Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het vermogen over de weerstand wordt ook niet verdubbeld: de weerstand bepaalt de stroom door de led, en zo ook hoeveel de led oplicht. Als je iedere led een weerstand geeft, kan er niets misgaan. (behalve als je natuurlijk de verkeerde weerstand neemt)
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
ok, dan hou ik deze strategie aan, iedere LED een eigen weerstandDrivinUCrazy schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:44:
Dit gaat niet (goed) werken. Een ledje heeft een voorschakelweerstand nodig, zodat er de goede stroom doorheen gaat. Hier ga je de stroom regelen in de onderste draad (bij de weerstand). Deze stroom zal zich echter delen bij de leds.
Het vermogen over de weerstand wordt ook niet verdubbeld: de weerstand bepaalt de stroom door de led, en zo ook hoeveel de led oplicht. Als je iedere led een weerstand geeft, kan er niets misgaan. (behalve als je natuurlijk de verkeerde weerstand neemt)
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
de juiste strategie is iedere serie-schakeling van LEDjes een eigen voorschakelweerstandnoksiejus schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:53:
[...]
ok, dan hou ik deze strategie aan, iedere LED een eigen weerstandhoewel met 1 weerstand ook werkt, alleen geen 2 leds aangehad.. thnx!
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
De weerstand die je nodig hebt voor 1 ledje, bepaal je door de spanningsval over het ledje en de stroom die er door de led mag. Stel dat deze stroom 20mA is per led, dan zorg je bij twee leds voor een twee keer zo kleine weerstand waardoor er twee keer zoveel stroom kan lopen (40mA voor 2 leds). Ik zie het probleem niet.
Edit; Je kan dit soort dingen trouwens ook op gevoel oplossen. Als je twee identieke schakelingen hebt, zijn de spanningen over de weerstanden ook gelijk. Als tussen twee punten de spanning gelijk is, kan je deze zonder probleem met elkaar verbinden. Er zullen geen elektronen gaan lopen, omdat er geen spanningsverschil is. Maar op deze manier heb je wel een parallel schakeling van twee weerstanden veroorzaakt, waardoor de weerstandwaarde effectief halveert. Voila, precies zoals voorspelt
[ Voor 40% gewijzigd door dr snuggles op 27-08-2005 00:32 ]
Als je dan 1 ledje laat branden, 40mA door dat ledje en als je 2 ledjes laat branden, dan 20mA door elk ledje. Na verloop van tijd kunnen de ledjes gaar worden, zeker als je met meerdere ledjes probeert.wwillem schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:26:
Je kan toch ook prima één weerstand gebruiken met een lagere weerstand?
De weerstand die je nodig hebt voor 1 ledje, bepaal je door de spanningsval over het ledje en de stroom die er door de led mag. Stel dat deze stroom 20mA is per led, dan zorg je bij twee leds voor een twee keer zo kleine weerstand waardoor er twee keer zoveel stroom kan lopen (40mA voor 2 leds). Ik zie het probleem niet.
Ja ok, weerstandjes zijn goedkoop, maar waarom zou je zinloos gaan zitten solderen?
Dat is het probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 27-08-2005 00:29 ]
Ja dat klopt. Je moet ze wel tegelijkertijd aan hebbenrapture schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:27:
[...]
Als je dan 1 ledje laat branden, 40mA door dat ledje en als je 2 ledjes laat branden, dan 20mA door elk ledje. Na verloop van tijd kunnen de ledjes gaar worden, zeker als je met meerdere ledjes probeert.
Dat is het probleem.
In theorie dan, want de weerstanden fikken volgens mij door als je veel leds gebruikt en veel vermogen omzet in warmte
Als de TS er zit in heeft kan die altijd nog even z'n huidige aansluit schema posten + specs van de leds (spanning over leds + stroom die ze lusten)
[ Voor 56% gewijzigd door dr snuggles op 27-08-2005 00:50 ]
http://metku.net/index.ht...th=mods/ledcalc/index_eng
leuk voor het uitrekenen voor de weerstand
de witte leds lusten 3.6, de blauwe 3.4. ze hebben wel dezelfde weerstand, maar de witten zijn feller als blauwe. ik ga nu dus iedere led eigen weerstandje geven. ik wil in het U profiel wel een zeut silecone spuiten om het te isoleren. of is dat niet nodig ? er zitten deels krimpkousjes op, maar voor de ground niet.
foto later, want digicam is pleite (na de vakantie...)
Graag. Altijd leuk om te zien hoe anderen zoiets aanpakken...noksiejus schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:36:
Hey
ff snel een vraagje, ik ben er nml niet zeker van.
ik het atm een LED balk, 3 aderige stekkertjes met: 2 maal 12v en 1 maal ground.
in de LED balk zitten witte en blauwe ledjes, die wil ik apart aan of uit kunnen zetten.
voor de duidelijkheid, de 2 bovenste zijn 12v en de onderste is ground..
[afbeelding]
en ik heb, om soldeer en weerstanden en werk te besparen dit schema bedacht:
[afbeelding]
mijn theorie:
het vermogen over de weerstanden word verdubbelt als ik beide ledjes aanzet, zou dit enig nadeel kunnen hebben ? zoja dan zet ik 1 wisselschakelaartjs tussen de 2 12v lijntjes, anders 2. leek me wel cool om ook lichtblauw te maken
EDIT:
(p.s. foto's van de huidige lichtbalk die ik tot nu toe met 2 weerstanden gemaakt heb, op aanvraag voor degene die geinteresseerd is)
Als je 2 ledjes laat branden, dan laat je bv 2 * 20mA door en weerstandje berekenen. Maar als je 1 ledje laat branden, dan gaat er 40mA door zo'n ledje en deze gaat zo hard branden als 2 ledjes samen. Als ze te hard branden, dan fikken ze door. Je kan wat minder stroom doorlaten, maar de ledjes zullen minder hard branden.wwillem schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:33:
In theorie dan, want de weerstanden fikken volgens mij door als je veel leds gebruikt en veel vermogen omzet in warmte. Ik zou de witte leds in serie zetten en de blauwe leds ook. Als je teveel spanning "over" hebt dan kan je altijd nog 5V gebruiken ipv 12V. Daarna eventueel nog een weerstandje.
Geef gewoon elke led een eigen voorschakelweerstand.
Probeer eens met 10 ledjes en vooral 1 ledje zo hard laten branden als 10 ledjes samen.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 28-08-2005 13:24 ]