Toon posts:

Welke laptop voor Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort voor het eerst in jaren een nieuwe computer gaan kopen (heb me altijd prima gered met 2ehands zooi maar wil nu een laptop en een beetje snelle)

Ik wil er een euro of 900 aan uitgeven.

Ik wil er Linux op gaan draaien maar weet dat het bij laptops nogal precies komt als je iets anders dan Windows wilt gaan draaien wegens de niet-standaard hardware die erin zit.

Heeft iemand tips over welk merk/type ik het beste kan kopen en welke ik absoluut moet vermijden?

Verwijderd

www.tuxmobil.org , heb je zelf al gezocht? cq onderzoek verricht?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 21:20 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

En anders is er nog http://www.linux-laptop.net/

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Ik draai zelf linux (debian) op mijn iBook, draait erg goed, en je hebt iets wat niet iedereen heeft ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Een laptop draait juist vaak wel op standaard hardware. Centrino bijvoorbeeld: standaard intel-based moederbordje met standaard AC97 geluid en standaard intel NIC en wfi etc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ik heb net een nieuwe flappie.... een Toshiba Tecra2 (met een 5400 rpm harddisk; lekkerrrr)... van mijn werk, dus ik ken de prijs eigenlijk niet. Naast xp voor mijn werk zette ik er suse9.3, die alles perfect herkende!!!! Battery, nic, wlan, beeldscherm... alles ok.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 14:13
Je kunt het beste kijken naar hardware management, videokaart en wlan. De rest wordt waarschijnlijk toch wel ondersteund (mits niet te gek), dus daar hoef je niet zo naar te kijken.

HW management: Ik bedoel hiermee suspend-to-disk/ram, het aflezen van de temp, batterijstatus, e.d. Hier ben je het beste af met een Toshiba of IBM (edit: waarschijnlijk buiten je budget) volgens mij.

Videokaart: Als je echt goede OpenGL performance wilt, kun je het beste voor een nvidia gaan. Houdt er dan wel rekening mee dat je closed source drivers moet gebruiken (ik weet niet in hoeverre dit je tegen de borst stuit). Als je af en toe een spelletje wilt draaien, koop dan een goedkope ATI (of onboard Intel). Je kunt dan gebruik maken van open source drm drivers. Dit geeft meestal wat minder problemen ivm kernel modules e.d.

wlan: Je bent het beste af met een prism2/madwifi/atheros based wlan adapter. Deze heeft open source ondersteuning in de Linux kernel zitten, dus dan zit je altijd goed. Je kunt ook een adapter van Intel nemen, maar dan moet je gebruik maken van een closed source firmware en dat kan af en toe ook problemen geven.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet in ieder geval dat die prism toestanden ook een closed source firmware gebruiken, en nog geen wpa ondersteunen. Bovendien zijn veel van die kaarten met prism-chipset tegenwoordig sofmac-varianten, waarvan de support momenteel nog volop in ontwikkeling is.

Ga dus voor een Intel Centrinoplatform zou ik zeggen, die drivers zijn nu al veel completer en worden zeer actief doorontwikkeld.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb zelf een Asus met een Athlon proc. (al ruim 2 jaar), en alle hardware werkt prima. Ik heb een Sitecom wifi kaartje erbij gekocht, werkt ook prima (rt2500 driver zit helaas nog niet in de kernel - rt2500.sf.net). Er zijn zelfs drivers voor de Winmodem, maar die heb ik alleen maar gebruikt om te kijken of ze werken.
Er zit een SiS video kaart in. Thomas Winischhofer (www.winischhofer.net) heeft prima drivers geschreven, alleen geen 3D ondersteuning. ACPI werkt vrij goed (CPU throteling, batterij indicatie en hotkeys werken prima), alleen suspend-to-disk niet 100% (als-ie weer ontwaakt dan sluit-ie binnen een minuut de PC toch weer netjes af :?).

Als je een beetje een keus hebt gemaakt zou je natuurlijk even kunnen google-en, of vraag de winkel of je er een live-cdtje in mag stoppen.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Zoals ik al zei.... ik gebruik de Toshiba Tecra A2. Niet de basis-notebook, maar deze:

http://nl.computers.toshi...CT_ID=105100&DISC_MODEL=0

En op 1 euro na 900 euro

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 14:13
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:51:
Zoals ik al zei.... ik gebruik de Toshiba Tecra A2. Niet de basis-notebook, maar deze:

http://nl.computers.toshi...CT_ID=105100&DISC_MODEL=0

En op 1 euro na 900 euro
899*1,19=€1069.81 :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Als je student bent heb je voor ik meen 937 euro een iBook G4, 12", 512Mb, 40Gb hd, combodrive etc. Zet je daar een PPC Linux distro op, ben je klaar. Ubuntu, Debian of Yellow Dog Linux zijn goede mogelijkheden.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

TheRitz schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:16:
Als je student bent heb je voor ik meen 937 euro een iBook G4, 12", 512Mb, 40Gb hd, combodrive etc. Zet je daar een PPC Linux distro op, ben je klaar. Ubuntu, Debian of Yellow Dog Linux zijn goede mogelijkheden.
En waar is dat dan?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 13:03
Wat dacht je van de apple onderwijs shop?

• freggy
  • Niet online
Hou er rekening mee dat op Linux PowerPC architectuur bepaalde software niet werkt. Ik denk maar aan de Flash plugin, Wine om Windowssoftware te draaien, de Javaversie van Blackdown op PowerPC zit blijkbaar ook al een tijdje achter (versie 1.3), enz.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fedora 4 is ook naar PPC geport als ik het goed heb (net gelezen in de C'T) :). Hoe het met de ouderdom van de software daarin staat weet ik niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook gentoo op een ibook gooien (donderdag de mijne binnengehad).
Gentoo gaat meestal wel goed op aparte (non x86 dus) archs; ik heb het draaiend gezien op alpha (inderdaad geen flash etc, maar de nuttige dingen wel) en sparc...

offtopic:
linus zelf hackt trouwens ook op een PPC (geen laptop), dus echt ongeschikt voor linux kun je het niet noemen ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 12:48

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux op een ibookje is erg leuk, maar als ik me niet vergis is de wireless NIC (Broadcom :( ) niet ondersteund. Ook hebben de ibookjes sinds upgrade geen (perfect ondersteunde) Radeon 9200 meer, maar een 9550, waar standaard geen DRI support voor is (Wel experimenteel).

Wat de niet ondersteunde wlan vervelender maakt is dat de ibooks ook geen PCMCIA slot hebben, dus dan zou je al met een USB wlan ding aan de gang moeten (of geen wireless gebruiken)...

• weijl
  • Niet online
kun je voor die broadcom niet met ndiswrapper aan de gang?? windows driver moet wel te downloaden zijn lijkt me.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

gupje schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:22:
kun je voor die broadcom niet met ndiswrapper aan de gang?? windows driver moet wel te downloaden zijn lijkt me.
Afgezien van het feit dat ik dat ranzig vindt en sowieso geen closed source drivers zou willen... Wat ga je doen met x86 Windows drivers op een powerpc CPU?

Verwijderd

Je moet eens:

IBM T41

Intypen bij google, allemaal linux dat hij vind :) Dus lijkt mij dat de volgende versies T42 en T43 even goed geschikt zijn voor Linux, en bij IBM zit je altijd goed :)

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 02:32

PJJ

Zelf ga ik binnenkort ook GNU/Linux instaleren op m'n nog binnen te krijgen iBookje, zat te denken aan ubuntu maar Gentoo (m'n favo distro :P) kan ik ook altijd nog overwegen. Er is trouwens wel een topic op forums.gentoo.org over de mgoelijkheid om die wlan wel werkend te krijgen (maar perfect is het niet).

• weijl
  • Niet online
deadinspace schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 20:31:
[...]

Afgezien van het feit dat ik dat ranzig vindt en sowieso geen closed source drivers zou willen... Wat ga je doen met x86 Windows drivers op een powerpc CPU?
hmm, ranzig ja, maar als je niet anders kan overweeg baar :x

het laatste heb ik idd niet aan gedacht, my fault.

• ppl
  • Niet online

ppl

TheRitz schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:16:
Alleen jammer dat Apple de Airport Extreme kaart nogal voor zichzelf houdt en niet met de rest van de wereld deelt, gevolg: alleen werkend onder MacOS X en niet onder Linux. Voor een klasgenoot de reden om een oudere versie ibook te kopen, een G3, waarin nog een gewone Airport kaart inzit die wel in Linux werkt.

Hij draait trouwens Ubuntu 5.04 op die ibook en dat draait prima.

Een andere klasgenoot draait iets van Slackware op zijn Fujitsu Siemens laptop, kostte hem iets van 730 euro. Hij heeft verder alles prima werkend op het ding, hoewel de audio wat overstuurd is, maar dat is meer zijn gepruts met de instellingen :P
Het type moet ik je verschuldigd blijven, maar het had wel wat weg van een Amilo L7400.

Verwijderd

je kan ook is naar een acer laptoppie kijken, goedkoop en hier werkt alles perfect.. 'k heb een acer travelmate 4000 serie, de 4002wlmi.

na acpi/apm/(weetikveel?:P) heb ik nog niet gekeken, aangezien ik toch een stroomdraadje heb.. wireless werkt zelfs met wpa, x11 is accelerated, etc als je ff op internet zoekt vind je er genoeg over.

succes!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

deadinspace schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:38:
GNU/Linux op een ibookje is erg leuk, maar als ik me niet vergis is de wireless NIC (Broadcom :( ) niet ondersteund. Ook hebben de ibookjes sinds upgrade geen (perfect ondersteunde) Radeon 9200 meer, maar een 9550, waar standaard geen DRI support voor is (Wel experimenteel).
Ik hoorde (en las) vandaag dat Xorg 6.9 standaard DRI support gaat krijgen voor Radeon 9500 en hoger. Dan moet wel de kernel DRI driver nog geupdate worden, maar daarmee komt goede out-of-the-box support voor onder andere die 9550 een stuk dichterbij :)

• A_L
  • Niet online

A_L

Er zijn een ook aantal notebooks te koop die geleverd worden met linux erbij.

Zo zijn bij HP een aantal notebooks te verkrijgen met een bijgeleverde ubuntu-linux cd. Deze zouden de meeste features van de notebook ondersteunen. Hierbij wordt linux niet voorgeïnstalleerd, maar de laptop wordt aangeboden met freedos ipv windows xp. (misschien de prijs ook iets omlaag???) Een ubuntu-cd wordt bijgelegd om zelf te installen. Helaas geven ze er bij hp weinig ruchtbaarheid aan, want er is zo goed als geen informatie van hp zelf over te vinden.

-Ubuntu-pagina met hp-laptop modellen en aangepaste iso
-bericht op heise.de

Verwijderd

De Hema had een goede aanbieding voor een laptop, ik geloof dat alles in Linux wel moet werken. Alleen was dat ding supersnel uitverkocht :(

Maar misschien is die Fujitsu Siemens Amilo L 7300 nog ergens anders te krijgen?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:33
Tja ik heb hier een splinternieuwe laptop: asus a6va centrino met een ati x700 mobile. Draait nu succesvol debian sid. Het enige wat niet gaat werken voorlopig is de ingebouwde webcam. Hardware acceleratie voor xorg komt in de volgende versie van xorg te zitten.

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:00:Maar misschien is die Fujitsu Siemens Amilo L 7300 nog ergens anders te krijgen?
pricewatch al geprobeerd? ;)

Verwijderd

Beetje jammer dat ie op de site van dat bedrijf niet meer te vinden is... (ja, daar had ik al gekeken)

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Ik heb op mijn laptop (zie siggie) een tijdje Gentoo gedraaid en laatst uit verveling (en nieuwsgierigheid) eens Ubuntu erop gegooid. Alles werkte meteen als een trein: NIC, AC'97, WiFi, batterij, videokaart. ATi drivers moesten dus alleen ff erop maar op zich werkte dat ook prima (ATi & Linux blijft echter behelpen), hij pakte iig wel meteen de goede resolutie.

Enige tricky was de install cd booten: moest een aantal flags meegeven (oa. noapic/nolapic en voorkomen van pcmcia meuk laden want daar liep ie ook op vast) maar daarna ging het helemaal perfect :)

Bij Gentoo is het natuurlijk een ander verhaal - dan moet je zelf alles erin prutsen. Hier had ik gewoon geen zin in, maar met weinig moeite kreeg ik de belangrijkste onderdelen (NIC/WiFi/Audio/VGA) prima aan de praat. Alleen batterijzooi was klooien, maar ook omdat ik dat nooit eerder had gedaan. Moet dus an sich goed te doen zijn.
Pagina: 1