BIOS Optie: USB Memory type?

Pagina: 1
Acties:

• Frak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Het BIOS van mijn Epox 9NPA+ moederbord biedt de keuze USB memory type. Standaard staat USB memory type optie op SHADOW, het alternatief is BASE MEMORY (640). De manual zegt er verder niets over en ook zoeken op internet biedt geen soelaas.

Heeft iemand enig idee wat deze BIOS optie betekent? En welke instelling ik het beste kan kiezen?

Ik heb de laatste BIOS geflashed: 4 augustus 2005.

Alvast bedankt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Wat het exact is kan ik niet zeggen.
Ik weet wel dat Het EP-9NPA+Ultra moederbord de optie standaard op 'Shadow' heeft staan. Hiermee wordt 'Shadow RAM' bedoelt.

Vroeger werdt 'Shadow RAM' gebruikt om de inhoud van een ROM (Bv. ROM van de BIOS van de videokaart of de BIOS van het moederbord) te kopieren in het geheugen. De originele ROM werdt uitgeschakeld en de 'nieuwe' in het geheugen werdt 'write protected' gemaakt. Op deze manier kon het ROM veel sneller gelezen worden en kon het in sommige gevallen veel performance winst geven.

Het nadeel was dat je minder 'extended memory' had. Immers was je een beetje geheugen kwijt aan het gekopieerde ROM. Bij het activeren van 'Video Shadow RAM' kon je ook nog DMA fouten krijgen.

Vermoedelijk is de optie 'Shadow' in jouw geval ook beter. Het gaat niet ten koste van de 640KB basisgeheugen (al maakt dat met Windows 2K/XP niet zoveel meer uit).

Waar de optie voor dient kan ik niet zeggen. Waarschijnlijk is het verstandig om de optie op 'Shadow' te zetten ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:26

Mojo

The Power Within

Is het dan niet zo dat zulk soort "versnellingen" vervelende fouten gaat geven? (Of nouja, kan gaan geven) Zoiets als er dus ook wel eens wil gebeuren als je "AGP Fast-Writes" aan zet?

edit:
Argh, leer eens lezen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Mojo op 27-08-2005 18:45 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop