Toon posts:

een auto starten met pc(ltp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hello,
ik ben van plan mijn auto te starten via mijn pc (de software is no prob) langs mijn printerpoort(met relais)
om de auto te starten worden er heel wat amperes door de relais gestuurt
weten julie ongever hoeveel en weten jullie of er een relais bestaat voor 12volt aangestuurt door 5 volt met max 20ma verbruik

thx btw

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 21:51 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Simpel, als je in de CME faq had gekeken (waar dit ook thuishoort) had je de Parrallele poort faq ziet waar je dit prima mee kan.

Een tranistor, basis aan je printerpoort, emiter aan de ground, collector aan de poort van je relais, vrijloopdiode aan je relais, en die aan de 12v in je auto op 2 polen en uitvoer naar je startinstallatie ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
maar bestaan er relais die met zo een kleine stroompjes kunnen schakkelen?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 00:14

ThaHandy

Discovery Channel

solid state relais, maar dat is een ander verhaal, daar is die transistor ook voor zoals sa007 zegt :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 26-08-2005 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
idd maar de solid state relais is voor 230v te schakelen ( http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000067.gif )
of bestaan die ook voor 12v ?

Verwijderd

In je auto zit al een startrelais, anders zou er nogal veel stroom door je contactslot gaan. Je hebt alleen een klein relais nodig om je contactslot na te doen. Daar gaat misschien 200mA doorheen ofzo (blinde gok, maar zeker geen enorm vermogen).

Met die 20mA vermoed ik dat je dat relais direct aan de printerpoort wil hangen. Doe jezelf en je printerpoort een lol en maak een simpel transistortrapje ervoor. Op de kosten van een relais is een transistortje niets natuurlijk. Een bc547 transistor (100mA max doet ie ofzo) kost nog geen halve euro.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah oke bedankt ,morgen eens meten
Pagina: 1