kort, en meet aan het begin de weerstand van de kabel.
Als je ook nog weet hoeveel stroom die sensoren gebruiken kan je met U=I*R aan de gang.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dndulle
jah oke....maar ik moet weten of ik spanningsverlies heb....en zo jah HOEVEEL....met dat trucje van jij me geeft ken ik niks....ik weet hoeveel spanning erdoorheen gaat...

Verlies ! daar gaat 't om...

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dndulle schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:17:
jah oke....maar ik moet weten of ik spanningsverlies heb....en zo jah HOEVEEL....met dat trucje van jij me geeft ken ik niks....ik weet hoeveel spanning erdoorheen gaat...

Verlies ! daar gaat 't om...
Spanning gaat er niet doorheen. Maar afgezien daarvan hangt het verlies af van hoeveel stroom je verbruikt.

• dndulle
sensoren vragen 200mA per stuk...dus dat wordt 400mA....en dan iets met die 160 meter doen...en utp kabel zal toch wel 'n vaste weerstands waarde hebben hè....alleen die weet ik dus niet :S

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je moet die kabel als een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/25784/ResHuh.GIF zien, een weerstand.
Met een multimeter kan je die weerstand meten door het einde kort te sluiten (geen verbruiker aan het andere eind).
Spanningsverlies in de kabel = Stroom die overal gelijk is, 200mA dus * Weerstand van die kabel

[ Voor 44% gewijzigd door Resistor op 26-08-2005 23:30 . Reden: Ik had veel tijd nodig, verdere uitleg niet nodig meer. Ik ben geen leraar. ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dndulle
Oh oke...dat is dan duidelijk....

Maar niemand weet dus toevallig wat 'n 100 meter UTP kabel voor 'n weerstand zou hebben??

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Google is your friend, of bel maandag ff de compricon anders...

EDIT: Sorry, dacht dat ik in PNS zat.

Overigens levert google voldoende hits. zoek maar eens op "utp cable resistance"

[ Voor 50% gewijzigd door JackBol op 27-08-2005 00:13 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:08:
Google is your friend, of bel maandag ff de compricon anders...
wat zijn dit voor antwoorden zeg? echt schandalig dit is dus gewoon allemaal te berekenen.

Ik zal zo me electro boeken erbij pakken dan geef ik je de juiste formules :)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Een utp kabel is van koper gemaakt en koper heeft een soortelijke weerstand.
De soortelijke weerstand van koper is 0,0175.10-6 ohm per meter. (0,0175 per mm2)
Dan kan je dus uitrekenen met de volgende formule R=l.p/A hoeveel weerstand je zult hebben over de gehele kabel. (Hierin is l de lengte, p de soortelijke weerstand en A de doorsnede van de gebruikte ader)

Een kleine opmerking hierbij ik zou iig geen utp kabel hiervoor gebruiken maar gewoon 4x0,8 (of hoeveel aders je nodig hebt) zwakstroom kabel dat voor dit soort toepassingen veel beter geschikt is. Ten eerste is het goedkoper en ten tweede beter bestand tegen invloeden van buiten af tegenover gewone utp kabel.

En wat voor relais wil je gaan gebruiken met 9V de meeste relais zijn of 12V of industrie standaard 24V het lijkt mij ook dat de ogen een apart wisselcontact aansturen.

offtopic:
Zwakstroom kabel bestaat er in vele soorten. De maten beginnen met 2x0.8, 3x0.8, 4x0.8, 6x0.8 tot en met 24x0.8 is allemaal goed verkrijgbaar tegen een goede prijs.

[ Voor 24% gewijzigd door Schapie op 27-08-2005 00:26 ]

No signature found

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Als je 9V spanningsbron voldoende sterk is (voldoende stroom kan leveren dus), zul je aan het eind van de lijn gewoon 9V meten. Je moet er wel rekening mee houden dat door de weerstand van de kabel energie gebruikt wordt, maar meer dan enkele tientallen mA zal dat zeker niet zijn. Als je dus een voeding hebt die ongeveer 500mA kan leveren moet je geen problemen hebben.

• dndulle
die 24 volts trafo van me ...die kan 1.6 ampere geven...dus die haalt de 150 meter wel...

Alleen vanaf 't printplaatje moet ik de buzzer vervangen voor 'n draadje dat weer 150 meter terug gaat...en daar zie ik 't donker voor in....omdat ik niet weet hoeveel Amperen er max. door die contacten kan worden gehaald.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zorg dan dat je het relais inschakeld met een transistor. dan hoeven er geen hoge stromen te lopen door die leiding, en is en nagenoeg geen spannings val.

btw als je korte tijden meet ermee hou je er dan rekening mee dat het relais ook een inschakeltijd nodig heeft.

Iperf

Verwijderd

Mja, dit vind ik inderdaad ook vrij makkelijk. Heel veel van dit soort dingen kun je gewoon zelf uitzoeken.

En denk ook eens na over hoogspanningsleidingen. Waarom bestaan die? Omdat je, door je spanning te verhogen, de stroomsterkte verlaagt en daarmee tevens je verlies verlaagt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.