Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-11 13:05
hallo,

ik ben nieuw inzake gps-systemen en zou er graag eentje aanschaffen in de toekomst. Ik heb al wat info opgezocht, maar heb daarnaast nog een aantal vragen:

ik heb een aantal zaken gelezen over een pda icm een gps, maar zo te zien is dat een vrij lastige karwei omdat je dan moet beginnen werken met externe ontvangers e.d. Daarom vind ik het handiger om een pda te nemen met een gps antenne ingebouwd. Probleem echter is wel, dat ik totaal geen pda nodig heb, dus dacht ik dan aan een standalone gps systeem. Ik heb er dan een aantal gezien, maar die zijn allemaal zo groot en lomp. Ik zou graag iets mobiels hebben dat ik altijd kan meeenemen (fiets bvb). Ik ben alleen bang dat ik onnodig veel geld besteed aan een pda waarbij ik enkel een gps functie van gebruik (en ik dus veel geld weggooi). Zijn er nog mensen die dat probleem hebben?

Daarnaast vroeg ik mij nog af:

1. is een gps-standalone beter op vlak van ontvangst, fix e.d. ?

2. hebben alle gps-systemen (standalone en pda) zo'n onhandige klep dat je moet openklappen?

3. indien je software hebt, kan je dat dan ook gebruiken indien je daarnaast nog een 2e ontvanger zou kopen? Is het dus gewoon een programma die je koopt in de winkel (zoals je bvb office-paket koopt), installeren en je kan vertrekken?

4. is het misschien toch niet zo slecht om een goedkope pda te nemen, en daarnaast een externe witeless gps-ontvanger te nemen? Zou dat een mobielere/goedkopere en/of betere oplossing zijn?

5. iemand die ervaring heeft met een pda-gps-in-1 combinatie en die mij een kan aanbevelen (snelle fix, connectie e.d.)

6. de pda's die een gps functie verkrijgen dmv het insteken van een extern kaartje (die als gps-ontvanger fungeert), zijn die te vertrouwen? Kan wel handiger zijn omdat je dan geen 'klep' hebt die je moet openklappen om als antenne te gebruiken...

[ Voor 13% gewijzigd door pina op 26-08-2005 22:33 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
pina schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:30:
<snip>
Daarnaast vroeg ik mij nog af:

1. is een gps-standalone beter op vlak van ontvangst, fix e.d. ?
Beter? Nee, sneller soms wel.
2. hebben alle gps-systemen (standalone en pda) zo'n onhandige klep dat je moet openklappen?
Ja want die antenne moet toch ergens inzitten. Soms heb je ingeklapt ook best wat ontvangst.
3. indien je software hebt, kan je dat dan ook gebruiken indien je daarnaast nog een 2e ontvanger zou kopen? Is het dus gewoon een programma die je koopt in de winkel (zoals je bvb office-paket koopt), installeren en je kan vertrekken?
Soms wel maar je koopt sowiso maar 1 licentie dus het mag officieel niet.
4. is het misschien toch niet zo slecht om een goedkope pda te nemen, en daarnaast een externe witeless gps-ontvanger te nemen? Zou dat een mobielere/goedkopere en/of betere oplossing zijn?
Beter? Weet ik niet, je zit of met een extra kabel ding of met weer een device wat opgeladen moet. Goedkoper is het zeker niet.
5. iemand die ervaring heeft met een pda-gps-in-1 combinatie en die mij een kan aanbevelen (snelle fix, connectie e.d.)
Heb nu een maand of 2 een mio 168. Ding bevalt me wel, alleen in tomtom5 kan een fix lang duren.
6. de pda's die een gps functie verkrijgen dmv het insteken van een extern kaartje (die als gps-ontvanger fungeert), zijn die te vertrouwen? Kan wel handiger zijn omdat je dan geen 'klep' hebt die je moet openklappen om als antenne te gebruiken...
[/quote]
Je bedoelt met ee cf gps module. Weinig ervaring mee.

Wat je je moet realiseren is dat gps een antenne nodig heeft en dat die veelal het beste werken als ze goed zicht hebben op de lucht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Als je geen pda nodig hebt dan zou ik gaan voor een tomtom go setje. Simpel, makkelijk en niet al te duur.
Als je wel een pda wil zijn er heel veel opties. Voordeel van een pda is dat het een stuk goedkoper is aangezien je (hier ga ik niet verder op in) de software van internet kan plukken. Ander voordeel is dat je je ontvanger op een andere plek kan monteren dan het apparaat zelf, wat het ontvangst ten goede komt.
Die tomtom go setjes hebben als voordeel dat je ze heel makkelijk in een ander voertuig kan monteren zonder enige problemen, met een pda icm losse ontvangers is dat nog wel eens een karwij als je de kabels netjes hebt weggewerkt. Ander voordeel is dat het altijd werkt, dat je niet hoeft te wachten tot tomtom is opgestart, het ziet er naar mijn mening ook een stuk degelijker uit als een losse pda.

• pina
Bedankt voor de reacties :)

ik heb gisterennaht nog veel informatie zitten opzoeken en heb gevonden dat er inderdaad altijd een antenne is, maar ik vind dat niet zo handig indien ik te voet de weg zou moeten zoeken. Dan loop je daar precies met een futuristisch wapen rond ;) echt handig vind ik die klep sowieso niet.

Met een CF-card bekom je eigenlijk hetzelfde resultaat.

Daarnaast heb ik gezien dat er BT gps ontvangers zijn die je zowel als CF-antenne kan gebruiken en als BT receiver. Om te voet de gps te gebruiken lijkt mij een aparte gps-ontvanger werkend op BT het beste. GPS-ontvanger in de rugzak, pda in de broekzak/hand :)

• pina
BlackMage schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:20:
Als je geen pda nodig hebt dan zou ik gaan voor een tomtom go setje. Simpel, makkelijk en niet al te duur.
Als je wel een pda wil zijn er heel veel opties. Voordeel van een pda is dat het een stuk goedkoper is aangezien je (hier ga ik niet verder op in) de software van internet kan plukken. Ander voordeel is dat je je ontvanger op een andere plek kan monteren dan het apparaat zelf, wat het ontvangst ten goede komt.
Die tomtom go setjes hebben als voordeel dat je ze heel makkelijk in een ander voertuig kan monteren zonder enige problemen, met een pda icm losse ontvangers is dat nog wel eens een karwij als je de kabels netjes hebt weggewerkt. Ander voordeel is dat het altijd werkt, dat je niet hoeft te wachten tot tomtom is opgestart, het ziet er naar mijn mening ook een stuk degelijker uit als een losse pda.
wel ja, ik heb ook gezien dat een standalone gps-ontvanger het nadeel heeft dat het zo duur is omdat je de software er al bij krijgt. Maar als de software u niet aanstaat, dan is dat weggegooid geld natuurlijk...dus een pda lijkt de beste oplossing... (en voor de rest: cfr vorige reply)

• Mophun
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-08-2022
Ik bezit zowel een standalone GPS als een PDA+wireless GPS module.
Beide hebben hun toepassingsgebied.
Als je een robuust geheel wilt, dat stootvast en waterdicht is (zeker noodzakelijk op de fiets!!!) dan moet je haast wel voor een standalone GPS gaan, zoals bijv. de explorist van Magellan.
Ook is een standalone GPS ideaal voor geocaching of op de motor.

Voor in de auto is Tomtom ideaal icm met een PDA.
Pagina: 1